Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stalljournalen individnummer  (läst 2244 gånger)

agge

  • Inlägg: 231
Stalljournalen individnummer
« skrivet: 14 sep-08 kl 09:54 »
I Jordbruksverkets gula stalljournal, är det obligatoriskt med individnummer efter
1 januari 2008, räcker det att jag skriver in ind.v.nr på de nya tackor som jag behåller i år eller ska jag skriva om alla gamla ?
Hade hoppats på att det skulle räcka med att man var med i Elitlamm , men icke.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #1 skrivet: 14 sep-08 kl 09:59 »
Har också funderat om jag behöver märka om dom gamla damerna som bara har SE nummer i örat...?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #2 skrivet: 14 sep-08 kl 12:09 »
Så här står det på Jordbruksverkets hemsida:

Oförändrade krav på journalföring och transportdokument - får och getter

I samband med utskicket gällande får- och geträkningen i november 2007 till alla registrerade djurhållare av får och getter informerade Jordbruksverket om att det från och med 1 januari 2008, skulle bli obligatoriskt att föra in får och getter på transportdokument och journal individuellt för de djur, som enligt reglerna ska märkas med individnummer. Genom en ändring i EU:s regelverk under december månad har detta krav skjutits på framtiden varför du även fortsättningsvis kan föra in djuren på transportdokument och journal gruppvis om så önskas.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #3 skrivet: 14 sep-08 kl 13:56 »
Har också funderat om jag behöver märka om dom gamla damerna som bara har SE nummer i örat...?

Du behöver bara skriva dit deras individnummer (från härstamningsbeviset) på öronmärket dom har.*
Man får inte ta bort märken på inköpta djur.

(*När det blir krav på att får födda före 9 Juli 2005 ska ha individnummer.)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #4 skrivet: 14 sep-08 kl 15:00 »
Men..dom äldsta jag har , dom har inte härstamningsintyg... :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

agge

  • Inlägg: 231
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #5 skrivet: 14 sep-08 kl 17:20 »
Men..dom äldsta jag har , dom har inte härstamningsintyg... :(
Samma här. Och nu har jag fått papper fr. jordbr.verket att de ska vaccinera mina djur för blåtunga och då måste alla vara individmärkta.
Kan man sätta dit ett märke i andra örat med individ nummer om de har ett med bara se nummer i andra.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #6 skrivet: 14 sep-08 kl 21:00 »
Samma här. Och nu har jag fått papper fr. jordbr.verket att de ska vaccinera mina djur för blåtunga och då måste alla vara individmärkta.
Kan man sätta dit ett märke i andra örat med individ nummer om de har ett med bara se nummer i andra.

Ja, de måste väl ha märken i båda öronen i vilket fall som?! På det märket som det bara har SE-nummer kan du skriva dit individnummer för hand med vattenbeständig tusch.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #7 skrivet: 14 sep-08 kl 21:02 »
Glömde, vet inte om man kan skapa egna nya individnummer? Kolla med jordbruksverket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #8 skrivet: 15 sep-08 kl 16:14 »
Ja, de måste väl ha märken i båda öronen i vilket fall som?!

Nej inte om djuren är födda före Juli 2005 och kvar på födelsegården så behöver dom inte ens ha öronmärke.
Men om dom säljs/köps ska dom också ha ett märke i båda öronen.

Saknar dom id nr så ring uppfödaren och få deras id nr, för det måste ju uppfödaren ha i sin Journal
om han inte är totalt oseriös dvs.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

agge

  • Inlägg: 231
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #9 skrivet: 15 sep-08 kl 17:10 »
Ringt o kollat med jordbruksverket idag.
Får födda före juli 2005 behöver inte ha två märken eller individnummer om de är kvar på gården.
Mitt problem är att jag ska få vaccinerat mot blåtunga o då måste alla djur vara individmärkta, jag trodde att jag kunde smäcka dit ett märke med se nr o indiv.nr i det andra örat på våra gamlingar födda före 2005, men så får man inte göra enl kundtjänst på verket.
Sista budet är att jag ska vänta tills jag varit på info. möte som kommer o fråga där.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #10 skrivet: 15 sep-08 kl 17:58 »
där jag var med och tog prover använde vi alla möjliga märken ...  vet tyckte det var ok , bara dom hade ett märke i örat med nr.

dom på kundtjänst har förmodligen inte varit ute och sett får eller märken....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

agge

  • Inlägg: 231
SV: Stalljournalen individnummer
« Svar #11 skrivet: 15 sep-08 kl 19:23 »
dom på kundtjänst har förmodligen inte varit ute och sett får eller märken....

Ungefär den uppfattningen fick jag också ::) men det var dom som skulle kunna svara på alla frågor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sundance, Sofia Ahlman, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser