Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa nytt sällskap eller låta bli?  (läst 1764 gånger)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
Skaffa nytt sällskap eller låta bli?
« skrivet: 01 okt-08 kl 21:51 »
Är jag elak mot min get om hon får vara ensam i vinter ??
Någon som hört talas om sörjande / ensamma getter?
 ::)
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Skaffa nytt sällskap eller låta bli?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-08 kl 23:48 »
Getter är extremt beroende av andra getter. Kan man inte ha två, ska man låta bli.

Goatgirl 1

• -
« Svar #2 skrivet: 02 okt-08 kl 02:31 »
Vi hade getter innan, när vår gamla dog och vi bara hade kvar en gethona så tydde hon sig till hästarna. Det gick faktiskt väldigt bra med henne, sen tyckte hon mycket om våra ankor också. Men när hästarna fick åka på bete så skrek hon så förtvivlat. Så när dom var borta då blev hon bättre kompis med ankorna, när vi hade henne kom ingen räv till våra ankor. När hon dog av ålder så kom räven kort därefter och lämnade bara kvar två ankor.
Men getter ska helt klart ha getkompisar. Det är bäst för dom. Märker på mina getter nu hur dom leker och springer tillsammans. Då ser man att dom hade inte klarat sig själva.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #3 skrivet: 02 okt-08 kl 11:40 »
hon går med hästarna nu och verkar ganska glad, tänkte att jag skulle leta efter en kompis till henne , men om jag inte får tag på någon som är snäll mot henne...
hon har ett skadat bakben sedan ett bråk med en annan get för ca 1 år sedan
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 02 okt-08 kl 16:58 »
Getter bråkas. Det hör till deras natur. Men försök att hitta en som är yngre än hon. Eller en som står rätt lågt i rang i sin nuvarande flock.

Fritjoff

« Svar #5 skrivet: 02 okt-08 kl 17:09 »
Getter bråkas. Det hör till deras natur. Men försök att hitta en som är yngre än hon. Eller en som står rätt lågt i rang i sin nuvarande flock.

Vet du om getter får samma flock känsla med får? Eller är det lika tokigt som att ha en ensam get, som att ha en ensam get tillsammans med en fårskock?

Alore

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 okt-08 kl 11:56 »
Vet du om getter får samma flock känsla med får? Eller är det lika tokigt som att ha en ensam get, som att ha en ensam get tillsammans med en fårskock?

Det är helt klart bättre med några får än inget sällskap alls, men andra getter är absolut att föredra. Vi hade vår get ihop med en bagge i drygt en månad innan vi fick hem vår andra get, och även om hon fungerade bra ihop med baggen blev hon mycket gladare när hon fick en getkompis.

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 03 okt-08 kl 14:32 »
Är det inte tom olagligt att ha en ensam get? Har för mej att jag läst att de måste ha sällskap av artfränder.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

massey-35

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 okt-08 kl 01:06 »
getter sörjer. min flickvän hade 4 getter  varav två var mor och son . dom andra var mor o dotter när den modern gick bort sörjde hennes dotter till den grad att hon vart utstött av dom andra 2. hon vart stångad och nedtryckt, och det spelade ingen roll att vi flyttade henne till ett eget hängn. tyvärr så dog hon en månad efter sin mor.... jo getter sörjer
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #9 skrivet: 09 okt-08 kl 08:29 »
Är det inte tom olagligt att ha en ensam get? Har för mej att jag läst att de måste ha sällskap av artfränder.
Jag tror dock att det inte behöver vara en getkompis. När det gäller att inte låta hästar vara ensamma, så räcker det med en get eller en ko som sällskap.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser