Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattentemperatur i pannan???  (läst 22594 gånger)

Naturliv

• Södermanland
Vattentemperatur i pannan???
« skrivet: 29 sep-08 kl 06:48 »
Besökare hemma hos mig har reagerat mot att jag har satt vattentemperaturen på 35 grader i min tank och jag undrar: måste jag ändra? Jag har kombinerad vedpanna och elpanna. Eldar jag tas värmen därifrån men om temperaturen sjunker under 35 grader slår elpatron på.

Jag har trott att det räcker att jag värmer upp över 60 grader med vissa mellanrum (blir ju oftast varje kväll) för att minska bakteriehalten, stämmer det? När det blir vinter höjer jag temperaturen till 45 grader för att inomhustemperaturen ska vara på acceptabel nivå och på sommaren kan jag stänga av elpatron. Hur gör ni?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Vattentemperatur i pannan???
« Svar #1 skrivet: 29 sep-08 kl 07:24 »
35 grader är ju som gjort för att odla legionellabakterier. Värmer man till 60 grader dör de som finns i beredaren just då, men när vattnet svalnar kan floran byggas upp igen.

Vi har ingen elpatron, så när vi inte eldar är varmvattnet kallvatten, så att säga. Då kan inte bakterierna föröka sig.

sama

• Renovering av trähus
« Svar #2 skrivet: 29 sep-08 kl 08:07 »

Enligt wikipedia så råder följande temperaturer om det nu är just legionella man är rädd för, och det är det väl...

--  http://en.wikipedia.org/wiki/Legionella --

* 70 to 80 °C (158 to 176 °F) - Disinfection range
        * At 66 °C (151 °F) - Legionellae die within 2 minutes
        * At 60 °C (140 °F) - Legionellae die within 32 minutes
        * At 55 °C (131 °F) - Legionellae die within 5 to 6 hours
        * 50 to 55 °C (122 to 131 °F) - They can survive but do not multiply
        * 20 to 50 °C (68 to 122 °F)- Legionellae growth range
        * 35 to 46 °C (95 to 115 °F) - Ideal growth range
        * Below 20 °C (68 °F) - Legionellae can survive but are dormant

--

Jag har läst någon annanstans att det räcker att hetta upp vattnet en gång per dygn (över 70 grader) men den källan kan jag inte hitta just nu... Om man har förrådsblandare. Har man genomströmningsvärmare så lär det vara för lite vatten för att legionellan ska kunna växa. Enligt mitt minne då...

/sama

Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Naturliv

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 sep-08 kl 19:39 »
   Jag har läst någon annanstans att det räcker att hetta upp vattnet en gång per dygn (över 70 grader) men den källan kan jag inte hitta just nu... Om man har förrådsblandare. Har man genomströmningsvärmare så lär det vara för lite vatten för att legionellan ska kunna växa. Enligt mitt minne då...

Det är något sådant jag har hört, att hetta upp varje dygn, men har inte riktigt kunnat få det bekräftat. Om legionellabakterierna dör vid den temperaturen så blir man ju av med dem varje dygn. Att jag har elpatron för säkerhetsskull under vintertid är ju för att inte riskera att elementen fryser och för att ha viss temperatur när jag kommer hem från jobbet. Fast så här års kan jag ju egentligen låta bli. Jag måste ju ändå elda för att få tillräckligt varmt dusch- och diskvatten.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 30 sep-08 kl 18:55 »
Är brunnen i övrigt dålig så du har märkbara bakteriehalter i vattnet? Då kanske du får in Legionella också, annars kan man ju undra varför man skulle få in Legionella ensamt.

Några fall av Legionella i småhus har jag inte sett belägg för, men mycket snack är det. Har någon sett annan statistik är jag tacksam för en källhänvisning.

M8e

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 30 sep-08 kl 19:13 »
Om man hettar upp vattnet en gånger per dag så ska det inte vara något problem. Sen är det så att det bara smittar via inandning av vattendroppar/"aerosoler". Så det är vid duschning som det kan vara farligt.
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 21:54 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 30 sep-08 kl 21:46 »
Bergvärmepumpar som arbetar med låg temperatur på tappvarmvattnet brukar ha automatik som höjer temperaturen till t ex 60 °C emellanåt. Men det är inte så ofta som en gång per dygn, snarare en gång per vecka som det görs.

När man har vedpanna så bör man hålla betydligt högre temperatur på vattnet i pannan för att inte få för mycket tjärbeläggningar i den. Ur den synpunkten är det lämpligt med vattentemperaturer uppåt 80-95 °C. Ska en vedpanna samarbeta med ackumulatortank bör man ha någon form av shuntventil eller styrning av vattencirkulationen så man inte släpper in hur mycket kallvatten som helst från tanken i pannan.

Under andra världskriget, då man i Sverige tvingades gå över till vedeldning i pannor som var avsedda för koks och inte hade någon shuntventil, fick man många igentjärade eller sönderkorroderade pannor pga låg panntemperatur. I förlängningen fick man också många soteldar, förstörda skorstenar och bränder. Statistiken talar sitt tydliga språk - i Stockholm hade man före kriget på sin höjd ett tiotal soteldar per år, men år 1944 ryckte brandkåren ut till mellan 800 och 900 soteldar!

Naturliv

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 30 sep-08 kl 21:57 »
När man har vedpanna så bör man hålla betydligt högre temperatur på vattnet i pannan för att inte få för mycket tjärbeläggningar i den. Ur den synpunkten är det lämpligt med vattentemperaturer uppåt 80-95 °C. Ska en vedpanna samarbeta med ackumulatortank bör man ha någon form av shuntventil eller styrning av vattencirkulationen så man inte släpper in hur mycket kallvatten som helst från tanken i pannan.

Jag har mycket tjärbeläggningar i vedpannan, jag borde alltså öka temperaturen när jag eldar. Men det är lite svårt att reglera, blir sånt liv i luckan om vattnet kokar. Jag vet inte hur det är med shuntventil, men jag reglerar vattenhastigheten manuellt i tre intervaller. Jag använder mest de två högre hastigheterna, men jag borde kanske använda den långsammaste för att höja temperaturen fortare. Eller?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 30 sep-08 kl 22:07 »
Ja, det är möjligt. Eller koppla in någon form av shuntventil eller reglerbar fyrvägsventil mellan pannan och ackumulatortanken, det är egentligen bättre så kan man ändå ha bra fart på vattencirkulationen genom pannan och slippa "lokal kokning".

Vargerik

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 sep-08 kl 22:55 »
Har Naturlivet någon ackumulatortank? I så fall är en laddomat grejen som gör susen, den släpper inte iväg vattnet till tanken förrän en viss temp har uppnåtts. Då kan man rivstara pannan så att den fort kommer i läge sas. Har du ingen ack så är det en grej jag rekommenderar varmt.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 30 sep-08 kl 23:01 »
Har Naturlivet någon ackumulatortank? 

Japp, det finns ... som tur är. Vilken minutpassning man annars skulle ha, hur klarar de det, de som saknar ackumulatortank?

Vargerik

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 sep-08 kl 23:40 »
Men du, inte har du 35-60 grader i tanken? där blir det ju 80-90C om man flåsar på lite (i toppen). Är det inte tempen i din radiatorkrets du menar?
Oftast ser det ut så här: Pannan cirkulerar vattnet i acken, suger i botten och puttar in i toppen. Varmvattnet blir till när man släpper igenom kallvatten genom ett rör som ligger i den varma tanken. Cirkulationspumpen på din radiatorkrets (elementen) cirkulerar samma vatten som pannan värmer upp från tanken. På denna krets sitter det också en schuntventil, och på den kan du ställa tempen på vattnet som går ut till elementen!

Erik-Energibesserwisser

Naturliv

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 01 okt-08 kl 06:20 »
Det är vattentemperaturen i pannan jag menar och främst med tanke på det vatten jag får ut i kranen. Säkert blir det tillräckligt hett när jag eldar, men det faller ju däremellan.

Bakterier i det slutna systemet spelar väl inte så stor roll. Temperaturen i elementen är ju ett ämne för ett helt eget resonemang. Hur mycket jag än eldar kommer det aldrig ut riktigt varmt vatten i elementen och i varje element är det bara första decimetrarna som blir varma. En kille som tittade på det tyckte att pumpen var alldeles för klen. Själv tror jag på det i kombination med gamla igenproppade element. När två element byttes fanns massa gammal packning i rören, något slags trådar. Efter cirkulerade vattnet bättre i just de elementen, men lika trögt i stora drag.

teufel

« Svar #13 skrivet: 22 okt-08 kl 16:19 »
Enligt de som kom och installerade pelletsbrännare i vår panna för en tid sedan,
så bör man ha så konstant panntemperatur som möjligt för att få så lång livslängd på pannan som möjligt.

Det är av denna anledningen som vedeldade pannor inte håller lika länge som de som
har eldat med olja eller pellets, menade han på. Automatiken i olja- och pelletsbrännare ser ju till att
temperaturen alltid hålls inom ca 10 grader.

Det här verkar rimligt tycker jag, av egen erfarenhet:
Min morfar bytte panna ungefär vart 20e år, och han eldade alltid med ved.
Vår egen panna är från 1968 och har haft olja fram tills nyligen då vi gick över till pellets.
Och den visar (peppar peppar) inga tecken på att gå sönder än. :)

Mvh Patrick

Naturliv

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 22 okt-08 kl 19:48 »
Det här verkar rimligt tycker jag, av egen erfarenhet:
Min morfar bytte panna ungefär vart 20e år, och han eldade alltid med ved.
Vår egen panna är från 1968 och har haft olja fram tills nyligen då vi gick över till pellets.
Och den visar (peppar peppar) inga tecken på att gå sönder än.

Det låter logiskt med konstant temperatur, men den här vedpannan har funkat ett tag, den installerades 1956. Däremot är ackumulatortanken bytt. En del av mina bekymmer med för låg temperatur i elementen hänger säkert samman med att kopplingar, pump och allt möjligt är gammalt, gissningsvis det också från 1956. Men som hyresgäst gör jag inte några riktiga investeringar, utan jag fixar mest till det som finns.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 22 okt-08 kl 20:44 »
Ser man på lång sikt brukar gjutjärnspannor hålla bättre än svetsade plåtpannor.
Och plåtpannor tycks hålla bättre ju enklare de är byggda. Många kombipannor med inbyggd varmvattenberedare har slängts ut i förtid pga läckage i varmvattenberedarslingan, fast själva pannan egentligen var felfri.
Det beror också mycket på hur korrosivt vattnet i systemet är. Om man fyller på ofta med färskt och syrehaltigt vatten (t ex för att systemet läcker eller man brukar få pannan att koka) så håller pannan sämre än om samma gamla vattenfyllning får vara ifred år ut och år in.

eka

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 23 okt-08 kl 22:29 »
Livslängden som förkortas med stora temperaturskilnader beror bland annat på att när vattentemperaturen är låg så bildas kondens på väggen i pannan.
Eldar man då med olja så blir det extra illa då oljeröken innehåller syra.

Håller man sig över, låt säga 60 grader (vill jag minnas men detta kan vara fel) så är kondensproblemen borta.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

trappern

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 12 jan-09 kl 20:29 »
Som gammal röris så blir man frustrerad av att läsa såna här trådar. Som ´jag ser det så är det ju inte mycket att göra eftersom du bara hyr hade du ägt det hela kunde vi gått in på diverse åtgärder.
Kan bara ge dig ett råd elda som fan när du eldar så att pannan kommer fort upp i 80-90 gr Ingen fiseldning det är döden för pannorna och risk för tjära o soteld ökar hundrafalt.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 13 jan-09 kl 06:58 »
Efter att ha fått hjälp av AnetteK och hennes schyssta rörmokare så har jag fått reda på att schunten är trasig. Hur mycket jag än eldar tas inte tillräckligt med vatten från ackumulatortanken utan en stor dos cirkulerar bara runt, runt. Så hyresvärden har något att fixa nu.

Det finns hopp om viss värme i vinter ... inomhus i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 2 användare
Vildmarksmannen, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser