Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 84774 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Min mördarhund
« Svar #60 skrivet: 02 okt-08 kl 19:31 »
Vill bara svara Komposten att allt inte har med fostran att göra. Mycket kan man lära en hund via uppfostran, men vissa reaktioner har de i generna sedan flera generationer. Det kan man inte ta bort med ett kommando.
Eller som när jag läste runt bland de olika raserna av boskapsvaktare och kom till komodoren: Biter först och frågar sen! Då visste jag att detta inte var min ras. Mina hundar varnar  och markerar i det oändliga. De har aldrig försökt bita någon. De ska skydda mina får mot framförallt rovdjur och ha stor acceptans för folk som passerar vid hagen, eller t.om klättrar in, utan att de ska attackera. Så länge ingen skadar djuren. De ska skilja på vän och fiende.
Eller islänningen som inte kunde låta bli att skälla på brevbäraren 6 år i sträck om jag inte han ut först och kommenderade TYST!
Det är skillnad på hundars reaktioner och beteenden och de kan och är ofta just rasbundna.

Vilse

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #61 skrivet: 02 okt-08 kl 20:06 »
Vill bara svara Komposten att allt inte har med fostran att göra. Mycket kan man lära en hund via uppfostran, men vissa reaktioner har de i generna sedan flera generationer. Det kan man inte ta bort med ett kommando.
Eller som när jag läste runt bland de olika raserna av boskapsvaktare och kom till komodoren: Biter först och frågar sen! Då visste jag att detta inte var min ras. Mina hundar varnar  och markerar i det oändliga. De har aldrig försökt bita någon. De ska skydda mina får mot framförallt rovdjur och ha stor acceptans för folk som passerar vid hagen, eller t.om klättrar in, utan att de ska attackera. Så länge ingen skadar djuren. De ska skilja på vän och fiende.
Eller islänningen som inte kunde låta bli att skälla på brevbäraren 6 år i sträck om jag inte han ut först och kommenderade TYST!
Det är skillnad på hundars reaktioner och beteenden och de kan och är ofta just rasbundna.

SITTER I GENERNAdet aer nyckelorden til varfoer en pb helt ploetsligt biter den den har sett varje dag och haft en gosig kontakt med.

kommer ihaag ett mail paa en mailinglista foer hundaegare i usa.
en kvinna hade en svensk hundras i en laegneht, compact living. Hunden skaellde oavbrutet och dom fick den inte tyst.
Komer nu inte paa rak hand paa vad det var foer hund men det var en gammal ras som beskrivs som gaardsvar. den hoells pga sitt dova kaernfulla skall foer att haala inkraektare och rovdjur borta.
jahap,,fel hund i laegnhet,,satt i generna :)

Vilse

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #62 skrivet: 02 okt-08 kl 20:30 »
kan ha varit.
det var saa maanga aar sen och jag minns at kvinnan som hade hunden hade inte ens kollat vad det var foer typ av hund utan bara koept den.

typ att koepa chiuaua om man ska valla faar och koepa grand danois om man ska ha den i handvaeskan paa kontoret :)


haer nere har man en bil reklamfilm paa tv,,en kvinna som ser ut som paris hilton staeller sin handvaeska paa taket paa sin bil o gloemmer jycken i vaeskan o koer ivaeg,,hunden sitter kvar daa bilreklamen pekar ut at bilen aer saeker o smidig,,,

jag hade en saandaer stor ikea kasse och jag hade den paa graesmattan full med tvaett som skulle hanegas,,naer kassen var tom saa gick min schaefertik o satte sej i kassen,,funderade ett tag paa om jag skule saetta kassen paa taket paa min lilla 450slc och be hunden gaa upp paa taket o sitta i kassen o ta ett foto :)

hade foer mej att det skulle visa hur det gar naer man koeper fel hundras foer det behov man har :)

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #63 skrivet: 02 okt-08 kl 20:55 »
Som det tydligt framgår är en pitbull att betrakta som en handgranat utan säkringssprint. Håller man på med hundhetsning lär den vara ett utmärkt val, i alla andra fall rent förkastlig.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Min mördarhund
« Svar #64 skrivet: 02 okt-08 kl 21:49 »
 Det jag funderar mest på när det gäller Pitbull är väl vad de allra flesta hundmänniskor "predikar" om:
Ve, den människa som skaffar jakthund utan att tänka sig att jaga, eller vallhund utan att valla och draghund utan att dra... Hundarna MÅSTE få utlopp för sina framavlade egenskaper.  Men just hos kamphundarna har tydligen allt vad människan avlat fram försvunnit som genom ett trollslag för att vi tog bort dom fån "kamparenorna" och satte dom i soffan istället?
 En kraftfull hund avlad för att slåss till sista blodsdroppen är mer ofarlig en en Yorkshireterrier?
 Ofta använder man den icke-existerande-bitstatistiken (som säger att Golden Retriever orsakar flest skador, antagligen stämmer det eftersom vi har många Golden i Sverige och dom betraktas som snälla hunda och får därmed stå ut med en hel del, men det finns INGEN sån statistik) för att bevisa att hundarna är helt ofarliga. Och om en kamphund är inblandad i någon incident så är det absolut ingen ÄKTA pitbull, utan en blandras med kamphund i, och det är stooor skillnad...
                                       Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Min mördarhund
« Svar #65 skrivet: 02 okt-08 kl 22:04 »
Och den, i min mening, självklara frågan: varför kamphund om man inte ska använda dem till kamp. Att man tycker om just den individ man "råkat" skaffa sig är ju en mager förklaring. Det finns flera hundra raser att välja på, har man inte kunnat finna någon alls med önskvärda egenskaper som INTE skrämmer folk? Och som inte är avlad för kamp? Nog måste det finnas någon, Plasmider?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Min mördarhund
« Svar #66 skrivet: 03 okt-08 kl 07:56 »
Lite huvet på spiken Charlotte och soleskog ;)
Vad är syftet med hundköpet? Av alla raser "råkade" det bli en.....
Själv har jag läst på massor om de raser jag haft, innan jag skaffat dem (även mina omplaceringar) De ska passa mina syften med hundägandet! Att sedan utseende och personkemi stämmer är ju ett stort +. Men jag skulle aldrig släpa hem en hund, hur gullig den än var, om det var en ras som inte lämpar sig för mina syften.

Om de framavlade anlagen saknade betydelse, för fostran är det enda som gäller, skulle jag kanske skaffa en tax att vakta fåren med? Skulle knappast funka även om jag kunde få den att acceptera fåren som vänner. Det är just hundarnas förmåga att leva som en i flocken (dessutom ranglåg) som gör att de funkar. De ska heller inte ha jaktanlag, kunna skilja på farligheten hos inkräktare osv. Här behövs hundar som tänker själva, även om jag lär dem alla grunder för hur de ska agera. De får inte bli aggressiva för att fåren ger dem stryk ibland osv.
Likaså en bra vallhund, han jobbar när han ska, i övrigt har han ett avslappnat förhållande till djuren han vallar. Det ska inte föreligga rädsla hos djuren de jobbar med.

Bitstatistik är något man regelbundet kan läsa i dagstidningar m.m. Var de får statistiken ifrån har jag ingen susning om.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #67 skrivet: 03 okt-08 kl 09:04 »
Jag har redan skrivit att jag har gjort mitt val, och att jag älskar mina hundar och rasen.
Varför ?
För att jag faktiskt gillar rasen och deras personligheter.
Att bara skylla på att det är hunden som det är fel på är ju att ta bort ägaransvaret helt.
Jag bor ihop med två pb, det som jag har sett så är det underbara hundar.
Mastiff tex är också avlad som kamphund, och har mycket latent liggandes i sina gener.
Som jag sagt innan så fungerar pb helt underbart på min gård, dom är båda med i stallet och följer med när jag är ute med hästarna. Getterna är heler inget problem, inte heller katterna. Dom andra hundar vi har träffat har det fungerat bra med, både hannar och tikar. Dom som jag känner som har pb har heller inte några problem.
Visst pb är en ny ras och har en lång väg framför sej, den kommer säkert vis bättre egenskaper om 10 år, om vi slutar se den som enbart kamphund, för den har så många andra kvaliteer.

Det är inte rasen eller hundarna jag har problem med, det är människor som tror sej veta en massa om mej och mina hundar som inte är sant.
Allt är relativt

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Min mördarhund
« Svar #68 skrivet: 03 okt-08 kl 09:18 »
 Goldenfolk har tydligen kollat upp Bitstatistiken (inte konstigt eftersom deras ras alltid får bära hundhuvudet ;)). Och varken Sjukhus, Försäkringsbolag eller Polisen förde någon statistik över vilken ras som biter mest.
 Jag tycker det är läskigt när man skriver att vissa saker kan trigga igång kampbeteendet...
Min BC har en himla kamplust (med trasan) som jag använder som belöning när vi tränar, är det sån kamp som kan utlösa Pitbullens fightanda? Tänk om ett barn i ett obevakat ögonblick leker med något som hunden vill kampa om?
  Eftersom jag själv har och har haft raser med starka drifter att jobba med vissa uppgifter så vet jag tex att min BC vid 10 veckors ålder bara behövde se fåren springa förbi för att få en ganska precis upfattning om vad man skulle göra, han larvade iväg längs grinden för att fösöka stoppa dom.  
 Men det kunde lika gärna vara golvmoppen som triggade igång vallningsbeteende, så för att hindra en BC från väcka sitt framavlade beteende i någon form skulle man nog behöva ha den instängd i ett kolsvart rum hela livet :) Men kanske det inte är lika lätt att väcka Pitbullens instinkter?
 Jag har ingen erfarenhet av såna hundar, men jag vill också helst att de ska hållas kopplade i närheten av mig och mina hundar. I alla fall så länge jag inte känner dom väl. Det har inte med tidningsrubriker att göra utan det beror på att jag vet hur lätt hundar tar till sina framavlade egenskaper. Jag kan ha fel angående Pitbull, men jag vill faktiskt vara på den säkra sidan.
                                          Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 03 okt-08 kl 09:23 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #69 skrivet: 03 okt-08 kl 10:08 »
Jag vill också vara på den säkra sidan, mina hundar får inte leka med andra hunar som jag inte känner väl. Runt främmande människor och hundar har jag dom kopplade för att undvika konflikter, mest pga att oavsett vad som hade hänt så hade min hund fått skulden pga rasen. Att en pb får fram kamplusten bara av att dra lite i en trasa är lögn, men om man har det som återkommande lek så triggar man den. Sen anser jag det inte vara en lämplig lek mot en hund som inte ska ge sej, det finns så mycket annat man kan göra. Att spåra tycker min äldsta ä'r jättekul, speciellt att leta efter människor. Lydnad kör vi varje dag !
Nej, alla som äger en pb lägger inte ner den tiden jag gör på sina hundar, det är en krävande hund. Alla terrier är det.
Jag älskar pb för att den har så stort hjärta, för att den är så arbetsvillig och för att den fungerar så bra i min familj. Nej, jag kan inte komma på en annan ras som jag skulle vilja ha eller kan lite lika mycket på, och jag har träffat en hel del hundar i mitt liv.

bara för att tillägga, att sparka och slå på två hundar som slåss löser inte problemet, det triggar ofta bara hundarna mer, oavsett ras.
Allt är relativt

Vilse

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #70 skrivet: 03 okt-08 kl 11:18 »
sparka o slaa o slita o dra, totalt oevermanna det aer det enda man kan goera naer djur eller maenniska blivit anfallen av en hund som har det i generna.
man kan inte staa o titta paa.
naer man vael sparakr o slaar o sliter sa aer det naer det gaatt foer laangt och det aer "full on" slagsmaal.

man kan inte ta hoeft i faest eller gaa ifraan hunden o tro at det ska sluta.

gaa ifraan en hund kan man goera foer at faa den att avbryta vad den goer,,men daa aer det paa en helt annan nivaa.
jag har sett hundslagsmaal i alla de moejliga kombinationer.
allt ifraan daer man kan saeja ifraan med roest eller stoppa paa annat saett.
ett "full on" med en hund som har gaat igaang som denna pitbull pa stranden aer inte i klass med naagot annat hundslagsmaal jag varit med om.
har haft folk hemma paa bbq med ca 30 talet hundar och det har varit lite skaermytslingar,,men det haer med en pb laast i full on det gaar inte at stoppa annat aen med vaald eller haallande eller brandkaarens vatenslang.

ett slagsmaal med en pb eller annan fight framavlad hund slutar inte i at en hund laegger sej ner utan det slutar med totalt blodvite.


plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #71 skrivet: 03 okt-08 kl 12:56 »
Jag har inte sagt att man ska gå därifrån, det fungerar ju absolut inte. Och jag har också sett en hel del hundslagsmål, inget med en pb inblandat.
Därimot med mastiffer, det bästa som fungerade som jag vet var att lyfta hela hunden (inte jag utan en stark kille som gjorde det) den blef helt stäld och skamsen.
Det är vetenskapligt bevisat att pb inte låser sej, eller sina käkar, sen att den har en stark vilja kan jag hålla med om. Men det finns fler raser som har det, och det värsta slagsmålet jag har sett var mellan två pudlar. Pitbull är och förblir en bra ras för mej, det ända ni håller på med är skitsnack, det mesta av det stämmer inte ens. Det verkar inte ens som om någon av er har ens varit i större kontakt med en pitbull, annat än vad ni läser i tidningen.
Sluta att reta er på andra som valt en annan hundras och ett annat sätt att leva sitt liv.
Jag ÄLSKAR mina pitbulls det finns inget ni kan säga eller göra för att förändra det, det som jag ogillar är inskränkta människor som er som inte ser längre än till en huvudrubrik.
Allt är relativt

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #72 skrivet: 03 okt-08 kl 16:11 »
Du kan sluta att mässa hur bra, pålitliga och snälla pitbull är, de flesta vet att så inte är fallet. Om du nu är så trygg i ditt val av ras kan du väl låta det stanna där? Du verkar inte vilja ta reson i vilket fall.

Vilse

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #73 skrivet: 03 okt-08 kl 21:32 »
Du startade aemnet sjaelv och ville se vad andra tycker men du vill inte hoera.

Trodde du att vi allihopa skulle saeja: oo sa bra baesta hunden i vaerlden?
Jag aer inte sen med att saeja att jag aelskar hundar men jag har mina begraensningar,,tror jag :)
SEn var det du sjaelv som satte rubriken: min moerdarhund.
Jag skulle aldrig saeja om mina egna hundar at dom aer "bomb proof" foer en hund aer en hund likvael som at jag inte laemnar en 5 aaring med en fet taendsticksask.
Jag bara hoppas att din hund aldrig goer naagot som faar rubriken att staemma.
Jag blir djupt ledsen naer en hund goer naagot dumt och aegaren faar lida.
Foer det en hund goer aer inte alltid aegarens fel.

Sen kan man ju undra var bit statistik kommer ifraan,,de bett som kommer till sjukhus och rapporteras av laekare.
det aer alltsaa baar stora bett som kommer in i statistiken och det aer antagligen daerfoer det aer stora hundars bett och inte smaa hundars bett som hamnar i statistiken.
typ golden, labrador, scahefer,dobber, mastiff.
tror inte yorkie bett rapporteras i samma maengd.
sen maste det ju finnas en anledning till att visa laender stoppar ett faatal hundraser fraan att importeras och som haer neer saa kan en hund som befinns vara pitbull bli neutered med hjaelp av kommunens bylaw.
man saetter sej inte ner o saejer laat oss import stoppa pudlar.
laat oss import stoppa labradorer, nej det haender inte.

ststisken visar ocksaa att bett orsakade av olika hundraser aer olika.
en hund som biter en tvaa nafs vid raedlsa eller felbehandling eller en pitbull som biter to the bitter end.
och HUR hunden triggas, det aer viktigt, hur den triggas.
och HUR den varnar foer vad den kaenner och vad den kommer att goera.


ledup

  • Inlägg: 331
SV: Min mördarhund
« Svar #74 skrivet: 04 okt-08 kl 17:50 »
Jag har sett "snälla " pittar börja slåss med andra hundar och det är ingen rolig historia kan jag berätta.
Har man sett det en gång vill man inte äga en pit även om den i många situationer är en underbar hund...
Flippar den blir det inte bara ett slagsmål, det lossnar muskler och annat jox...

heid84

  • Inlägg: 49
  • novemberbarn
SV: Min mördarhund
« Svar #75 skrivet: 04 okt-08 kl 20:32 »
en annan liten tanke, som mer har att göra med staffar (vilka ändå påminner väldigt mycket om pitbulls) är att de kallas nannydogs just för att de är så superfina och bra med småbarn. lägger mig inte i diskussionen i övrigt.
I am on a lonely road and I am traveling, looking for the key to set me free

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #76 skrivet: 05 okt-08 kl 01:31 »
en annan liten tanke, som mer har att göra med staffar (vilka ändå påminner väldigt mycket om pitbulls) är att de kallas nannydogs just för att de är så superfina och bra med småbarn. lägger mig inte i diskussionen i övrigt.
Sk utslätning, tyskarna kallade sina utrotningsläger för arbetsläger....

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Min mördarhund
« Svar #77 skrivet: 10 okt-08 kl 07:32 »
Jag har själv fått min fyraåriga dotter atackerad av pitbull men lyckades avvärja atacken sparkade jycken i skallen så tånageln lossnade) , men det var säkert dotterns fel som andades för ljudligt ???...
Sen är det skildnad på när en pitbull slåss och "andra jyckar"..
Jag har sett smågnabb av hundar då dom kom överens att den ena var stakare och dom gick åt varsit håll, pittbulls tuggar sig fast och vill inte släppa......Och det är en egenskap som dom framavlats för, jag har själv läst lyriska rapporter om att pitbullen hade en sådan "fighting spirit" att den inte släpper ens om den är dödligt sårad.....
Är detta kul eller  ??? >:(.....

Åsbokadorra

  • Inlägg: 283
  • Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Min mördarhund
« Svar #78 skrivet: 10 okt-08 kl 10:29 »
Ja...a...vad ska man säga. Inte så jättetrevlig ton här men kan ändå inte låta bli att lägga mig i. Det är väl sådan jag är helt enkelt. Plasmider det är inte alltid lätt här att ge sig in i en diskussion. Jag förstår dig till fullo!
Själv har jag en Rottis och för mig är hon super go! Vi tränar å tävlar sök. Hon är även servicehund (diabetes). Det skulle vara svårt att ha henne som det om hon inte gillade folk och barn. I alla böcker står det är det är en jättefin familjehund och det är hon!!!!!!!!!!!!
Innan vi skaffade hund var jag livrädd för hundar men fick god hjälp av min granne som är hundpsykolog. Efter 3 år skaffade vi oss våran rottistik. Inte pga pondus, makt eller respekt (vilket betyder = visa hänsyn) utan pga dess fantastiska arbetsvilja och tänkande! Vi har haft 4,5 fantastiska år!
Våran hund har även enligt andra varit en jättehemsk mördarhund och det är inte kul men det är ett fritt tyckande! Det får vi respektera.
Jag är inte hundrädd längre tack vare att jag lärt mig hundars beteende!  :D
Jag har dock en enorm förståelse när det gäller folks hundrädsla. I skogen får min hund springa lös men när jag går på vägen där jag möter folk har jag min hund kopplad pga att jag vill visa dem respekt!
Som servicehund får hon gå fritt och är tränad till det och i det läget får folk visa mig respect! Blir folk arga upprörda beror det på att de är rädda och man får lyssna och ta det till sig och be om ursäkt men att bli arg och skälla tillbaka........då känner jag att jag är respektlös. Vi får ha förståelse för att folk är rädda.
Till er som kör med översittarstilen tycker jag kan tagga ner er lite och förklara istället för att i min mening idiotförklara. Vi tycker alla om våra hundar och hoppas att inget händer. Det kan vara en jättefin PB som hon faktiskt har! Det finns hemska PB och väldigt många raser med hemska hundar det betyder inte att alla är det! Ge henne lite utrymme! Tack för ordet! ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

tessiem

  • Inlägg: 693
SV: Min mördarhund
« Svar #79 skrivet: 10 okt-08 kl 10:59 »
Nu måste jag få opponera mig.
Alltså, folk i denna tråd verkar inte kunna skilja på äpplen och päron...

Pitbull ÄR en farlig ras på så sätt att det 'är en ras med hög aggression och OFTA har könsaggressioner (dvs mot hundar av samma kön) DOCK är Pitbullen en hyfsat STABIL ras runt människor. Att rasen så ofta figurerar som "mördarhund" beror på att det är fel sorts människor som köper en sådan hund. Man måste verkligen vara kunnig för att ha en pitbull.
'
Dock verkar folk tro att pitbullen har i sina gener att det en dag kan brista och attackera folk? FEL, FEL, FEL.
Ofta beror hundattacker på omriktat beteende (hunden retar sig på något & tar ut agressionen på närmaste möjliga), dominans eller på att hunden saknar stimuli = jakt blir ett stimuli.

ALLA hundar är potientellt "tidsinställda bomber" då ALLA hundar kan bita i fel läge.

Vallundar är ju kända för att ha hög skärpa och låg dådkraft vilket är en potientellt farlig kombination. Så jag är lika nervös när jag möter en BC som en PB, dock skulle jag ALDRIG släppa ihop nmin hund med en PB.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser