Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad heter era höns? =)  (läst 34655 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Vad heter era höns? =)
« skrivet: 18 sep-08 kl 12:34 »
Fullkomligt onödig tråd?!

Jag har namnproblem! Hur mycket jag än tänker så får jag inte fram några käcka hönsnamn i huvet...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Krågedal

• Östergötland
SV: Vad heter era höns? =)
« Svar #1 skrivet: 18 sep-08 kl 12:52 »
 :)Hur ser de ut? Använd fantasin.!! Jag har följande Tuppen Ullrik han är ullig. Alexander Jussi efter en kille som tycker om sex.... :-[ Hönsen Svarta Sara hon är svart. Silvia hon är silvergrå. Gullan är gul och sothöna är svart.min första kyckling som är en liten tupp heter Hen-ry-ett, jag döpte en liten höna till Brun-ett hon var brun.....Lite tips? För att få fart på fantasin!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

amason

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 18 sep-08 kl 12:54 »
Tuppen heter alltid Bosse med efternamnet därifrån han kommer eller en siffra.

Hönor döper jag efter folk i min bekantskapskrets, kändisar eller speciella egenskaper. Jag har gott om herrnamn på hönor oxå.

Ex: Stefan holm kunde hoppa 2dm rakt upp i luften en dag efter kläckningen. Hackan gjorde just det. Vattenslangshönan kom som skjuten ur en kanon när man lindade ut densamma. Betty Davies hade stora svarta ögon.

Helena
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Therese K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 sep-08 kl 13:12 »
Min tupp som nu mera är en höna heter Ove, Lisa som var en höna men blev en tupp, sen är det bönan för att hon är liten och brun, Lisbeth och Olivia.  ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 18 sep-08 kl 13:22 »
Det finns redan en lång tråd med namn: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=34597.0
Kanske kan den hjälpa.

Jamen titta! Bra tråd... tänk om min amningshjärna kan använda sig av sök-funktionen nästa gång?! =P
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 sep-08 kl 19:52 »
Alfa,,, Beta,,, Gamma,,, näää, jag skojar!  ;)

Men efter många år med höns, så blir det där med namn inte lika viktigt... eller man hinner inte. Kanske beroende på antalet? Och så får man med åldern kortare minne, sägs det ju, hehe!

Någon speciell höna kan få ett bra namn, men inte längre alla. Ej ens tuppen ibland!

Däremot glömmer man aldrig den förste Tuppens namn! Han finns alltid i ens minne!!!
Teodor var min förste; absolut bäste & snyggaste & klokaste & roligaste tupp!

Honom glömmer man inte! :D  Utan tänker på med glädje!  :)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

fjäderfän

« Svar #6 skrivet: 21 sep-08 kl 21:19 »
jo antalet gör ju sitt oxå har närmare 100st så här blire inge namn.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Crappy

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 22 sep-08 kl 21:30 »
Tuppen Oskar II
Höns: Gul (är gul), Snö (är vit), Kax sedan minns jag inte vad de heter........

skaffa barn då behöver man inte själv döpa dem.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #8 skrivet: 25 sep-08 kl 11:03 »
jag har ännu så länge namn på mina höns och tuppar...

hönsen har gammla svenska tant namn som Olga, Hilda osv... tupparnas namn har valit olika Oscar 1  och 2 gustav 3 (ljusblå kille vacker som attans)  midas en svart kilel med guldinslag) kaspian en mörkblåkille med röd krage... den vackraste jag haft...

min nuvaranade kille heter hector...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #9 skrivet: 25 sep-08 kl 12:13 »
Jag har bara två namn som jag minns på mina höns.
Leghontuppen heter Foghorn-Leghorn
Svarthönan Heter Berta.

Min systerdotter är den som döper hönsen här :) så de
har säkert namn allihop men jag klarar inte memorera dem :-\.
Berta minns jag för det är hennes favorit ;) och självklart den
hon pratar mest om. Tuppen har jag döpt själv efter en
tecknad figur ;D.

För ett par år sen var det lättare med namnen. Systerdottern
döpte då alla tupparna, av nån konstig anledning ::), till Pettersson.
Vet inte var hon fick det ifrån men för min del funkade det. Jag
behövde bara hålla reda på ett namn ;).
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Vargerik

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 sep-08 kl 12:17 »
ALLA  mina hönor heter Bojan. Enkelt & effektivt.

Strega

« Svar #11 skrivet: 25 sep-08 kl 14:59 »
Tuppen heter Hök Olle, hönorna sedan då...Agda, Agata, Hilma, Sibylla, Kråkan, Svarta Maja, Svarta Sara, Svarta Madam, Blomma, Pettronella, Popkorn, Brunhilde, Bruna och så tuppkycklingen jag ska ha kvar heter Uriel. Sen har jag några stycken som inte har några namn än.
På min gård bor det 10 Hedemorahöns, 3 Hamburger (dvärg), 3 Leghorn, 9 Blandrashöns, 2 hundar, 1 katt, 1 afrikansk klogroda, 2 eldbukssalamandrar och 1 kartsköldpadda.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 25 sep-08 kl 17:41 »
Tuppen heter Hök Olle, hönorna sedan då...Agda, Agata, Hilma, Sibylla, Kråkan, Svarta Maja, Svarta Sara, Svarta Madam, Blomma, Pettronella, Popkorn, Brunhilde, Bruna och så tuppkycklingen jag ska ha kvar heter Uriel. Sen har jag några stycken som inte har några namn än.

Många hönsnamn går igen... Jag har också en Agda (som så många andra) hon är lohmann, en Svarta Sara som är australorpington och en Blomma som är blomme, men min Blomma är en tupp (efter skunken i Bambi som faktiskt var kille...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Chicken

« Svar #13 skrivet: 26 sep-08 kl 10:25 »
Jag har alltid döpt mina tuppar efter manliga bekanta!
Jag kommer särskilt ihåg tuppen Tony som var en riktig Don Juan med sina hönor.
hans namne var otroligt stolt över att jag döpt tuppen efter honom  ;D

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #14 skrivet: 27 sep-08 kl 23:13 »
Vi har 5 tuppar: Roffe, Lasse, Bosse, Hasse å Kjelle

5 hönor: Maggan, Biggan, Vivvi, Kerran å Amanda

Gissa vem av de 10 min dotter döpt?   ;D ;)

Kul med namn tycker jag.

katterna: Siri, Linus, Frida, Filippa å Ronja

hunden Elsa

hästarna har ju sina namn när de flyttar hit: Bil, Pontus, Mirakel å Jasmine
Slut på mina namnförslag.
Snart kommer 6 duvor... Undrar vad vi ska ge dem för namn.
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #15 skrivet: 27 sep-08 kl 23:59 »
Vår tupp heter Herr översten   ;D och hans tanter Överstinnan, Sotasara, Tuppstina och den sista Pullan 
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

sallyomolly

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 sep-08 kl 07:33 »
Mina första har namn, inte lätt när de passerat 50. Inte heller lätt när de ser likadana ut som de vita leghornen. Men den vita leghorntuppen heter Alvert för han går som Alvert i Stefan och Krister, även när han ska springa lyfter han knäna väldigt högt.

En vit leghornshöna heter Madame flod för hon är så fet.

Vilse

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 sep-08 kl 08:22 »
har bara doept en enda hoena.
Constance. Connie cluck.
Chinese silkie chook,,med samma haar faerg som min faster,,min faster hade constance som andra namn och hon hatade det namnet :)
Min faster var en saa stilig kvinna med bra smak och gott uppfoerande och stil! Hon var en Jackie Kennedy!
Alltid stilig och smart.
Saa naer jag fick dena hoena med samma haarfaerg som faster saa kom namnet automatiskt.

Prosit

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 28 sep-08 kl 21:27 »
Nu har mina godis namn nästa gång (i vår?) ska de ha Filosof namn: Platon, Aristoteles, Sokrates. Svårt med hönorna! Hanna Arendt... Finns det någon mer? Får kanske bli författare. Selma Lagerlöf kanske?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

VISTERUDS BELGISKA

• VISTERUDS BELGISKA JÄTTAR
« Svar #19 skrivet: 30 sep-08 kl 18:45 »
Hej!
Namn är så roligt att komma på....
Min tupp heter Pärsson för där jag köpte honom heter de Persson i efternamn.
En höna heter Barbie Q för min man tyckte att hon såg god ut (barb-e-Q)
En annan höna heter Kaja för hon såg ut som en sliten kaja som unghöna, numera är hon korpsvart.
Dutchess har en annan höna som namn då hon förnämt skrider fram med sin plym på huvudet.
Jag fick en duo med hönor på morsdag, då uppkallade jag dem efter min mamma och syster, till ära av deras moderskap, Marianne och Malin.
De tre sista hönorna som föddes i somras ska uppkallas efter mina arbetskollegor; Narcisa, Christina och Erika. Vet inte om jag vågar berätta att tre kacklande hönor är upkallade efter dem..men men.
Så det är fritt fram anser jag att använda sig av sin omgivning, eller vad som än faller en in ;D

Ha en bra dag, Marie Stewart Drugge
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 18:47 av VISTERUDS BELGISKA »
Var glad

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser