Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en vitlöksfråga!  (läst 2079 gånger)

prince

Ännu en vitlöksfråga!
« skrivet: 22 sep-08 kl 21:34 »
Har läst runt här på en hel del trådar om vitlök.
Man bör tydligen satsa på utsäde. Någon som kan rekommendera ett utsäde för södra sverige,dvs skåne?

Om man köper vitlök från affären så kan man tydligen få virus eller sånt i jorden.. men, de vitlökar man köper, är inte de uppkomst från sättlök och då förhoppningsvis fria från virus, eller?

Har planteringslådor jag själv snickrat ihop, de är ca 4 meter långa och 80 cm breda, de är upphöjda ca 20 cm från marknivå.. Jag har plantjord i samt lite bränd hästgödsel som jag la i förra året. Ska jag blanda ut med sand?  mer gödsel?

Tacksam för svar av er kunniga!!
 :P

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Ännu en vitlöksfråga!
« Svar #1 skrivet: 23 sep-08 kl 01:16 »
Har läst runt här på en hel del trådar om vitlök.
Man bör tydligen satsa på utsäde. Någon som kan rekommendera ett utsäde för södra sverige,dvs skåne?

Om man köper vitlök från affären så kan man tydligen få virus eller sånt i jorden.. men, de vitlökar man köper, är inte de uppkomst från sättlök och då förhoppningsvis fria från virus, eller?

Har planteringslådor jag själv snickrat ihop, de är ca 4 meter långa och 80 cm breda, de är upphöjda ca 20 cm från marknivå.. Jag har plantjord i samt lite bränd hästgödsel som jag la i förra året. Ska jag blanda ut med sand?  mer gödsel?

Tacksam för svar av er kunniga!!
 :P

Utsäde är i allmänhet detsamma som vitlöksklyftor, och helst sådana som är lämpade att sätta. Dessa kan också kallas för en sorts sättlökar. Det handlar alltså om vegetativ förökning, eftersom man inte går via frö. Det ökar risken för överföring av sjukdomar, särskilt virussjukdomar, från föregående års skörd.

Det man bör satsa på är klyftor från friska lökar av klimatanpassade sorter. Om lökarna växer bra, håller sig friska och mognar av i tid (normalt i juli-aug, särskilt vid höstsättning) så är de lämpliga att ta sättlök ifrån.

Köpta sättlökar som ser friska ut och inte är t ex mjuka är en bättre start än lökar från livsmedelsaffär. Den främsta skillnaden är nog klimatanpassningen. Förhoppningsvis är de även friskare. Eller försök få lökar från någon annan som odlar.

Jordfrågorna är omöjliga att svara på utan att veta vad för slags jord du har och kanske även en massa annat. Och även då är de svåra att svara på.

prince

« Svar #2 skrivet: 23 sep-08 kl 19:59 »
Tack för hjälpen!  Ska nog satsa på lite utsäde av vitlöt som är anpassat efter vårt klimat..

Min jord är vanlig plantjord, typ weibulls, som jag balndat ut med en sningens välbränd hästgödsel ( förra året ) har ej odlat där iår.. 
Har läst att vitlök gärna vill ha lite sandblandad jord..  Bör jag blanda ut med sand??

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 sep-08 kl 21:51 »
Sand blandar man i för att bättra på dräneringen. Dina upphöjda bäddar verkar bra och du behöver inte göra mer med dem.

I början på nästa sommar kan du gödsla med gräsklipp (eller annan grönmassa), lägg ett lager 5-10cm, ger massor av näring och håller kvar fukten i jorden.

Behöver du utsäde till din vitlöksodling så kan du skicka ett PM till mig. Jag har lite kvar.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser