Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare tidigt i Vår (2009)  (läst 35033 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Avläggare tidigt i Vår (2009)
« Svar #60 skrivet: 10 jan-09 kl 16:34 »
Detta forum är det enda som tillåter inlägg med PDF! Bifogar fodertabeller för intresserade!

Till 50% använder man lika mycket socker som vatten (1:1)
Till 60% är förhållandet (3:2)
Till 66% som är en mättad lösning i princip utan extra värme (25 grader) med i princip 2 delar socker (2:1)
Till 75% dvs Bifor liknande krävs uppvärming till nästan 70 grader och i princip 3 delar socker (3:1)

Tabellerna har inga extra tillsatsämnen förrän det är verifierat att det fungerar. Densiteten för 75% och 70 grader är framräknad men verifierad med "kurvor".

Nytt inlägg, nya tabeller pga några samlade synpunkter:

1)  1-20 kg skall vara med pga storlekar på foderlådor mm.
2)  Rubrik på sidan!
3)  Centera sidan så att den bättre kan sättas i pärm.
4)  Gemensam bokstav i början så att alla ligger samlade på datorn.

/Fixat!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 21 jan-09 kl 20:41 »
Vilka foderramar i plast är värt att satsa på?  Det finns 2,5L till 4L för 3/4 Langstroth. Agreb har en variant som verkar OK. Någon som provat?

wictor

« Svar #62 skrivet: 22 jan-09 kl 03:39 »
Jag provade Agrebs foderram 3/4 LS ifjol, den var helt OK med lecakulor flytande i fodret. Borde i och för sig gå att torrfodra med också men det har jag ej provat. Jag har Dadant yngelrum, satte en låda 3/4 ovanpå utan spärrgaller och här även foderlådan, sedan spärrgaller och två skattlådor.
Spärrade ner drottningen i juli nån gång på dadantlådan, ynglet kröp ut och även den lådan fylldes med honung.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 24 jan-09 kl 13:07 »
Var köpte du agrebs produkter, det finns sällan info om ÅF och jag har gjort olika förfrågan utan att få svar.

wictor

« Svar #64 skrivet: 24 jan-09 kl 13:50 »
Jag ringde till Carl Georg Lie som driver Agreb, 0705-114420 och beställde. Varorna kom inom ett par dagar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 24 jan-09 kl 16:27 »
Jag har sett de amerikanska och tycker de är för klena och fjolliga, men 4L och lita rubust plast är OK.
Sedan har jag chafsat lite om ramar och funnit att priset inte ändras något från de 1.800 st jag köpte till en förfrågan på 6.000 st (15 st kartonger om 400st) dvs 1.650 kg ramar.
Man måste nog upp i 25.000 st för att få ÅF priser (drygt 60 kartonger).

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 25 jan-09 kl 10:23 »
Goodmorgon!!!

Välkommen till ett nytt stärkande terminalpass!!!

Finns det någon tillverkare av "Snap in Foundations" med drönarstruktur (cellyta)? Pierco tillverkar för vanlig både hel och 3/4 Langstroth.

En ny Hoffmanram har ju slice inbyggd för plastilägg men det finns ingen som fattat att man lätt lika gärna kan fixa till ett drönarilägg.

Pierco har en drönar plastram i Langstroth som fungerar men den måste man såga av nedtill till 3/4 Langstroth.

Man kan ju undra varför man tillverkar en hel Langstroth i det här fallet??

Det måste ju vara enklare att tillverka "Snap in Foundations" än en hel kanske lite udda ram som en drönarram (formen kostar ju smaskens).
« Senast ändrad: 25 jan-09 kl 10:27 av Sten-Åke Lindell »

wictor

« Svar #67 skrivet: 26 jan-09 kl 04:19 »
Jag förstår inte riktigt varför du vill ha plastramar med drönarprägling.
Hänger man in en tom ram, oavsett modell (har man plastramar för övrigt kan man ju hänga in en Hoffman i trä) så bygger bina med automatik ut denna till drönarformat.
Och drönarna skall ju skäras ut och slängas bort, så det vaxet kan man ju glömma.
Jag har provat att smälta ut drönarna, men tiden i förhållande till utbytet försvarar sig inte.
Att slänga in det i braskaminen ger i varje fall lite värme och det var mycket enklare.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 26 jan-09 kl 07:35 »
Kan man styra det till en specifik ram är detta bra (den gröna i lådan) så blir allt så mycket enklare. Att ta bort drönarbygge gör man med en stålspackel, ingen skillnad förrutom färgen på ramen.
Skall man suboptimera varenda kostnad så kan man använda träram, men nu kommer det att ta ett extra år att få tillbaka slantarna som i alla fall jag använt och det har jag räknat med.
När det året gått har jag i alla fall vad jag vill ha! Drönarramen kan även användas till en station till drottningodling.

http://www.countryfields.ca/dronecomb.html
« Senast ändrad: 26 jan-09 kl 07:45 av Sten-Åke Lindell »

wictor

« Svar #69 skrivet: 27 jan-09 kl 11:29 »
Jag hade nog i alla fall hängt in en tom träram även om jag har plast för övrigt, det har jag ju gjort i åratal. Det blir så vackert drönarbygge att man kan bli tårögd.

Och den tomma träramen brukar jag måla röd på ovansidan, det är enkelt att hitta den då.
Men om du vill ha grönt så kan du ju måla den grön på ovansidan om du känner för det...

8)

Jano

• Halland
« Svar #70 skrivet: 27 jan-09 kl 16:11 »
 En träram avviker ju från plastramarna i utseende utan att måla den.
Det är mycket enklare att bara skära ut drönarbygget med både yngel och kvalster.
Sen sätter man tillbaka ramen direkt utan att behöva kladda med att skrapa av ynglet. Plastramen behöver också tvättas av för att få bort allt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 02 feb-09 kl 13:23 »
Nu har även jag 30 st Agreb foderramar! Lägger ut bilder och mått/vikt på bloggen i kväll.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 03 feb-09 kl 08:52 »
Vilken typ av roller använder ni?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 06 feb-09 kl 09:54 »
Olika nätleverantörer av rostfria nät eller nät av aluminium.
http://www.spgmetall.se/

Swedac i Höör har bättre priser men ett begränsat utbud (se bilaga).

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 17 feb-09 kl 20:17 »
Tittut!

Det där med vårutvecklingen igen fast med två yngellådor. Bina drar igång i mitten och utåt kanterna, lite mera upp än ner.
Om man nu har två yngellådor på 3/4 Langstroth och har kommit igång i mitten (som bilden till vänster skall symbolisera).
Man kan då flytta om lådorna när mitten är lagd så att mera plats i mitten uppstår genom att byta plats på lådorna (se bild till höger).
På så sätt borde man få en bättre vårutveckling och yngelsättning då ytan nästan fördubblas om man räknar på den.
Man får också platsbyte på lådorna som hållit vinterklotet, dvs den översta och får en ny låda där till nästa vinter.
Foderlådan här med vitt socker är också viktig! Det är NU!!! (de kritiska veckorna) man skapar ett starkt samhälle som varar till nästa vår.
Var kan man läsa mera om den här typen av driftform?

« Senast ändrad: 17 feb-09 kl 20:21 av Sten-Åke Lindell »

Jano

• Halland
« Svar #75 skrivet: 17 feb-09 kl 20:40 »
Hej!
 Bin som övervintrar på två lådor börjar alltid att yngla i övre lådan och yngelklotet sprider sig neråt.
Att splittra ett yngelklot det skall man inte göra Risken är att drottningen kommer av sig med äggläggningen. Det bästa är att sätta en ny låda med nytt vax under när vinterlådorna är för trånga.
/Jano

wictor

« Svar #76 skrivet: 18 feb-09 kl 03:55 »
Godmorgon.
Jag hade nog faktiskt gjort som Sten-Åke föreslår, bytt plats på de två lådorna.
Även fast jag inte litar på hans bilder, men jag förstår hans tanke.
Bina börjar yngla allra överst i den övre lådan på våren, inte längre ner.
Om man då sätter en ny låda ovanpå - eller flyttar upp den nedre - snabbar man på processen med yngelsättningen, drottningen kommer snabbt att gå uppåt och helt plötsligt har man ett fantastiskt fint klot.
Jag övervintrar på en Dadantlåda, tidigt sätter jag till en 3/4 langstroth ovanpå och hon kan snabbt bygga upp ett stort klot.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 18 feb-09 kl 07:31 »
Man kan kanske rita klotet högre upp i översta lådan, men platsbytet är det intressanta och jag tror inte bina har några större problem med det.
Om undre nya lådan är fräschare så blir den invintringen till nästa år och man har även bytt invintringslåda på så sätt.

Ett arbetsbi kläcks efter ca 21 dagar. En högproduktiv drottning kan lägga upp till 3.000 ägg per dag, vi spånar däromkring i alla fall.
21 * 3.000 = 63.000 celler på gång max samtidigt med bara nya ägg till färdiga bin.
Även om vi bara räknar med 2.000 ägg per dag så blir det ganska många celler.
En yngellåda i 3/4 Langstroth rymmer teoretiskt 50.000 celler och drygt (minst) 50% är kanske högaktiva, då behövs två lådor!
Man kan alltså inte få hur många yngel som helst med en drottning, det finns alltså ett mer eller mindre teoretiskt maximalt antal.
Drottningen fyller heller inte ramarna till exakt 100% utan beläggningen varierar från format till format och biras till biras, det har jag själv sett.
Några ramar i mitten har mera och ramarna längst ut mindre.
Man kan här flytta om ramarna lite under resans gång så att beläggningen ökar totalt sett.
Frågan är bara vad som är effektivt, enkelt och ger ett mervärde i form av starkare och mera produktiva samhällen.
Jag är övertygad om att ett starkare och produktivare samhälle även har mera hälsa än annars, friskare bin totalt sett.
Allt beror alltså inte bara på vilka bin och drottningar man har, husse kan lixom inte ha huvet under armen!
« Senast ändrad: 18 feb-09 kl 08:07 av Sten-Åke Lindell »

Jano

• Halland
« Svar #78 skrivet: 18 feb-09 kl 11:30 »
Hej igen.
 Det går bra att göra hur som helst med den nya lådan. Jag har använt båda sätten men funnit att den fortare blir antagen om den ställs under. Kanske beror det på binas trafik genom lådan.
Även nästa låda ställs under. Då har man det nya yngelrummet på plats direkt utan omflyttningar av lådor.
 Efterhand finns bara täckt yngel, utkrypande yngel och honung i de gamla vinterlådorna som nu står överst så spärrgaller kan man glömma tillsvidare för drottningen går inte dit upp mer.
 Ett andra plus med att sätta den första lådan under är att det kan ske tidigt utan att samhället blir avkylt. Man behöver inte ens öppna.
/Jano

wictor

« Svar #79 skrivet: 18 feb-09 kl 12:19 »
Hej Jano
Ja, så kan det bli. Fråga två biodlare så får du tre svar... (gammal sanning?)

Min erfarenhet är i alla fall att en låda ovanpå snabbt antas och bestiftas.
Förr hade jag mestadels LN, satt de på två lådor över vintern så hände det mer än ofta att de inte alls gick ner i den undre lådan utan fyllde den övre, och sedan svärmade...
När jag bytte plats med lådorna i månadsskiftet april/maj så inträffade det motsatta, bägge lådorna fylldes med yngel väldigt snabbt, drottningen ville hålla ihop klotet och då var hon ju tvingad att cirkulera i den övre lådan också.

Nu har jag inte använt Dadant och 3/4 LS så länge, så jag får se hur det går.
Till våren planerar jag dock att på alla samhällen som sitter på en Dadant någon gång under April sätta till en 3/4 LS ovanpå (med en foderram av Agrebs fabrikat ytterst med torrsocker, möjligen bara fuktat med vatten) , sedan som jag gjort tidigare spärrgaller och skattlådor.
Jag har ju ett enormt tidigt drag på raps, och för att utnyttja det maximalt behöver jag många bin tidigt.

MEN, har jag märkt, även de som inte har höstsådd raps som blommar tidigt har enormt mycket att vinna på tidiga starka samhällen.

Det är ett faktum att den allra mesta floran i Sverige blommar på våren-försommaren. Det är bara bin som kan ge honung, så många bin tidigt är alltid rätt. Den övriga floran får man så att säga "på köpet". Har man starka samhällen tidigt så kan man ge sig den på att totalskörden blir god.
Har man haft ett starkt vårsamhälle och sedan flyttar det till höstljungen så kan man garantera att de vet att ta vara på den rikedomen också.
Samhällen däremot som inte ger någon vårskörd att tala om - de kommer knappast att ge någon höstskörd heller.

Bara man slipper svärmar. Och min erfarenhet är att svärmar mest kommer när drottningen går i väggen eller går i taket. Väggen är väl svår att flytta, men taket kan man lyfta genom att tillsätta en ytterligare yngellåda.
Jag har däremot inte erfarenhet av bin som svärmat för att det varit för kort avstånd till "golvet", drottningen vill inte alltför långt ner för att yngla, det kan ju vara kallt därnere. Däremot hamnar det ju väldigt mycket pollen i "botten".

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare (1 dolda)
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser