Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad håller ni på med just nu?  (läst 9692 gånger)

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
Vad håller ni på med just nu?
« skrivet: 26 sep-08 kl 16:26 »
Eftersom jag är ny på forumet så kan jag presentera mig. Micke. 41 år och gitarrbyggare, möbel-finsnickare, dekorbyggare och även slöjdlärare. Jag svarar gärna på frågor som har med trä att göra. Jag samlar på träslag och tycker det är intressant att läsa om egenskaper om trä. Avslutningsvis. Vad ha ni för projekt på gång just nu? (Gärna med bild)

MVH  Micke
Hälsningar från Michael

Fritänkaren

SV: Vad håller ni på med just nu?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-08 kl 18:53 »
Hallå där !

Jo, jag håller på att rycka upp ett gammalt fiskartorp. Jag förnyar gamla ytfält o jobbar upp marken - 2 tunland.  Överkomligt.
Jag tar en del fisk i sjön o jobbar lite extra. Just nu har jag mycket ved att ta hand om, försörjningsjobbar bara lite då o då.

Mår prima !     

JARL

« Svar #2 skrivet: 26 sep-08 kl 21:51 »
Hej
Har i sommar hjälpt min ene son med att lägga nytt avlopp och vatten till hans sommarstuga. Taket helt omlagt för ett år sedan. Angående vatten och avlopp vill jag rekommendera Rinkaby rör, bra, billigt och jättefin butik!
Nästa år blir det nog en del inredningsjobb - få se vad han hittar på!

Har också byggt ut altan i sommar och tagit chansen att lära mig svetsa. Konstruktionen är i järn och jag köpte en pinnsvets på CO.
Håller på att inreda ett rum på kallvind hos min andre son vilket väl är klart om ett par veckor. Sedan tänker jag få lite tid med fiol som är drygt halvvägs. Kanske blir den klar i vinter.

Skulle gärna i framtiden hinna med något flytetyg (kajak i ribbteknik eller en segeleka). En gammal barockluta skulle också vara skoj att testa nå'n gång!

Så är mina tankar och drömmar (men först skall jag ta en kopp kaffe).
NovaCapella

Tummelisa

« Svar #3 skrivet: 27 sep-08 kl 22:47 »
Hej jag heter Tummelisa!

Ska nu göra det roliga på en otroligt vacker del aven tallrot (härligt snirklat ihopväxt och snyggt grenad). Kommer att ha den på torpstugan på knuten, eller alternativt storstugan.
Tog en del av en rot på en tall som fallit förra året. Den har torkat nu och jag ska finslipa av den och tänkte behandla den med färglös oljelasyr med inslag av "liv" - streck av något mer färgad lasyr. Barkade av den förra året då det var lätt  ;D.
Tar gärna emot råd för annan behandling .

Tog i år en jättevacker del av tjock gammal syren som var rejält snedvuxen. Torkar nu och är naturligtvis avbarkad den med. Kan bli en speciell käpp men även annat. Kan jag göra nåt med den nu i vinter? Känns på trät som jag kan det  :-[.

Till saken hör att jag bor nu i min farbrors gamla 1800-tals torp som jag renoverar. Nytt tak, förhöjd 20 cm övervåning/loft, ny skorstenöver nock (firma). Oj, Oj vad jag har att göra men gillar att snickra mm. Har haft två manliga "hjälpare" men har varit med hela tiden och jobbat. Behöver dra in vattten mm. men det får bli om några år  :-\ tror jag.

Ha det gott och välkommen hit ;D  / Tummelisa
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 28 sep-08 kl 20:20 »
Mors!

Jag tillbringar större delen av min vakna tid med ett tillbygge av huset. Har hållit på i ca två månader och hittils rullar det på bättre än väntat. Är mitt uppe i taktäckningen, känns prioriterat med tanke på årstiden. Kök och badrum ska det bli när det är klart.
/Attis

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 28 sep-08 kl 21:20 »
Just nu känns det som om jag mest hanterar trä i form av ved, eller blivande ved. Förra sommaren fällde jag en stor tall på tomten och det är den som sågas och klyvs upp för närvarande, det finns möjlighet att dra många intressanta slutsatser av hur träet ser ut i olika delar av trädet!

Det finns en hel del gadd vid gamla skador, brutna grenar och sånt.
Det mesta av grenvirket har legat ute okluvet ett år nu, kapades till kaminlängder i somras och så har klyvning pågått sporadiskt de senaste veckorna. En intressant sak är att de bitar som är frodvuxna med glesa årsringar är mycket blötare nu än de som har växt långsamt. Det frodvuxna virket suger uppenbarligen åt sig regnvatten lättare. En del bitar är så blöta att det skvätter om dem vid klyvningen!
Nästa helg ska jag nog ta itu med stammen, nu när det återigen finns en fungerande motorsåg...

Beträffande byggverksamhet så pågår de sista bitarna av en renovering av hallen - lister och sånt där. Innan det blir vinter borde jag få dit takfotsplåtar på huset - nu rinner det vatten mellan takplåten och hängrännan på sina ställen - och montera nockplåt på ett uthus. Idag ligger det bara några hopspikade bräder över nocken.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 29 sep-08 kl 20:11 »
ja hopspikade brädor över nocken ligger det också må mitt stalltak. Och där får dom ligga för det är tort o fint därunder ;D Tiden använder jag i stället till att bygga min hönsvagn, byta ut golvet på höloftet och innertaket på kommande verkstaden (inte samma byggnad men lka brådskande) samt reparera trädgårdsmöbler som jag har råkat få med hem från återvinningsstationen när jag har lämnat ruttna brädor od  ::)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

vattenpuss

• Sund själ i en sund kropp
« Svar #7 skrivet: 04 okt-08 kl 08:00 »
Jag håller på med en mindre liten uppfinning som jag planerar att skicka till Designtorget när den blir klar!

Micke, hur har du utbildat dig? Jag skulle också vilja lära mig finsnickeri men det verkar finnas en viss kvantitet bland utbildningarna  :-\
Tillsammans reser vi oss, tillsammans vi falla.

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
« Svar #8 skrivet: 04 okt-08 kl 19:22 »
Hej Vattenpuss. Jag hr gått en 3-årig trä och möbelsnickarutbildning. Sedan har olika jobb avlöst varandra och på varje jobb lär man sig nya saker. Sedan har jag förmånen att ha en egen verkstad som är fullt utrustad så då har man chans att prova saker man har i huvudet.
Dessutom är jag trä-fetsicht (stavas det så?) (Fast utan det sexuella). Det innebär att jag försöker lära mig allt om träslag, hur dom beter sig, egenskaper, hur dom krymper och så vidare.
Vad är det för uppfinning? du kanske inte vill säja men är det inom trä eller är det smycke?
MVH  Micke
Hälsningar från Michael

vattenpuss

• Sund själ i en sund kropp
« Svar #9 skrivet: 04 okt-08 kl 21:54 »
Aha, det lät bra det! Får försöka kolla bland utbildningarna och hitta någon bra.

Uppfinningen är en liten anordning, vill helst inte säga innan jag gjort klart den och fått den bedömd av Designtorget, vi får se hur det går! :)
Tillsammans reser vi oss, tillsammans vi falla.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 21 okt-09 kl 11:59 »
Jag håller på att förbereda kölsträckning av en orustjulle, måste bygga en båt innan jag glömmer bort hur man gör...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 21 okt-09 kl 18:10 »
Tjena!
Har tänkt att isolera en kallgarderob (snedtak) på övervåningen.
Börjar med att borra hål ut till takfoten så det blir ventilation upp till vinden.
Skruvar fast 3 st 25 mm läkt mellan takstolarna, på dessa skruvas 7 mm plywoodskivor som bildar en luftkanal upp till vinden från takfoten. Sedan är det dags för isoleringsskivorna och innertaket.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sjaunja

• -
« Svar #12 skrivet: 21 okt-09 kl 21:32 »
Halloj! Jag håller på med en pall som kan förvandlas till ett bord. Sitsen är två halvmåneformade bitar på varann, gångjärn håller ihop dom. Ryggbrickan och de tre benen är lika långa. Ryggbrickan blir det fjärde benet i det runda bordet. Skulle haft en bild! Det som tar tid är löpande hundenmönstret (som ett rep) som jag skär ut runt bord och sits. Är det Steneby du gått Pappa Micke?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 21 okt-09 kl 22:37 »
Men, Beekepern, är det inte onödigt lyxigt att göra luftspalt av 7mm plywood?
Jag brukar använda vanlig 3mm masonite...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Tummelisa

« Svar #14 skrivet: 22 okt-09 kl 10:31 »
Min "tallrotsgren" är klar men har legat en tid, har självklart gjort annat under tiden som rusten med torpet som pågår.

Har kommit på att det nog skulle vara bra om jag skruvade fast tallgrenen på en platta av något slag som jag sen fäste på knutbrädan för att inte ha skruv sas på "konstverket".

Vad kan man ha för lämpligt träslag till plattan som är snyggt?
Har massor av torkade träämnen och även lite plant efter min släkting som var konsthantverkare o bodde här tidigare så ämnen finns om det spelar någon större roll dvs.

Hälsningar / Tummelisa
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
« Svar #15 skrivet: 30 okt-09 kl 16:52 »
Halaj!

Jag håller på och bygger en bokhylla, av limträskivor.
Jag skall bygga den i moduler så att man kan ändra delar vid behov.
Det går sådär... :P

//T

Liknande http://www.universal.nu/ ?
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

Humle

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 30 okt-09 kl 19:28 »
Tog i år en jättevacker del av tjock gammal syren som var rejält snedvuxen. Torkar nu och är naturligtvis avbarkad den med. Kan bli en speciell käpp men även annat. Kan jag göra nåt med den nu i vinter? Känns på trät som jag kan det  :-[.
Syren har mycket lätt för att spricka vid torkningen så man bör försegla ändträet med något. Men syren är extremt segt och starkt. Du kan göra allt möjligt med det! Gör du t.ex. ett kvastskaft eller spadskaft så kommer du aldrig att lyckas bryta av det.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 okt-09 kl 21:37 »
Skall försöka mig på att göra knivskaft i vinter. Är inget vidare på slöjd, jag bygger egentligen hellre hus

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #18 skrivet: 30 okt-09 kl 22:21 »
Har några projekt på gång,
  • hämtar en boogi kärra på söndag till mitt tiny house bygge :)
  • Luftsolfångaren som snart är klar ;D
  • vedhög som staplas runt, ramlat 2 gånger  >:(
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

Tapio

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 21 apr-10 kl 17:18 »
Halaj!

Jag håller på och bygger en bokhylla av limträskivor.
Längst upp blir två luckor för böcker. Jag har satt dit den ena löst till höger i bild.
Jag köpte gångjärn billigt på återbruket.
Buggen är att man måste borra ett stort hål i skivan för gångjärnet.
Jag undrar om panelen har något bra tips på hur jag borrar det?
Med borren i bild kommer piggen i mitten att göra ett genomgående hål och det vill jag inte.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser