Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såmaskinsfrågor  (läst 4116 gånger)

Fredrik i Uppsala

Såmaskinsfrågor
« skrivet: 01 okt-08 kl 11:43 »
Hej Försöker få min gamla såmaskin IH från 70-talet att mata ut rätt mängd... Växellådan, skjutluckorna och matarhusbotten ska vara rätt inställda enl tabellen. Ändå blir resultatet bara ungefär halva utsädesmängden >:(   En inställning som jag inte riktigt har förstått betydelsen av är "kopplingsskivan" som kan ställas steglöst 0-3. Vad gör den och kan det vara den som påverkar utsädesmängden?

Fredrik i Uppsala

SV: Såmaskinsfrågor
« Svar #1 skrivet: 06 okt-08 kl 11:26 »
Hej igen, här kommer en bild på kopplingsskivan som jag inte förstår hur den fungerar. Är det någon som vet hur man ska kontrollera den?

ingvar2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 okt-08 kl 14:13 »
Kan du ta nåt kort bakom, så vi ser vart den tar vägen...

Fredrik i Uppsala

« Svar #3 skrivet: 08 okt-08 kl 21:33 »
Hej Jag börjar misstänka att det är något annat fel också... men det vore ändå intressant att få en förklaring till hur den här kopplingen fungerar.
Här ser man en bild där den graderade skivan är bortplockad och en bild på själva"kopplingen" mellan kugghjulspaketen. Det kluriga är vad gör den här kopplingen, ABC-kugghjulens rörelse är ju ändå mekaniskt ihopkopplad med 1-10. Och inte förstår jag hur man ska ställa in den för skivan med graderingarna sitter inte ihop med det som är innanför. Känner mig en aning bortkommen  ???

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 okt-08 kl 09:18 »
Nä, det var verkligen skumt.. När det gäller utsädes mängden, har du testat dom olika grovinställningarna? Alltså spaken bredvid kugghjulen, märkt A B och C, där ställer man ju in grovt, och sen finjusterar man med 1-10 kugghjulen, stegen mellan 1-10 brukar inte göra så mycket på mängden, kanske 40 kg/ha, utan det är grovinställningen som är viktigast.
Ska fundera vidare på den där skivan..Ser det ut som om det fattas nåt på den? nån stång eller nåt? För den verkar lite väl avancerad för att bara vara en minnesgrej eller så, alltså nåt där man visar vad man körde på förra  gången...

Det som brukar finnas på en såmaskin är ju grov-och fininställning, och justerbara bottenklaffar. Skulle vara om den är till en frölåda ??? Men att det då fattas lite grejer.. En frölåda brukar ha mer eller mindre steglös inställning...
« Senast ändrad: 09 okt-08 kl 09:21 av ingvar2 »

Fredrik i Uppsala

« Svar #5 skrivet: 13 okt-08 kl 15:34 »
Frölåda finns det men den lever sitt eget liv... Den här har med utsädesinställningen att göra för man ska välja mellan läge 1 resp 2 i såtabellen. Jag kan bara inte förstå hur den kan påverka hastigheten/utsädesmängden :-\
De övriga inställningarna har jag prövat och jag tror att jag kan få ut rätt mängd men jag måste ställa in för en mkt större mängd (dubbla) än vad tabellen anger.

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 2 användare
BrigitteCa, Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser