Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 104899 gånger)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Min mördarhund
« Svar #80 skrivet: 10 okt-08 kl 11:17 »
Förlåt, folk är det alla här   eller hur menar du?  :-[
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

tessiem

« Svar #81 skrivet: 10 okt-08 kl 11:19 »
nej..folk är de som utmålar pitbulls som rabiata mordmaskiner..
Orkade inte rikta mig till någon särskild..

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 10 okt-08 kl 11:42 »
Ja det är tråkigt! Det var så med rottisar innan! Rottisat bet så käkarna låste sig också! Nu är det ju bevisat att käkar hos hundar "låser sig " INTE! Men det har varit rätt tyst med rottisar på ett tag. De är visst inte riktigt så farliga längre, det beror helt enkelt på vilken ägare  ::) de har! Jag visar stor respekt till ALLA hundar jag inte känner. Visst blir man som Plasmider också ledsen när någon skriker å gapar till en men det är ju pga rädsla och det får vi ju förstå. Vi får också förstå att det är inte så kul för Plasmider att bli utskälld. Kanske ett koppel skulle hjälpa för att slippa bli utskälld, valet är ju Plasmiders. Hon/han kan ju också välja de platser men vill släppa sin hund på.Det hjälper nog dock inte att bara få ännu mer kritik för att man har en viss ras. ;)

Vargerik

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 10 okt-08 kl 21:53 »
Ja...a...vad ska man säga. Inte så jättetrevlig ton här men kan ändå inte låta bli att lägga mig i. Det är väl sådan jag är helt enkelt. Plasmider det är inte alltid lätt här att ge sig in i en diskussion. Jag förstår dig till fullo!
Själv har jag en Rottis och för mig är hon super go! Vi tränar å tävlar sök. Hon är även servicehund (diabetes). Det skulle vara svårt att ha henne som det om hon inte gillade folk och barn. I alla böcker står det är det är en jättefin familjehund och det är hon!!!!!!!!!!!!
Innan vi skaffade hund var jag livrädd för hundar men fick god hjälp av min granne som är hundpsykolog. Efter 3 år skaffade vi oss våran rottistik. Inte pga pondus, makt eller respekt (vilket betyder = visa hänsyn) utan pga dess fantastiska arbetsvilja och tänkande! Vi har haft 4,5 fantastiska år!
Våran hund har även enligt andra varit en jättehemsk mördarhund och det är inte kul men det är ett fritt tyckande! Det får vi respektera.
Jag är inte hundrädd längre tack vare att jag lärt mig hundars beteende!  :D
Jag har dock en enorm förståelse när det gäller folks hundrädsla. I skogen får min hund springa lös men när jag går på vägen där jag möter folk har jag min hund kopplad pga att jag vill visa dem respekt!
Som servicehund får hon gå fritt och är tränad till det och i det läget får folk visa mig respect! Blir folk arga upprörda beror det på att de är rädda och man får lyssna och ta det till sig och be om ursäkt men att bli arg och skälla tillbaka........då känner jag att jag är respektlös. Vi får ha förståelse för att folk är rädda.
Till er som kör med översittarstilen tycker jag kan tagga ner er lite och förklara istället för att i min mening idiotförklara. Vi tycker alla om våra hundar och hoppas att inget händer. Det kan vara en jättefin PB som hon faktiskt har! Det finns hemska PB och väldigt många raser med hemska hundar det betyder inte att alla är det! Ge henne lite utrymme! Tack för ordet! ;D
Skoj att ni har en rottisar, det näst bästa hundvalet! ;) En överväldigande andel av världens tjänstehundar är just rottis eller schäfer tack vare deras diciplin och stabilitet.

Du snackar om översittarstilen, korrekt uppfattat, när jag möts av översitteri svarar jag med samma mynt. En person som uppenbarligen njuter av att skapa oro och rädsla i sin omgivning är just en översittare. Varför? Kolla mina tidigare inlägg och läs om tjejen vars dotter blev biten... Som grädde på moset är det olämpligt folk/kriminella som ofta tilltalas av denna minst lika olämpliga hundras.

Vilse

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 10 okt-08 kl 22:21 »
Ja...a...vad ska man säga. Inte så jättetrevlig ton här men kan ändå inte låta bli att lägga mig i. Det är väl sådan jag är helt enkelt. Plasmider det är inte alltid lätt här att ge sig in i en diskussion. Jag förstår dig till fullo!
Själv har jag en Rottis och för mig är hon super go! Vi tränar å tävlar sök. Hon är även servicehund (diabetes). Det skulle vara svårt att ha henne som det om hon inte gillade folk och barn. I alla böcker står det är det är en jättefin familjehund och det är hon!!!!!!!!!!!!
Innan vi skaffade hund var jag livrädd för hundar men fick god hjälp av min granne som är hundpsykolog. Efter 3 år skaffade vi oss våran rottistik. Inte pga pondus, makt eller respekt (vilket betyder = visa hänsyn) utan pga dess fantastiska arbetsvilja och tänkande! Vi har haft 4,5 fantastiska år!
Våran hund har även enligt andra varit en jättehemsk mördarhund och det är inte kul men det är ett fritt tyckande! Det får vi respektera.
Jag är inte hundrädd längre tack vare att jag lärt mig hundars beteende!  :D
Jag har dock en enorm förståelse när det gäller folks hundrädsla. I skogen får min hund springa lös men när jag går på vägen där jag möter folk har jag min hund kopplad pga att jag vill visa dem respekt!
Som servicehund får hon gå fritt och är tränad till det och i det läget får folk visa mig respect! Blir folk arga upprörda beror det på att de är rädda och man får lyssna och ta det till sig och be om ursäkt men att bli arg och skälla tillbaka........då känner jag att jag är respektlös. Vi får ha förståelse för att folk är rädda.
Till er som kör med översittarstilen tycker jag kan tagga ner er lite och förklara istället för att i min mening idiotförklara. Vi tycker alla om våra hundar och hoppas att inget händer. Det kan vara en jättefin PB som hon faktiskt har! Det finns hemska PB och väldigt många raser med hemska hundar det betyder inte att alla är det! Ge henne lite utrymme! Tack för ordet! ;D

om man vill prata om sin hundras saa tycker jag att rubriken aer lite felvald.
som man ropar faar man svar.
sen saa tycker jag inte det har varit naan otrevlig staemning utan det aer bara saa att vi har olika uppfattning om denna hundras.
jag respekterar att folk gillar olika hundraser och det aer som du saejer at innan pittbullen gjorde sitt intraede,,den var ju liksom inte vanlig foer 20-30 aar sen som en hund folk hade som vanlig hundras om man saejer som saa.
Foerr i vaerlden saa pratades det om rottweiler, dobberman och schaefer som farliga hundar.
dom stoerre hundraserna utan svans fick ofta fel bedeomning daa man inte saag klart hundspraak utan bara saag munnen pa en del raser.
dessa hundraser r/d/s aer ju brukshundar som aer bra inom soek och skydd och vakt saa det blev ju en staempel om at vara "farlig" hund mera med orden att respektera daa den ofta anvaendes inom vaktsyfte och det var inte en hopp o lek hund naer den framfoerdes av vakt/polis.
jag har aldrig varit raed foer en rottis, aldrig.
en sund hundras som kan vara farlig liksom alla andra hundraser/individer men med den skillnaden att en rottis om, jag saejer om, den skule vilja bita mej saa aer det foer at den aer traengd eller raedd eller vaktar naagot som jag ska laata bli,,och om den biter mej saa ger den mej ett eller tvaa bett,,den vill inte och har inte instinkten att ta livet av mej.
jag tror ju inte at pittbull i manga laender bestaemts vara foerbjuden foer import och paa vissa staelen tvingas till att bli desexxad om paafunnen aer foer ett loest rykte utan har grunder.

jag har ingen otrevlig ton naer jag saejer detta :)
jag bara framfoer min aasikt :)
jag aer oeppen foer diskussion och bara saejer vad jag tycker och det faar man vara beredd paa naer man har pb.
har sjaelv stor hund som en del aer raedda foer och jag respekterar att alla inte gillar hundar och at alla inte gillar min hundras foer att den aer en stor hund.
jag moeter ofta folk som har aasikter om mina hundar pga deras faerg men det bryr jag mej inte om eller tar personligt utan moeter med fakta.

om jag hade en pb saa hade jag inte startat en traad med ordet moerdahund,, och jag hade vetat att jag skulle faa paahopp eller diskussion.

baade jag och husse har haft hund i en massa aar och avlat traenat bruks/agility/obedience.
vi har faatt vaara nyp ibland da man gaatt emellan tvaa hundar elelr traeffat hundar via vaart job, hundar som inte varit helt ok med fraemmande maenniskor,,men det saejer jag att traeffa en pb som bara aelskar en och sniffar genom en foer lukt av vaara hundar och man har etablerat kontakt med jycken och saa en dag saa hugger han bara rakt av och ger sej inte och man fattar inte ens vad som har triggat jycken.

Margit

• Gäst

tessiem

« Svar #86 skrivet: 11 okt-08 kl 10:18 »
Men artikeln säger ju INGET om vad det är för hundar? Den hunden som attackerade en sexåring var förövrigt en Schäfer/Rottis-blandning och måpnga här på alternativ har ju väldigt positiv syn på blandraser..

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=450708

Birgit

« Svar #87 skrivet: 11 okt-08 kl 11:54 »
Men pb är väl också en blanding av ett flertal liknande raser 8) Men de är inte blandisar då, bara för att man döpt dem?
Min ras heter pystrela ::) och är genetiskt sett av samma ursprung och karaktär!

Charlotte

• -
« Svar #88 skrivet: 11 okt-08 kl 12:24 »
 Och min är en Äkta Potter, också han en blandning av raser med exakt samma användningsområde.
 Jag skrev tidigare i  tråden om "försvaret" att det alltid är blandraser och inte äkta Pitbull som biter, vad är skillnaden om blandningen är av två kamphundsraser? Enligt SKK föds det väl inga renrasiga Pitbulls i sverige, de är ju inte en godkänd ras?
                                       Mvh
                                    Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tessiem

« Svar #89 skrivet: 11 okt-08 kl 12:46 »
Men pb är väl också en blanding av ett flertal liknande raser 8) Men de är inte blandisar då, bara för att man döpt dem?
Min ras heter pystrela ::) och är genetiskt sett av samma ursprung och karaktär!

Nej Pitbull är faktist en ras (dock inte i Sverige) och inte en blandras. I sverige RÄKNAS de som blandraser och många ÄR just blandraser.

Blandisar som rottis/Schäfer, Dobberman/Schäfer är i mitt tycke lika farliga som Pibulls.

Och att alla här verkar tycka att rottweiler är så mycket bättre än Pitbull förvånar mig.. Har ni missat de dödsattacker Rottweilers stått för?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #90 skrivet: 11 okt-08 kl 13:25 »

Och min heter Foo Badger Terrier valpar      ;)

Foo står för glad,glädje, Pekines kallades förr Dogs of Foo, badger står för grävling efter som taxen förr kallades Badger dog (grävlings hund) resterande raser är alla terriers, mao Glada grävande Terriers  Foo Badger Terrier :D

Blandraser blir vad man gör dem till  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #91 skrivet: 11 okt-08 kl 17:37 »
Varjerik: Du har rätt att tolka inlägget som du vill. Jag tolkade det inte som om att alla pitbulls är fantastiska hundar! Jag håller med om att de t är många kriminell som håller sig med pitbull och rottisar lika så. Finns det någon möjlighet ,tror du, att hon kan ha en bra pitbull eller du vet att den bara är en mördarmaskin?

Vilse: Nackdelen med att skriva är att man kan inte se hurudant kroppspråk folk håller sig med. När man är trött på att bli behandlad som kriminell/mördarhundsägare och man inte är det kan men bara bli trött på det! Visst man kan tänka efter före, vissa kan säkert det, men om man nu mot förmodan inte gjort det, utan bara vill och kan ge en valp ett bra hem, blir kanske inte överskriften så bra  :-[ Jag tror inte att hon själv tycker så om sin hund utan däremot att folk hela tiden påpekar mördar hund. Jag var också trött på att höra det ett tag! :(
Fick frågan vad har du för hund? Med ibland följdfrågan Är det en stövare?
Trött Jag - Jag har en mördarhund enligt alla! >:( :o
Pigg jag  - Jag har en gullig liten Rottiiiisssss! ;D :-*

Jag ska villigt erkänna att Pitbulls har ett dåligt rykte. (Originalet Am PitBulls är förbjudna i sverige). Jag känner väl mest att jag kollar in ägaren också om jag skulle möta en Pitbull. Jag skulle inte låta min rottis leka med en PB men det är för att jag inte inte skulle gilla att reda ut om de inte skulle gilla varandra och enl standarden går PB  inte ihop med andra hundar. Kram på er och hoppas ingen tar ill upp! ;) :-*

Vilse

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 11 okt-08 kl 20:46 »
moerdarhund eller inte :)
to be or not to be :)

att gaa in i ett forum och saeja att man har en moerdarhund aer liksom att be om det hahahahaha
typ: snaella slaa mej,,hit me, hit me, hit me :)  :)

det aer som att:
klart jaemfoerbart med att!
 gaa in paa en web site dedikerad foer schaefrar och ha vit herdehund! hahaha
(kaenn stekpannorna fara i luften! ducka ducka ducka!)
en del aegare av black and tan schaefer hatar vita schaefrar och foernekar att dom naansin funnits och saejer att det aer ljug o foerbannad dikt att dom finns och att dom inte aer schaefrar alls utan blandras.
en del schaefer aegare tror paa fullt allvar att vita schaefrar aer blinda albinos!
(dom har vit paels men aer graa svarta under precis som black and tan schaefrar, har graa/svart runt oegonen och paa nos o trampdynor osv saa dom aer inte albinos!)
dom foersta schaefrarna i tyska stamboken har vita foeraeldrar och vita syskon och aeven vita var reggade och det stod att vitt var ok i rasstandarden,,men daa kom naan klaafingrig och tog oever och utesloet faergen vit pga naan luddig orsak,,vi vet inte riktigt varfoer,,vitt syns i moerkret saa oduglig som att smyga i moerkret hund foer armeen i krig? den ser inte saa aggressiv ut i vitt? kanske albino i vitt? maanga orsaker och fraagor och saa stroeks faergen vit ut,,hur kan man utesluta en faerg som finns i rasen? jo man avlivar alla nyfoedda vita och ljuger o saejer at inga vita finns i min linje och saa avlar man vidare!
vit o faergad schaefer har avlats tillsammans i maanga laender aenda upp till 70-80 talet saa hur kan det vara en annan typ av hund??
i dag aer vita schaefrar egen ras i en del laender i andra laender faar dom fortfarande reggas som vit schaefer i special register utan at avlas paa och i en del laender inte reggas alls,,i en del laender som i sverige saa faar rasrena vita schaefrar reggas in som vit herdehund.

jag moeter black and tan schafer aegare paa stan som helt seriost gaar fram till mej o talar om att jag skulle ha avlivat min vita schaefer daa den foeddes!
saa om jag pratar schafer i ett forum foer schefrar saa haaller jag tyst om faergen paa min schaefer och visar inga foton och maaste vaar stenhaart anonym foer annars blir man tillsagd att laemna forumet daa man inte har naagon schaefer!

saa gaa inte ut pa ett forum o kalla din pb moerdahund! foer daa faar du ju en extra slaeng av sleven och ska vara beredd paa det :)

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #93 skrivet: 11 okt-08 kl 21:22 »
 :-\ Okej, ja så kan man ju också se det........

Silverwolf

« Svar #94 skrivet: 12 okt-08 kl 00:06 »
Nu måste jag få opponera mig.
Alltså, folk i denna tråd verkar inte kunna skilja på äpplen och päron...

Pitbull ÄR en farlig ras på så sätt att det 'är en ras med hög aggression och OFTA har könsaggressioner (dvs mot hundar av samma kön) DOCK är Pitbullen en hyfsat STABIL ras runt människor. Att rasen så ofta figurerar som "mördarhund" beror på att det är fel sorts människor som köper en sådan hund. Man måste verkligen vara kunnig för att ha en pitbull.

'
Dock verkar folk tro att pitbullen har i sina gener att det en dag kan brista och attackera folk? FEL, FEL, FEL.
Ofta beror hundattacker på omriktat beteende (hunden retar sig på något & tar ut agressionen på närmaste möjliga), dominans eller på att hunden saknar stimuli = jakt blir ett stimuli.

ALLA hundar är potientellt "tidsinställda bomber" då ALLA hundar kan bita i fel läge.

Vallundar är ju kända för att ha hög skärpa och låg dådkraft vilket är en potientellt farlig kombination. Så jag är lika nervös när jag möter en BC som en PB, dock skulle jag ALDRIG släppa ihop nmin hund med en PB.

Jag måste också opponera mig mot att du klumpar ihop oss alla...

Jag tycker att väldigt många här har påpekat detsamma som du. Alltså att alla hundar kan bita i fel läge, men i synnerhet svåra raser (som PB, schäfer etc) som kräver en kunnig ägare för att ska vara stabila och balanserade.

Köper man en sådan ras så får man faktiskt inse att man inte kan promenera med okopplad hund - hur gullig och stabil ens hund än är.

Även om man är kunnig själv, så vet ju inte personen som möter dig gatan om det. Från min helt personliga och subjektiva erfarenhet så tippar jag att för varje "bra" PB-ägare finns det minst 2 "fel" vilket bara bidrar till min försiktighet när jag möter hundar av den rasen. Visst det är inte rättvist att de duktiga får betala för de andras brister, men det vet man när man skaffar rasen.
« Senast ändrad: 12 okt-08 kl 00:09 av Silverwolf »
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #95 skrivet: 12 okt-08 kl 21:18 »
Plasmider, oavsett diskussionen här så hoppas jag att du finner lösningar så du slipper bli utskälld för den ras du har. Jag önskar dig även många trevliga stunder tillsammans med din hund! Vore ju trevligt om det finns sk Pitbulls som inte attackerar allt och alla :D Jag tror att det finns! :)

Bellabulldog

« Svar #96 skrivet: 13 okt-08 kl 10:57 »
Jadå, dom är säkert JÄTTESNÄLLA, men varför ska man ha en ras som avlats fram att döda andra hundar? Jag brukar jämföra dessa raser med vapen, ett vapen i sig har aldrig skadat någon men likförbannat kan man inte köpa det hur som helst. Vad är det som lockar en person att ha dessa hundar? Jag står helt oförstående.

Utan att jag läst hela tråden så väljer jag att yttra mig ändå... De första sidorna av denna tråd gjorde mig så förbannad att jag bara är tvungen... Jag blir förvånad att folk ens yttrar sig då de uppenbarligen inte besitter någon som helst bakrundsfakta angående rasen, och j-ligt förbannad för det är sådana människor som bidrar till rasens dåliga rykte (skrämmer människor och andra hundägare samt lockar "fel människor" att skaffa dem för helt sinnesjuka ändamål). Jag är själv inte 100 % insatt i rasen Pit-bull men jag har själv en Amstaff (American Staffordshire Terrier) som är väldigt nära besläktad med Pit-bull och hör till "kamphundsraserna". Jag är även lycklig ägare till en Ambull (Amereican Bulldog). Ovanämnda raser är från början inte framtagna som"kamphundar". Med tiden har de tyvärr både använts till detta och blivit klassade som sådana pga deras oräddhet, djärvhet och deras mycket välutvecklade fysik.
Men dessa hundar är inga "kamphundar" de är starka gårdshundar vars uppgift har varit att hjälpa till på gården: vakta boskap, valla nötkreatur (och då även de största och aggresivaste tjurarna), passa barnen... Det var hårt arbete både fysiskt och psykiskt, dessa hundar var/är tuffa individer... Riktiga muskelberg som kräver mycket... Väldigt lojala, självständiga och sociala (älskar allt och alla). De behöver mycket aktivering, speciellt då mental sådan men även fysiskt.
Ni som befinner er på ett sådant här forum trodde jag hade lite bättre kunskap om dessa hundraser, då det är urtypen av en brukshund och INTE någon "kamphund".
De är respektingivande och skrämmer många, så jag håller med om att de bör hållas kopplade när de vistas på allmän väg/plats/natur etc... (finns det inte en lag på det nu?). Som hundägare måste man respektera att det finns människor som är hundrädda och/eller allergiska, men detta gäller även ni med den väldresserade bordercollin som går klistrad vid vänstersidan och även ni med den jättegulliga Golden retrievern... Det gäller ALLA hundägare och OAVSETT hur väldresserad hunden är...
Tyvärr så får nog vi som har lyckan att ha någon av de "kamphundsklassade" hundarna i familjen, dras med fördomar och rädsla...
Jag är själv något reserverad mot dessa raser när jag möter dem i stadsmiljö eftersom det är svårt att aktivera dessa hundar på det sätt de från början är avsedda för i den miljön... Därmed inte sagt att alla dessa hundar som bor i den miljön är understimulerade (det finns andra sätt att aktivera dem på) och/eller används som "makthöjare". Men risken för det är större under dessa förutsättningar.
Alla hundar måste ha ett jobb/uppgift för att må bra... En del hundar är rena sällskapshundar, en del är jakthundar, en del är vakthundar och andra är brukshundar... Det är mycket viktigt att ta reda på vad rasen är avsedd för INNAN man köper hunden... För det är hundägarens skyldighet att se till att hunden har det bra. Är hunden understimulerad så blir det en "problemhund" dvs den skaffar sig sysselsättning själv (som kanske inte alltid är så uppskattad av omgivningen).
Alla hundar kan tränas till "kamphundar" men vissa raser är ju givetvis mer respektingivande och "tåliga" än andra. Dvs om man då ska gå på Vargeriks jämförelse med vapen så bör man då se alla hundar som "vapen"... Hundar föds inte aggresiva (om det inte är något fel på dem, mycket viktigt att köpa hunden från en seriös uppfödare), det är människan som gör dem till vad de blir!!! Jag har läst att den hundrasen som står för mest "attacker" mot människor är taxen... Att "kamphundsraserna" är labila och ostabila är också helt fel (såvida de inte är en produkt av oseriös avel och/eller levt under miserabla förhållanden), de är VÄLDIGT tydliga i sitt kroppsspråk, trygga i sig själv och behöver inte "hävda" sig. Men om en annan hund skulle attackera först så är de inte sena på att försvara sig, och då är det inte mina hundar jag är orolig för... Därav får mina hundar aldrig hälsa på hundar som är rädda och osäkra, och hålls alltid kopplade på allmän väg/plats eftersom jag vet vilken skada de kan göra, och även om JAG är säker på mina hundar (så säker man nu kan bli på ett djur) så kan jag ALDRIG vara säker på andra människor, djur och hundar. Rätten att försvara sig vid en attack har alla... även jag!

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #97 skrivet: 13 okt-08 kl 11:47 »
 :) fint inlägg! Många blandar ihop din ras Ambull med Pitbull. De som vet mycket om hundar i allmänhet vet att Pitbull är förbjudna i Sveriges avlånga land men jag tycker det var trevligt att du orkade skriva.

Bellabulldog

« Svar #98 skrivet: 13 okt-08 kl 12:41 »
:) fint inlägg! Många blandar ihop din ras Ambull med Pitbull. De som vet mycket om hundar i allmänhet vet att Pitbull är förbjudna i Sveriges avlånga land men jag tycker det var trevligt att du orkade skriva.

Tack! Jo, det här är ju en diskussion som väcker heta känslor, mycket pga bristande kunskaper och medias uppblåsning av "mördarhundar". Jag är som sagt inte helt insatt i Pitbullen... Jag vet att rasen är förbjuden i Sverige, gäller det både innehav och avel? Någon som vet? Ja, både Ambullen och Amstaffen förväxlas med Pitbull. När Amstaffen introducerades i Sverige var man tvungen att säkerhetsställa dess ursprung genom DNA-prov för att bevisa att det inte var en Pitbull. Jag har heller aldrig haft förmånen att träffa en Pitbull, men de av mina vänner och bekanta som träffat en är inte sena med att erkänna att de fördomar de haft mot rasen verkligen krossats.

Vilse

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 13 okt-08 kl 20:30 »
Hej allihopa :)

foer att foertydliga,,jag aer FOER hundar, jag bara aelskar hundar!
ett hem utan en hund aer inte ett hem! :)

jag har upplevt det mesta man kan hitta i hundvaeg,,utom pharaohundar, vilka jag skulle vilja traeffa efter at ha sett en paa ett hundexpo och tyckte det var saa charmigt med deras leende :)

anyhow.
jag jobbar med myndighet som ser till lokala hundordningen.
jag tyckte det var fjantigt med att foerbjuda vissa raser,,tycker ju liksom at man raettar sej efter vad foer typ av hund man behoever och det aer ju rasbeskrivning som gaeller,,boxer eller pudel eller rottis,,alla vet vi ju hur dom uppfoer sej och vad dom aer bra paa aeven fast det ju saaklart finns individuella personliga hundar som inte alls vill jaga anka fast rasbeskrivningen saejer saa :)

naer jag importerat hund saa har jag tyckt det var loejligt att skriva under avtal och ha veterinaers ord vid tull besiktning som saejer at det inte aer en av 4 foerbjudna hundraser haer nere daa min hundras inte alls ser ut som naan av dom.
men dom maaste goera det med alla hundar vid graensen foer att det ska vara likhet foer alla och inte bara dom som ser misstaenkt lika ut.

jag blir vaeldigt beklamed naer hundar som ser ut som pitbulls ska tvaangs kastrerars eller tas bort,,men jag aendrade uppfattning,,aeven envisa jag kan goera det :)
haer aer det modesak att ha en pitbull eller pitbull lookalike, helst med kedja istaellet foer koppel,,vi pratar inte strypkoppel kedja utan riktig flaesk-fet kedja typ mellan pollarna i hamnen!

det aer otaliga rapporter om hundar som levt i familj med barn och sen baar faatt en knas idee och bitit folk dom sett varje dag.
det aer inte naagra snipp snaepp nafs utan laeskiga saker.

hundar som bott i storfamilj med oeppen doer, vi pratar 20-30 personer som gaar ut och in och full aktivitet med hundarna,,sen faar hunden foer sej at ta granntanten som varit inne paa kaffe varje dag och aer slaekt.
Inte bara nypa till henne utan "lejon" ta henne.
fullvuxen kvinna i god haelsa, det hade kunnat vara jag!

grejen aer att om en scahefer biter mej sa biter den mej,,om en collie biter mej saa biter den mej,,
men om en pitbull biter daa goer han ett lejon jobb!

ja jag vill foersvara alla hundar men jag har blivit oeverbevisad och har i dag aendrat mening.
jag skulle vaaga ha en bebis paa golvet med en spaniel,,spanieln kanske nyper till bebin om den blir traengd,,men en pitbull noejer sej inte med att bara nypa till.

sen finns det raser som ser ut som pb,,men utan att ha samma drift.
och det finns nog pb som inte har samma starka drift.
typ att ett fullblod vill inte alltid gallopera utan kanske som ferdinand sitta o lukta paa blommor under en korkek :)

allt detta sagt i stoersta vael mening :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser