Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min lilla svarthöna är död!!!  (läst 2636 gånger)

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
Min lilla svarthöna är död!!!
« skrivet: 02 okt-08 kl 19:55 »
Köpte ju i somras en svarthöna med kyckling och två ungfåglar som skulle vara hönor båda två, det var min önskan.

I natt hände det nåt med Ester, vi tror att hon blivit skrämd av något och flugit upp och kanske fått in huvudet i en av maskorna kring kycklinggården. Iaf låg hon död på golvet i morse. Inga spår av nån strid eller sjukdom, inga som helst symtom sedan innan. Vi vet inte vad som hänt.

Båda de "unghönor" jag köpte (ja, jag köpte dem som unghöns!), visar sig vara tuppar och förmodligen är den lilla kycklingen också den en tupp. Så nu står jag med TRE svarthönstuppar och inte en enda höna. Fy FAN (på ren svenska!!!) vad trist! Jag som köpte tre hönor och EN osäker...*sur och ledsen*

Jag skall tydligen inte ha svarthöns i genbank. :-\
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Min lilla svarthöna är död!!!
« Svar #1 skrivet: 02 okt-08 kl 19:57 »
Neej, vad tråkigt... ibland har man bra otur  :-\  Själv hämtar jag hem 17 dvärgkochinkycklingar imorgon kväll, och hoppas innerligt att jag får en 7-8 hönor...

Håller tummarna för att du hittar nya svarthönor!!

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 02 okt-08 kl 22:13 »
kräv nya djur av dom du köpte dom av har du betalt för höns så ska du ju få det oxå.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #3 skrivet: 03 okt-08 kl 14:36 »
Jag har redan ifrågasatt detta hos den jag köpte ifrån, men hennes kommentar var bara: Ja, så kan det gå ibland!

Jättetrist! Men det får ju mig att inte vilja föra genbank i svarthöns iaf, den saken är klar.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 03 okt-08 kl 15:49 »
Men det får ju mig att inte vilja föra genbank i svarthöns iaf, den saken är klar.

Varför straffa och tycka illa om genbanken för att du ogillar en säljare och dennes resonemang..?! Lite fånigt tycker jag, även om jag mycket väl förstår ditt missnöje med affären!

Synd på hönan för övrigt...  :'(

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #5 skrivet: 04 okt-08 kl 15:47 »
Vingklippt... helt enkelt för att säljaren var väldigt emfatisk vad det gäller genbanken och visste om att jag ville ha BARA höns, för att kunna köpa tupp från annat håll senare och därmed kunna hålla en från början vettig genbank. Nu sket sig allt för att jag inte fick de höns jag blivit överens om att få. Tror fan att jag känner mig riktigt less på genbanks-folk. Kan man inte få rätt kön på de djur man köper av dem, vem fan kan man då få det ifrån?

Så, ja, jag är rätt sne på genbank........ tyvärr...

carmen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 okt-08 kl 22:40 »
Vingklippt... helt enkelt för att säljaren var väldigt emfatisk vad det gäller genbanken och visste om att jag ville ha BARA höns, för att kunna köpa tupp från annat håll senare och därmed kunna hålla en från början vettig genbank. Nu sket sig allt för att jag inte fick de höns jag blivit överens om att få. Tror fan att jag känner mig riktigt less på genbanks-folk. Kan man inte få rätt kön på de djur man köper av dem, vem fan kan man då få det ifrån?

Hej!

Jag slutar nog aldrig att bli förvånad över hur folk helt kallt kan lura andra...
Ledsen för din skull och kan hjälpa dig att leta efter andra svarthöns om du vill.

mvh
Carmen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 05 okt-08 kl 12:41 »
Jag har redan ifrågasatt detta hos den jag köpte ifrån, men hennes kommentar var bara: Ja, så kan det gå ibland!

Vafan!

Det är väll hennes ansvar att se till att du får det du vill ha för pengarna du betalar!?  >:(
"Ja, så kan det gå ibland!"... Det var det fräckaste rent ut sagt!  :(

Jag tycker att du borde få byta ut i alla fall någon av tupparna mot en höna... Själv skulle jag nog aldrig köpa höns från en sådan uppfödare mer.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #8 skrivet: 05 okt-08 kl 14:05 »
Nu har jag mailat med uppfödaren och vi har rett ut saken mer noggrannt, vi är överens nu och jag kommer att få ersättning, när hon har fått fram fler höns, eftersom hon i nuläget inte har så många höns själv. Det lär väl ta ett tag, men jag får vara nöjd så.

Tack, ni alla för ert engagemang. :-*

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 06 okt-08 kl 18:38 »

Jag förstår mkt väl att du blir sur över att få tuppar när du velat ha hönor och tycker naturligtvis att det ska gå att lösa, men även om säljaren är engagerad i genbanken är det ändå fel att dra alla över en kam!  :-\
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

fjäderfän

« Svar #10 skrivet: 06 okt-08 kl 19:08 »
det är ju bra att du får dina svarthöns
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 okt-08 kl 19:07 »
Har du frågat om hon haft problem med marek i år eftersom hon har så gott om tuppar så hon inte kan ge dig en höna...., hönorna dör ju mest av det....din dog ju.
Bara en fundering..nån höna brukar man ju spara

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #12 skrivet: 27 okt-08 kl 11:37 »
sallyomolly... nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Vad/vem är marek?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 27 okt-08 kl 11:42 »
Marek är en hönssjukdom (hönsförlamning).
Googla och läs mer.
Hedemorahöns

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #14 skrivet: 27 okt-08 kl 11:44 »
Aha... då förstår jag. Njaa, jag tror inte att hennes djur är sjuka, bara att hon är rädd om de hönor hon har och vill ha dem kvar för egen del.

Ingen annan av mina fåglar har blivit sjuka... men marek kanske inte smittar?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 27 okt-08 kl 11:46 »
Marek smittar.
Läs om Marek det står mycket.
Hedemorahöns

jasmine83

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 27 okt-08 kl 13:24 »
Du kan gå in på SLU:s hemsida. Där står det mycket bra om marek. Litet tips bara ;)
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #17 skrivet: 29 okt-08 kl 18:34 »
Ja, jag gjorde ju det och vet nu lite mer. Det verkar dock rätt otroligt, att det skulle röra sig om någon sådan smitta, då inga andra av mina fåglar visar några som helst sjukdomstecken. Nä, jag tror faktiskt på att det var en olycka den där natten. Hon blev nog skrämd och fastnade med huvudet, på nåt sätt.

jasmine83

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 30 okt-08 kl 09:29 »
jag hade en höna som blev blind för ett tag sen (skrev om det här) , jag fick ju avliva henne och jag körde henne själv till uppsala för obduktion( slapp betala frakten). Svaret på obduktionen kom veckan efter och det var marek. Jag har en hel flock med hönor kvar som inte visar några symtom alls på marek. Jag har fått kycklingar éfter det också och ingen av dom har dött. Alla mår prima och äter och är glada.
Så du kan ha marek i besättningen utan att veta det, jag skulle skicka in henne om jag var du. Då vet du med säkerhet vad det är. Vad jag förstått så kan det gå väldigt fort så man inte hinner märka några symtom.
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #19 skrivet: 30 okt-08 kl 13:24 »
Hej på dig, jasmine... jag får tänka på den saken, nästa gång det inträffar något. Hönan är redan bränd och borta. Nu får jag bara hålla tummarna för att det inte är nån speciell sjukdom, utan vad jag tror, en olycka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser