Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inmjölkning..  (läst 10554 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Inmjölkning..
« skrivet: 18 aug-05 kl 13:43 »
I brist på vana getvänner och annan svensk info så har jag just beställt New Goat Handbook från Bokus och Storeys guide to raising dairy goats från Lehmans.com, en mkt. intressant site för övrigt.

Men i väntan på dom, går ju inget upp emot first hand expierience.

Hur gör ni för att mjölka in era getter, vänja dom vid att man tar i juvret och så? Har nån mjökbord, hur är det utformat och hur fungerar det i praktiken? Några egna knep och knåp för att det hela ska gå lättare?

Jag har Sjödins bok, men den är liksom lite för......industriell?
« Senast ändrad: 20 aug-05 kl 23:10 av Gruff »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Inmjölkning..
« Svar #1 skrivet: 25 aug-05 kl 14:35 »
Är det INGEN som mjölkar sina getter? Trodde jag skulle få massor med nyttiga tips :-)
« Senast ändrad: 25 aug-05 kl 16:51 av Gruff »

bubba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 sep-05 kl 15:04 »
Jo här finns det en som har handmjölkat sina getter men har nu investerat i en mjölkmaskin.
Det går mkt lätt att bygga ett mjölkbord så att du kan sitta brevid och mjölka, lämpligen så sker utfodring då oxå. Getterna står då i kö för få komma upp på bordet.
Hör av dig så kan jag ge dig mått på bordet och skicka en bild på den.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 11 sep-05 kl 00:11 »
Ja Vikingsta åker man ju förbi ibland med pendeln. Adressen på min profil funkar utmärkt för bilder och sånt  ;)

« Svar #4 skrivet: 13 sep-05 kl 22:41 »
Hej!

Vi har ett ned/uppfällbart bord med ramp till våra getter. Bordet finns i getternas box. Det fäller vi in då de inte mjölkas, och fäller ut vid mjölkning. Det är fäst i taket med kättingar. I bakkant finns en ramp, fäst i bordet med gånggärn, som också fälls ut då vi ska mjölka. Enkelt och utrymmesbesparande.

Getterna får sin extraranson kraftfoder då de mjölkas. Tips att (om du ska mjölka med maskin) sätta på spengummit bakifrån, det brukar getterna uppskatta. Annars är det som med juvret som med allt annat... om getterna är välhanterade och litar på dig, är det inte svårt att smeka dem över juvret också. Steget till handmjölkning är då inte långt borta. Sedan vidare till maskinmjölkning.......

Lycka till!

Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 14 sep-05 kl 00:00 »
Vad fiffigt det låter. Samlar dom tips jag får och tar den bästa egenskapen ur varje :-)

"välhanterade" ujuj....dom var vilda när jag fick dom. Får jobba på det där. Har i.o.f.s. kommit bra mkt. längre än jag trodde möjligt med just dessa djur.

Lisa på landet

SV: Re:Inmjölkning..
« Svar #6 skrivet: 24 apr-08 kl 11:39 »
Jo här finns det en som har handmjölkat sina getter men har nu investerat i en mjölkmaskin.
Det går mkt lätt att bygga ett mjölkbord så att du kan sitta brevid och mjölka, lämpligen så sker utfodring då oxå. Getterna står då i kö för få komma upp på bordet.
Hör av dig så kan jag ge dig mått på bordet och skicka en bild på den.
Hej jag skulle get ;)egärna vilja ha din beskrivning på mjölkbord vet inte riktigt hur man svarar om det här hamnar rätt nu(måste lära mej)men om du ser det här hör av dej. Lisa

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #7 skrivet: 24 apr-08 kl 12:47 »
Jag föredrar mjölkningsbord där jag står och mjölkar från getens sida.  Om jag hade haft plats osv skulle jag ha velat ha ett där jag mjölkat varannan get från vänster och varannan från höger, allt för att skona ryggen.  (Så kallad "ergonomi", en god investering!)

För att få getterna att INTE tränga sig fram i fel ordning (eller hela gänget samtidigt) hade jag en bra grind att sortera den vid.  Om en get försökte komma in utan att vara uppropad (de yngsta först; de har ju haft minst tid på sig att skaffa sig juverinfektioner) så satte jag en kupad hand under nosen på henne (honom) och då får hon väldigt liten kraft att tränga framåt.  Getter är lättlärda och väldisciplinerade, och om jag bara var konsekvent under inlärningsperioden var det inga problem.

Då och då tog jag alla, även bockar av alla åldrar, igenom mjölkningsrummet för koll av klövar m m.  På så sätt blev alla vana vid att hoppa upp där (dimensionera bordet så att det håller även för en ivrig fullvuxen bock.  Du vet aldrig när Du behöver ta in honom där för veterinärbehandling!) och jag fick lättare att se dem lite underifrån.  Hittade alltsomoftast småsår att göra rena.

Eftersom jag aldig tog mjölken från killingarna, utan endast den som blev över, var det naturligt att alla små killingar var med sina mammor på mjölkbordet.  När de blev större tog jag in dem ensamma.  Så hade jag ett fungerande utrymme även när det var dags för slakt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 14:54 »
Oj, jag ser att jag har kommit en bit på väg sen den här tråden var aktuell sist. Skoj att se.

Jo, bocken får komma upp på mjölkbordet (byggd för en individ) här med ibland. Och så har jag en annan variant för killingarna. Mina killingar har "killingspjälor" in till sina mammor och där med tillgång till mjölkbordet all övrig tid förrutom just vid mjölkningen. Jag ser alltid till att mathon är fylld så vet dom att det finns mat där.

Det är så kul att läsa hur alla löser saker hos sig.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 24 apr-08 kl 18:07 »
Mina killingar har "killingspjälor" in till sina mammor och där med tillgång till mjölkbordet all övrig tid förrutom just vid mjölkningen.
Låter spännande men jag förstår nog inte helt. Var är spjälorna plasserade i förhållande till den mjölkade geten? Kanske en skiss eller två kunde hjälpa min ovilliga hjärna att begripa hur du menar(?).
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 25 apr-08 kl 08:56 »
Så tokigt  :-[ Ja, alltså jag mjölkar ute i gången i lagårn och det är bara lite glesare spjälor in till boxen där mammorna bor som bara barnen kommer igenom. När jag sen börjat mjölka, bor killingarna inne i en annan box som är killingtät om natten och jag släpper ut dom efter mjölkningen. Jag har borde rätt högt upp och att stå där är trevligt då getter och killingar kommer upp i ansiktshöjd med huvudet. Det blir mkt. gos och prat där.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 25 apr-08 kl 10:03 »
Gos och prat är nyttigt på flera sätt. det ger oxytocin åt båda parter och en ökad grad av tamhet, vilket underlättar när något oförutsett händer, vilket kan förutses hända!

Se upp för vertikala spjälor:  om bröstkorgen går igenom (piip!) och inte höften, kan ungen sitta rejält fast.  Jag tvingades såga sönder en jättefin skruvad grind en gång (som jag fått av en vänlig själ), efter att killing gått fel vid haspen (en spjäla borta innan jag fick loss henne), och en vecka senare nästa optimist gjort samma misstag i andra ändan (en spjäla bortsågad vid gångjärnen också).  Hela grinden var sig inte riktigt lik efteråt.  Därför har jag gått in för att alltid stänga djuren med horisontella spjälor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

drakvinga

• Småland
« Svar #12 skrivet: 25 apr-08 kl 12:03 »
Jag handmjölkar mina getter varje morgon. Jag har inte haft något problem med att dom tyckt att det varit konstigt. Kan nog bero på att jag pysslar med dom väldigt mycket så dom har vant sig vid att jag kan vara och göra lite getkonstiga saker och att det är ok.
vi har ett mjölbord som sambon byggt som ser ut så att dom hoppar upp och sticker in huvudet mellan två "skänklar" den ena skänkeln är vikbar och den fäller jag ihop så att dom sitter fast med huvudet. På andra sidan är det en krubba så dom får sitt kraftfoder samtidigt och kan stå där och äta. Dom gillar det och hoppar upp själva och sticker in huvudet när jag öppnar grinden. så det är inget problem med att dom tycker det är otäckt eller så.
Fungerar utmärkt för oss
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Lars Pers Maria

• -
« Svar #13 skrivet: 27 apr-08 kl 02:10 »
Jag har köpt en låsbar ätfront, som till kor, i getstorlek. Den har jag satt så att getterna står på ca 90-100 cm höjd. Bekvämt och bra. Gettran hoppar själva upp via en bänk som jag skjuter in under mjölkningsplattformen när jag ska stå där bakom. Golvet är gjord av golvbrädorna från vår hall...

Fem getter får plats samtidigt och de får sin dos av kraftfoder under mjölkning.
Hittills har jag mjölkat för hand och det har gått bra efter några gånger med trampande och funderande över vad jag gör. Innan jag byggde plattformen mjölkade jag inne hos getterna och det var rena gymping passet. Fick klämma upp geten i ett hörn, hålla fast med ena benet och ena axeln samtidigt som jag måste finlira för att inte spilla ut hela hinken... Geten ville ju inte alls bli mjölkad när de andra åt!

Håller just nu på att sätter in vaccumpump för spannmjölkning. Köpte hela rasket, med två spannar, för 600 kr. Spenkopparna var dock för gamla, inga nya spengummin fanns att tillgå. Ett helt nytt organ kostade 700 kr hos Gårdsservice...
Ska bli spännande att se hur de reagerar på mjölkmaskinen. Jag kommer att mjölka dem helt bakifrån.

Någon som vet hur mycket oljud själva pumpen ger? Bör jag ställa den utanför lagårn eller kan jag ljudisolera runt om?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 27 apr-08 kl 09:32 »
Jag gick också över till maskin i år. Organen köptes från USA för 79.88USD eller 477.50SEK enl. dagens kurs. DeLavals kostar 1700:- och Sac 1300:- i jämförelse. Reservgummin från USA kostar 70:-. Köper man lite annat den vägen som är svindyrt i Sverige, tjänat man in både porto och ev. tull med råge. Försök att köpa en getpulsator med 90 slag per minut här hemma får ni se. Själva maskinen, inkl. spann kostade 37 kycklingar. Vi ar lustiga valutor här ute på landet  ;)

Pumpen väsnas ja. Men min har ljuddämpare och så leder man ju ut frånluften. Min står i mjölkrummet, så i lagårn hörs bara ett svagt hummande och klicket från pulsatorn. Men jag vet dom som har sin inne i logen eller i ett skåp ute också.

« Senast ändrad: 27 apr-08 kl 09:34 av Gruff »

Dollar

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 28 apr-08 kl 19:03 »
Hm, jag har precis köpt ett organ och det gick på 2940:- med moms.
 Pulsatorn har jag inte fått ännu, den var restnoterad, men summa sumaru skulle det ligga på omkring 5-6 tusen kronor... :-\ spannen fick jag tag i från grannbyn med kogrejor på för endast 200:- för två 18 liter spannar med organ och pulsator x-tra tillbehör. Sen av en annan bonde skulle jag få vacumpumpen.

Vi kommer så småningom  börja med rörmjölkning men detta var en tillfällig lösning då jag köpte getter som killade tidigare än det var beräknat.

Ja ovanstående grejor var från Delaval.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 28 apr-08 kl 23:06 »
Köpte du som blå, liksom kurviga DeLaval organen?

Men vaff.....avbeställ den där pulsatorn. En ställbar (upp till 120 slag per minut) pulsator, Interpuls model L02 kostar 99USD. Adapter som passar DeLaval hink finns. Här: http://hambydairysupply.com/xcart/home.php?cat=76. Det finns en kopia på Interpulsen för 79USD, som reservdelarna till Interpuls passar till också. Här: http://www.partsdepartmentonline.com/cgi-bin/store/commerce.cgi?product=79&cart_id=8025410.11809&exact_match=on. Fast, om dom säljer till Sverige, vet jag inte.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 29 apr-08 kl 09:20 »
Mm det är dom blå kurviga Almatic. Pulsatorn är skickad redan. Ja alltså Delval är ju inte de bästa att ha å göra med. Dels är det nog en månad sedan jag beställde grejorna och dels verkar dom inte vara så intresserad utav oss små fjuttar som bara vill ha en liten grej. Nä de ska nog vara mjölkrobot för att dom ska bli riktigt het på gröten  :-X
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 29 apr-08 kl 15:54 »
Jo, du får samma bemötande av SAC's återförsäljare också. Fast dom kunde ju i alla fall trolla fram organ på 2 veckor, påstod dom. Grejerna från USA skickades samma dag, men snurrade runt i Europa i två veckor istället. Tog i alla fall "bara" 3 veckor att få dom  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 15 maj-08 kl 09:26 »
Fick just mail om att http://www.milkingmachines.co.uk skickar till Sverige. Priserna är hyfsade och portot borde vara lägre än från USA tycker man ju.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser