Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gör ni som blir insnöade?  (läst 2389 gånger)

Lusa

• Gäst
hur gör ni som blir insnöade?
« skrivet: 16 aug-05 kl 17:25 »
ni som bor där det inte plogas. Hur fasen kommer ni till jobb och sådär när det snöat under natten?  ???
« Senast ändrad: 16 aug-05 kl 19:08 av Lusa »

I@

• Gäst
Re:hur gör ni som blir insnöade?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-05 kl 20:07 »
Hej!
Vi plogar med våran traktor, men då bara på gården förstås, på vägen plogar vägverket.
Om man har en 4-hjulsdriven Jeep brukar det gå bra också (vilket vi inte har längre) ;).
Annars kan man ju ta traktorn till jobbet   ;D ;). Ha ha ;D

Mvh Ia  :D

mb

« Svar #2 skrivet: 17 aug-05 kl 08:31 »
När jag var liten så snickrade pappa ihop en stor trekantig prog som han hakade på dragkroken på bilen. Trots att plogen var lastad med stenar så räckte det inte till riktigt (sa han i alla fall) så jag och min bror fick sitta på den och agera ballast. Det var lätt livsfarligt och hysteriskt roligt att åka på den när han drog iväg och man började studsa mellan träden. Det vara dock bara en slingrig skogsbilväg så det var ju inte frågan om några snabba hastigheter direkt.
Vägen blev snöfri och jag fick ett par mycket roliga barndomsminnen. :D

Carina Von C

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 17 aug-05 kl 09:38 »
4-hjulsdrivet är det som gäller när plogningen på allmäna vägar är ett skämt!! På landsvägen här brukar de ploga åt ett håll ( in till stan) och låta det andra hållet vara till mycket senare, och oftast ska jag så klart åt det andra hållet!
När det gäller gården så har vi en snäll bonde som kommer med sin traktor, han är guld värd!
Det ska bli kul att se fram emot vintern, verkligen.
Ett säkert tecken är ju att vägpinnarna är utsatta!

M.
"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

Tjotten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-05 kl 10:20 »
Vi har kommit överrens med en bonde som har åkrarna runt vår gård om att han plogar åt oss, han måste ändå ut och ploga på lite andra ställen. Men när det snöat häftigt så har han inte kommit förren till middagstid. Lite snö går ju att ta sig igenom med bilen så det har inte varit något problem. Men vi fick allt stanna hemma 3 dagar i sträck i vintras men då hade vi ett rigtigt snöoväder så skolan var också inställd och jag jobbade på en förskola men verksamheten stängdes helt så det drabbade oss inte ekonomiskt.

AndersT

« Svar #5 skrivet: 17 aug-05 kl 22:03 »
När jag tror att det ska bli snö så vänder jag bilarna, bor i en backe, och kör ner..., när jag kommer hem stannar jag bilen längst ner i backen, skyfflar undan snön som ligger där däcken ska rulla, fungerar ibland, om inte så traskar jag... har det kommit mycket snö under natten så är det bara att börja skyffla och få undan det som går,och hoppas på turen, hitills har det gått bra...
Fast om inte landsvägen heller är plogad så stannar jag hemma..
Bor man vid en lång enskild väg, så är det nog läge att kontakta någon som kan ploga vägen. Jag bor vid västkusten, så här brukar problemen med snö bara hålla i sig i ett par veckor..

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 aug-05 kl 11:07 »
Enkelt - jag har ingen bil... ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 aug-05 kl 21:50 »
Blir bara insnöad ett par timmar, och inte läntre än jag kan gå ner till byn.. (2km)..

Men man gör väl som jag gör när jag tar mig till grannen - Paddlar, går, åker skidor/skridskor...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 22 aug-05 kl 09:33 »
Vi pulsar 3,5 km till bussen.

Mullvaden

« Svar #9 skrivet: 01 sep-05 kl 13:11 »
nu är jag ju city-boy men när jag bodde ute i bushen...alltså vadå,det är ju bara att köra,när bilen hänger sig på underredet skottar man mittsträngen me KLAS (kort lätt attackspade,kronans minspade-ett måste i bilen) hjulen plöjer själv.
annars tar man skotern om man inte ska långt

var hos syrran i sthlm när det var ett så kallat "snökaos" dvs. det snöade en decimeter......jag å min andra syster hjälpte alla stackrare som aldrig hört talas om "vinterdäck" eller "planerad körning" *hahahahahahhahaah* :D

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 sep-05 kl 13:24 »

Hej.
När jag bodde ute på riktiga landet, hade jag alltid snökedjor i bakluckan. Plus skyffel. Plus tändstickor och värmeljus. Plus en av armens gamla vita fårskinnspälsar.

Dessutom hade jag en framhjulsdriven bil som egentligen var för lätt. Vilket var bra ibland, om jag fastnade. Då kunde jag bli skogs- och yxtokig och helt enkelt lyfta upp bilskrället. (Satanfanimejdjävlar nu ska du loss ditt förbannade bilskrälle!!!!)

Förutom det så lägger man sig till med en viss "offensiv" körstil i förhållande till drivande vallar.

Mikael Perman.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser