Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104705 gånger)

Bellabulldog

SV: Min mördarhund
« Svar #101 skrivet: 14 okt-08 kl 08:33 »
bara naagra laenkar.
jag har sett foton/dolumentation paa det som haende.

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10435652

http://www.dailypost.co.nz/localnews/storydisplay.cfm?storyid=3744914&thesection=localnews&thesubsection=&thesecondsubsection

http://www.stuff.co.nz/4696077a12855.html

http://www.stuff.co.nz/AAMB4/aamsz=275x15_TEXTLINK/4706699a11.html

http://www.stuff.co.nz/4682546a11.html

http://www.dailypost.co.nz/localnews/storydisplay.cfm?storyid=3750413&thesection=localnews

http://tvnz.co.nz/view/page/425825/170221

http://tvnz.co.nz/view/page/425825/170221

Det är tragiskt att läsa om detta...  :'( Men jag hävdar bestämt att det är människornas fel och inte hundarnas. Vad jag kunde se så handlade alla dessa artiklar om de två stora orsakerna till detta ämne. 1. En hundägare som använder sin hund på ett farligt och enligt mig helt sinnessjukt sätt och/eller 2. Hunden är en produkt av oseriös avel, ofta blandras av diverse respektingivande raser.  >:(
Oseriös avel är som att stå i labbet och "leka" med farliga ämnen... Det kan explodera när som helst men det kan även bli väldigt bra... Risken för "explosion" är givetvis större om man korsar raser med större "aggresivitet", stor vakt instinkt, mycket jakt... etc...
Visst kan det bli "fel" vid avel av "renrasiga hundar" också men det är inte lika vanligt.
Hittade på mycket intressant fakta (källa: Wikipedia) angående Pitbullen som jag tycker alla som har en åsikt i ämnet bör läsa... Även jag har gått på vissa "nitar", trodde att rasen verkligen var förbjuden i Sverige, i alla fall avel... Men det är den inte!

Rasbeskrivning Pitbull  källa: Wikipedia
En amerikansk pitbullterrier är en mellanstor atletisk hund med kort hårlag, och med ett öppet och tillgängligt temperament. Hunden är i motsats till exempelvis en Rottweiler en förarvek hund, vilket i enkel översättning betyder att den inte är hård i temperamentet och försöker testa sin rang i flocken. Det är en människokär hundras mycket tack vare avelsarbetet som i århundraden sållat bort aggressiva hundar. Det gick helt enkelt inte att hantera en aggressiv hund i kampsammanhang, och aggressiva hundar i sin tur brände sitt krut i förtid i matcherna och förlorade.

Under åren av denna selektiva avel så har man fått fram en hundras som inte har bitvillighet mot människor, och i de fotspåren används många hundar idag som så kallade "nannydogs", på sjukhus och äldreboenden pga sin tillgivenhet. Helen Keller hade en pitbull som servicehund under tidigt 1900-tal.

Rasen är aktiv och arbetsvillig, skärpan är normalt låg och kamplusten hög. Typiskt är även en hög dådkraft och skottfasthet. Vissa individer är påtagligt envisa. Rasens historia som en allt i allo-hund präglar den än i dag då en APBT kan göra väl i från sig inom så skilda områden som lydnad, traditionellt bruksarbete, weight pulling och agility. På många håll i världen avänds rasen för vildssvinsjakt. Hunden spårar upp grisen och håller sedan fast den i örat eller trynet. Denna jaktform är inte tillåten i Sverige. Pga. sin höga aktivitetsnivå, styrka och uthållighet samt den arbetande hundens temperament behöver den en mycket kunnig och engagerad ägare.
I Sverige går det inte att meritera sin hund inom bruksgrenar då den inte är godkänd som ras av SKK. Men i många länder så som USA finns den i toppen av de flesta utmaningar den ställs inför. Den används av polis, väktare, SAR-hundar (räddningshundar) och är mycket väl lämpad för detta tillsammans med en kunnig förare, då hunden har en stor arbetspotential och vilja.

Hunden är avlad under århundraden efter prestation, i motsats till utställningshundar som avlats efter en förutsatt mall. Detta har i sin tur gett en vidare bas för vad som är tillåtet i fråga om färger, vikt etc. Generellt kan man dock säga att en pitbull ligger i spannet mellan 14-28 kilo för en hane, och 12-25 kg för en tik.

Rasen är aktiv och arbetsvillig, skärpan är normalt låg och kamplusten hög. Typiskt är även en hög dådkraft och skottfasthet. Vissa individer är påtagligt envisa. Rasens historia som en allt i allo-hund präglar den än i dag då en APBT kan göra väl i från sig inom så skilda områden som lydnad, traditionellt bruksarbete, weight pulling och agility. På många håll i världen avänds rasen för vildssvinsjakt. Hunden spårar upp grisen och håller sedan fast den i örat eller trynet. Denna jaktform är inte tillåten i Sverige. Pga. sin höga aktivitetsnivå, styrka och uthållighet samt den arbetande hundens temperament behöver den en mycket kunnig och engagerad ägare.

I Sverige går det inte att meritera sin hund inom bruksgrenar då den inte är godkänd som ras av SKK. Men i många länder så som USA finns den i toppen av de flesta utmaningar den ställs inför. Den används av polis, väktare, SAR-hundar (räddningshundar) och är mycket väl lämpad för detta tillsammans med en kunnig förare.

Situationen idag 
I Sverige har vi flera lagar som skall stävja osund hundhållning eller lidande, vilket i sin tur sätter käppar i hjulen för dem som fortfarande anser att hundarna skall avlas som de gjorde förr, med kamp som enda kriteriet för vad som är en bra hund. Detta är relativt ovanligt i dagsläget, men förekommer dock i vissa länder där hundkamp fortfarande är lagligt. (Exempelvis flera länder i Balkan). Något som dock bidragit till situationen vi har idag är medias rapportering av hundtypen. När de första hundarna togs in i Sverige var det relativt tyst om rasen i flera år och ingen visste egentligen vad en Pitbull var för ras. Detta ändrades över en natt när media i USA visade hur en "animal controle officer" blev biten av en hund som skulle omhändertas. Det spreds som en löpeld i media över hela världen, och det blev "macho" att ha denna hundtyp när den porträtterades som grym.

Aveln av hundar har sedan spårat ur för att mätta efterfrågan, och folk utan kunskap om avel såg chansen att göra en snabb hacka svarta pengar genom att förse köparna med hundar. Man avlade på hundar utan känd bakgrund, utan stamtavla eller registreringsbevis och detta innebar att man även plockade in hundar av andra raser än Pitbull, men sålde avkomman som "pitbulls". Detta i sin tur förde naturligtvis med sig att man inte visste något om eventuell sjukdomsbild bakåt på hundarna man valde att avla på. Man förde även in hundar i denna veva med osäkert temperament som det aldrig borde ha avlats på överhuvudtaget, och när personer utan hundkunskap köpte hundar för att vara "tuffa" så slog detta givetvis bakut och incidenter började hända allt oftare. Vissa har även i denna cirkus medvetet korsat in Rottweiler och andra utpräglade vakthundar i den såkallade "kamphunds aveln", allt för att få en vassare hund. Blandar man pitbullen som i åratal avlats för att inte bita människor och som har en utpräglad arbetsvilja och mod, med hundar avlade för vakt/skärpa och bitvillighet, så går det garanterat snett om man som ägare till denna hunden är okunnig. Hundarna säljs trots denna okontrollerade avel utan historik och kontroll, som "Renrasiga pitbulls" av folk som endast har som mål att tjäna pengar. Man har alla möjliga konstiga argument till varför hunden ej är registrerad, och lämnar en handskriven lapp, om ens köparen får det som garanti på att hunden är en pitbull.

Som tidigare nämnts så hamnar ofta dessa blandrashundar på löpsedeln om något händer, men de benämns som Pitbulls, mördarhundar etc. Sanningen är dock den att av alla hundar som det skrivs om i media är 99 % från denna avel, d.v.s. hundar utan verifierad bakgrund, utan registreringsbevis och stamtavla. Av alla hundar i Sverige idag som skulle klassas som "kamphundar" eller "Pitbull" av allmänheten, så är det 4-500 av dem som är renrasiga registrerade hundar. Resterande som uppskattas till 2 000 - 3 000 är hundar utan härkomst, d.v.s. blandraser. Situationen som den är idag har gjort att hundar hamnar oftare i polisens blickfång, omhändertas och avlivas. Värst är detta i landets tre stora städer, med Malmö som utmärker sig mest. I våra grannländer Norge och Danmark har man gått så långt att man i lagstiftning förbjudit ägande av Pitbulls. I Finland och Sverige är det dock inga sådana beslut fattade om specifika rasförbud.

Närbesläktade raser 
Staffordshire bull-terriern registrerades i KC (The Kennel Club) och stambokfördes så sent som år 1935. AKC i sin tur erkände Staffordshire bull-terriern 1974.

Amstaffen (amerikansk staffordshire terrier) registrerades första gången 1936 i USA, Ett antal pitbullägare gick samman och ville inte att namnet skulle förknippas med hundkamp (Pit i namnet), de kallade sina hundar för Staffordshire Terrier och registrerade dessa hundar under AKC (American Kennel Club). Efter påtryckningar från England och deras kennelklubb med anledning av att det är frågan om två olika raser med liknande namn, så ändrar dock AKC namnet på rasen i sitt register till American Staffordshire terrier, detta så sent som år 1972.

Myter 
Det finns ett stort antal fördomar och myter om amerikansk pitbullterrier, mycket tack vare sin brokiga historia. Hur dessa myter och fördomar har uppstått är det svårt att sia om. Några av de vanligare myterna är:

Pitbull är inte en renrasig hund.- Den är stambokförd sedan 1898 i UKC.
Termen Pitbull är samlingsnamn för alla bull och terrierraser.- Termen är en förkortning av namnet "American Pitbull Terrier", och avser endast denna ras.
Käkarna låser sig.- Det är en genetisk och anatomisk omöjlighet hos hundar att låsa sina käkar.
Ingen hund biter hårdare än en pitbull.- Det finns ingen vetenskapligt säkerställd metod att mäta hundars bettstyrka.
Man kan aldrig få en pitbull att lyda.- Det finns raser som är lättare att arbeta med, men för den som är beredd att lägga ner tid och arbete på sin hund så finns det alla förutsättningar att lyckas. I Sverige är inte pitbull så vanlig som brukshund ännu men i USA finns det ett stort antal amerikanska pitbullterriers som är framgångsrika inom lydnad och andra bruksgrenar.
Pitbulls är inte rädda för någonting.- Alla hundraser består av många olika individer, temperament och personligheter så alla är inte likadana. Det går inte att uttala sig om en hel hundras med utgångspunkt från några enstaka individer. En pitbull ska inte vara nervös och rädd men den ska inte heller vara alltför dumdristig och självdestruktiv.

Media 
Många anser att detta är en kontroversiell hundras, och med tanke på hur ofta det skrivs om "Pitbulls" i framför allt kvällspress i negativa ordalag, så är det kanske inte så konstigt. Detta är en direkt översättning gjord av "National Canine Research Council" i USA som tittade närmare på hur hundar av olika ras kontra Pitbull behandlas i media.

18 augusti 2007 En Labradormix attackerade en 70-årig man och skadade honom svårt. När polisen kom till platsen, sköts hunden då den attackerade dem. Detta resulterade i en artikel och enbart i en lokaltidning.
19 augusti 2007 En blandrashund attackerar och biter en 16 månader gammal flicka svårt i nacken. Detta resulterade i två artiklar i samma tidning.
20 augusti 2007 En sexårig pojke blir svårt attackerad av en mellanstor blandrashund, och får uppsöka sjukhus. Bland annat har hunden bitit av ena örat på pojken. Detta resulterade i en artikel i lokalpress.
21 augusti 2007 En 59 år gammal dam blir attackerad i sitt hem av sina två pitbulls, och får skador som krävde sjukhusvård. Detta resulterade i 230 artiklar i nationell och internationell press. Även annan media, bland andra CNN, MSNBC, och FOX, tog upp händelsen
Även om det är mycket kraftiga och allvarliga skador av en hund av okänd härkomst eller annan ras än pitbull, så verkar det inte vara lika stort nyhetsvärde i en sådan incident. NCRC undersöker alla hund relaterade bitskador i USA, och rapporterar att det blir allt vanligare att folk citerar media rutinmässigt, och använder det som bevis för att pitbulls skulle vara farligare än andra raser.

Vilse

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 14 okt-08 kl 08:53 »
wikipedia aer ju skrivet av allmaenheten sa det aer inte 100% tillfoerlitligt,,precis som all oevrig media,,och jag vet folk som lagt till saker om den hundras jag har foer att framhaeva sej sjaelva!

I allafall jag aelskar hundar och skulle helst vilja staa paa hustaketet och skrika att pittbull aer lika harmloes som en schabradoodle :)

Men det aer inte ,,hur ska jag saeja foer at faa det raett,, det aer inte att alla pitbull aer farliga hela tiden utan att naer det smaeller saa smaeller det rejaelt.

Jag kommer alltid att framhaala att en vuxen fullt frisk kvinna som blir attackerad av laat oss saeja 2 frispringande dobberman eller 2 frispringande labradorer har en helt annan foerutsaettning at "bara " bli nafsad biten och kan skrika slaa sparka sej fri daa dom "bara" nafsar " biter medans treoskeln foer att gaa till anfall och att goera vaerre skada och inte stanna aer saa mycket vaerre hos en pb.

den aeldre kvinna som blev doedad av sin grannes pb,,det har varit en uppsjoe av program paa tv om det haer nere, vi pratar dokumentaerer och nyhetsprogram daer familjen som aegde pb och dessutom var slaekt med den doeda kvinnan har framtraett.
kvinnan var om jag inte missminer mej i samma aalder som jag aer och totalt frisk och hon hade traeffat dessa tvaa pb dagligen och ingen fattar varfoer dom gjorde det dom gjorde,,desa 2 hundar var med i familjens liv med alla barn och alla i slaekten varje dag,,det aer svaart att fatta att dessa 2 hundar lyckades goera processen kort med henne,,och at de som tilskyndade inte kunde faa hundarnas angrepp att sluta.
samma naer en ung pojke blev attackerad av naagra pb blandisar,, det var baar naagra km ifraan daer jag bor och jag faar faktaa kring detta via mitt job saa det aer inte media skildringen.
pojken foersoekte ta sej fraan hundarna och han gick oever kostaengslet i hagen med el i traadarna och hundarna ville aendaa inte slaeppa honom trots at dom fick stoetar.
kvinnan som kom i bil agerade utan at taenka paa sej sjaelv och det som aer det underliga aer att hundarna inte vaende sej mot henne utan det verkar som at i alla fall naer dom bestaemt sej foer vem att ta saa ger dom inte upp.
denna pojke var hundvan.

Bellabulldog

« Svar #103 skrivet: 14 okt-08 kl 15:58 »
wikipedia aer ju skrivet av allmaenheten sa det aer inte 100% tillfoerlitligt,,precis som all oevrig media,,och jag vet folk som lagt till saker om den hundras jag har foer att framhaeva sej sjaelva!

I allafall jag aelskar hundar och skulle helst vilja staa paa hustaketet och skrika att pittbull aer lika harmloes som en schabradoodle :)

Men det aer inte ,,hur ska jag saeja foer at faa det raett,, det aer inte att alla pitbull aer farliga hela tiden utan att naer det smaeller saa smaeller det rejaelt.

Jag kommer alltid att framhaala att en vuxen fullt frisk kvinna som blir attackerad av laat oss saeja 2 frispringande dobberman eller 2 frispringande labradorer har en helt annan foerutsaettning at "bara " bli nafsad biten och kan skrika slaa sparka sej fri daa dom "bara" nafsar " biter medans treoskeln foer att gaa till anfall och att goera vaerre skada och inte stanna aer saa mycket vaerre hos en pb.

den aeldre kvinna som blev doedad av sin grannes pb,,det har varit en uppsjoe av program paa tv om det haer nere, vi pratar dokumentaerer och nyhetsprogram daer familjen som aegde pb och dessutom var slaekt med den doeda kvinnan har framtraett.
kvinnan var om jag inte missminer mej i samma aalder som jag aer och totalt frisk och hon hade traeffat dessa tvaa pb dagligen och ingen fattar varfoer dom gjorde det dom gjorde,,desa 2 hundar var med i familjens liv med alla barn och alla i slaekten varje dag,,det aer svaart att fatta att dessa 2 hundar lyckades goera processen kort med henne,,och at de som tilskyndade inte kunde faa hundarnas angrepp att sluta.
samma naer en ung pojke blev attackerad av naagra pb blandisar,, det var baar naagra km ifraan daer jag bor och jag faar faktaa kring detta via mitt job saa det aer inte media skildringen.
pojken foersoekte ta sej fraan hundarna och han gick oever kostaengslet i hagen med el i traadarna och hundarna ville aendaa inte slaeppa honom trots at dom fick stoetar.
kvinnan som kom i bil agerade utan at taenka paa sej sjaelv och det som aer det underliga aer att hundarna inte vaende sej mot henne utan det verkar som at i alla fall naer dom bestaemt sej foer vem att ta saa ger dom inte upp.
denna pojke var hundvan.
Vilse, du har en poäng i att pitbulls tillika alla sorters hundar med sådan fysik är kapabla till att åsamka större skada vid en attack än om man jämför med tex en dvärgpudel... Men en sund och frisk hund (psykiskt och/eller psykiskt) SKA inte attackera över huvudtaget!!! Det är uppenbart att Pitbulls kan göra större skada, men det är även uppenbart att de "renrasiga" hundarna som framavlats seriöst är mycket mycket säkra. Det var som jag citerade Wikipedia och som det står i ALLA slags rasstandader att det i århundraden ENDAST har avlast på ytterst stabila hundar. Som ett resultat av det de använts till... På den tiden då hundkamp fortfarande var tillåtet världen över så avlivades de hundar som inte "uppfyllde" kraven på psykisk stabilitet omedelbart. Man kunde helt enkelt inte ha en sådan hund i ringen. En människa (vem som helst) skulle säkert kunna gå in i kampen och bryta utan risk för att bli skadad. Det finns ingen annan sorts gren av hundar som så intensivt och noggrannt framavlats för TOTAL lojalitet mot människan. Men det är som sagt skillnad på "renrasiga" Pitbulls
och de hundar som "benäms" Pitbulls, som tyvärr är sönderavlade och uppblandade med andra raser som inte är lika stabila och därmed också livsfarliga... Vore intressant att se om du kan styrka att de hundar som benäms som "Pitbulls" i artiklarna verkligen är "Pitbulls" och inte "Pitbulls" look-alike... Om det är renrasiga Pitbulls från seriös uppfödning då lovar jag att jag aldrig mer ska nämna ett ord om att "Pitbulls" är ofarliga...

djurkuf

• Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
« Svar #104 skrivet: 16 okt-08 kl 16:15 »
MMMM gå in å googla på working pitbul å dom till eran förvåning.
Att pitbullen i dess hemland är inget annat än en förbannat bra bruks hund.
I kennel orginessationen AKC.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

jasmine83

• Uppland
« Svar #105 skrivet: 16 okt-08 kl 17:06 »
Jag har inte läst allas inlägg men alla måste ju kunna ha den rasen man tycker om utan att folk börjar skrika på en!!
Jag jobbar i djurbutik med bara tillbehör, mest för hund. Dessutom bor jag i södertälje där det vimlar av pitbull. Jag har aldrig under mina år träffat en pitbull som är aggresiv. Självklart finns det, säkert flera här som är det men det var också schäfern som bet mig i benet.....

Så länge hundägaren har koll på sin hund så spelar det väl ingen roll vilken ras man har. Både pitbull och am.staff är idag några av de bästa familjehunds raserna. Det är klart det inte står i tidningen när en labbe har bitit någon för det är ingen kamp hund, det är en av våra vanligaste raser och det kan ju inte kommma ut för då vill ju ingen köpa den. Jag träffar fler argsinta  chiuauaer (stavas?) än vad jag träffar pitbulls men det är ingen som bryr sig för dom är så små, men det gör fan så ont när dom bits.  ;)
 Klart jag blir osäker när jag möter någon med en pitbull men ser jag att ägaren har koll så är det ju ingen fara. Har ägaren inte koll kunde det lika väl vara en schnuzer som anfaller.
ALLA hundar är farliga,,,,, om ägaren inte har koll!!!!!
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #106 skrivet: 16 okt-08 kl 18:07 »
Jag har själv en staffordshire bullterrrier och har fått utstå många elaka glåpord och påhopp. Detta trots att hon inte är någon "riktig" mördarhund men liknar dem till utseendet.
Eftersom detta är min 3:dje hund av samma ras har jag många års erfarenhet av rasen och enbart positiva upplevelser. Håller tillfullo med om att det är ägarna som skapar problemen inte hunden i säg.
Vill man så kan man ;P

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #107 skrivet: 17 okt-08 kl 21:18 »
Jag upplever att problem med hundar är något som ökat på senare år. Mycket på grund av ditt val av ras så får du klä skott för alla hundar och hundägare som missköter sig.
Vi har tyvärr ett klientel i samhället som hotar och ibland skadar sin omgivning med hjälp av sin hund.
De fall av allvarliga bitningar och dödsfall, som förekommit och antagligen kommer att hända igen, gör att det finns fog för oro inför alla okända hundar - särskilt lösspringande. Koppeltvång dyker nu upp som ett nödvändigt ont. Med okända hundar är det alltid ett risktagande att utgå från att den är snäll. Trots stor hundvana ogillar jag skarpt att lösa främmande hundar skall komma fram och hälsa.
Problemhundarna är kanske i minoritet men de får ett kraftigt genomslag i samhällets syn på hunden.
Jag är tyvärr för ett generellt koppeltvång om inte särskilt tillstånd finnes och föraren bär synligt emblem om detta. Hur många gånger har man inte sett hundar som "går ur hand" och föraren inte längre har någon som helst kontroll.
Detta skriver jag trots att jag gillar hundar mkt...
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

plasmider

« Svar #108 skrivet: 20 okt-08 kl 17:23 »
Detta inlægg børjade jag skriva om att en av mina grannar så som jag ser det skapade en farlig situation.
Dær jag gick med min hund løs, gåendes fot vid barnvagnen finns det bara detta hus, som ligger ca 50 m ifrån vægen.
Grannen som kom ut och gapade befann sej inne i sitt hus och sprang ut først nær han såg mej och min hund.
Dvs, det var ingen farlig situation innan, och inget annat folk fanns i nærheten, inte djur heller.
Jag kan hålla med om at det borde vara koppeltvång inne i stæder, fast då ska det finnas anvisade platser dær man kanfå lov att slæppa sin hund, kanske tom med staket runt.
I øvrigt så finns det inget som någon kan sæga som får mej att ångra mitt val av hund, han fungerar perfect på min gård med mina djur och med min son. Vi har nu flyttat och kommer inte træffa på denna granne igen.
Att pitbull ær en bra arbetshund vet jag då vi just nu trænar mycket spår, vilket går helt utmærkt, bættre æn væntat ! ;D

Tack før alla som førsvarar denna omtalade ras, tror att det ær viktigt att folk får veta mer om den æn vad som står i tidningen.
Den ær inte en kallblodig mørdare, utan en mycket trevlig familjehund. Mina nya grannar ær alla positiva till mina hundar och många av dom har ændrat uppfattning om rasen nu nær dom træffat en.
Jag blev faktiskt imponerad av min hanne hærom dan då han blev anfallen av en annna hund (ej "kampund")
som bet sej fast i honom, han la sej ner och skrek, och vi kunde dra bort den andra hunden. Lite bitmærken, men ingen større skada skedd. Om det som står i tidningar och en del av folket hær har skrivit hade varit sant så hade den situationen slutat helt annorlunda.

Om rasen hade ett mindre dåligt rykte kanske folk inte hade sett den som farlig och dom dåliga ægarna hade inte sett det som en tuff hund att skræmma folk med. Och om dåliga ægare inte har den rasen så minskar nog attackerna också, før just den rasen i varje fall.
Nær jag var liten var det pundare och alkolister som hade schæfer som man skulle akta sej før, jag hoppas att med tiden så blir pitbull lika accepterat som just schæfer idag.

Nu fortsætter arbetet med mina två tokar hemma varav min 5 månaders valp førsøker æta upp alla tapeter...
Ælskar dom ændå.
Allt är relativt

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #109 skrivet: 20 okt-08 kl 23:25 »
Trevligt att läsa om attack insidenten pga att du nu kan betrakta din hund som testad och den är troligen inte farligare än någon annan svenssonhund. Det hjälper dock inte upp mitt generella intryck av rasen.
En varning: Jag och många hundkännare med mig avråder bestämt från att lämna även famijens hund ensam med små barn.
Känner ändå en extra oro när jag möter en pitbull. Särskilt högrangade individer som inte är riktigt följsamma och söker av omgivningen med blicken. En hund som stirrar rakt på dig utan svansvift den hunden hotar sin omgivning helt på egen hand. Många ägare tycker det är häftigt.
Så Plasmider gläds gärna åt din egen jycke men missionera inte för rasen. Ingen ras brukar tjäna på att bli väldigt populär (ex våra utställnings-schäfrar). Och det kryllar inte av kompetenta hundägare. För tänk dig att någon du rekomenderar rasen till råkar ut för ett exemplar som skadar någon allvarligt.

med respekt tack för mig på den här tråden - jag är förstås inte ute efter dig Plasmider (har du läst mikrobiologi?)
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Nina W

• Värmland
« Svar #110 skrivet: 24 okt-08 kl 08:02 »
Kattmørdare

I NWT stod det en gång att en løs Pitbull hade flugit på och dødat en katt i en park i Karlstad.
Katten var kopplad och ægarn førsøkte sjælvklart skydda den. Om den varit løs kanske den hunnit
klættra upp i nærmsta træd... Ægaren ursæktade sig med att hunden fick syn på katten føre honom 
så han han inte få stopp på den i tid.
Det ær inget unikt att en hund biter ihjæl en katt, men onekligen dålig reklam før rasen.
Om rasen ska få bættre rykte med tiden så vill det till att ægarena inte tar några risker alls.
Dvs håll den kopplad øverallt dær vanligt folk rør sig.

jasmine83

• Uppland
« Svar #111 skrivet: 25 okt-08 kl 10:13 »
Då ska alla hålla sina hundar kopplade, varken det är en pitbull eller en labbe.
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #112 skrivet: 26 okt-08 kl 00:20 »
Vorsteh ska tydligen vara exceptionella katt-nappare... Där tror jag faktiskt att pitbullen och alla andra sk "kamphundar" ligger i lä.  ;) Dock är det väl kanske inte så vanligt att dom dödar katter i koppel, men å andra sidan så är inte så många ute och går med sina katter i koppel heller så den "statistiken" är väl kanske missvisande...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #113 skrivet: 27 okt-08 kl 16:25 »
Min bulle attacksover just nu i soffan. Men han kan attackfisa också. Och DÅ är han riktigt farlig ;-)

Vilse

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 27 okt-08 kl 18:37 »
prata inte om hundfis!
min yngsta jycke fiser så det luktar sulfit-sulfat-surströmming-gammalt unket blomvatten allt i en kombination.
det är en klar konversationsöppnare! alla skrattar sej desperat harmynta om dom blir utsatta för en sån attack.
han sover på golvet bredvid min säng och om katterna slåss tidig morgon så vaknar han och ska utreda och r-a-k-e-t-s-t-a-r-t-a-r
för att springa ut o kolla,, efter sej lämnar han en doft av raketbränsle det är bara att dra upp täcket och försöka somna om eller man gasas till döds! :)

johlin

« Svar #115 skrivet: 27 okt-08 kl 19:49 »
Vår Amstaff fiser också med sulfit/sulfat blandning! Roligast när hon går upp för en trappa  å fiser för varje steg!
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #116 skrivet: 27 okt-08 kl 19:56 »
Citera
Min bulle attacksover just nu i soffan. Men han kan attackfisa också. Och DÅ är han riktigt farlig ;-)

En bulle ska jag ha när jag blir pensionär. En jobbarkompis till mej har en och något bekvämare och latare finns inte. Sergej (bullen) ligger helst till middag, vill inte gå ut när det regnar och är bara så mysig när man hälsar på. Vida skillnad mot mina tervar, fullt ös alltid!
Däremot har han en egenhet som jag inte vill vara med om, han sätter på husses huvudkudde och jag tycker inte det låter mysigt med en massa kladd på den ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Vilse

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 27 okt-08 kl 22:18 »
jag satt hundvakt till en aeldre snauzer dam.
hon sov paa soffan bredvid mej naer jag tittade paa tv,,saa mitt i sovandet saa fes hon, en hoegludd beeep fis,,
tiken vaknade och studsade ur soffan och skaellde paa den som gjort det daer ljudet och vaeckt henne,,raggen upp!!
fasingen vad jag skrattade! :)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #118 skrivet: 29 okt-08 kl 13:20 »
 ;D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

djurkuf

• Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
« Svar #119 skrivet: 02 nov-08 kl 01:29 »
googla på working pitbull
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser