Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funktion för kablar till generator?  (läst 36328 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Funktion för kablar till generator?
« skrivet: 28 sep-08 kl 20:06 »
Hejsan.
Tänkte idag att jag skulle försöka få igång lysena till traktorn och insåg ganska snart att elsystemet i traktorn någon gång i tiden har brunnit och det elsystem som nu finns är ett absolut minimum för att traktorn ska fungera. Från batteriet går det en kabel till huvudströmbytaren och därifrån ned till startmotorn och sedan vidare till startknappen. Thats it!

Så att koppla in några lysen blir inte aktuelt förens jag fått generatorn att fungera, ingen större vits att ha en traktor som både går på och tar ström till lysena från enbart batteriet..

Det går fyra kablar till generatorn, några vet jag vad de har för funktion men andra är jag osäker på.

B+ : Detta är väl utgående plus.
D+ : Ingående plus
D- : Detta är vanlig jord eller??
DF : ?? Jag har ingen aning..

Någon som har koll på de två sistnämnda kablarnas funktion?

ingvar2

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-08 kl 23:52 »
Eftersom du har så många stift så är det troligen så att det sitter ett externt laddningsrelä någonstans i närheten av generatorn, brukar ibland sitta på nån plåt i närheten av kylaren. Detta bör du till att börja med köpa ett nytt, för dom brukar beka ihop, finns standard för ett par hundralappar.
Kolla upp om du hittar det, så kan jag kolla stiftanslutningarna på min, jag satte dit ett nytt i somras, och då bad jag att få ett kopplingsschema.. för det är ju laddningslampan som måste komma rätt också om det ska funka...

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #2 skrivet: 29 sep-08 kl 00:23 »
Hejsan!
Jag kan kolla i morgon kväll, ska se om jag kan följa kablarna till laddningsrelät..
Om du hade ett kopplingsschema så vore det toppen!
Men sitter inte laddningslampan på D+?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #3 skrivet: 29 sep-08 kl 13:31 »
..har nu suttit och försökt förstå diverse beskrivningar runt om på nätet och jag har lyckats förstå att det någonstans MÅSTE sitta ett extern laddningsrelä och att kablarna från generatorns D-,D+,DF ska kopplas dit.. Vad jag inte förstår är vart den matande strömmen D+ ska matas till, är det in till laddningsrelät? Eller vart laddningslampan ska sitta.. Ska den sitta MELLAN generatorn och laddningsrelät?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #4 skrivet: 29 sep-08 kl 14:06 »
Och här nedan kommer en skiss på vad jag försökte säga i ovanstående inlägg..
Vad jag inte är säker på är hur DF och D+ ska kopplas.


Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #5 skrivet: 29 sep-08 kl 18:29 »

DF går mellan generatorn och laddreläet har jag för mig.
D- det är jord
D+ /61 går också mellan relä och generator
B+ den går till bateriet

Vad är det för generator ?
 
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #6 skrivet: 29 sep-08 kl 20:38 »
Morsning!
Det är en Bosch-generator, men närmare än så kan jag inte säga, lastaren sitter ivägen så jag kommer inte åt att läsa mer..

Var ute idag och drog kablarna men fick inte generatorn att fungera med den koppling som jag gjorde på skissen i förra inlägget.. Vet ju iof inte om det är ex. kolen i generatorn som är slut eller om det är min koppling det är fel på.

När jag kollade närmare på generatorn så fins det YTTERLIGARE en D+, denna sitter bredvid B+. Är det någon som har en aning om hur det ska kopplas med två stycken D+?

tonebender

  • Inlägg: 201
    • Västergötland
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #7 skrivet: 29 sep-08 kl 20:52 »
Måhända är dom internt förbundna? Mäta lite ohm?     :)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #8 skrivet: 30 sep-08 kl 06:37 »
Hejsan.
Jo det skulle man väl kunna göra..  :)

Jag har grunnat lite under natten och kommit fram till att det borde vara så att tändningen och laddlampan ska gå ned till den D+ som satt på ytterhöljet bredvid B+, och de andra D+,D-,DF bör nog gå direkt till laddningsrelät.. Ska testa detta i eftermiddag.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #9 skrivet: 30 sep-08 kl 18:29 »
Om du har en likströmsgenerator så kopplas den så här:

D+ på generatorn kopplas till D+ på laddningsregulatorn.
D+ på laddningsregulatorn kopplas till laddningskontrollampan.
DF på generatorn kopplas till DF på laddningsregulatorn.
D- på generatorn kopplas till D- på laddningsregulatorn.
B+ på laddningsregulatorn eller generatorn kopplas till + på batteriet.

« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 18:59 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #10 skrivet: 30 sep-08 kl 18:35 »
Jag antar att det är en växelströmsgenerator?

Precis som redan sagt så ska B+ kopplas till batteriet. Om det finns ett litet flatstift för B+ så är det avsett för störningsskyddskondensator, det behöver man inte bry sig om annat än om man har problem med generatorstörningar (vinande ljud) i radio.

D+/61  är utgående spänning från de små s k magnetiseringsdioderna i generatorn, den ska kopplas till motsvarande anslutning på laddningsregulatorn. Dessutom ska D+ anslutas till batterispänning efter tändningslåset via laddningskontrollampan, detta dels för att få kontroll på om generatorn fungerar och dels för att generatorn behöver "startmagnetisering" via lampan för att komma igång. Laddningslampan bör vara på minst 2 W, gärna 4 W i ett 12 V-system. Om den är för svag eller saknas helt kan man råka ut för att motorn måste rusas upp i högt varv innan laddningen kommer igång, men sedan fungerar allt normalt. Det är av denna anledning det finns två D+ anslutningar på generatorn.

DF är magnetiseringslindningen. Den alltså kopplad till ett av kolen i generatorn, det andra kolet kan antingen vara jordat eller kopplat till D+. Det är viktigt att laddningsregulatorn är anpassad för den koppling av magnetiseringslindningen som generatorn har i just det här fallet. Bosch brukar ha andra änden av den jordad på generatorer för separat laddningsregulator, medan den är kopplad till D+ på generatorer med inbyggd laddningsregulator.

D- är jordförbindning mellan generator och laddningsregulator.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #11 skrivet: 30 sep-08 kl 23:56 »
Det som skulle bli ett litet jobb med att bara få igång arbetsbelysningen har nu mynnat ut i att samtliga kablar i hela traktorn har slitits ut, det blev c:a en plastkasse med död kabel.. :)

Jag har ikväll dragit om elen för arbetsbelysning och fläkt så nu fungerar iaf de, men det är ju till föga hjälp om jag inte får igång generatorskrället.

Jag har kopplat enlig följande:

Batteriet -> Generator B+
Batteriet -> Tändningslås -> Laddningslampa -> Generator D+ (i ytterhöljet)
Generator D+ (stift i "plastkontakt") -> Laddningsrelä D+
Generator D-  (stift i "plastkontakt") -> Laddningsrelä D- -> Jordning
Generator DF  (stift i "plastkontakt") -> Laddningsrelä DF

Vid mätning har jag ström till B+ "jämt" och till D+ (i ytterhöljet) när tändningen är påslagen.
I den andra D+ får jag ingen ström alls...

Vad kan detta tyda på? Kolen som är slut?

Funderar på att skruva loss generatorn i morgon bitti och ta med den in till stan för att se om det finns någon modern generator (med inbyggd laddningsregulator) som har samma fästen som min.. Det är förmodligen både billigare och enklare att göra på det sättet än att hålla på och felsöka denna..

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #12 skrivet: 01 okt-08 kl 20:05 »
Om du har spänning på D+ -flatstiftet som sitter i generatorns gavel men inte på det D+ i kontakten vid kolhållaren så beror det förmodligen på att kontaktfjädern mellan kolhållaren och diodplattan inte gör kontakt.
Skruva loss kolhållaren (två skruvar vid plastkontakten) och titta till kontaktfjädern, se till att den ligger an ordentligt mot motsvarande bleck på diodplattan och skrapa rent om det är oxiderat och fult. Du kan också ohmmäta och kolla att blecket på diodplattan verkligen har kontakt med D+ flatstiftet på gaveln.

När du ändå har kolhållaren lös, så kolla att jordförbindningen (bleck/rörnit vid den ena fästskruven) ser bra ut, skrapa rent där både på kolhållaren och på generatorns gavel om det verkar oxiderat.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #13 skrivet: 03 okt-08 kl 06:39 »
Införskaffade en "ny" generator igår, en med inbyggt laddningsrelä. Jag fick dock lite problem när jag försökte testköra, det bara skrek om remmen och det rök och luktade bränd plast, remmen var glödhet efter bara några sekundrs körning. Jag funderar på om remmen kan ha blivit för löst spänd? Finns det något sätt att veta hur spänd remmen bör vara?

muffman

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #14 skrivet: 03 okt-08 kl 06:46 »
Spänn remmen så det går att trycka/dra ca två-tre cm  upp och ner på mitten. Du har väl kollat så att generatorn och vattenpump går fritt och inte sitter fast i någon bult eller så ;D

ingvar2

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #15 skrivet: 03 okt-08 kl 10:53 »
Har du kollat så du kopplat rätt nu då? ;) För nu kan du ju kasta dom kopplingsscheman som du fått här innan, nu är det nya tider som gäller, men betydligt enklare också...

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #16 skrivet: 03 okt-08 kl 11:23 »
Morsning!
Jo med denna nya generator är det ju svårt att koppla fel.. :)
Bara två st. kablar, en B+ och en D+.. B+ till batteriet, eller startmotorn och D+ till laddlampan och tändningslåset.

Vad gäller remmen så kan jag trycka ned den c:a 2 cm så då borde det ju vara OK.. Får kolla igen så den inte fastnat i någonting.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Funktion för kablar till generator?
« Svar #17 skrivet: 04 okt-08 kl 17:04 »
Felet var att den nya generatorn var LITE större än den gamla så kylflänsarna(?) slog i ett utav fästena, det gick dock att få dit med lite modifieringar.. Så nu fungerar generatorn igen, mätte upp att den laddar ungefär 13.5 volt. Så nu har traktorskrället iaf några fungerande lysen, jag hade fått igång kupéfläkten också men nu när jag skruvat tillbaka alla kåpor så fungerar det inte..  >:( Förmodligen någon kabelsko som halkat ur stiftet när jag satte tillbaka allt, ska se om jag orkar öppna upp det igen och fixa det igen.
« Senast ändrad: 04 okt-08 kl 17:06 av Mårten. »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser