Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104692 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Min mördarhund
« Svar #380 skrivet: 27 mar-11 kl 09:51 »
Du glömmer att ta med de höftproblem dagens schäfer har, och det dåliga lynne flera har då inavelskvoten ligger på ca3-4%. Tyvärr är det en föredetta trevlig ras som blivit förstörd av dessa nippriga utställnings damer o herrar. Har själv stor erfarenhet av just schäfer då jag dels hade en i det militära och senare i mitt yrke samt i min fritidsverksamhet som var eftersök på person en sk räddningshund. Fördelen med terrier raserna är att dom e så förbannat envetna på sin uppgift..
Det där håller jag med om, skulle det någonsin bli schäfer igen kommer jag importera från Polen som har en sund stam. Fast troligen blir det aldrig mer schäfer, då Amstaff och liknande har avsevärt fler positiva egenskaper.

Elcyion

• Uppland
« Svar #381 skrivet: 27 mar-11 kl 10:38 »
Du glömmer att ta med de höftproblem dagens schäfer har, och det dåliga lynne flera har då inavelskvoten ligger på ca3-4%. Tyvärr är det en föredetta trevlig ras som blivit förstörd av dessa nippriga utställnings damer o herrar. Har själv stor erfarenhet av just schäfer då jag dels hade en i det militära och senare i mitt yrke samt i min fritidsverksamhet som var eftersök på person en sk räddningshund. Fördelen med terrier raserna är att dom e så förbannat envetna på sin uppgift..

Tyvärr är både amstaff och staff drabbade av HD-problem. Enligt Amstaff-klubbens hemsida är det hela 24,9% i USA som har C eller värre på höfterna och Sverige antas ha samma statistik. På staffarnas sida ligger snittet på 51% de senaste 5 åren. AD ligger på 32% Visst, nu går det inte att jämföra en schäfer med D höfter och en amstaff/staff. De två sistnämnda har så otroligt mycket mycket muskler bak i höfterna att de hjälper till att stabilisera upp. Hur du än tränar med en schäfer, får du aldrig upp den muskelmassan på dem.
Det är envetenheten som gör staff/amstaff perfekta till bruks el. tjänst. De är föriga som en "brukshund" och envetna som en terrier. Det bästa av två "grupper".
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Tobbes matte

• Bohuslän
« Svar #382 skrivet: 27 mar-11 kl 11:41 »
Skönt att se att diskussionen i tråden börjar bli lite balanserad efter den första sidans ganska ensidiga aggro mot "kamphundar".

Själv är jag av den bestämda uppfattningen att vissa hundraser har vissa egenskaper men att mycket sitter i såväl uppfostran som individen. Är matte till en hund vars ras (dalmatiner) har ett visst rykte. Jag hade själv en del förutfattade meningar baserade på möten med dallar som dels knepiga vovvar, ögontjänare, mer eller mindre falska, vassa och dåliga hälsoförutsättningar (dövhet, knepigt lynne osv).

Jag blev Tobbes matte genom mannen jag valde och har nu landat i åsikten att allt det ovanstående kan vara sant men också helt felaktigt, beroende på just individ och uppfostran. Tobbe är en av de kanske fem mjukaste hundarna jag någonsin lärt känna. Noll jaktinstinkt, ja, det finns gott om exempel, inte falsk, lättlärd, mjuk, ranglåg och lika frisk fysiskt som psykiskt. Lugn (sovande) inne och pigg och arbetsvillig ute. Blir inte knäpp om han inte får jobba ordentligt varje dag. Stjäl inte mat/snask från lågt bord även när han är ensam hemma i några timmar. Följer med på ridturer i skogen, sover helst i sängen när det är kallt och regnigt ute. Han har vunnit över många på sin sida, både lekmän och professionella.

Hans ena syster är nästan exakt lika mjuk, något tikigare (i min värld lite tuffare, mest mot hanhundar som inte vet sin plats  ;)) och hans andra syster är en helt annan femma. Kanon mot folk men vass mot andra hundar, ordentlig jaktinstinkt och ingen jag skulle släppa lös ute även om hon är superlydig (skulle inte lita på att hon lyder mig till 100 % eftersom jag inte är matte). Alla tre är grundfostrade (valpkurs och vidare lydnadsträning) av samma person.

Såå, är dalmatiner en farlig ras som ska förbjudas eller en bra sällskapshund? Min slutsats är att det måste bero på val av avelsmaterial, uppfostran och individ. Alla som har hund borde kanske känna att man har ett ansvar för att företräda den ras man har eller kanske tom hundar som varelse, genom att tillse att dra sitt strå till stacken för att förhindra sånt som passar på löpsedlarna. (Har du en hund m jaktinstinkt kanske den inte ska vara lös i skog och mark om du inte jagar?) Det torde ju vara otvetydigt att hunden vinner på det.

Att som ståkkålmarn dra en hel ras över en kam och göra sitt bästa för att provocera gör att jag kommer att tänka på Jack Russel terriers.. (också en trevlig ras men helt klart tuffare än min fjolliga prickbyxa  ;)).

Utterman

• Skåne
« Svar #383 skrivet: 27 mar-11 kl 18:16 »
Skönt att se att diskussionen i tråden börjar bli lite balanserad efter den första sidans ganska ensidiga aggro mot "kamphundar".

Själv är jag av den bestämda uppfattningen att vissa hundraser har vissa egenskaper men att mycket sitter i såväl uppfostran som individen. Är matte till en hund vars ras (dalmatiner) har ett visst rykte. Jag hade själv en del förutfattade meningar baserade på möten med dallar som dels knepiga vovvar, ögontjänare, mer eller mindre falska, vassa och dåliga hälsoförutsättningar (dövhet, knepigt lynne osv).

Jag blev Tobbes matte genom mannen jag valde och har nu landat i åsikten att allt det ovanstående kan vara sant men också helt felaktigt, beroende på just individ och uppfostran. Tobbe är en av de kanske fem mjukaste hundarna jag någonsin lärt känna. Noll jaktinstinkt, ja, det finns gott om exempel, inte falsk, lättlärd, mjuk, ranglåg och lika frisk fysiskt som psykiskt. Lugn (sovande) inne och pigg och arbetsvillig ute. Blir inte knäpp om han inte får jobba ordentligt varje dag. Stjäl inte mat/snask från lågt bord även när han är ensam hemma i några timmar. Följer med på ridturer i skogen, sover helst i sängen när det är kallt och regnigt ute. Han har vunnit över många på sin sida, både lekmän och professionella.

Hans ena syster är nästan exakt lika mjuk, något tikigare (i min värld lite tuffare, mest mot hanhundar som inte vet sin plats  ;)) och hans andra syster är en helt annan femma. Kanon mot folk men vass mot andra hundar, ordentlig jaktinstinkt och ingen jag skulle släppa lös ute även om hon är superlydig (skulle inte lita på att hon lyder mig till 100 % eftersom jag inte är matte). Alla tre är grundfostrade (valpkurs och vidare lydnadsträning) av samma person.

Såå, är dalmatiner en farlig ras som ska förbjudas eller en bra sällskapshund? Min slutsats är att det måste bero på val av avelsmaterial, uppfostran och individ. Alla som har hund borde kanske känna att man har ett ansvar för att företräda den ras man har eller kanske tom hundar som varelse, genom att tillse att dra sitt strå till stacken för att förhindra sånt som passar på löpsedlarna. (Har du en hund m jaktinstinkt kanske den inte ska vara lös i skog och mark om du inte jagar?) Det torde ju vara otvetydigt att hunden vinner på det.

Att som ståkkålmarn dra en hel ras över en kam och göra sitt bästa för att provocera gör att jag kommer att tänka på Jack Russel terriers.. (också en trevlig ras men helt klart tuffare än min fjolliga prickbyxa  ;)).
Ja du har helt rätt ang att dömma ut en hel ras för några rader i AB (av alla tidningar) Varje hund liksom sin förare är olika individer och alla matchar inte varandra, precis som det är ute på krogen, fast där har vi ett val, det har inte jyckarna då dom säljs o sen SKA funka annars tas dom bort.. Att sedan säga vad som är en kamphund, det har jag aldrig fått svar på då dom inte vet vad det är.. förutom det dom läser i tidningarna som har sanningskvot 0%..
När man tar upp de raser som faktiskt är avlade rent för kamp men idag anses som en finfin familjehund så slår dom dövörat till, tex som med Boston terriern..

Dalmatiner har ju en sjukdomsbild, men e ruggit trevliga jyckar för det, finns nog inga jyckar jag skulle vilja säga är dödsmaskiner, för jag har inte träffat alla, men det finns potentiella blandningar, där föräldrar inte testats på ataxi, demodex mt mm. det kan ställa till problem, och gör det med..
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Vargerik

• Gäst
« Svar #384 skrivet: 28 mar-11 kl 01:03 »

Nu är min mening inte att provocera, utan att ifrågasätta folk som sätter sitt ego på första parkett. Ungar som kör som idioter med sina bilar där det bor folk eller dom som stolt går med sina tickande bomber till hundar. Precis samma inställning till sin omvärld. Nu är mina schäfrar också potenta som kan göra en avsevärd skada om det skulle barka åt skogen, skillnaden är att på en schäfer kan man få stopp på. Försök att säga "loss" till något staff-aktigt när det slagit över.. Jujjuj.

Sen alla låånga beskrivningar hur UNDERBARA dessa hundar är.. Påminner en hel massa om tjejer som har fallenhet att kära ner sig i våldsmän och kåkfarare. Han ÄR ju så snäll egentligen. När ja sist bodde i styggelsetätt område var man tvungen att ha med sig teleskopbatong så man skulle kunna freda sina hundar från skithundar med skitägare. Vilken ras/typ var dom av tror ni?

Just_me

• Småland
« Svar #385 skrivet: 28 mar-11 kl 08:23 »
Nu är min mening inte att provocera, utan att ifrågasätta folk som sätter sitt ego på första parkett. Ungar som kör som idioter med sina bilar där det bor folk eller dom som stolt går med sina tickande bomber till hundar. Precis samma inställning till sin omvärld. Nu är mina schäfrar också potenta som kan göra en avsevärd skada om det skulle barka åt skogen, skillnaden är att på en schäfer kan man få stopp på. Försök att säga "loss" till något staff-aktigt när det slagit över.. Jujjuj.

Sen alla låånga beskrivningar hur UNDERBARA dessa hundar är.. Påminner en hel massa om tjejer som har fallenhet att kära ner sig i våldsmän och kåkfarare. Han ÄR ju så snäll egentligen. När ja sist bodde i styggelsetätt område var man tvungen att ha med sig teleskopbatong så man skulle kunna freda sina hundar från skithundar med skitägare. Vilken ras/typ var dom av tror ni?

Det är sånt jäkla skitsnack att komma och påstå att en hund är farlig för den kan bli farlig.
Man kan inte annat än uppmana folk att börja läsa annat om rasen än det som skrivs i kvällspressen.
Käklåsning tex är en myt, det är ren envishet. Historier om hur man skjutit pitbulls i huvet och de fortfarande håller greppet om halsen på folk är en sån där populär skröna som jag själv skulle gissa sprids av just den typen av ägare vi inte vill se med nån hundras.
Jag skulle också vilja påstå att staffar inte är känsligare än andra raser för felbehandling. Tvärt om, jag har aldrig stött på så stabila hundar när jag jämför omplaceringshundar och omhändertagna hundar av staff-ras och tex schäfer, labbe, blandras.

J.palmgren

• Gäst
« Svar #386 skrivet: 28 mar-11 kl 08:47 »
Jag håller helt med Just_me och vildjäntan! Jag har själv en Amerikansk Akita och denna ras har tidigare avlats på att bli "kamphundar". Visst hon är en väldigt självständig dam och ganska envis men att hon ÄR farlig är ju helt löjligt... hon kan BLI farlig men det ska väldigt mycket till innan hon skulle få för sig att bita någon! Hundar av alla sorter blir inte farliga utan provokation vare sig det är deras ägare eller andra idioter.... Däremot tycker jag att en hund ska ha rätten att försvara sig vare sig det är gentemot en människa eller ett annat djur. Min hund blev väldigt grovt provocerad i somras när en helt okänd man går rakt in i hundgården tar hennes älgben och står och retar henne med det! där tyckte jag att hon hade all rätt att bli förbannad! Men sån matte som jag är gick jag rakt ut i hundgården och slet ut den satans karlsloken och sa precis vad jag tyckte och tänkte, med avskedsfrasen att om du någonsin går in på min gård igen så ringer jag polisen!

ivy

• Gotland
« Svar #387 skrivet: 28 mar-11 kl 11:13 »
Försök att säga "loss" till något staff-aktigt när det slagit över.. Jujjuj.

Att släppa på kommande är något man får träna in alla hundar att göra, mer eller mindre. Du skulle kunna provocera min amstaff till hur mkt som helst hon skulle alltid släppa på kommando. Otroligt mjuk och lyhörd, lyssnar på allt och alla, vist gillar hon kamplekar men mitt i hettan lyssnar hon också på ett "loss". Det handlar om träning, och en hund som mår bra psykiskt och fysiskt ska inte kunna "slå över" oavsett ras!

Vargerik

• Gäst
« Svar #388 skrivet: 28 mar-11 kl 20:20 »
Jag vet också att det är en myt med käklåsning, det kallas kampvilja. I detta fall en kampvilja som varken hund eller ägare kan kontrollera.
Ni kan sluta med snacket om artiklar i diverse kvällstidningar, jag läser inte sån smörja.
För att förtydliga mig, jag är medveten om att dessa raser är väldigt harmlösa mot människor, men det är andra hundar jag oroar mig för.

Jag hoppas och tror det snart kommer ett politiskt beslut av den typen som finns i Danmark för att minska eländet. OCH "hundkörkort".

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #389 skrivet: 28 mar-11 kl 20:58 »
Konstigt, amstaffen här släpper på kommando ??? ???
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #390 skrivet: 28 mar-11 kl 21:10 »
Måste vara något fel på våra, vi får skicka in dom för reparation...... ;)

Vargerik

• Gäst
« Svar #391 skrivet: 28 mar-11 kl 21:25 »
När det slagit över? Jo, tjenamoss..

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #392 skrivet: 28 mar-11 kl 21:33 »
När det slagit över? Jo, tjenamoss..

Varför är du så inställd på att det ska slå över?
Dessutom har jag fått henne att släppa en tupp när det "slog över". Det första hon gjorde när hon kom hit var att fånga en tupp...och släppa den när jag röt till. Hon aldrig gjort om det, däremot står hon gärna mitt bland hönsen och hjälper dom att äta matrester.
Och du, tuppen överlevde. Inte en skråma.
Finns många andra populära raser som jag är mer rädd för om det slår över.

Vet egentligen inte varför jag argumenterar med någon som har en sådan enkelspårig åsikt...men, men, det sägs att den siste idioten inte är född...

Tjenamoss...
                                                                                                                         Groucho Marx

Just_me

• Småland
« Svar #393 skrivet: 28 mar-11 kl 21:34 »
Jag vet också att det är en myt med käklåsning, det kallas kampvilja. I detta fall en kampvilja som varken hund eller ägare kan kontrollera.
Ni kan sluta med snacket om artiklar i diverse kvällstidningar, jag läser inte sån smörja.
För att förtydliga mig, jag är medveten om att dessa raser är väldigt harmlösa mot människor, men det är andra hundar jag oroar mig för.

Jag hoppas och tror det snart kommer ett politiskt beslut av den typen som finns i Danmark för att minska eländet. OCH "hundkörkort".

Oh ja, Danmark har blivit ett fint ställe att ha hund i.
De förbjöd den eng. ptbullen, sen den amerikanska, nu förbjuds Boerboler, nästa ras? Vanlig mastiff? Alla hundar över 30 kg kanske? Alla med en viss käk-kraft? Schäfer, dobberman, rottis?
Och här och häpna nu alla, anfallen på hundar och människor har inte minskat i Danmark trots att de rensat farliga raser av gatan. Jag undrar just vad det säger ja..
Förbud som inte gör verkan är nått jag alltid motsätter mig. Speciellt när det är en politisk skenmanöver.

Hundkörkort har jag alltid varit för. Det bör dessutom vara lag på märkning och registrering på alla hundar (och dessutom katter). Om inte annat så för hundars skull.

Utterman

• Skåne
« Svar #394 skrivet: 29 mar-11 kl 14:39 »

Ja absolut, Danmark som apade efter Holland, som nu tagit tillbaka sitt förbud för dom insåg att problemet kvarstod med nya raser som schäfer,boxer, div jakt raser, mixade i en hund,.. Körkort kan jag hålla med om, på ALLA hundar, spec alla dessa med sina "ikke farliga" små hundar som springer vind för våg och gör utfall till höger o vänster..
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #395 skrivet: 29 mar-11 kl 14:44 »
Måste vara något fel på våra, vi får skicka in dom för reparation...... ;)

Vet du något lämpligt ställe? ;D
                                                                                                                         Groucho Marx

Just_me

• Småland
« Svar #396 skrivet: 29 mar-11 kl 18:35 »
Ja absolut, Danmark som apade efter Holland, som nu tagit tillbaka sitt förbud för dom insåg att problemet kvarstod med nya raser som schäfer,boxer, div jakt raser, mixade i en hund,.. Körkort kan jag hålla med om, på ALLA hundar, spec alla dessa med sina "ikke farliga" små hundar som springer vind för våg och gör utfall till höger o vänster..

Deffenetivt för alla hundar.
Självklart skulle det bli löjligt att en människa som ägt jakthund, tränat hund sen barnsben får gå en nybörjarkurs, men det skulle försvåra för de som impulsköper småråttor för att ha i väskan och det är värt mycket.
Det bör vara svårare eller i alla fall "jobbigare" att skaffa hund och katt.

Elcyion

• Uppland
« Svar #397 skrivet: 30 mar-11 kl 15:25 »
Jag kom att tänka på ett test som jag såg för några år sedan. Testet är gjort i USA. http://www.pitbullsontheweb.com/petbull/findpit.html Kan du hitta pitbullen, och hur många försök tog det?
Det vore bra om ni inte skrev ut vilken bild det är i tråden, för att det ska vara en utmaning för de andra också.

Hur många av er kunde peka ut pitbullen på första försöket?
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #398 skrivet: 30 mar-11 kl 17:00 »
Hur många av er kunde peka ut pitbullen på första försöket?

Jag tog den på andra försöket  :P
Vill du veta vilken jag klickade på först?  ;D
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Margit

• Gäst
« Svar #399 skrivet: 30 mar-11 kl 17:17 »
Tredje försöket här.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser