Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Panik!! Vad gör jag nu???  (läst 2989 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Panik!! Vad gör jag nu???
« skrivet: 17 aug-05 kl 13:37 »
Ja nu har jag panik. Min teddylöwen hona fick ungar den 17/7 så dom är snart 5 v.

Iaf så har jag kaninerna lösa i stallet nu då hästarna är på bete. Hanen fick gå med honan ända tills hon födde ungarna för jag trodde inte att hon var dräktig.

Igår så städade jag lite i stallet bla, spånet som honan dragit iväg med för att bygga bo tog jag bort för ungarna är aldrig i boet nu.

Nu när jag var in dit vid lunch ser jag att honan (My) ligger inne i en av hästarnas box alldeles spånig. Hm, trodde att hon var sjuk men då hon upptäckte mig så var hon som vanligt igen. Jag tvär slängde ett öga mot där hon hade haft boet och där var det bäddat med ny päls. Och till min stora fasa så rördes det i pälsbollen.
Hjälp!  Såg en unge och en till och ännu en till = 3 st.

Tydligen så hade hanen hunnit parat om sig med honan för det är ju på pricken 30 dagar sedan nu. Tycker så synd om honan nu, hon blir ju helt slut. 2 kullar på raken utan att ha haft ungar förr.

Men vad gör jag nu. Hon tar säkert bra hand om dem alla, men de äldre ungarna kan jag ju inte ta ifrån mamman så ska jag bara låta det vara och inte bry mig eller vad? De andra 2 äldre ungarna äter ju kraftfoder och hö nu. Men jag tror att de diar fortfarande lite.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Bondmoran

Re:Panik!! Vad gör jag nu???
« Svar #1 skrivet: 17 aug-05 kl 15:23 »
Jag tycker absolut att du snarast ska ta bort de äldsta ungarna från honan. Om du inte gör det får de nyfödda ingen chans att dia.

Detta är ju inget du gjort med flit så anklaga inte dig själv. Din fina duktiga kanintjej har kapacitet att ta hand om denna kullen också fast du bör öka maten lite mer och försiktigt åt henne.
Det är också viktigt att hon dricker ordentligt.
Börjar hon magra av lite så kan du ge henne lite solrosfrön, du kan även ge sötmandel och hasselnöt.

De äldre ungarna får fortsätta äta hö och kraftfoder. Håll koll  på deras magar och hull så går det säkert bra.

Hälsningar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 17 aug-05 kl 17:00 »
Ok då gör jag så! Jag tar ungarna från mamman och sätter dom i en bur brevid så dom ändå har kontakt med henne.

Måste nog även ge honan solrosfrön som du säger, för hon är väldigt mager nu, fast det är ju klart hon hade ju 3 ungar i magen. Helt otroligt, jag kände på honan för 2 dagar sedan, konstigt att man inte kände att ungarna sparkade.

Tack så mkt för hjälpen.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 19 aug-05 kl 13:48 »
Hej!

Jag väntar ha samma problem om ungefär ein vecka med en hona som nu har 9 ungar och blev omparad eftersom hon drog så mycket över tiden att jag trodde hon hade gått tom.

Jag ska försöka att ha kvar ungarna för de äter redan fast foder och grönt och ag förväntar mig att mamman stöter bort de äldre. Tänk att det är helt normalt för vilda kaniner at hona para sig diret efter födseln och kullar är alltså bara 31 dagar ifrån varandra.

5 stycken ungar är okej även om hon har fått 3 till.. kolla om hon har 8 'dricksplatser' som kaniner ska har.. då kan alla ungar dia samtidigt så länge hon är i bra hull och har tillräcklig med mjölk.  Om du stör henne med små unga rkan vad som helst händer.. lita på henne.. och hälp med bra foder och lugn och se om hon klara av det.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 21 aug-05 kl 11:56 »

5 stycken ungar är okej även om hon har fått 3 till.. kolla om hon har 8 'dricksplatser' som kaniner ska har.. då kan alla ungar dia samtidigt så länge hon är i bra hull och har tillräcklig med mjölk.  Om du stör henne med små unga rkan vad som helst händer.. lita på henne.. och hälp med bra foder och lugn och se om hon klara av det.

Januschka

Nej hon har inte 8 ungar nu. Utan första kullen bestod av 2 st och nu den andra kullen 3st alltså 5 sammanlagt. Jag tog bort de 2 andra ungarna från henne och det har funkat kanon bra hittills. De är 5 veckor idag. Mamman bryr sig inte om att jag ser till hennes ungar, hon är väldigt kelig och kommer när man ropar på henne, så hon har stort förtroende för mig, så att hon skulle överge de andra ungarna pga mig är nog osannolikt. 2 av de nya ungarna är runda och feta, men en är väldigt mager i jämförelse med de andra. Men den är väldigt pigg och alert ändå.

Ja jag  hoppas att det går bra för dig med!

Mvh Dollar

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 aug-05 kl 14:56 »
Hej Dollar!

okej, då har jag förstått fel... ännu enklare om det är få ungar.

Min hona har nu börjad gräva så jag har ställd i en andra bolåda. På så sätt hoppas jag att de ungar som finns har ett hem och hon kan använda nya lådan för nästa kull. Ungarna dia sällan nu och hon verkar tämligen oberörd av det.. så än så länge är det okej. Jag förbedea en bur åt ungarna ifall det blir trassel och avvakta. Det ska inte hända något förre onsdag, tidigast.  

Den mindre ungen som du har återhämta sig nog.. hade bland de 9 ochså en som var bara hälften av de tjockaste syskon, men alla är nu ungefär samma vikt.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Azeman

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 aug-05 kl 20:57 »
Men du har väll särad på honan och hanen nu?
Man ska stortsett inte låta kaniner, eller dom flesta utav djurena gå tillsammans med sin motsatta kön. självklart blir det ungar då. Det ligger i deras natur.

Ja nu har jag panik. Min teddylöwen hona fick ungar den 17/7 så dom är snart 5 v.

Iaf så har jag kaninerna lösa i stallet nu då hästarna är på bete. Hanen fick gå med honan ända tills hon födde ungarna för jag trodde inte att hon var dräktig.

Igår så städade jag lite i stallet bla, spånet som honan dragit iväg med för att bygga bo tog jag bort för ungarna är aldrig i boet nu.

Nu när jag var in dit vid lunch ser jag att honan (My) ligger inne i en av hästarnas box alldeles spånig. Hm, trodde att hon var sjuk men då hon upptäckte mig så var hon som vanligt igen. Jag tvär slängde ett öga mot där hon hade haft boet och där var det bäddat med ny päls. Och till min stora fasa så rördes det i pälsbollen.
Hjälp!  Såg en unge och en till och ännu en till = 3 st.

Tydligen så hade hanen hunnit parat om sig med honan för det är ju på pricken 30 dagar sedan nu. Tycker så synd om honan nu, hon blir ju helt slut. 2 kullar på raken utan att ha haft ungar förr.

Men vad gör jag nu. Hon tar säkert bra hand om dem alla, men de äldre ungarna kan jag ju inte ta ifrån mamman så ska jag bara låta det vara och inte bry mig eller vad? De andra 2 äldre ungarna äter ju kraftfoder och hö nu. Men jag tror att de diar fortfarande lite.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 30 aug-05 kl 13:02 »
Hanen och honan har inte träffats sen första kullen. Fallet var nämligen så att jag trodde att honan inte kunde få några ungar, fast än jag ville att hon skulle få. Iaf så fick hanen gå med henne och dagen innan kände jag på henne och kände inga ungar. Men sen under natten hade det anlänt två st. Så då blev det bråttomt att ta bort hanen. Å jag var ju för sen för han hade hunnit parat om sig med honan igen och det blev en andra kull efter en månad.

Men nu vet jag att hon kan få ungar så hon kommer inte att få gå med hanen fritt igen förutom några dagar då jag vill betäcka henne igen.... som kommer att dröja till nästa vår/sommar....

Dollar

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 30 aug-05 kl 13:04 »
Btw, jag glömde att nämna att de första två ungarna har klarat sig mkt bra utan sin mamma och de blir ju 7 veckor nu till helgen.

Den andra kullen sköter kaninmamman mkt väl. De är tjocka och feta  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser