Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bondbönor  (läst 3586 gånger)

evamel

• Gäst
bondbönor
« skrivet: 15 aug-05 kl 12:53 »
Har fått mycket bondbönor och ska nu bevara dem i frysen. Hur länge ska de koka?
Ska man skala dem efter spritningen eller inte?
Bondbönan

Beorn

Re:bondbönor
« Svar #1 skrivet: 15 aug-05 kl 19:24 »
Hej

Jag brukar hälla ned dem i kokande vatten, koka upp och sedan låta dem puttra i ...10 minuter. Därefter kyler jag ned dem snabbt i kallvatten. Bönans gift bryts ned när temperaturen överstiger 60 grader. För att slippa de grågröna bönor som man är van vid att se, så kyler jag ned dem snabbt. Då behåller de ofta sin ljusgröna färg men är avgiftade!
Sedan är det bara att skala dem igen! repa i groddsömmen coh kläm till, så plooar det ut en mycket god böna. (Mixa tex med vitlök, olivolja och salt..kanske lite rostade sesamfrön..dvs en bondbönshummus. Mycket gott och nyttigt)

Jag brukar frysa in påsar med färdiga bönor och slänger den dem lite här och där i matlagningen. Är man vegetarian, så är bondbönor likvärdiga med sojabönor.

MVH B
Lycka till Mvh B

Hildur

• Lever grönt i stan, men längtar ut.
« Svar #2 skrivet: 16 aug-05 kl 21:54 »
Det här med giftet... Vad är det egentligen och hur farligt är det? Jag vet att jag har provsmakat en och annan böna rå. Är det farligt?  :-\ Jag har även läst att man ska kunna äta späda baljor av bondbönor.
Någon som har svar?
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

Bo

Bondbönan är en ärta
« Svar #3 skrivet: 23 jan-06 kl 16:27 »
och kan ätas rå.

martin gustafsson

« Svar #4 skrivet: 13 nov-06 kl 23:11 »

Är man vegetarian, så är bondbönor likvärdiga med sojabönor.

Näringsinnehållet i bondbönor och sojabönor skiljer sig något.
Torkade bondbönor innehåller 25g protein,  1,7g fett och 44,6g kolhydrater per 100g, energiinnehåll 1195kJ/285,6kcal per 100g.

För torkade sojabönor är siffrorna  34g protein, 17,7g fett och 18,7g kolhydrater per 100g, energi: 1550,8kJ/ 370,7kcal per 100g.

viva!
/martin

Bo

Bondbönor
« Svar #5 skrivet: 14 nov-06 kl 20:53 »
kan man torka dom? Frysa går bra.

Bor ni i södra Sverige, prova att så bondbönor efter tidig potatis. Jag tryckte ner några kvarglömda frön på sensommaren och där hann bli några skördemogna baljor innan frosten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser