Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  chilirecept önskas!  (läst 1034 gånger)

Vurre

chilirecept önskas!
« skrivet: 17 sep-08 kl 12:29 »
Jag har upptäckt att frukterna på mina chilisar börjar mogna, men vad ska jag göra med dem? Jag har jalapeno och nån annan sort. Jalapenosarna är mestadels gröna, de andra har ganska många röda frukter.

Kan man torka dem, och ska de i så fall förvällas först?

Nån som har recept på bra inläggningar som håller sig?

Andra tips?
snus? vad är priset på en pris?

Vitis

• Skåne
SV: chilirecept önskas!
« Svar #1 skrivet: 17 sep-08 kl 12:52 »
En enkel och god inläggning av gröna Jalapenos är att helt enkelt skiva dem, koka upp dem i en lag av äppelcidervinäger, lite honung och lite salt. Koka nån minut och häll upp på rena burkar. Håller lääänge.

En enkel variant på Sambal Olek kan man lätt göra, kör hela frukter i mixer med lite salt och ättika till en lagom puré. Häll upp i små burkar, ättikan gör att det håller länge.

Olika chilifrukter är olika lätta att torka, de med tjockt fruktkött tar såklart lång tid på sig att torka (risk för mögel) men brukar bli godast. Om man torkar dem i hög temperatur (80-90 grader) får man en helt annan smak, mycket sötare och fylligare.

Hela eller halva/urkärnade frukter går också bra att frysa in. Blir mjuka i konsistensen när man tinar dem men funkar lika bra i matlagning som färska.

Det finns utrymme för experiment. Gör olika inläggningar med örtkryddor och vitlök t.ex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser