Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Kris på gfinansmarknaden. Vad kommer att braka?

Bara Lehman Brothers
0 (0%)
AIG och någon mer åker med också, men sen är det stopp
4 (12.5%)
Många fler konkurser i USA och kris i Asien
11 (34.4%)
Kris över hela världen
9 (28.1%)
Fråga Illuminati
8 (25%)

Antal personer som röstat: 28

Författare Ämne:  Hur mycket kommer att krascha?  (läst 3031 gånger)

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
Hur mycket kommer att krascha?
« skrivet: 16 sep-08 kl 23:05 »
Lehman Brothers har konkursas och nu hotas USA:S största försäkringsbolag AIG. Bolåneräntorna hotar att gå upp och en internationell recession ligger runt hörnet.

Hur illa går det?
« Senast ändrad: 16 sep-08 kl 23:08 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Hur mycket kommer att krascha?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-08 kl 00:43 »
För någon månad sedan hörde jag att vi bara sett en tredjedel av "bankkrisen" ännu. Så jag tror nog att vi får se några till konkurser följt av ett uppsving på tillväxtmarknaderna.

Vilse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 sep-08 kl 02:39 »
saa gott som alla finansbolag haer nere har gaat under senaste 2-3 aaren.
saanadaeringa finansbolag som lovat saeker o hoeg avkastning o pensionaerer har satsat alla sina staalar i dessa bolag som sedan laanat ut till byggen som aldrig haent.
betalat foer laegenheter i byggbolag som sedan byggt annat o kraschat,,det ena bolaget efter det andra,,,.

en del av dom har haft sin tv reklam vid liv ett par dagar efter krasch,,oj oj oj,,

bolaaneraentor upp och bostadspriser ner,,de som har pengar i handen kan handla och de som laanat ligger risigt till.
svaart att salja daa man maaste hitta folk som inte behoever laana.

saa de som har faar mer.

Jerker Nordlund

« Svar #3 skrivet: 17 sep-08 kl 07:33 »
Jag hör på radion att många av cheferna i de banker och försäkringsbolag som nu kraschar nyss har belönat sig själva med miljonpremier i bonus.

Ny omröstning:

Vem är förvånad?

Var pengar kommer ifrån

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 17 sep-08 kl 12:56 »
Jag hör på radion att många av cheferna i de banker och försäkringsbolag som nu kraschar nyss har belönat sig själva med miljonpremier i bonus.

Ny omröstning:

Vem är förvånad?

Det blir en meningslös omröstning. Varför skulle någon bli förvånad  ???

För övrigt tror jag att rubbet kraschar. Tänk 30-talets depression, fast i globala termer. I kombination med klimatförändringarna kan det bli en härlig röra  :P Bäst att hålla sig till morotsodling  ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 17 sep-08 kl 18:25 »
Jag röstade för alternativ "Kris i hela världen". Men jag var lite frestad på "Fråga Illuminati"  ;)

Eftersom vi styrs av en global ekonomi så kommer många att drabbas världen runt. Det blir gråt och tanda gnissel i finansbolagens och bankernas mörka styrelserum. Att leka med låtsas pengar kan aldrig sluta väl. I slutändan blir det de fattiga och skuldtyngda backstugeägarna som får betala kalaset.

« Senast ändrad: 07 okt-08 kl 16:54 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 sep-08 kl 19:20 »
Jag är inte förvånad.

Min syster jobbar som bankrådgivare (stackaren) hon har under hela året rekommenderat folk att placera pengar i en särskild fond som nu tappar hutlöst. Hon skäms, tycker att det känns som att hon lurat folk.
Hon vill ha ett annat jobb...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 sep-08 kl 19:26 »
Hon vill ha ett annat jobb...

Det kanske hon får anledning att skaffa sig! :D

gustafson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 sep-08 kl 21:10 »
Citera
placera pengar i en särskild fond som nu tappar hutlöst...

Vet du vilken det var som hon rekade? Eller vilken bransch?

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 sep-08 kl 22:18 »
Vet du vilken det var som hon rekade? Eller vilken bransch?

Hmmm...hon sa det, men jag minns inte. En aktiefond av något slag tror jag...ska fråga henne.

Däremot rekommenderade hon en annan aktiefond starkt, men jag minns inte vad den hette heller  :-[ inte intresserad öht. Asset selection tror jag att det var.
« Senast ändrad: 17 sep-08 kl 22:36 av Margit »

Margit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 sep-08 kl 22:40 »
Det kanske hon får anledning att skaffa sig! :D

Ja det är inte omöjligt...fast konkurs blir det nog inte, men jag hoppas för hennes skull att hon hittar ett annat jobb där hon slipper tvingas att "pracka på" folk dåliga investeringar.

Jerker Nordlund

« Svar #11 skrivet: 17 sep-08 kl 23:00 »
Att vara tvungen att gå in på banken och tala med en sån där välpudrad leende idiot när man är utfattig men ändå införstådd med hur finansmarknaden fungerar känns ungefär som att vara Stephen Hawkind och tvingad att med clown-strut på huvudet i en glättig TV-show på bästa sändningstid försöka utfråga en oändlig rad Miss World-kandidater om kvantfysens inverkan på valet av rätt eye line och ögonskugga . 
« Senast ändrad: 17 sep-08 kl 23:02 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Jerker Nordlund

« Svar #12 skrivet: 18 sep-08 kl 11:36 »
De västerländska centralbankerna har nu satt prislappen på vad det i första vändan kostar att försöka rädda det räntebaserade FRB-betalningssystemet.

Priset är makalösa 3 biljarder kr. I siffror 3 000 000 000 000 kr

Frågan är om centralbanerna hade vara villiga att hosta upp de pengarna för att rädda sjukvården eller barnomsorgen ?

Jag undrar hur de tänker? Jag ser Homer Simpson framför mig:

Barnomsorgen eller kedjebrevssystemet hmmm - tricky

....

Jag försöker igen:

Sjukvården eller kedjebrevssystemet... hmmmm - titta en motorcykel!

Koncentrera dig nu Homer - du får en chockladmunk om du väljer kedjebrevssystemet:

Aha ! KEDJEBREVSSYSTEMET!
« Senast ändrad: 18 sep-08 kl 11:38 av Jerker Nordlund »

Var pengar kommer ifrån

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 sep-08 kl 11:41 »
Att vara tvungen att gå in på banken och tala med en sån där välpudrad leende idiot när man är utfattig men ändå införstådd med hur finansmarknaden fungerar känns ungefär som att vara Stephen Hawkind och tvingad att med clown-strut på huvudet i en glättig TV-show på bästa sändningstid försöka utfråga en oändlig rad Miss World-kandidater om kvantfysens inverkan på valet av rätt eye line och ögonskugga . 

De är inte ens intresserade av utfattiga individer  ::)

Jerker Nordlund

« Svar #14 skrivet: 18 sep-08 kl 11:58 »
Är din syster singel? Jag hatälskar kvinnor som tror på systemet men inte begriper vad de håller på med.

Var pengar kommer ifrån

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 sep-08 kl 13:02 »
Är din syster singel? Jag hatälskar kvinnor som tror på systemet men inte begriper vad de håller på med.

Ha ha, nej hon är inte singel. Och hon begriper i allra högsta grad vad hon håller på med...det är därför hon vill byta jobb!

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 19 sep-08 kl 09:21 »
Ibland slår en tanke mig:

Ponera att hela världsekonomin är en bubbla. I princip alla företag värderas högre än substansvärdet. Substansvärdet är ju som känt värdet av kunskap och maskiner och lokaler, utan att beakta förvänted vinst. Största delen av den ekonomiska tillväxten skapas ju genom handel med företag och varor, och inte genom att producera varor och sälja dem med vinst. Det betyder att pengarna bara har ett antaget värde eftersom värdet aldrig har producerats.

Jag tror inte själv att det kan vara riktigt så här illa, men tänk om.....
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jerker Nordlund

« Svar #17 skrivet: 19 sep-08 kl 11:59 »
Jag tror inte själv att det kan vara riktigt så här illa, men tänk om.....

JAg vet inte om du är ironisk eller inte, men globalt kallas fenomenet för inflation och lokalt för en spekulationsbubbla.

Var pengar kommer ifrån

TW

• Finland
« Svar #18 skrivet: 19 sep-08 kl 13:29 »
Fullt allvarlig, för en gångs skull.

Jag tänkte i första hand på allvarlig hyperinflation.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jerker Nordlund

« Svar #19 skrivet: 19 sep-08 kl 15:26 »
Låt mig säga så här: Penningmängden ökar okontrollerat, mellan 10 - 40 % per år i de flesta industriländer. Samtiodigt säger nu centralbankerna att det saknas 3 000 000 000 000 kr för att få ordning på ekonomin.

Min fråga är då: Ökar varu- och tjänsteproduktionen med 10 - 40 % per år? Och har vi ett så stort utbud av varor och tjänster på marknaden att den nu behövs 3 000 000 000 kr extra för att någon skall ha kapital nog att kunna köpa dem?

Du får dra vilken slutsats du vill. Min är att jord, guld och bikupor är en säkrare investering än valuta, aktier och obligationer.

Var pengar kommer ifrån

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
eriksjos, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser