Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behövs kastrering?  (läst 3104 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Behövs kastrering?
« skrivet: 13 sep-03 kl 23:10 »
Petter Bergström
 Posted on Wednesday, June 28, 2000 - 7:24 am:    

--------------------------------------------------------------------------------
Smakar det verkligen galt annars undrar jag.  

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Re:Behövs kastrering?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-03 kl 23:11 »
Mocca
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 9:57 pm:    

--------------------------------------------------------------------------------
Som jag har fattat det är det ca 1% av galtarna över 90kg
som smakar galt. Om man inte vill kastrera slaktar man
galtarna tidigare och sparar sogrisarna längre om man vill
ha lite större bitar eller så chansar man på att ens egen
galt inte smakar galt =mycket svårätbart. 99%
smakar ju inte galt så alla dessa kastreras i onödan. Om man
ej kastrerar växer grisarna fortare.
OBS inlärt på kurs, kan ej stå för smakupplevelserna
eftersom jag ej äter kött.  

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
« Svar #2 skrivet: 13 sep-03 kl 23:11 »
Ronny Olsson
 Posted on Tuesday, May 8, 2001 - 2:11 am:    

Hej!

Det är ju faktiskt länge sedan denna fråga kom upp, men jag vill bara tillägga att det verkar att stämma med procenttalen. Mycket få okastrerade galtar får s.k. galtsmak - eller lukt borde det heta! Slaktar man själv så kan man ta ett stekprov innan man tar till vara på köttet. Om det mot förmodan skulle vara en galt med s.k. galtsmak så luktar man det i stekpannan. Är ni det minsta osäker så är det OK. Det luktar nämligen "pekka" om är dåligt - ingen risk att man tar det till vara i så fall. Själv kastrerar jag aldrig mina "julgrisar".  

Kryddan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jul-04 kl 23:12 »
Det behövs som det står ovan inte kastreras men det är  fler % som har hög skaltolhalt och alltså luktar illa vid tillagning än en %. Det luktar som stark armsvett och även so-grisar(honor) kan lukta. Grisar som går ute och bökar kan drabbas av rödsjuka, det är en bakterie som förgiftar grisen och kan botas i tidigt stadium med antibiotika men leder ofta till sterilitet hos djuret. Grisen får feber och röda fläckar på kroppen, framförallt på ryggen och på ovansidan. Vaccin kan en veterinär ge grisen vilket är ett bra DJURSKYDD då det hindrar sjukdom. Det finns fler sjukdomar man kan vaccinera emot.  
Är man osäker på hur djuret ska skötas ska man nog anlita folk som vet. T.ex. veterinärer eller rådgivare som kommer och tittar hur det ser ut hemma med utrymmeskrav och beteendebehov.(gytjepölar o.s.v.) Det har ett djur rätt till enligt den svenska djurskyddslagen tycker jag även om det "bara" är en eller två hemmagrisar, djurskyddslagen är inte till endast för bönder.  Då kan man också prata om framtida planer man har med djuren, avel eller liknande. En vuxen sugga har helt andra behov än en nyfödd spädgris och det kan behövas mer än ett litet plåtskjul!

Krusmynta

« Svar #4 skrivet: 19 jul-04 kl 19:46 »
 ???Annars borde det väl smaka galt om vildsvin som man skjuter ute i naturen oxå?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1158 gäster, 2 användare
carlie2, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser