CP-kyckling inte mobbad?

Startat av Melsäter, 20 Sep-08 kl 11:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Melsäter

Det är märkligt vilka ungar som hönsgruppen väljer att mobba ut - i år fick jag en kyckling med nervskada, typ CP-skada. Sannolikt den lilla som mamman avvisade från början och lät ligga utanför tills den blev alldeles avkyld... de märker visst det allra minsta felet!

Jag petade tillbaks den lilla när jag såg den och den piggade till sig och har vuxit upp med de andra. Tyckte hon/han kunde få chansen, så länge de andra inte gav sig på den. Och det gjorde de inte.
De äldsta hönorna markerer tydligt när den blir för närgången - vilket händer då och då för att den är så klumpig - men det är allt.

Lilla Lama har varit med sina bröder hela tiden. Och till och med lett dem ute på fodersök. Darningar som fanns när liten har gett med sig med b-vitamintillskott, men finmotoriken är dålig - den tar sig fram med hopp och skutt och får sikta in sig flera gånger för att få tag på frön. Så jag stödfordrar med majs för säkerhets skull.

Nu visar det sig att halsen skruvar till sig och vill böja sig högeröver och bakåt.
Det blir nog för mycket problem nu - fjäderputsning och fodersök blir allt svårare trots att jag försöker ge "sjukgymnasik" och böja huvudet/nacken åt andra hållet
(OBS - pga tidigare missförstånd - det går väldigt mjukt till, jag tvingar inget och kycklingen verkar gilla att hanteras! Vill bara öva upp flexibiliteten!)
Så Lilla Lama får nog gå hädan trots allt  :'(.

Lärdom:
Nästa gång kommer jag inte att rätta till moderhönans bedömning. Hon hade rätt och det blir väldigt sorgligt att behöva släppa min lilla Lama efter allt omvårdnad och tid alla investerat i krabaten. Skall skicka på obduktion och se om de kan finna en anledning...)
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

carmen

Hej!

Ja, det här är inte roligt alls, jag har också hittat utstötta kycklingar och det är naturens gång.

Men om man inte någonsin gör fel så lär man sig aldrig heller.
Och den som tror sig veta allt, och tror sig vara fullärd, den människan kan ingenting.

Vi måste få göra misstag i all välmening.

Ha det bra!

kram
carmen

Exotica

Citat från: Melsäter skrivet 20 Sep-08 kl 11:35
Skall skicka på obduktion och se om de kan finna en anledning...)

Vad kostar en obduktion av en fågel/höna?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Cecilia i Hillsjöstrand

Citat från: Exotica skrivet 20 Sep-08 kl 13:06
Vad kostar en obduktion av en fågel/höna?
Det ska, såvitt jag vet, vara gratis för privatpersoner med hobbybesättningar att få hönan obducerad av SVA om man misstänker smittsamma sjukdomar.

Exotica

Citat från: CeciliaW skrivet 20 Sep-08 kl 13:46
  om man misstänker smittsamma sjukdomar.

Men om man INTE misstänker en smittsam sjukdom utan som i fallet med den CP-skadade kycklingen?!

fjäderfän

om dom inte hittar ILT eller nått annat väldigt smittasmt tror jag att jag betalade runt 500kr för det men det kan de va värt.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Exotica

Citat från: fjäderfän skrivet 20 Sep-08 kl 14:40
om dom inte hittar ILT eller nått annat väldigt smittasmt tror jag att jag betalade runt 500kr för det men det kan de va värt.

Om din kyckling föds CP-skadad?

Prosit

Kan det inte vara så att den blev skadad av att den blev nerkyld när den var nu?

:P Jag menade NY!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Exotica

Vad jag menar är om det är legitimt att obducera en kyckling som man har fått avliva pga en synbar defekt? Det är, tycker jag, helt OK om man obducerar ett djur och bekostar det själv. Men de "avgiftsfria" obduktionerna ska vi inte missbruka, tycker jag!

Grimla

Kycklingen det gäller i denhär tråden är ju helt rätt att skicka in till SVA.

Den kan mycket väl ha AE och det är en smittsam tråkig sjukdom.

Kycklingar inte föds CP skadade, naturligtvis beror ju symptomen på något.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Exotica

För ett par veckor sedan fick jag lära mig att det fanns något som heter ILT. Nu vet jag att det finns något som heter AE och för er som inte vet något om detta så kan ni läsa mer på SVA genom att följa denna länk:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/Aviar-encephalomyelit-AE/

Kan inte djur födas med en cp-skada?

PS. Det verkar som kycklingen har varit med i en annan tråd, men denna info har ju inte vi som inte har följt den tråden!

Melsäter

Har inte fått svar ännu. Återkommer så fort jag vet någonting.

Jag tycker att ni som skrivit har giltiga synpunkter, men jag menar med bestämdhet att jag inte missbrukar obduktionsmöjligheten i detta fall då det kan inte uteslutas om det har varit någon smittsam sjukdom som de vuxna är immuna mot. Jag har faktiskt varit hos veterinär och hon kunde inte utesluta sjukdom men ansåg det mindre troligt. Och att besättning i så fall redan smittats eller var immuna.

Jag menar faktiskt att det skulle vara fel att låta bli. Enklare på många sätt försås, men inte ansvarsfull.
För då skulle jag riskera att
1) Sprida eventuell smitta till andra besättningar när jag säljer tuppar och hönor. Vilket inte är schysst. Så jag vill vara helt säker innan jag säljer de tuppar och kycklingar jag tänkt sälja i höst.
2) Sprida eventuell smitta  till konsumenter av kött och äggen. För ett antal överblivna tupparna kommer att behöva slaktas och innan de blir mat vill man vara helt säker att det inte finns någonting som kan påverkar de som konsumerar köttet, eller hur?

Tack för att ni tycker till!

Pippilutt

Vad bra att du tar reda på vad den led av, det är ju flera som har funderat över huvudvridningar bakåt.
Hur har det gått? Har du fått resultatet av obduktionen än?
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Bovanägare

Citat från: Exotica skrivet 21 Sep-08 kl 11:24
För ett par veckor sedan fick jag lära mig att det fanns något som heter ILT. Nu vet jag att det finns något som heter AE och för er som inte vet något om detta så kan ni läsa mer på SVA genom att följa denna länk:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/Aviar-encephalomyelit-AE/

Kan inte djur födas med en cp-skada?

PS. Det verkar som kycklingen har varit med i en annan tråd, men denna info har ju inte vi som inte har följt den tråden!

Jo djur kan födas med cp-skada.
Citat från: -Pippilutt- skrivet 25 Okt-08 kl 15:17
Vad bra att du tar reda på vad den led av, det är ju flera som har funderat över huvudvridningar bakåt.
Hur har det gått? Har du fått resultatet av obduktionen än?

Snedvridet bakåt strävande huvud kan ju ochså vara tecken på Marek.

Grimla

Citat från: Bovanägare skrivet 26 Okt-08 kl 12:11
Snedvridet bakåt strävande huvud kan ju ochså vara tecken på Marek.

Och ART, Mycoplasma, Newcastlew, och Aspergillos.
(finns lite att välja på om man "bara" betraktar "sned/vriden hals" fenomenet)  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tindranu

En fråga till:
Skulle det vara möjligt att en kyckling får syrebrist så att en cp-skada uppstår?!

Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Melsäter

BESKED från SVA... personligen också! En mycket trevlig person ringde för att lämna besked och svarade på mina följdfrågor. Vilken fantastisk tjänst. Jag är så tacksam att jag bor i Sverige!

- Det syntes ingenting direkt vid obduktion, men
- vid mikroskopundersökning syntes cellförändringar som liknar de som finns vid Mareks.
- Så det KAN ha varit Marek trots otypiskt tidigt framträdande av symptom. Men inte säker diagnos.

Dvs - ett framsteg, trots att det inte är helt klart. Det var i alla fall ingen direkt livsfarlig sjukdom som behövde åtgärdas, för det finns visst Marek hos de flesta hönsbesättningar och de flesta lantraser är motståndskraftiga. Det är mest kycklingar som kan vara känsliga. Så de tyckte inte att det var några som helst problem med vidareförsäljning av övriga höns och tuppar (vilket jag avvaktat med för att vara på säkra sidan) och inga problem med att äta de övertaliga tupparna...

Alltså - nu finns det ett antal FINA TUPPAR av GOTLANDS LANTRAS (GENBANK) TILL SALU!
Och jag kan också avvara hönor (ännu ej dokumenterad genbank) till den som erbjuder ett gott hem!

Grimla

Jag tycker det var seriöst av dig att kolla med SVA vad som var orsaken.
Och vad skönt att det bara var Marek.

Mvh

sallyomolly

Ja visst har alla det som har haft kontakt med andra vuxna höns. Skönt bara att folk slutar att vara rädda för det. Hönsförlamning är ju inget nytt. TOM min farfar visste vad det var.

Grimla

Min farfar också.... Marek beskrevs ju redan 1907.
Det är 100 år sedan nu  :D

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

479 Gäster, 0 användare