Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå av vasstuvor  (läst 6399 gånger)

teufel

Slå av vasstuvor
« skrivet: 24 sep-08 kl 16:05 »
Hej!

På en betesmark har vi femtioelva tuvor av nån form av grön ihålig vass, som växer hejdlöst och som hindrar
gräset från att växa.

På tips från Länsstyrelsen som var ute i annat ärende för ett tag sedan, testade jag att slå med grästrimmer,
men det är alldeles för stor yta (ca 3 ha tror jag) och för många tuvor för att det ska vara bekvämt.

Frågan är om man kan införskaffa en manuell slåtterbalk och slå med? Det måste slås 2-3 gånger per år tyvärr.
Har ingen traktor, och hade jag haft en hade den varit tvungen att vara fyrhjulsdriven då det tidvis är ganska sankt där.
Vill gärna undvika att behöva anlita våra dyra grannar som har "allt i det senaste" när det gäller traktorer och traktorredskap.

Några tips?

Mvh Patrick

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Slå av vasstuvor
« Svar #1 skrivet: 24 sep-08 kl 20:04 »
Betesputsare? Men då behövs det traktor. Jag tror inte en slåtterbalk tycker det är roligt med (prins?) tuvstarr eller vad det kan vara.

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 okt-08 kl 22:38 »
Kallas för veketåg.

Dom växer där det är fuktigt, eller där det har varit fuktigt.

Förr använde man märgen (?) för att tillverka just veke, till lampor.
« Senast ändrad: 11 okt-08 kl 22:42 av Neiklot »

teufel

« Svar #3 skrivet: 13 okt-08 kl 12:27 »
Intressant!

Tack för informationen! Jag har hört med de flesta äldre i grannskapet om vad det är, alla har bara sagt "vass" eller "ängsvass".

Hade varit intressant också att veta hur man tog tillvara och tillverkade vekarna. Nån som vet? :)

Mvh Patrick

CaJoFa

« Svar #4 skrivet: 04 maj-09 kl 20:43 »
Hej,
såg att inlägget var daterat för länge sedan, men när vi köpte vår gård hade vi precis samma antal tuvor som häromkring kallas säv. Kärt barn har många namn... =)

Vi noterade att de gillar att växa där det är blött. Vi testade under flera år att klippa ner dem för att gräset skulle få en chans att växa till sig, men utan önskvärt resultat. Så en dag fick vi en idé, lånade grannens plog och drog fåror i den riktning vi ville leda av vattnet. Därefter harvade vi i motsatt riktning och lät gräset självså sig - vilket gick jättefort. Nu har vi inte längre någon säv. Gräset växer fint och vattnet leds nu av naturligt i jorden.

Tips, värt att pröva.
PS. grannbönderna tyckte vi var tokiga som plöjde åt "fel håll" och många hade roligt åt oss undertiden. Nu i efterhand har vi fått beröm för våra fina gärden utan ogräs. Detta helt utan kemikalier.

Mvh Catrin

teufel

« Svar #5 skrivet: 06 maj-09 kl 12:01 »
Det där hade ju varit intressant att prova, men tyvärr funkar det inte för oss av två skäl:
Vi måste ha marken till bete, vi har ont om det, och det tar ju ett tag innan gräset har växt upp igen. Minns jag rätt ska man inte heller låta djur beta första året heller, pga. dåligt rotsystem.

Sen är marken klassad som naturbetesäng och delar av den är klassad som fornåker, så vi får inte plöja upp den.

/P

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 06 maj-09 kl 12:18 »
Veketåg är det nog ja, säv hittar man i sjön.
Här är en som provat att göra vekar av veketåg:

http://inredningsbloggen.blogg.se/2007/may/egen-oljelampa-med-veketag.html

En slåtterbalk klarar veketågtuvor utan problem.
Tyvärr är dom lite dyra.
Finns också ett slags handjagad motordriven gräsklippare med två stora hjul och något liknande en stor grästrimmer där gräsklipparkniven brukar sitta.
Dom har nog rätt bra avverkning i lite ojämn terräng.
Borde klara veketåg, dom slår ju av småbuskar också.
Spelar väl ingen roll om man slår av veketågen, däremot lär gräs "må bäst" av att skäras av med knivar.

En annan liten tråd om veketåg:  http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=25720.0
« Senast ändrad: 06 maj-09 kl 12:24 av Foppas fot »

teufel

« Svar #7 skrivet: 06 maj-09 kl 12:31 »
När det gäller veketåg så bör man göra så stor skada som möjligt för plantorna, om man vill förhindra dem att växa upp igen.

En anställd på Länsstyrelsens jordbruksavdelning som var ute hos oss sa att man bör slå av ogräs precis när de är till att slå ut i blom, då är all näring ovan jord och då skadar man plantan som mest.
Vår veketåg slår däremot aldrig ut i blom, utan det växer bara, så där vet vi inte när det är "rätt tid" att slå.

/P

Hootenanny

« Svar #8 skrivet: 06 maj-09 kl 16:26 »
Jag hade två linderödsgrisar som bökade upp dem mkt effektivt, och sen får man nästan en färdig såbädd som man kan så in med vall.
Om man sedan kan hålla vallen i bra skick så transpirerar den nog bort tillräckligt mkt vatten för att veketågen inte skall trivas.

(Om det ändå blir tal om traktor så kan man släpa omkring en riktigt tung balk efter traktorn. Det sliter sönder dem.)

bagglamm

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 maj-09 kl 17:34 »
Enligt hörsägen ska det vara bra att slå av veketågen på hösten, då kan det rinna ner vatten i de ihåliga stråna och de ruttnar innifrån. Har ingen egen erfarenhet av metoden men det kan kanske vara värt ett försök.
Gift, ett eget barn på väg och två bonusbarn, 12 finullstackor

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 06 maj-09 kl 17:35 »
Det är mycket möjligt, för om man har prydnadsgräs, ska man inte klippa ner det på hösten, för då kan det komma in vatten och förstöra plantan.

teufel

« Svar #11 skrivet: 07 maj-09 kl 14:41 »
Det måste väl vara när temperaturen ligger nära eller under 5 plusgrader då.
Enligt agronomerna så slutar ju gräset att växa vid den temperaturen.

Nackdelen är väl att vid den tidpunkten går det inte att köra ut med tyngre maskiner på åkern,
så en klassisk slåtterbalk är väl det bästa. Jag har aldrig ägt någon men de väger väl inte så mycket mer än en jordfräs?

/P

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 07 maj-09 kl 14:53 »
Men är det såpass blött blir det ändå inte mycket gräsväxt, veketågen förutan.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 07 maj-09 kl 14:53 »
Pröva grästrimmer modell stor med gräs(sly)kniv en sådan med tre eller fyra knivar på skivan. Den skär mycket snabbare än trimmer med snöre. Den mosar inte gräset så det går lätt att kratta bort.

mvh:Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 07 maj-09 kl 14:58 »
Pröva grästrimmer modell stor med gräs(sly)kniv en sådan med tre eller fyra knivar på skivan. Den skär mycket snabbare än trimmer med snöre. Den mosar inte gräset så det går lätt att kratta bort.

mvh:Linus

Jag har såna knivar ibland till röjsågen/trimmern, funkar bra där det är grova örter och småbusk, men jag skulle inte vilja köra såna på 3 hektar.
Går för sakta.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 07 maj-09 kl 15:24 »
Utan Traktor.!!!

Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser