Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda dvärgkockin  (läst 979 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Röda dvärgkockin
« skrivet: 27 sep-08 kl 21:22 »
Jag har två röda hönor. Nån av dem har i år fått Higgins, en röd son (med lite svart på) som är så otroligt grann i färgerna. Jämfört med honom ser de röda hönorna bruna ut, medan han är lysande röd i solsken. Är det för att han är tupp, eller ung, eller genetiskt?

Jag har två gula hönor med, men förmodar att inte en av dem är mor. Far är antingen svart(med röda fräknar) eller blå. Eller möjligen kan en korsningstupp araucana/dv,kochin som var svart med färgade vingar vara inblandad, men inget tyder på det.

Här kommer bilder på honom från olika åldrar:
« Senast ändrad: 27 sep-08 kl 21:24 av Tuve »

mimmimera

  • Inlägg: 295
    • Mimmis hemsida
SV: Röda dvärgkockin
« Svar #1 skrivet: 28 sep-08 kl 20:08 »
Jag har två röda hönor. Nån av dem har i år fått Higgins, en röd son (med lite svart på) som är så otroligt grann i färgerna. Jämfört med honom ser de röda hönorna bruna ut, medan han är lysande röd i solsken. Är det för att han är tupp, eller ung, eller genetiskt?

Japp tupparna är MYCKET Rödare och grannare än hönorna ;D en bra/snygg tupp är verkligen RödRöd. Hönorna därimot är mera rödbruna och mattare i nyansen.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Röda dvärgkockin
« Svar #2 skrivet: 28 sep-08 kl 20:29 »
Färgrena röda får dock inte ha nå't svart i fjädrarna, precis som ingen annan enfärgad får ha det. Men den röda färgen är verkligen fin, särskilt i solljus!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

carmen

  • Gäst
SV: Röda dvärgkockin
« Svar #3 skrivet: 30 sep-08 kl 17:50 »
Hej!

Då jag har talat med uppfödare så har de sagt att det är bra om något djur har lite svart baktill, då skulle man bibehålla färgen. Annars bleknar den mer och mer med tiden. Man kan ofta se rödgult/gult med vita inslag/ljusröda etc. Men en av dem berättade också att man inte ska ta bort alla djusa heller för då utvecklas fjädrarna fel och blir smalare.

Dem jag talat med har hållt på med dv Cochin i mer än 15 år.

Ps, Higgins är SNYGG!  ;)

mvh
Carmen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser