Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min mördarhund  (läst 84094 gånger)

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #40 skrivet: 30 sep-08 kl 17:18 »
Vargerik är visst en riktig liten Svensson inombords...

Betyder svensson att man visar hänsyn till sin omgivning så är det korrekt.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #41 skrivet: 30 sep-08 kl 17:59 »
Även om jag har pb så visar jag hänsyn till min omgivning, vad jag menar med Svensson var en rädsla för att våga vara annorlunda. Att kanske inte lyssna på all skit som står i kvällstidningen.
Pb är och förblir mitt val av hund, om andra inte kan acceptera det så anser jag att dom är fruktansvärt inskränkta
Allt är relativt

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #42 skrivet: 30 sep-08 kl 19:03 »
Även om jag har pb så visar jag hänsyn till min omgivning, vad jag menar med Svensson var en rädsla för att våga vara annorlunda. Att kanske inte lyssna på all skit som står i kvällstidningen.
Pb är och förblir mitt val av hund, om andra inte kan acceptera det så anser jag att dom är fruktansvärt inskränkta

Hade du känt mig så hade du vetat att jag är så långt ifrån Svensson det går att komma, som jag sa tidigare är mina åsikter grundade på egna/nära vänners erfarenheter. Kvällstidningar? Skoja inte! I det här fallet är jag realist, inte inskränkt.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #43 skrivet: 30 sep-08 kl 19:32 »
Ur min synvinkel kan du knappast vara realist då jag har en helt annan åsikt. Jag äger själv två pb och har flera vänner som också har pb eller blandningar med pb, det är en helt annan hund du beskriver för mej än den jag har och har träffat.
Allt är relativt

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #44 skrivet: 30 sep-08 kl 19:56 »
Är jag inte realist när jag genomskådar det vanliga "MIN vovve är ju JÄTTESNÄLL" snacket? Sen är det ju uppenbart att folk har dessa hundar bara för att få känna pirret i brallan när folk blir rädda. Och den uppmärksamhet man får du man får dra sin drapa om dess snällhet. Den sköna tyckasyndomsigsjälv melankolin när man känner sig utstött och missförstådd. :'( När dina urgulliga hundar biter en unge i ansiktet är du inte lika stursk längre. Jadå, alla hundar kan flippa, men som sagt, oddsen... Realist som sagt.

Vilse

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #45 skrivet: 30 sep-08 kl 20:00 »
intressant.
den hund jag och mina vaenner har aer en helt annan hund aen den som beskrivs.


ok,,tanten haer nere down under.
henes granne hade tvaa pitbulls.
tanten saag desa hundar varje dag.
hundarna bodde i en familj med maanga barn och maanga besoekare.
tanten gick som varje morgon ner till sin brevlaada foer att haemta tidningen.
den haer dagen kom baegge hundarna i vild karrier och hoppade paa henne.
hon skrek, hon kaempade.
grannarna kom till undsaettning.
det gick inte att faa bort hundarna fraan henne daer hon nu laag ner paa uppfarten.
hon var frisk och bara 50 aar.
hon dog.
aegarna sa at deras hundar var jaettegulliga.


en pojke som bor naagon mil fraan mej var paa vaeg hem fraan en kompis.
han passerade en tomt daer en bonde har tre pitbull blandisar.
hans gosehundar,trevlig man, han har framtraett pa tv efter det som haent, han har inga ursaekter och tar fullt ansvar.
hundarna gick rakt genom hans staket och ut paa vaegen och greppade den unga pojken.
pojken som var farmarbarn var van vid hundar och han vart helt oeverumplad.
han lyckades dra sej oever ett staket med el i traadarna men hundarna satt fast paa honom och kom efter!
bilar stannade och det var en hel droes med folk som slog och drog ivaeg hundarna ,men dom broet sej fria och gick till attack igen.
pojken har mer aen 100 bett och hans kropp visades paa tv.han klarade sej!!!!!!!!

jag aer sjaelv raedd att mina hundar ska bita naagon. jag haaller dom kopplade och har staket.

mina hundar aer snaella,,men dom aer hundar.
raskarakteristiska handlingar.
vanliga hundraser biter, naffsar en gaang.
hundar som avlats pa denna instinkt naer dom "triggas" saa goer dom sitt jobb.

som jag sagt tidigare.
barn med taendstcikor, hundar utan koppel, maen med lapdancer avklaedd blondin i knaet.
inegn av dom kan man lita paa!
jag kan ibland inte ens lita paa mej sjaelv!
igaar koepte jag tvaa chokladkakor och aat inom loppet av 5 minuter! :)

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Min mördarhund
« Svar #46 skrivet: 30 sep-08 kl 20:13 »
Jag har haft en granne komma ut och gapat på mej att koppla hunden och hota med både det ena och andra. Då gick jag på allmän väg, med barnvagn och min lilla vovve gick fot hela tiden. Detta var i september, dvs ej under den tid man ska hålla hunden kopplad, eller som kopplad.

Jag håller med dig, pittbull kan vara otroligt fina hundar! Din röda är jättesöt.

Däremot måste jag säga att om du bodde i mitt område så skulle jag också ha bett dig koppla hunden. Inte hota, och bete mig illa som du sa senare att din granne gjorde, men prata lugnt om det.
Jag anser att speciellt om man äger en stor hund eller ras som anses farlig så får man finna sig i att ha hunden kopplad under promenaderna på allmänna områden (ex. bostadsområde eller allmän park). Och det gäller inte bara stora hundar. Snarare så tenderar små hundar att vara sämre uppfostrade och mer benägna att attackera.

Men en stor hund göra så otroligt större skada...

Den lösa chihuahuan som attakerade mig (pga mina hundars lukt på byxorna) gjorde mig irriterad, men förutom att jag stod i ett par minuter med en morrande elak "råtta" hängandes i mitt ben, lyckades den inte ens göra hål i jeansen. (och tur att min "mördarhund" inte var med, för hon skunde nog ha svalt chihuahuan hel eftersom den "hotat" matte...)
Vad skulle hända om en pitbull eller schäfer eller golden retriever fått för sig att göra samma sak? Jag skulle definitivt inte gå ifrån med hela byxor och ben... ;)
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 20:23 av Silverwolf »
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Vilse

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #47 skrivet: 30 sep-08 kl 20:42 »
jag aer mera raedd foer raattstora hundar,,otaecka minnen av en tokig yorkie som bets.
tror smaa hundar typ yorkie o andra handvaeske smaa hundar faar uppfoera sej illa och topprider sina aegare och aer ganska laeskiga!

oj,,gloemde bort,,
jag satt paa stranden,,oede strand flera km laang,,husse var i vattnet o fiskade och "gammelhunden" var med honom i vattnet.
jag satt ner och hade tikvalp i knaet.
daa hoerde jag ett morr bakom mej.
pitbull blandis staar med huvudet saenkt och blicken laast paa mej och min unga tikvalp som sover!
pitbulen aer tatuerad paa ryggen o ser jaevligt laeskig ut.
jag har suttit ner saa laenge sa mina ben "sover".
tung valp i knaet.
jag vet inte vad jag ska goera.
en normal hund som ser en valp kommer o leker o accepterar at det aer en valp.
min hund sover!
pitbullen har huvudet saenkt ner mellan sina framben och staar i attack staellning och bara hoppar rakt paa oss!
jag tar han i halsen och haaller allt vad jag kan. men jag kan inte resa paa mej och bara haaller saa hart jag kan.
inte raedd foer min skull utan foer min lilla tikvalp.
min stora gamla hanhund kommer nu nerifraan vattnet.
han kastar sej paa pittbullen och dom slaass som tvaa pusselbitar ihop.
vilket jaevla otaeckt ljud!
husse kommer springande.
han sparkar o sparkar o sparkar o slaar o drar i hundarna.
han haaller pitbullen bakifraan.
pitbullen faar stryk o springer ivaeg.
husse saejer at vi ska vara glada att det var en ung pitbull som inte var lika alfa beteende som min gamla hanhund scahefer.
foer min gamla hanhund sa var det en fight paa liv o doed daa hans flock var atackerad.
min hund var taeckt i blod och jag tog ner honom i havet o tvaettade honom.
han hade inte ett enda allvarligt bett!
han hade lyckats speoa den andra hunden!


jag gjorde anmaelan hos polis o lokala dograngern.

pittbullar anvaenda i vildvsinsjakt och paa rymmen fran jaktlaget.
dom har blivit triggade under jakten och kommer ifraan sin aegare och aer i jakt o attack laege.

min hanhund o husse var mina idoler den dagen! :)

det haer aer bara en av flera incidenter med frispringande pittbull blandisar haer nere.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #48 skrivet: 30 sep-08 kl 22:19 »
Jag vet inte vart här nere är, men många länder har inte samma djursyn som vi i Sverige.
Sen kan jag ju inte tycka att det är okej att använda kanske just pitbull till vildsvinsjakt då man helt uppenbart triggar fel sinnen hos denna ras.
Många incidenter har hänt, med många hundar, inom olika raser, alla har sina historier. Jag kan en massa om rottweiler, schäfer och golden, har en egen om grand danois, men det gör inte alla till idioter. Det verkar som om du Vargerik är helt säker på att min hund kommer att hugga ett barn ?
Hur gammal tror du han måste bli för att visa dom tendenserna ?

Hade jag bott i ett mer tätbebyggt område hade jag självklart haft hunden kopplad, nu är det inte ett tätbebyggt område vi pratar om, och denna granne var inte ens ute när jag gick förbi. Jag passerade på en väg som går 50 m ifrån hans hus och han springer ut ur huset bara för att gapa och skrika.
Jag tror inte på att jag av alla människor bara råkat träffa på dom ca 50 pb som är undantaget som bekräftar regeln. Men sen bor jag inte på ett kriminellt ställe, och jag rör mej ibland folk som gillar att träna med sina hundar. Sen gillar jag att läsa goda nyheter, sådana om när det faktiskt gått bra.
Som den pb som poliser hittade i en soptunna med en massa nålstick utanför en pundarlya.
Poliserna tyckte så synd om denna lilla valp som uppenbarligen använts som testare om drogerna varit rena eller ej. Dom tog hand om den och tränade den, idag jobbar den som narkotika hund och är enormt duktig på det. Det finns dom historierna med.

Allt är relativt

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #49 skrivet: 30 sep-08 kl 22:46 »
Jag vet inte vart här nere är, men många länder har inte samma djursyn som vi i Sverige.
Sen kan jag ju inte tycka att det är okej att använda kanske just pitbull till vildsvinsjakt då man helt uppenbart triggar fel sinnen hos denna ras.
Många incidenter har hänt, med många hundar, inom olika raser, alla har sina historier. Jag kan en massa om rottweiler, schäfer och golden, har en egen om grand danois, men det gör inte alla till idioter. Det verkar som om du Vargerik är helt säker på att min hund kommer att hugga ett barn ?
Hur gammal tror du han måste bli för att visa dom tendenserna ?

Hade jag bott i ett mer tätbebyggt område hade jag självklart haft hunden kopplad, nu är det inte ett tätbebyggt område vi pratar om, och denna granne var inte ens ute när jag gick förbi. Jag passerade på en väg som går 50 m ifrån hans hus och han springer ut ur huset bara för att gapa och skrika.
Jag tror inte på att jag av alla människor bara råkat träffa på dom ca 50 pb som är undantaget som bekräftar regeln. Men sen bor jag inte på ett kriminellt ställe, och jag rör mej ibland folk som gillar att träna med sina hundar. Sen gillar jag att läsa goda nyheter, sådana om när det faktiskt gått bra.
Som den pb som poliser hittade i en soptunna med en massa nålstick utanför en pundarlya.
Poliserna tyckte så synd om denna lilla valp som uppenbarligen använts som testare om drogerna varit rena eller ej. Dom tog hand om den och tränade den, idag jobbar den som narkotika hund och är enormt duktig på det. Det finns dom historierna med.


Triggar fel sinnen? Det skall inte finnas några "fel" sinnen att trigga hos en hund. Jag är ingalunda säker att din hund kommer att hugga ett barn, jag hoppas naturligtvis att det aldrig sker, men med en ras med så många "fel" sinnen som en pitbull är risken för stor.

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #50 skrivet: 30 sep-08 kl 22:56 »
Så det är bara en fråga om tid, inte om han hugger...
vilken tragisk inställning av en vuxen man.
Fel sinnen finns hos alla raser, i grunden är dom alltid släkt med vargen. Fast den borde väl utrotas den med, med tanke på vad många av dom gör med hundar...
Är det bara pitbull du vill utrota, eller finns det fler raser ?
Allt är relativt

Vargerik

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #51 skrivet: 30 sep-08 kl 23:08 »
Ingalunda=Inte. Andra raser? Inte raser, men när man sätter sitt ego framför andras säkerhet är ett beteende jag gärna såg utrotat.

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Min mördarhund
« Svar #52 skrivet: 01 okt-08 kl 01:06 »
jag frågar också varför pitbull - de farligaste situationerna uppstår när hunden inte har sin flockledare i närheten för då fattar den egna beslut
det finns massor av högrisk individer alla raser men pitbullen har en särställning - rasen har blivit populär av helt fel skäl (givet undantag)
skulle kunna acceptera rasen i samhället om jag visste att alla individer fick gå igenom ett rejält aggrotest och alla individer som inte klarar det avlivas
jag är alltid extra beredd när en pitbull är i närheten - vid ett anfall kan man inte spara på våldet när man värnar sig - visar en hund aggressivitet mot mig eller närstående kommer jag att försöka döda den snabbast möjligt så får vi ta det rättsliga senare
tipps: ett slag över nosryggen med ett hårt föremål är omedelbart dödande
vårt land har mycket mer än dubbelt så  många hundar än som vore lämpligt - det vimlar av inkompetenta hundägare som dessutom gjort olämpliga rasval
att övertyga någon att komma och titta på valpar är en klassiker - många livsfarliga djur är jättegulliga när de är små
föresten vi tar hundar och barn också - små barn ensamma med hund olämpligt - det är många historier om hundar som ätit familjens nya bebis - men hur hanteras sådana fall, jo oftast som syskonmord - man räknar hunden lika som en mänsklig familjemedlem
läste i en McDonaldsblaska om att bli pappa hur Dogge när de fick hembesök efter barnets nedkomst var tvungen stänga in pitbullen därför den anföll dörren när det ringde på
jag kan se på hundens beteende om den är en riskhund vilket inte behöver betyda att något allvarligt händer med just den hunden och alla svävar i lycklig okunskap om riskerna
jag anser att hundägare med lösa hundar skall ha sådan kontroll på hunden att jag och barnen slipper bli hälsad på
pitbullarnas introduktion i samhället har gjort att jag gärna skulle se ett generellt koppeltvång för alla hundar utom dem vars ägare innehar särskilt tillstånd
att gå ut med en pitbull provocerar omgivningen minst lika mycket som om barn fick bära skarpladdade vapen
och nu har vi massor av pitbullar i samhället inklusive din - kan du tänka dig få din hund farlighetstestad och vara beredd på att ta bort den om den visar sig vara en risk - tror inte det - så då kvarstår frågan varför välja pitbull från början
och om ändå pitbull varför stanna där - sydafrikanska boerbull det är riktiga bestar riktigt läckra tycker jag men i händerna på ägare till världens snällaste hund nej nej nej
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Vilse

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #53 skrivet: 01 okt-08 kl 01:24 »
haer nere aer NZ.
pitbull och tre andra hundraseer aer total foerbjudna foer import haer nere.
Kommer inte ihaag dom andra tre raserna paa rak arm.
(argentinian dogo, japanese naanting??)

dom har inte foerbjudits foer att naan enstaka hund har gjort naagot utan foer den rasens framavlade instinkt som ligger latent och aeven aer latent aeven ifall den blandas med andra hundar.

pga dessa hundars framfart saa har vi idag staeder som har totalt hundfoerbud.
jag faar inte ta min "brukshund" med dressyr och agility inte ens i kort koppel gaendes bredvid mej i dessa staeder.
om jag ertappas i stan med hund saa far jag boeter och blir kallad till hearing och jag far hoegre avgift paa min hundskatt.


Det leomska aer att det som aer rasbeskrivning paa vissa hundar som jakt eller hearding eller bra brukshund med energi foer agility och "keen learner" eller soffpotatis som sover dygnet runt,,alla raser har beskrivning av bade utseenede och temperament.

pittbul har avlats i maanga generationer foer sin foermaaga att ta ett byte och aldrig ge upp!
de hundar som har gjort nagot har beskrivits som snaella familjehundar vana vid barn och de har aendock tagit ett barn i familjen eller grannen som den sett varje dag.
naer min hund biter brevbaeraren som hoppat oever staketet saa har den foerst varnat med att morra, skaella, kroppsspraak och sen gjort et tjyvnyp i aendalykten paa brevbaerarenb elelr den som faat foer sej at klaettra oever staketet.
naer en pitbul faar denna "trigger" saa goer den vad dens genetiskt nedaervda kod har inbyggt, bit och haall och ge aldrig upp.

jag aelskar hundar.
jag skulle kunna ha en pitbull.
men inte med barn i hushaallet eller naera granne och alltid under betryggande former som med ALLA hundraser.

jag aer uppvuxen med spanielar och jag satt paa golvet som bebi omgiven av hundar.
men jag skulle aldrig saetta mitt egna barn paa golvet med en pitbul foer den dagen daa naanting knaepper paa hans inbygda genetik.
om det aer en spaniel saa faar ungen sej ett nyp. ooh jag har blivit biten maanga gaanger daa jag provocerat naan av hundarna och under lek.
men det aer skillnad paa vad en sur grining traengd spaniel goer och vad en pitbul goer.

det aer ledsamt och jag oenskar jag kunde saeja at alla som tycker pittbul aer farliga aer dumma i huvudet,,men jag kan inte saeja det.




Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Min mördarhund
« Svar #54 skrivet: 01 okt-08 kl 07:36 »
LazarusX kan hålla med en hel del av dina kommentarer, men: att Sverige skulle ha för många hundar ??? Snarare för får.
Problemet idag är väl snarast att folk i allmänhet har en väldigt diffus bild av hundar och vad de är bra för!
Jag brukar alltid propagera för att hunden ska ha en uppgift. Det är därför människan tämjde vargen -  för att den skulle arbeta åt människan.
Idag ska alla hundar vara "gosehundar" annars missköter man dem. En hund är en hund och ska så förbli. Har själv haft många hundar av olika raser, men har alltid sett till att de fått ett "jobb". En hund som då har svårt att fungera naturligt i flocken (bland människor) ska bort. Därmed inte sagt att en vakthund inte ska få vakta. Det är en självklarhet. Men ägaren sätter gränser för vaktandet. Opålitliga hundar har aldrig levt länge, historiskt sett. Oavsett ras eller läggning.

Har rest mycket och träffat många hundar "sk. gathundar i Indien, Thailand m.fl ställen. Har aldrig haft anledning till att känna rädsla. Trots att det bitvis vimlar av lösspringande hundar på gatorna. Har ofta klappat helt okända hundar osv. Hundarna vet sin plats, både i hund- och människoflocken. Det finns säkert avarter även där, men de blir inte långlivade. Det finns ingen acceptans för hundar som sätter sig upp mot människor. Dessutom är nästan ingen av alla dessa "herrelösa" hundar herrelösa. Precis som de indiska korna. Heliga- visst, men de vet var husse bor o går hem o blir mjölkade var kväll. Dessutom anlitas ofta muslimer (finns gott om dem i Indien) till att slakta korna -  för dem är de ju inte heliga!
Vad jag vill ha sagt är att man ska ha en naturlig inställning till djur (kolla gärna fårtråden om stångade baggar) underlättar. Plus att växer man upp med djur av olika slag, även hundar, som har en funktion och plats i samhället tycker man inte det är häftigt med pitbull o liknande.
Folk idag saknar praktisk syn på sitt liv och sin omgivning 8) Därav många av problemen vi slåss med idag!

plasmider

  • Inlägg: 85
SV: Min mördarhund
« Svar #55 skrivet: 01 okt-08 kl 13:11 »
Jag håller med Birgit, min lilla hund är och förblir en hund. Mitt inlägg från början handlade inte om att försvara vilken ras jag valt, det är mitt val och jag är väldigt nöjd med det. Pb fungerar utmärkt på min gård och i min lilla familj, vi är mycket lyckliga tillsammans. Dom som träffar mina hundar blir ofta förvånade över hur snälla dom är (trots rasen) efter vad dom har läst i tidningar.
Det som jag har problem med är när folk beter sej hotfullt mot mej och mina hundar pga rasen, inte vad just min hund har gjort.
Om min hund skulle visa på aggresiva tendenser, så hade jag självklart tagit reda på vad jag hade kunnat göra åt problemet, oftast beror det ju på oss ägare. Om det inte går att lösa så hade jag inte tvekat att ta bort den, för både min och hundens skull. En hund som är aggresiv mår ju inte bra.
Att jämföra hundar i nz är inte riktigt samma som i sverige, dom har ju ett helt annat problem där nere. Vet att den familjen min syster bodde hos sköt grannens hund för att den rev deras får (dalmatin), och året innan hade dom fått avliva en blandras mellan schäfer och labrador för att den gjorde utfall mot barnen. Så problemet där nere handlar ju om deras syn på djur, inte just raser. Vi ska inte ens gå ion på hur dom tycker att det är okej att hålla hästar.
Att det finns nötter som skaffar hundar vet vi ju alla, där har ju uppfödarna det stora ansvaret, inte sälja till tvivelaktigt folk. Pb hade behövt en resning av status så att folk inte ansåg dom farliga eller häftiga hundar, jag tror inte på förbud, det gör det bara värre.
Sen om man nu har kampat och misskött en hund så kanske man inte ska ha fler, ett djurförbud helt enkelt. Miljö och hälsa är lite väl snälla ibland med vem dom låter ha kvar sin hund och skaffa fler.
Hundkörkort kanske inte är helt fel, men det gäller alla raser, så att den som skaffar en hund vet vad den ger sej in på och är medveten om att detta är ett djur, inte en slit och släng grej eller accesoar.
Det är ett åtagande för 15 år framöver som kommer att kosta massor av tid, pengar och energi.
Jag älskar min hund och kommer att fortsätta kämpa för rasen oavsett vad andra säger runt mej.
Jag har gjort mitt val.
Allt är relativt

Vilse

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #56 skrivet: 01 okt-08 kl 20:31 »
att jaemfoera nz,,att ha faar lite haer o daer ger problem.
om det fanns faar lite haer o daer i sverige i samma utstraeckning som haer nere saa skulle det ocksaa vaara ett problem i sverige.
haer nere har vaernda kotte som har naagon typ av hagmark antingen stutar eller faar.
(foer egen koettfoerseorjning)

daalig haesthaallning?
jag bor i det landskap som jag tror har mest haestar i hela landet.
svindyra haestar som behandlas med silkesvantar.
hovslagrana har fullt upp vilket tyder paa att folk anlitar dom.

det finns bade bra och daaliga djuraegare oever hela vaerlden.


men hundraserna aer de samma.
spelar ingen roll var man bor.
det med pittbull aer at de aer rara gosiga saellskapsdjur,,till den dagen naanting triggar dom.
det aer det som aer det laeskiga med pittbull.





mor på landet

  • Inlägg: 43
SV: Min mördarhund
« Svar #57 skrivet: 02 okt-08 kl 17:25 »
Betyder svensson att man visar hänsyn till sin omgivning så är det korrekt.

Men gud ,  asså förstår inte varför folk så vara så jäkla inhemska och envisa - bestämt sig för en sak o då måste det vara så för alltid.

Det finns säkert många hundraser som är mkt värre är en Pb , det är ägarnas ansvar .
Hunden blir som människan uppfostrar den.
Vet själv har en blandras med både cocker,papillon och yors , mera cocker som är en väldigt snäll ras men eftersom att jag inte tränade honom när han var ung pga att jag var för liten och fick han när jag var 10. Och det är mest jag som tagit ansvaret för honom.
 Men nu tränar jag honom på de saker han har vart lite ostabil i (tex med andra hundar ) men man märker att han redan börjar bli "vanlig" bland andra hundar.
Så länge en ägare vet hur den ska uppfostra hunden är det nog inga problem.  Även en vanlig cocker kan bli ettrig,
 Döm inte hunden efter ras. Döm den efter uppfostran!

Men vad vet jag, det finns säkert någon hundras som är HElT felfri och inte behöver regler utan är helt perfekt ändå i grund och botten.

Kan säga att min riktiga profil är ( Komposten ).
« Senast ändrad: 02 okt-08 kl 17:34 av mor på landet »

Margit

  • Gäst
SV: Min mördarhund
« Svar #58 skrivet: 02 okt-08 kl 18:58 »
Men gud ,  asså förstår inte varför folk så vara så jäkla inhemska och envisa - bestämt sig för en sak o då måste det vara så för alltid.

Det finns säkert många hundraser som är mkt värre är en Pb , det är ägarnas ansvar .
Hunden blir som människan uppfostrar den.
Vet själv har en blandras med både cocker,papillon och yors , mera cocker som är en väldigt snäll ras men eftersom att jag inte tränade honom när han var ung pga att jag var för liten och fick han när jag var 10. Och det är mest jag som tagit ansvaret för honom.
 Men nu tränar jag honom på de saker han har vart lite ostabil i (tex med andra hundar ) men man märker att han redan börjar bli "vanlig" bland andra hundar.
Så länge en ägare vet hur den ska uppfostra hunden är det nog inga problem.  Även en vanlig cocker kan bli ettrig,
 Döm inte hunden efter ras. Döm den efter uppfostran!

Men vad vet jag, det finns säkert någon hundras som är HElT felfri och inte behöver regler utan är helt perfekt ändå i grund och botten.

Kan säga att min riktiga profil är ( Komposten ).


Fast allt beror inte bara på uppfostran, osäkerhet/rädsla kan vara medfött eller betingat genom en olycklig händelse.

mor på landet

  • Inlägg: 43
SV: Min mördarhund
« Svar #59 skrivet: 02 okt-08 kl 19:24 »
Fast allt beror inte bara på uppfostran, osäkerhet/rädsla kan vara medfött eller betingat genom en olycklig händelse.
4


jo det är klart men om man bortser från det så har ju uppfostran en väldigt stor del av hundens agerande ,  :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 3 användare (1 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser