Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104688 gånger)

Utterman

• Skåne
SV: Min mördarhund
« Svar #320 skrivet: 11 dec-10 kl 22:35 »
Tacka fan att det finns blandraser. Sjukdommarna man avlat fram för att få ett "fint" yttre är rena djurplågeriet.
Tänker mer på det mentala i dessa raser som kallas mördarhundar i media o av okunnigt folk... den största exteriöra sjukdomen bör väl vara demodexen...fast alla hundar har ju demodex fast latent... skumt de här med kunskaperna...har själv blivit både överaskad o förvånad o fått vända på egna åsikter ju mer ja grävt i detta.. men mördarhundar?mmm golden leder ännu bit statitiken, som de gjort de senaste tio åren...e dom bithundar då? förbud?
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Just_me

• Småland
« Svar #321 skrivet: 11 dec-10 kl 22:52 »
Tänker mer på det mentala i dessa raser som kallas mördarhundar i media o av okunnigt folk... den största exteriöra sjukdomen bör väl vara demodexen...fast alla hundar har ju demodex fast latent... skumt de här med kunskaperna...har själv blivit både överaskad o förvånad o fått vända på egna åsikter ju mer ja grävt i detta.. men mördarhundar?mmm golden leder ännu bit statitiken, som de gjort de senaste tio åren...e dom bithundar då? förbud?

Jag tänker också på de menatala konsekvenser sönderavel har på många av våra raser. Har haft renrasig hund (golden) som flippat och en blandraspitbull som användes i "kampträning" som valp som varit den stabilaste hund jag någonsin lärt känna.

Även mentala egenskaper sätts åt sidan för den perfekta pälsfärgen och rätt mått. Tyvärr.

Sen om vi pratar menatlitet så är just "kamphundraserna" de som är starkast rent mentalt. Pitbullen är avlad på sitt mod och styrka. Modiga självsäkra hundar utgör väldigt sällan ett hot.

Utterman

• Skåne
« Svar #322 skrivet: 11 dec-10 kl 22:56 »
Jag tänker också på de menatala konsekvenser sönderavel har på många av våra raser. Har haft renrasig hund (golden) som flippat och en blandraspitbull som användes i "kampträning" som valp som varit den stabilaste hund jag någonsin lärt känna.

Även mentala egenskaper sätts åt sidan för den perfekta pälsfärgen och rätt mått. Tyvärr.

Sen om vi pratar menatlitet så är just "kamphundraserna" de som är starkast rent mentalt. Pitbullen är avlad på sitt mod och styrka. Modiga självsäkra hundar utgör väldigt sällan ett hot.
Ja tyvärr har allt för många raser fått sätta hälsan till för de fina som ställer ut o vill ha rosetter på väggen och skryter med sin "linjeavel" aka inavel..

Pit/amstaff, am bull bullterrier.. sköna och psykiskt starka hundar finns det gott om, men dom är därmed heller ingen nybörjarhund, en terrier är en terrier... men vist är dom helsköna individer..clowner ena stunden.. o allvar nästa...dödar lätt.. tja fyra fem ben om dan om dom får.. ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Just_me

• Småland
« Svar #323 skrivet: 11 dec-10 kl 22:58 »

Ja nog är en terrier en terrier alltid! Jag hade aldrig kunnat så mycket om hund om jag inte haft min envisa pitbull i 4 år :)
Han lärde mig allt jag behöver veta. Och det blir ingen terrier nästa gång, det är ett heltids jobb för mycket för mig just nu ;)

Utterman

• Skåne
« Svar #324 skrivet: 11 dec-10 kl 23:01 »
Ja nog är en terrier en terrier alltid! Jag hade aldrig kunnat så mycket om hund om jag inte haft min envisa pitbull i 4 år :)
Han lärde mig allt jag behöver veta. Och det blir ingen terrier nästa gång, det är ett heltids jobb för mycket för mig just nu ;)

så sant så sant... men bra av dig att du insett det, finns ju för många som skaffar o tröttnar osso är dom ute i omplaceringskarusellen lr avlivas... tråkigt båda o där jag lägger mycket energi på kvällar mm samt mot peddlare o blandrasaveln på pit o amstaff...

Just_me

• Småland
« Svar #325 skrivet: 11 dec-10 kl 23:09 »
så sant så sant... men bra av dig att du insett det, finns ju för många som skaffar o tröttnar osso är dom ute i omplaceringskarusellen lr avlivas... tråkigt båda o där jag lägger mycket energi på kvällar mm samt mot peddlare o blandrasaveln på pit o amstaff...

Ja det var i just den karusellen han satt is om 10 månader förvirrad hane. Jag var inte det bästa för honom just då. 18 år och ensam fick jag honom "på köpet" av en grek som sålde en bil. Trasig utan bara helvete var han :( Satte polisen efter de som hade han innan dock, de hittade en ganska stor grupp pitbulls som alla fick avlivas.

Men jag hittade en bra hundinstruktör som hjälpte mig efter några år av slit. Sen blev han en drömhund. Även om det krävde mycket mer jobb än jag tidigare trott att hundar  behövde.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #326 skrivet: 11 dec-10 kl 23:09 »

Skulle inte kalla Pipen (min "monsterhund" av okänd härkomst, men ser ut som en renrasig pitbull) för envis i negativ synvinkel, utan något positivt då hon orkar med timmar av aktiviteter.
Mer lätttränad och lättdresserad hund får man leta efter.

Utterman

• Skåne
« Svar #327 skrivet: 11 dec-10 kl 23:17 »
Skulle inte kalla Pipen (min "monsterhund" av okänd härkomst, men ser ut som en renrasig pitbull) för envis i negativ synvinkel, utan något positivt då hon orkar med timmar av aktiviteter.
att en terrier är en terrier är inte ur negativ synvinkel.. lite som en shettis är en shettis.. dom är inte som andra raser helt enkelt :) skulle aldrig i min vildaste fantasi få för mig att dra ner dessa raser med negativitet då jag känner dom väl...

Just_me

• Småland
« Svar #328 skrivet: 11 dec-10 kl 23:24 »

Nej nej, det är inget negativt! Men när jag var 18 och trodde en hund var som en nallebjörn man kunde gosa med och sen inte behövde lägga så mycket tid på så blev det en ganska negativ överaskning. Men jag älskade den hunden från först astund. Just pitbulls har en sån otrolig förmåga att komunicera, det tycker jag mig se hos många av de här raserna :) Nu jobbar jag hektiskt och kommer göra det i ett år till. Sen vill jag skaffa hund när det lugnat sig och då blir en pitbull inte det bästa, vill bo i hus innan jag köper terrier igen ;)

purex

• Östergötland
« Svar #329 skrivet: 01 jan-11 kl 20:34 »
Tack för stöd, förståelse och support.
Trodde nog lite mer om er på denna sidan, att ni hade lite mer öppet sinne.
Tråkigt att jag hade fel.

Det är nog inget fel på att ha sådana hundar som du har. Jag har haft hundar hela mitt liv och har haft många raser också för den delen.
Det är så lätt att säga bara för man har en "kamphund" så är den livsfarlig. Jag vill nog påstå att dom personerna talar mot bättre vetande.
Jag har nu två Rottweiler och en Chihuahua. Den hund som biter mest i dag är Chihuahua,n men det ger inte så stora tidningsrubriker när en sådan hund biter ;D
Sedan ska man nog passa sig lite för Rottweilerna med så man inte blir ihjälslickad av dom ;)

Vargerik

• Gäst
« Svar #330 skrivet: 24 mar-11 kl 23:03 »

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #331 skrivet: 24 mar-11 kl 23:22 »
http://www.brukshunden.se/?c=nyheter&i=las_artiklen&n=debatt:_farliga_hundar
Tämligen klockrent inlägg om otyget.

En debattartikel som blivit totalt sågad av hundsverige pga alla faktafel? Var det något att komma med?  ???

Min hund heter Pi, inte otyg och ja, jag är vansinnigt trött på fördomar.

Vargerik

• Gäst
« Svar #332 skrivet: 24 mar-11 kl 23:31 »
En debattartikel som blivit totalt sågad av hundsverige pga alla faktafel? Var det något att komma med?  ???

Min hund heter Pi, inte otyg och ja, jag är vansinnigt trött på fördomar.

"Hundsverige".. *gäsp* "Ja men dom är SÅÅ gulliga med barn". Hon har 100% rätt i sin artikel, jag har sett skiten på nära håll under många år.

Utterman

• Skåne
« Svar #333 skrivet: 24 mar-11 kl 23:32 »
http://www.brukshunden.se/?c=nyheter&i=las_artiklen&n=debatt:_farliga_hundar
Tämligen klockrent inlägg om otyget.

hahaha bästa gonattsagan på länge.. för saga e precis vad det är, skriven av en okunnig själ...

Gronavagen

• Uppland
« Svar #334 skrivet: 24 mar-11 kl 23:34 »
"Hundsverige".. *gäsp* "Ja men dom är SÅÅ gulliga med barn". Hon har 100% rätt i sin artikel, jag har sett skiten på nära håll under många år.

Du pysslar inte med avel hoppas jag.....om du inte såg var felen fanns.

Sov så gott och hoppas att du vaknar utvilad.
« Senast ändrad: 24 mar-11 kl 23:37 av Grönavågen »

Utterman

• Skåne
« Svar #335 skrivet: 24 mar-11 kl 23:40 »
haha tror nog du kanske klappat en vovve, men  tycker du det ligger något i artikeln.. ja dåhar du nog bara varit med precis som kalle, i fantasin ;)

Vargerik

• Gäst
« Svar #336 skrivet: 25 mar-11 kl 13:33 »
Jaa ni.. Vad säger man? Ni håller dessa hundar enkom för pirret i brallan när barnfamiljen ni möter byter trottoar.

*"respeeekt lixom". Ja, dom är JÄTTESNÄLLA mot människor. Åvetni? Dom kallades ursprungligen NANNYDOG för att dom är SÅÅ snälla!*

Jovisst, jättesnälla mot folk (om dom hålls av en vettig ägare vilket är sällsynt) men att ni tar er friheten att utsätta andras hundar för livsfara för att fylla upp ert eget ego?

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #337 skrivet: 25 mar-11 kl 13:49 »
Hade en kort period en pitbullkille som var snäll och gosig mot alla människor. Kom han däremot lös (vilket råkade hända) så drog han igenom nät och elstängsel enbart för att döda våra får. Inte lika roligt. Vet inte vad han hade för bakgrund men vi håller oss till lite mer hanterbara raser nu och undviker att vara hundvakter. Det var vår egen okunskap, det förstår jag, men vill inte ha hit honom igen.

Ember

• Gäst
« Svar #338 skrivet: 25 mar-11 kl 14:02 »
ur artikeln som Ståkkålmarn postade:

"Det finns så otroligt många raser att välja bland, varför vill man ha en hund som i grunden är avlad för att slåss? Jag kan inte förstå det"

Vad svarar ni som har dessa raser på den frågan? Om man vet att de flesta är rädda för dessa hundar, varför blir man då intresserad av dem, från första början? Jag förstår om man har en hund som man älskar, att man försvarar den. Men innan man fäster sig vid sin unika hund, när man bestämmer sig för att köpa en, då måste det ju ha funnits en tanke med att välja just den rasen- varför dras man till en ras som skrämmer andra och som är potentiellt farliga? Jag dömer ingen för det verkar som att ni här i tråden är seriösa hundägare men jag förstår inte helt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #339 skrivet: 25 mar-11 kl 15:40 »
Jag har själv inte en kamphund, men förstår inte argumentet att man inte ska ha en hund som inte används till det den avlats för. Många har ju jakthundsraser och vallhundsraser till sällskap. Ibland tränar man lite diverse hundaktiviteter, ibland får hundarna inget vettigt att syssla med.

Hundar måste aktiveras för att må bra, men de måste inte göra det de ursprungligen var avlade för. Och det går ganska snabbt att avla bort en ursprunglig egenskap, se bara på schäfern, majoriteten av dem är helt värdelösa som vallhundar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser