Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya regler för deltidsakassa  (läst 4405 gånger)

Charlotte

• -
SV: Nya regler för deltidsakassa
« Svar #20 skrivet: 05 okt-08 kl 20:41 »
 Hur mycket man jobbar är det ingen som lägger sig i.           
Tänker man sig att man ska få betalt även för den lediga tiden (stämpla) så är det lite annorlunda.
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

solstrimma

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 okt-08 kl 23:14 »
Hur mycket man jobbar är det ingen som lägger sig i.           
Tänker man sig att man ska få betalt även för den lediga tiden (stämpla) så är det lite annorlunda.
                                  Mvh
                               Charlotte

men charlotte hur tänker du nu, om jag hittar ett halvtidsjobb och tar det varför skulle jag inte få stämpla halvtid? det är ju fritt fram för att stämpla HELTID.
i min värld är det ett väldigt konstigt resonemang, det är ju billigare för akassan att bara ge halvtidspengar än heltidspengar...

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 06 okt-08 kl 09:17 »
 Jag jobbar 70% eftersom jag valt det själv. Jag stämplar inte upp de resterande 30, eftersom jag själv valt att jobba deltid, den inkomsten räcker för mig.
 Skulle jag stämpla upp 30% är jag hela tiden skyldig att söka mera jobb, ta extra nätter osv osv. Vill man ha pengar från a-kassan så får man vara beredd att ta vad som helst hela tiden, man känner sig mer bunden än om man jobbar heltid. Då har man i alla fall ett schema och kan planera sitt liv.
 Jag vill själv styra över min tid, behöver jag extra pengar så jobbar jag extra.
                                     Mvh
                                   Charlotte
« Senast ändrad: 06 okt-08 kl 09:23 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sommartorparn

« Svar #23 skrivet: 06 okt-08 kl 13:07 »
Kanske bäst att du raderar en del i ditt inlägg, Sommartorparn?

Okej jag har raderat hela inlägget. Allt. Men varje gång jag läser om skruvisens liv fylls jag av ångest för att mitt eget barn med psykiskt funktionshinder ska VILJA hamna i samma situation. För det handlar ganska mycket om vad man vill. Och varför samhället hellre pytsar ut bidrag än satsar på terapi eller sysselsättning som passar dem det gäller.

« Senast ändrad: 06 okt-08 kl 13:45 av Sommartorparn »

solstrimma

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 06 okt-08 kl 14:33 »
Okej jag har raderat hela inlägget. Allt. Men varje gång jag läser om skruvisens liv fylls jag av ångest för att mitt eget barn med psykiskt funktionshinder ska VILJA hamna i samma situation. För det handlar ganska mycket om vad man vill. Och varför samhället hellre pytsar ut bidrag än satsar på terapi eller sysselsättning som passar dem det gäller.

sommartorparen..tror du det är någon som VILL hamna i den situationen jag är?? nejdu, det vill man inte det kan jag lova dig.
och även om man går på terapi/behandlingar/sysselsättning/rehabilitering/praktik osv, så får man ju bidrag, du vet alla har ju räkningar arr betala.
mitt "bidrag" är baserat på det lilla jag har jobbat,precis som din a-kassa blir om du blir arbetslös..lika för alla... ;)
mina skador går ej att rehabilitera bort och nu har jag gått i rehabilitering/arbetsprövning/praktik i 10års tid,och nu tyckte arbetsförmedlingen att vi skulle gå till grunden med mina problem, så det resulterade i en GRUNDLIG utredning som ännu inte är klar efter 1år...men snart hoppas jag den är det .

va försiktig med att uttala dig om du inte vet all bakgrund.och detta jag skrev nu är inte allt heller...lite privatliv har man ju...

Sommartorparn

« Svar #25 skrivet: 06 okt-08 kl 14:55 »
Men tror du inte att du skulle må bättre av att komma ut?  (F ö tror jag nog att du har lämnat ut lika mycket bakgrund/privatliv på nätet som till utredarna. Utom personnumret.) Jag bryr mig inte om just du "borde" få bidrag eller inte. Men du vill ju inte ens jobba några timmar åt dig själv (kolonilott el. dyl) eller för andra (ideellt). På lång sikt kommer du knappast må bättre av detta. För AF är det enklast och billigast att ge dig pengar. Tror du att de bryr sig? Tror du att de bryr sig om hur ungdomar mår som blir sjukpensionerade direkt efter skolan - det kallas säkert grundlig utredning det också, men det handlar mycket om att förbättra arbetslöshetsstatistiken - ? Då är det lättast att säga: ingen terapi, ingen åtgärd - för det ger ingenting. Lättast för dem. Och på kort sikt kan det vara skönt för den med funktionshinder att ingen ställer krav. Jag är dock rätt övertygad om att du kommer att förbanna AF för deras ointresse om bara några år. Och i o m sjukpensionen är det kört för dig. Du kan aldrig aldrig aldrig ta ett jobb, ens för att testa, för då riskerar du att bli av med pengarna.

Bo

Ser ni någon olägenhet
« Svar #26 skrivet: 06 okt-08 kl 15:02 »
som jag kan ha förbisett med mitt förslag att arbetsgivaravgiften skall betalas direkt in på den individuelle löntagarens trygghetskonto som han sedan får ta ut ifrån under diverse arbetsfrånvaro och få omvandlat till en livränta, när han vill pensionera sig.

Då får man maximal frihet, minimalt fusk (som aldrig drabbar någon annan) och minimalt kontrollbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser