Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare tidigt i Vår (2009)  (läst 35083 gånger)

Jano

• Halland
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #100 skrivet: 04 mar-09 kl 11:16 »
Är dock mer och mer inne på att strunta i den överdrivna "skötseln", bina tror jag klarar det bättre än jag.
Ge dem ett drägligt livsutrymme, så sköter de sig över förväntan.
Men en ren botten är ju knappast fel...

Det är också min övertygelse. Har man sett att yngel finns vid vårgenomgången så finns det ingen anledning att leta efter drottningen i tid och otid. Det är bara att utöka hennes plats efter behov. I övrigt ser man på flustertrafiken om allt är som det skall vara.
« Senast ändrad: 04 mar-09 kl 11:18 av Jano »

wictor

« Svar #101 skrivet: 04 mar-09 kl 21:22 »
Det känns som nosema drar fram i en del gårdar och det vill jag helst inte ha.

Nosema är ju en svamp. Och lätt att bli av med. Bensoesyra i drivfodringen.

Vi kollade i fjol i min biodlarförening, där en hel del av mina biodlande grannar hade nosema. Jag ligger i och för sig några kilometer avlägset, så jag tror inte att jag har så stort smitttryck utifrån, men visst finns det.

Några grannar som aldrig behandlar - de hade nosema.
Jag och andra med mig som använder bensoesyra hade ingenting.

Så tveka inte att köpa bin - men se till att behandla.

Bensoesyra är en synnerligen harmlös syra, finns naturligt i bl.a lingon. Men ingår i nästan allt av det vi köper i affären i frukt- och bärväg. Kan man hålla på och spruta på så grymma syror som myrsyra och den dödliga oxalsyran på bina, då borde man med lätthet kunna svälja användandet av bensoesyra.
Och i krav-odlingen är ju syror tillåtna, varför även bensoesyra väl torde tillhöra de tillåtna syrorna?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 04 mar-09 kl 21:25 »
Men det finns företrädare för SBR som påstår att Bensoesyra i fodret inte hjälper!

wictor

« Svar #103 skrivet: 05 mar-09 kl 11:11 »
Problemet med SBR är att de snarast är pseudovetenskapliga i sina yttranden.

En högintressant artikel om en dämpning av nosemaangreppet har publicerats i den ryska tidskriften Pcelovodstvo (Efimenko, eksenicer, 1998). Försöket genomfördes på biforskningsinstitutet i Kiev (Ukraina).

Det är sådana försök i "verkligheten" som är intressanta, vad SBR-s representanter sitter runtom i landet och "tycker" är något helt annat. Och även att lägga märke till - SBR propagerar ständigt för syror när det gäller att behandla Varroa - trots att resultaten ofta är tvivelaktiga. Att då mer eller mindre "förbjuda" användningen av den harmlösa bensoesyran rimmar illa.

Mer finns att läsa på http://www.wermdobiodlare.se/under/arkiv/bnb25.pdf
Bläddra längst ner så finns det en fyra sidor lång artikel om nosema och atamon (bensoesyra) med noggranna källhänvisningar till de forskare som grubblat och dragit vissa slutsatser.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #104 skrivet: 05 mar-09 kl 17:58 »
Citat ur BNB:
"Nosema är ingen ny företeelse.
Den upptäcktes i biet:s avföring
av Dönhoff redan 1857.
Genom att Leuckart felaktigt klassificerade
den som en mögelsvamp tog
det ytterligare 50 år att upptäcka
parasiten. Först 1909 rapporterade
Zander om ett spordjur. Nosema och
dess verkningar är ett gissel som vi
enligt den nya miljöbalken inte kan
göra någonting aktivt åt."

Spordjur eller svamp?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 05 mar-09 kl 20:12 »
Åter igen samma svar!

"/
Biologi och sjukdomsförlopp
Nosemasjuka (i dagligt tal kallad nosema) orsakas av Nosema apis och Nosema ceranae som tillhör mikrosporidierna. Mikrosporidier är små organismer med förmåga att bilda sporer, ett sorts vilstadium, som också fungerar som organismens spridningsstadium. Bina infekteras genom att de via munnen får i sig sporerna. Nere i mellantarmen gror sporerna och kastar ut en så kallad poltråd som tränger igenom cellmembranet i en tarmcell och möjliggör för sporinnehållet att tränga sig in i en tarmcell. Väl inne i tarmcellen utvecklas parasiten, tillväxer i antal, och bilder i sin tur nya sporer som kan spridas till andra tarmceller eller föras ut med biets avföring. Alla vuxna bin (arbetsbin, drönare och drottning) kan angripas av nosemaparasiten, men normalt angrips arbetsbin i betydligt större utsträckning främst beroende på deras städningsaktiviteter i samhället. Andelen infekterade bin i ett samhälle är störst på våren.
/"

En högfungerande svamp! ordet "parasit" är alltså fel.

Puh!
Har packat upp prylar! Det kom en pall till med spärrgaller, vaxgrytor, pollenfällor, propolisgaller, kupknivar, gafflar, tänger, apifonda, vaporizer, hmm ja ungerfär sådär!

Pong

« Svar #106 skrivet: 05 mar-09 kl 20:36 »
Åter igen samma svar!

"/
Biologi och sjukdomsförlopp
Nosemasjuka (i dagligt tal kallad nosema) orsakas av Nosema apis och Nosema ceranae som tillhör mikrosporidierna. Mikrosporidier är små organismer med förmåga att bilda sporer, ett sorts vilstadium, som också fungerar som organismens spridningsstadium. Bina infekteras genom att de via munnen får i sig sporerna. Nere i mellantarmen gror sporerna och kastar ut en så kallad poltråd som tränger igenom cellmembranet i en tarmcell och möjliggör för sporinnehållet att tränga sig in i en tarmcell. Väl inne i tarmcellen utvecklas parasiten, tillväxer i antal, och bilder i sin tur nya sporer som kan spridas till andra tarmceller eller föras ut med biets avföring. Alla vuxna bin (arbetsbin, drönare och drottning) kan angripas av nosemaparasiten, men normalt angrips arbetsbin i betydligt större utsträckning främst beroende på deras städningsaktiviteter i samhället. Andelen infekterade bin i ett samhälle är störst på våren.
/"

En högfungerande svamp! ordet "parasit" är alltså fel.

Puh!
Har packat upp prylar! Det kom en pall till med spärrgaller, vaxgrytor, pollenfällor, propolisgaller, kupknivar, gafflar, tänger, apifonda, vaporizer, hmm ja ungerfär sådär!

Snarare en fullfungerande protozot och inte svamp. Parasit är inget taxonomiskt begrepp utan ett begrepp som appliceras på levnadsätt, dvs så kan alla organimser ur vilket rike som helt kan definieras som parasit.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 06 mar-09 kl 07:42 »
Kanske en Mikrosporid!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 06 mar-09 kl 07:48 »
Ser man till den strikt vetenskapliga klassificeringen så är en mikrosporoid en svamp.

Tillhör gruppen Eukaryota, alltså svamp!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 07 mar-09 kl 21:17 »
Härlig läsning! En ung tjej som tänker och tycker självständigt! Bland alla sidor jag läst så ser man attityden bland de unga nya odlarna, jag tror det är bra för hela näringen, de får mitt stöd!!

biloggen.blogsome.com

*/
Detta är dock inte mer än (något kvalificerade) gissningar och spekulationer och det skulle behövas en vetenskaplig studie för att dra några egentliga slutsatser. Kanske har en sådan redan gjorts, om inte i Sverige så i något annat land. Hur som helst vore det bra att kunna understödja sina hypoteser med faktisk forskning i stället för att lita till sina instinkter eller till någon bi-guru. (I biodlarkretsar förekommer alltför mycket av det senare - auktoriteter som inte får eller kan ifrågasättas, som vet hur det ska vara och bara tar in ny information om den överensstämmer med bestämda uppfattningar. Självfallet ska man som nybörjare lita till de som är mer erfarna än en själv, men man ska inte lita blint på allt man hör, särskilt inte i en så konservativ skara som biodlare!).
*/

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 10 mar-09 kl 07:42 »
Jag har kikat lite på spärrgaller och har just nu metallspärrgaller med träram. Träramen är lite för smäck tycker jag och därför funderar jag på om det finns "bättre" alternativ än metallspärrgaller med träram?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #111 skrivet: 10 mar-09 kl 14:24 »
Jag kör törebodas plastspärrgaller för 19kr mestadels. Aldrig haft några problem och de äldsta plasstgallrena har hållt i 5-7år nu.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 10 apr-09 kl 20:11 »
Jag skall också prova olika spärrgaller tills jag blir nöjd. Hemma i Sverige i igen efter ett antal äventyr på bystan i olika länder.

I kväll har jag rollat vax på mera ramar och tagit en del bilder som jag lägger ut senare hemma (är på sommarstället).

Trots att jag använder frasiga snittar så tar det en evig tid att smälta ner vaxet i en El-vax-gryta från CMF.

Pressar man ut luften ut rollern i vaxet så att det sipprar bubblor i vaxet så drar rollern in mera vax. Man kan trycka den mot bottnen om man vill. Man tar upp rollern och den får rinna av i ca 3 sek och flyttar sedan rollern direkt till ramen. Man pressar ner rollern mot rames början och trycker en "våg" av vax/vaxskum framför rollern ända till slutet och drar tillbaka och flyttar ut rollen till andra långsidan och gör lika dant. Allt i ett svep så blir det precis så mycket vax som behövs.

Vaxgrytan måste stå på ett tag så att vaxet är genomvarmt på 70-80 grader enligt termostaten på vaxgrytan annars händer det inte mycket. Smälta vaxet går långsamt och en hel gryta full med smulade snittar tar ca 30 min att smälta och ca 10 min att rolla ut.
Man måste se till att rollern är med i smältan annars får man vänta 5 min på att den skall fungera också.

Skall man vaxa kontinuerligt måste man ha två vaxgrytor!

Jag har inte fått något positivt besked om mina avläggare ännu, skall få veta under denna månad.
« Senast ändrad: 10 apr-09 kl 20:17 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 12 apr-09 kl 11:36 »
Suck! Elvaxsmältare/elvaxgryta i all ära, det fungerar men vilken J*V*A tid den tar på sig!!! Flera timmar att smälta vaxet. Har nu rullat ca 160 ramar på 10 kg vax.
Det blir ca 30 gram per sida på varje ram. Räkna med ca 3 timmar för att värma upp en smälta som är ca halva insatsen. Man blir HYPER!!! Långsamt!

Finns det någon turbovaxsmältare?
« Senast ändrad: 13 apr-09 kl 18:19 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 13 apr-09 kl 18:22 »
Hur gör ni med era avläggare ni fått under sommaren (efter midsommar)? Klarar de av att bygga ut vaxade plastramar i någon omfattning?
Det är just avläggare till salu under sässongerna, men man borde kanske köpa hela samhällen också?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 17 apr-09 kl 10:22 »
Är detta den senaste lagen rörande honung som livsmedel?

http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2000-2005/2003_10.pdf

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 19 apr-09 kl 19:33 »
Puh!

Nu händer det ganska mycket!  Hämtar hem 300 utbyggda plastramar i veckan och sedan får vi se vad det blir för bin.

Det är mycket snack och lite verkstad på många ställen och glöm allt om bin med olika typer av Varroa resistens!

Det finns helt enkelt inga härdiga bin om man inte sköter bina ordentligt och har starka samhällen som klarar den omsorg samhället kräver.

Svaga samhällen verkar vara den största orsaken till reinvasion av varroa.

Alla borde ta vara på bin och material och eleminera sina svaga samhällen i stället för att försöka köra vidare på dem.

Av alla samhällen jag planerade så vet jag att jag åtminstone får två avläggare, men skulle behöva flera samt minst lika många hela samhällen.

Problemet med de outbyggda ramarna är lösta! Jag har faktiskt allt men saknar bina!! samtidigt som jag mår illa av allt skitsnack i svensk biodling!

Öskar köpa starka samhällen på 3/4 Langstroth!

« Senast ändrad: 19 apr-09 kl 19:36 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 21 apr-09 kl 07:45 »
Lika bra att fortsätta i egen tråd ...

Till helgen från fredag besöker jag tre biodlare i nedåt Norrköping och vädret skall bli bättre, uppåt +15 till +20 grader och solsken.
Vettiga bigårdar med skötselmetoder som överensstämmer med sin egen syn på näringen är faktiskt ganska intressanta och man finner alltid något nytt kul och spännande som man kan ta med sig och prova hemma.

Det är klart brist på bin och samhällen. Det finns en massa omaka lådformat där ute med jag lovar allt möjligt. Allt ifrån "stackars bin" till tyvärr redan sålt av allt för sässongen. Om det sedan är sk "hobbyoldare" bara för att de är med i SBR eller "PROFFS" bara för att de är med i Biodlarföretagarna har ingen betydelse, same same när det gäller lägsta nivån.

Problemet kvarstår "Var får man tag på bra bin" när man oftast slår ut sina sämsta samhällen och oftast "den seriöse" tillsätter ny drottning och säljer av.

Har ni andra startat så?

Ett annat problem är företagandet, att få kvitto på sitt köp för att hantera materialet i företaget/bokföringen/verifikationen, de flesta vill sälja utan kvitton vilket stör mig. Så fort man säger "Kvitto/Faktura" så sticker 50%, nämner man sedan ordet "Kvalitet" så drar 30% och frågar man efter deras bitillsyningsman för att man vill konferera lite över åren så drar 20% ...

Varför är alla så förbannat rädda? Vad är problemet?
« Senast ändrad: 21 apr-09 kl 07:48 av Sten-Åke Lindell »

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #118 skrivet: 21 apr-09 kl 16:29 »
Hej!
Hur går det, hittar du några bisamhällen/avläggare?
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 21 apr-09 kl 19:10 »
Jag skall flytta ihop allt till en egen bigård så småningom och då blir det ca 12 samhällen hoppas jag.

De avläggare jag beställt kommer kanske inte alls i den omfattning jag hoppats på om det ens blir något, skall få besked under April var senaste budet.

Sedan blir det två aväggare till i Maj som är klart.

Men jag vill ha mera bin så som det ser ut just nu och kommer att boka samhällen inför nästa sässong av dem som gör avläggare och övervintrar dem och får överskott på våren.

« Senast ändrad: 21 apr-09 kl 21:11 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser