Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mager? SRB-kviga som diko  (läst 2002 gånger)

gård t salu

• Uppland
mager? SRB-kviga som diko
« skrivet: 30 sep-08 kl 08:43 »
Hej!
Fick hem tre dräktiga kvigor i somras. En av dom har nu en kalv sen 1 1/2 månad. Uppfödaren säger att vi inte bör ge dom spannmål då dom kanske mjölkar för mycket och får mastit. Men nu har kon med kalv magrat så pass att jag börjar undra om vi inte måste ge dom spannmål ändå... Kalven mår finfint, är rund och växer så det knakar. Dom två som inte har kalvat än är i bra hull. Tror ni att det är någon risk för mastit? Borde inte mjölkmängden styras av hur mycket kalven snuttar, nu 1 1/2 månad efter födsel?
Vill gärna ha era erfarenheter och synpunkter.
Mvh Elin

gård t salu

• Uppland
SV: mager SRB-kviga som diko
« Svar #1 skrivet: 30 sep-08 kl 13:45 »
Har nu ingen möjlighet att ta någon bild, men både framifrån och bakifrån ser hon väldigt "skinn-och-benig" ut. Dom är SRB (betäckt med hereford), ca 2 år gamla och ganska små för SRB, men mycket fina i övrigt.
Fick faktiskt en till kalv nu idag :). Bör jag ge spannmål åt den kon redan från början för att undvika att hon magrar, eller är det bättre att vänta tills mjölkmängden "stabiliserat" sig? Just nu är hon i bra hull.
Mvh

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 30 sep-08 kl 16:52 »
SRB !!  men det är ingen lämplig ras alls att ha som enbart di ko  :-X

SRB ska man ha i mjölkbesättningar och mjölka  :)
dom mjölkar alldeles otroligt för mycket för att fungera som diko.

Jag vet faktiskt inte vad du ska göra för att lyckas med det...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 30 sep-08 kl 17:11 »
Ser hon "skinn och benig" ut så behöver hon mer mat. SRB ska inte vara magra, tycker iaf inte jag.

Vad får de för mat idag, och hur mycket ?
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 17:15 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 30 sep-08 kl 17:45 »
Lägger in en bild på SRB Normalhull och för tunnt hull:

« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 23:48 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gård t salu

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 30 sep-08 kl 20:14 »
Jaha men ska dom se ut som på bilden är hon nog ganska normalhull. Då måste dom andra va nästan lite feta...
Mvh

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-08 kl 20:16 »
Jag skrev i nån tråd i vintras att mina kor var magra.. Konstigt nog har dom varit lika "magra" hela sommaren på grönbete..

och nu när dom hänger i kylrum kallar slaktaren dom för dundertjocka :-[ ..äsch..
« Senast ändrad: 01 okt-08 kl 18:45 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 30 sep-08 kl 23:43 »
Jaha men ska dom se ut som på bilden är hon nog ganska normalhull. Då måste dom andra va nästan lite feta...Mvh

Kan vara så att jag skulle lagt in en bild bredvid den där "normal"
som visar "tunn"  också....
det är liksom inte mycket som skiljer ;)  ;)

(fixar en bild till)

« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 23:50 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser