Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på bra tomatsås?  (läst 2074 gånger)

småbrukartanten

• Gäst
Recept på bra tomatsås?
« skrivet: 17 sep-08 kl 10:12 »
Finns det någon som vill dela med sig av ett bra recept på tomatsås? Alltså en sorts sås som man kan konservera eller frysa för framtida bruk under vintern. Gärna med lite smak och gärna med lite större satser åt gången. Inte på bara ett kg tomater eller så. Jag måste ta vara på mina tomater om de mognar någon gång i detta gråväder. Har ett 70 tal plantor i kallväxthus men de mognar med så få åt gången så det är svårt att få ihop tillräckligt för att sälja vidare till folk. Har även en hel del egna äpplen om det går att blanda. ???

anette i bugared

• -
SV: Recept på bra tomatsås?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-08 kl 11:24 »
Så här gör jag en bra och användbar bas:

Tomater(5-6 kilo före infrysning)
lök(1kilo hackad)
vitlök(200 gram hackad)                                       
olivolja till stekning
kryddor (gurkmeja, koriander, peppar, chilipulver/tabasco, salt eller andra kryddor man gillar)
(Receptet kan fördubblas rakt av)

Först så fryser jag mina tomater. Innan tillagningen så tinar jag dem och kan hälla av mängder av vatten, vilket är bra.
Jag steker vanlig lök och vitlök, hackad, i olivolja med lite socker så att den blir mjuk och får lite färg. Sedan kokar jag de avrunna tomaterna och den stekta löken med kryddor tills tomaterna är helt sönderkokta och konsistensen känns lite simmig.
Fryser in i lagoma förpackningar och har sedan en bassås till både grytor, pasta, och annat under hela året.

Man kan mycket väl använda omogna tomater till denna sås också, men då behöver man inte frysa tomaterna innan eftersom de omogna inte innehåller lika mycket vatten. Man kokar bara såsen lite längre istället.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 17 sep-08 kl 14:12 »
Man kan göra lite som en ratatoille med paprika och squash i, om man vill.

Att hälla bort tomatsaften kan man ju göra om man vill, men jag tycker att det är så mycket smak i den att jag hellre reducerar även om det tar tid.

Det är pilligt att skålla och skala stora mängder tomater men det blir faktiskt bättre.

Vi tycker att tomatsås blir godare konserverad än fryst. Om det inte blir vakuum och man inte gitter konservera om fryser vi det i plastburk. 

Vi brukar ha tomater, lök, vitlök, chili, ev paprika, ev lagerblad och örter, salt och peppar. Svartpepparen får fräsa med löken. Hela stjälkar persilja, basilika, oregano och annat grönt kokar med och sen fiskar man upp dem när det är klart.

Gillar man indiskt kan man ha currypasta eller indiska kryddor i.
snus? vad är priset på en pris?

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 17 sep-08 kl 16:05 »

Att hälla bort tomatsaften kan man ju göra om man vill, men jag tycker att det är så mycket smak i den att jag hellre reducerar även om det tar tid.
Fryser man tomaterna så följer nästan ingen smak alls med det vatten som man häller bort från de tinade tomaterna innan tillagningen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser