När jag var liten och gav mina höns namn så stod jag med en skål med vatten och strök över ryggen på dem under tiden som jag "döpte" dem.

Vi har ca 60 höns varav hälften har namn... De jag kan kalla döpta är väll dem som är kvar efter att jag var liten och gjorde sådär.

Några få namn av alla våra höns:
Några av gammelhönorna (10-12 år)
Rödluvan
Gråi
Randi
Stålis
Baby
Snövit
Margareta
Ugglan (Moster till dem ovan och äldst utav alla våra hönor)
Höna Pöna (ugglans syster - Babys mamma, död för flera år sedan...)
Kikki (Ugglans syster - dog i somras)
Pikki (Var den förste av våra höns som drabbades av marek... Ca 7 år sedan. Ytterligare en syster.)
Snövit. (En tidigare snövit... Hon var snarare gul än vit. Också ett syskon. Min lillebror dränkte henne genom lek när han var liten.

)
Ytterligare några gamlingar ( 8- 9 år)
Goldy - Hedemora
Blacky - Hedemorakorsning eller ren hedemora...
Darky - Hade troligen araucana i sig men i en hedemorakropp... Så gissar på någon korsning mellan hedemora och araucana. Hon la fina turkosa ägg. Dog i somras.

Bubblan - Goldies dotter
Så har vi några lite "medelåldersdamer".
Faverolle (Våran första faverolle, köpte för ca 5 år sedan. Vi döpte henne till faverolle för att komma ihåg rasens namn)
Rollan - ( Hennes dotter)
Hideki - (Hennes son)
Så har vi... Halta Lotta - En vit Lohman korsning som haltar på ena benet... Okänd anledning av vad som orsakat det men jag misstänker att det är från i somras när hon låg och ruvade att hon måste fastnat i redet på något sätt och gjort illa leden i benet... Den är som stel)
Hmmm... Vilka ska man ta mer... Vi tar några från årets kullar!
Mini Ugglan
Spökis
M-O - dv kochin
Tsipor
Emot
Skrutten
Wall-E - dv kochin
Svartis - Margaretas dotter
Luddskalle
Rödtopp (tror vi har två rödtoppar

)
Resten tror jag inte jag döpte förutom några tuppar som är sålda nu
Kan rabbla upp alla tuppar som har namn också (några namn kommer att upprepas
Muffe - ISA brun korsning.. Gammeltuppen - 10 år gammal.
Keitaro - Samma korsning som ovan... Han har vit grund med kopparfärgad rygg, vingar, hals, behäng.
Jerry - Min älskade lilla Jerry som tyvärr gick bort för några veckor sedan...

Araucanakorsning med en lång jättevacker stjärt. Trodde först att han hade fönix i sig.
Skrutten - Jerrys son ihop med Baby - Född i somras.
Nemo - Var så himla vacker... Min pojkväns pappa tog över honom.
Klumpen - Brun lohmankorsning, stor och maffig... Född i somras. Även han flyttade ned till min pojkvän.
Ludde - En gammeltupp på 10 år... Han syns inte så mycket eftersom han ser så tråkig ut i färgen. (mörk blå och silkesbefjädrning)
Wall-E - Svart dv kochin, född i somras.
Dronten - Jerrys son ihop med Randi... Född i somras. Helt och hållet tjejfixerad just nu.

Annon - En röd och fin tuppis med mysko färg på huden... Han hade silke i sig men fick inga silkesfjädrar. Däremot så fick han blågrå hud i bara ansiktet (efter silkeshönsens hudfärg) medan kam och slör var röd och allt annat var ljust... Han såldes tillsammans med en unghöna fö ca en månad sedan. Han själv blev 2 år i somras.
Hideki - Faverollekorsning. Våran största tupp.
Har även 3st hedemorakorsningar varav en får gärna byta hem... Om någon behöver en tupp så är det han som åker. Vi har ingenting emot honom, han är jättevacker och snäll... Dock inte tam vilket jag gärna vill att våra höns ska vara. Tills vidare får han bo kvar... Som sagt så har vi inget emot honom.
Vi hade även en liten svart tupp som råkade ut för en olycka i slutet av sommaren... Han finns alltså inte kvar bland oss.
Filuren - En tupp men ändå inte... Ni kan ju se min tråd "en mysko filur". Igår var h*n och rullade omkring ägg i ett rede och det såg ut som h*n skulle värpa... Men det kom inget ägg. H*n gal inte... Sätter på höns och vill själv bli påsatt av andra tuppar... Hmmm... .

Ja, så har vi en massa andra hönor kvar... Men orkar inte nämna fler namn nu.