Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  OGRÄS OGRÄS!!!  (läst 3951 gånger)

babette

OGRÄS OGRÄS!!!
« skrivet: 04 okt-08 kl 01:03 »
morrr! Det är så mycket ogräs i mitt grönsaksland. Hur göra det enklare? Täcka med ngn slags mörk odlingsväv som kväver ogräset? Hur gör ni?

Naturliv

• Södermanland
SV: OGRÄS OGRÄS!!!
« Svar #1 skrivet: 04 okt-08 kl 07:13 »
morrr! Det är så mycket ogräs i mitt grönsaksland. Hur göra det enklare? Täcka med ngn slags mörk odlingsväv som kväver ogräset? Hur gör ni?

Jag gör olika i olika land. Odlingsväv runt rabarberna fungerar utmärkt, däremot när jag provade under bärbuskarna kunde ogräset lätt komma upp i massor runt buskens rotfäste så nu har jag övergått till att ha gräs under och grenat ur så att jag kommer under med gräsklipparen. Fungerar bättre. Potatis odlar jag i nedsänkta rännor/gropar så att det blir lätt att kupa ... och lätt att bli av med ogräs.

Annars verkar det fungera bäst där man får annat att växa än ogräs. Till exempel blir det mindre ogräs om man låter bli att så i rader utan det man vill odla får växa överallt i landet. Ibland känns det lönlöst att ta strid mot ogräset, i ett land odlar jag helt enkelt ogräs ... jättevackert med fina blommor ... och kryddorna jag hade där innan plockar jag bort allteftersom ogräset tar över. Jag vill ju faktiskt inte ha en kliniskt ren trädgård.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

babette

« Svar #2 skrivet: 04 okt-08 kl 15:10 »
på sommaren går det ju bra att täcka med gräsklipp, men nu tex om jag vill höstså ngt så känns det som att det kommer att kvävas av allt ogräs. i det här fallet är det nate och tistel som växer som gräs..

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 okt-08 kl 15:24 »
Jag gav upp att ha trädgårdsland och gjorde odlingslådor i våras istället. Trädgårdslandet täckte jag med svart plats och till våren tänker jag göra små hål i den och plantera västeråsgurka.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Vurre

« Svar #4 skrivet: 04 okt-08 kl 15:59 »
Hacka och skyffla. Det är trevligt pyssel när man väl sätter igång och ganska meditativt.
snus? vad är priset på en pris?

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 okt-08 kl 17:23 »
på sommaren går det ju bra att täcka med gräsklipp, men nu tex om jag vill höstså ngt så känns det som att det kommer att kvävas av allt ogräs. i det här fallet är det nate och tistel som växer som gräs..

Nate och tistel är närapå omöjligt att bli av med. Effektivast är handkraft, ta bort rot för rot, grönska för grönska. En gång för många år sedan när jag tröttnade på alla maskrosor utlyste jag en tävling bland barnen med belöningen 50 öre per maskros. Jag höll på att bli ruinerad, men fritt från maskrosor blev det. Jag tror till och med att de var inne hos grannarna och hämtade. Men nate och tistlar är svårare så där krävs förmodlingen mer fackmannamässig utrotning.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

arvidsson

• Skåne
    • www.verumslilla.se
« Svar #6 skrivet: 05 okt-08 kl 12:01 »
Jag täcker konsekvent och det funkar för att minska ogräs. Den stora arbetsinsatsen ligger i starten, sen har jag igen det åravis framöver. Jag gräver tex inte.
Jag gör så här:

Tar bort allt rotogräs. Suck!
(Men det är sista gången i det här landet! tänker jag.)

Täcker med ett lager gräsklipp, så mycket jag har (Inte nödvändigt men nedbrytningen av halm går snabbare då).
Sen en lager hö eller halm på minst sisådär 15-20 cm. Helst hö. Det ska vara tillräckligt tjockt för att ogräset inte ska ta över igen.
Detta täcke har jag på året runt.
På våren krattar jag bort det för att så. Lägger på igen när det sådda kommit upp.
Fyller på täcket när det sjunker ihop.
(Jag lägger på allt organiskt material som jag förr slängde i komposten samt löv och allt annat växtmaterial.)

Vid buskar och träd: dubbelt tidningslager runtom, gräsklipp ovanför.

Ogräs har jag, men det är ett intet mot hur det var innan jag började täcka konsekvent och när det kommer upp så är det lätt att dra upp med handen. Livet har blivit lättare!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 08 okt-08 kl 01:22 »

Vad för slags ogräs har du?
Vad för slags jord?
Hur mycket sol?
Hur är dräneringen - är marken mycket blöt ibland (svampig, kanske pölar i ytan), eller rinner det undan snabbt? Även en bit ner i marken?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 08 okt-08 kl 21:30 »

Jag är också anhängare av marktäckning egentligen. Men,men... sorkarna älskar det ännu mer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

babette

« Svar #9 skrivet: 12 okt-08 kl 19:57 »
Det var ett gammalt område som varit äng/bortglömd plätt som jag fräste upp för 4 år sedan. Nu har jag byggt odlingsramar där men det är samma jord. Inte så värst bra dränerat kanske... Sol fram till kvällen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser