Nu vill jag inte på något sätt utge mig för att vara byggexpert men de allmänna råden är att om huset inte är uppvärmt mer än då och då på vintern kan det vara klokt att hoppa över plastfolien, annars bör den vara där. Och faktiskt finns det en vettig förklaring till att den är bra.
Varm inomhusluft är fuktigare och kan hålla mer fuktighet än kall utomhusluft. Den varma luften letar sig långsamt ut genom material som inte är ångtäta, kyls av och blir övermättad på luftfuktighet, resultatet blir kondens någonstans inne i väggen. Med ångspärr kommer inte den fuktiga luften ut i väggen och väggens innandöme förblir torrt.
Men om huset står ouppvärmt på vinterhalvåret gäller helt andra förhållanden, när vädret slår om och det är kallare inne än ute får man fuktvandring på andra hållet. Teoretiskt kan man då få kondensation på utsidan av ångspärren.
Men gamla väggar är i allmänhet så otäta av drag att det inte spelar någon roll om man har plastfolie på insidan, fukten blåser ändå ut genom väggen.
Skulle jag göra en ny/tillbyggnad skulle jag använda plasten, det är ett av få ställen där den verkligen gör nytta.
På utsidan av isoleringen däremot skall det bara vara vindtätt, inte ångtät, fukten som ändå hamnar i väggen måste ju ta vägen någonstans. Då använder man t.ex. asfaboard eller papp.