Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sesamkakor ?  (läst 2835 gånger)

methize

sesamkakor ?
« skrivet: 19 sep-08 kl 00:16 »
nån som vet hur man gör sesamkakor? barnen gillar dem och skulle va kul att
kunna göra dem själv i stället för att köpa.
hoppas att nån vet

Lever det ultimata livet med 3 barn sambo hundar hästar katter kaniner höns ankor får fiskar grisar och kalvar tillsammans i en enda stor familj med glädje och sorg och allt vad det innebär.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: sesamkakor ?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-08 kl 00:24 »
Menar du såna där som består av frön som är "ihopsatta" med honung eller socker? Och är som godis?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

methize

« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 00:43 »
ja precis såna menar jag vet du nåt ?
Lever det ultimata livet med 3 barn sambo hundar hästar katter kaniner höns ankor får fiskar grisar och kalvar tillsammans i en enda stor familj med glädje och sorg och allt vad det innebär.

Kabo

« Svar #3 skrivet: 19 sep-08 kl 08:18 »
Läste igår ett recept som påminner om dem. Skulle tro att man kan modifiera till bara sesamfrön.http://www.bitbox.se/1004/index.php?visaProdukt=89&visaKat=38&visaArtikel=390

Sesamknäckisar på socker:
5 dl socker
1 dl vatten

Koka socker och vatten under omrörning tills det blit ljust gyllengult.
Tillsätt
200 g sesamfrö och koka vidare tils det får knäckfärg.
Bred ut på oljad plåt så tunnt som möjligt. Låt stelna och bryt i bitar.

methize

« Svar #4 skrivet: 19 sep-08 kl 16:53 »
tack jag ska genast prova

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-08 kl 19:20 »
Har inte recept på just den sort du frågar efter, men jag tror på Kabos recept! Måste ju vara liknande de man köper. Lycka till!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 4 användare (1 dolda)
köksträdgård, LarryGeano, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser