Hjälp! kolla vår skorsten!

Startat av ozzy, 25 Aug-05 kl 19:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ozzy

Är det nån som vet om det här är lika farligt som det ser ut och vad man kan göra åt det?

skipper

om det är vitmögel som man ser så är det definitivt inte bra, du måste ha en redig läcka runt skorstenen!

// lasse :o

olof

Om det inte är mögel så kanske det är puts som stänkt när skorstenen putsats?

För övrigt går det kanske inte att avgöra skicket av skorstenen på utseendet. Det syns att toppen är ommurad, vattnet och smutsen som runnit längs skorstenen kan vara gammalt eller nytt.

ozzy

det är en läcka runt skorstenen. Om det är vitmögel, vad gör man åt det?

Målle

[quote fitta.jpg
Citat
Hur tänkte du när du namngav bildfilen? ;D

olof

Citat från: ozzy skrivet 25 Aug-05 kl 22:36
det är en läcka runt skorstenen. Om det är vitmögel, vad gör man åt det?
Täta läckan. Snarast! Om ventilationen på vinden är tillräcklig behöver du inte göra mer mot möglet, vanligt mögel kan inte växa om det är torrt.

ozzy

Vi har precis köpt huset och ska flytta dit snart. Måste man byta allt trä som möglet satt sig på, eller hur tätar man annars och med vad? Vi tänkte isolera vinden det första vi gör också.

(Målle: Det är fruktansvärt pinsamt, jag har inte märkt det förrän nu att det var den bilden... Jag blev så arg på fotoprogrammet för att jag inte förstod hur jag skulle förminska bilden och fick göra flera kopior. därav det något tvivelaktiga valet av namn.... förlåt.)

Målle

Citat från: ozzy skrivet 27 Aug-05 kl 22:13Vi tänkte isolera vinden det första vi gör också.
Är det ett gammalt hus? I så fall är det inte säkert att det mår bra av att isoleras.

Grumphy

Hm..att det är en läcka runt tycks uppenbart men hur e det med skorstenen i sig självt ?
Om huset stått en tid och det inte eldats så har det regnat in i den och detta kan ställa till det.

Därför ska du ringa sotaren och få den besiktigad (provtryckning m.m.) om du tänker använda den vill säga.

En besiktning av fastigheten e man också "skylldig" att göra vid köp om jag inte är helt fel underättad och besiktningsmannen skulle då ha noterat detta och kommit med ev. åtgärdsförslag.

Naturligtvis måste du byta allt angripper trä och lägga om pappen o.s.v. runt skorstenen har man en krage eller vad det nu hetter oftast två en under teglet uppepå pappen samt en ovan tegelpannorna.
Ev. kan du behöva byta takstorna också kolla dem !

Men se de positivt, någon brist på syselsättning lär du inte ha på ett tag  ;)

OBS ! skojar bara, hoppas att det reder ut sig och att det inte blir allt för dyrt  !

skipper

jo, jag skulle byta det trä som är dåligt, i alla fall döda sporerna med kuprinol om trät är hårt och inte ruttet, möglet går att tvätta bort med med tex högtrycks tvätt. (om du inte har nått ömtåligt i närheten) med något mögel dödande medel i.

Men bäst är att byta det angripna trät och elda upp det!

Sen måste du ju täta läckan i taket, och kolla att skorstenen är ok,  

// lasse

ozzy

Tack för alla svar! Vi flyttar nu till helgen och då ska jag berätta hur det ser ut och hur det gick.
Anna

Skaffaren

Citat från: ozzy skrivet 29 Aug-05 kl 19:26
Tack för alla svar! Vi flyttar nu till helgen och då ska jag berätta hur det ser ut och hur det gick.
Anna

Nå, hur gick det ???
Gräset är grönare på våran sida.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

481 Gäster, 3 användare
Tur-Johan, stjärnflockan, alternaiv