Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag ger upp..  (läst 13320 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Jag ger upp..
« Svar #40 skrivet: 14 sep-08 kl 16:19 »
O har dom börjat så finns det ingen hejd.. >:(

Jag hade samma förra året, det spelade ingen roll vad jag gjorde!! Dom rymnde o rymnde... Jag bytte ag. satte på dom sånt där halsband.. stängslade om tätare o tätare.. till slut hade dom 5 cm mellan trådarna o stack iallafall.. Jag höll på att få vansinnesanfall.... ::)
Vi klipte dom och höll var och en av dom mot tråden så att dom fick ordentligt med ström.. Men inte..

Men, en dag rymnde dom inget mer.. Vet inte varför... ??? Vi gjorde oss inte av med nån eller liknande..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 14 sep-08 kl 16:21 »

Jag hade samma förra året, det spelade ingen roll vad jag gjorde!! Dom rymnde o rymnde... Jag bytte ag. satte på dom sånt där halsband.. stängslade om tätare o tätare.. till slut hade dom 5 cm mellan trådarna o stack iallafall.. Jag höll på att få vansinnesanfall.... ::)
Vi klipte dom och höll var och en av dom mot tråden så att dom fick ordentligt med ström.. Men inte..

Men, en dag rymnde dom inget mer.. Vet inte varför... ??? Vi gjorde oss inte av med nån eller liknande..
Hurra!  ;)
Jag ser fram emot slakten redan nu..  ;D

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #42 skrivet: 14 sep-08 kl 16:23 »

Det enklaste brukar vara att ta in dom nån dag eller två i fårhuset och sedan nysläppa dom igen med staketet lite flyttat vid favoritrymningsstället . Eller det allra bästa är att byta hage när dom börjat rymma. Det brukar lösa problemet.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #43 skrivet: 14 sep-08 kl 16:23 »
Jag menade att om nu Rosa vill framföra något vettigt så behöver hon inte göra det med en massa "dryg-smile:isar"

Jag använde en=1  ::)  när blev 1 liktydigt med "en massa" ??  ;D ;D

Och jag vet någons sambo som också använde  ::) i inlägget till mig
men det kanske då var en annans sorts  ::) eller vad säger du Mårten ??

Det är ju inte så lätt att veta menar jag
vem som får använda den där smileisen och vem som inte får det....
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

klorofyll

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 14 sep-08 kl 16:44 »
Jag måste få göra ett inlägg här. Jag älskar Alternativ för alla kloka, gulliga, medkännande,
galna, analytiska och skarpa inlägg! Det är blandningen som gör det!!! Presis som i verkliga livet,
bara det att det är för långt till er i verkliga livet... Eller?!

Robb

« Svar #45 skrivet: 14 sep-08 kl 17:59 »
Har du flera jordspett ?
Annars banka i nåra till . Om du kan sätt jordspetten så blött som möjligt.
Jag ställer samma fråga som Agge, Jordspetten...Har du ordentliga? Och naturligtvis ett bra fulladdat batteri? Har du haft mycket gräs på understa tråden så drar det ur ganska snabbt, särskillt när det har varit så blött. Hoppas du får ordning på stängslet.
« Senast ändrad: 14 sep-08 kl 18:31 av Robb »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 14 sep-08 kl 18:46 »
Jag ställer samma fråga som Agge, Jordspetten...Har du ordentliga? Och naturligtvis ett bra fulladdat batteri? Har du haft mycket gräs på understa tråden så drar det ur ganska snabbt, särskillt när det har varit så blött. Hoppas du får ordning på stängslet.
Morsning!
Jordspett har jag, fast jag vet ju iof inte om de kan klassas som ordentliga.. Det är armeringsjärn, kopplade till aggregatet med blanktråd.
Som reservlöning har vi pratat med en granne som ville ha en gammal hage betad, så i värsta fall får det bli till att ge sig ut med släggan igen och stolpa upp en ny hage och sätta fårstängsel. En annan granne var förbi idag och sa att vi kunde ta hennes gamla fårnät..  :)

Men vi ska som sagt försöka klippa dem först och främst och se om det kan hjälpa.. testade att klippa lite nyss och det var ju inte direkt enkelt det heller..  ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 14 sep-08 kl 18:50 »
Statisk spänning eller snabbare pulser är inte tillåtet och skadar djuren om dom fastnar. Och just får är expert på att fastna.......

Ok.. Fasen jag är säker på att jag läst om någon som skrev om statisk spänning i någon tråd, men jag kan inte hitta det nu.
Men hur är det med pulserna? Finns det någon form av "max-hastighet" mellan pulserna också? Jag hittade inga aggregat med ställbara pulser så det kanske betyder att det bara är en intervall som är godkännd.

Robb

« Svar #48 skrivet: 14 sep-08 kl 19:03 »
Duger bra med armeringsjärn, om de är tillräckligt långa, nästan en meter och fler än ett. :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 14 sep-08 kl 19:20 »
Duger bra med armeringsjärn, om de är tillräckligt långa, nästan en meter och fler än ett. :)
Jag har satt 4 stycken utspridda på en sträcka på c:a 8 meter.. Fast 1 meter ned har jag inte slagit i dem, snarare 20-30 cm kanske.

Robb

« Svar #50 skrivet: 14 sep-08 kl 19:38 »
Det duger nog.  :)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #51 skrivet: 14 sep-08 kl 19:51 »
Jag har satt 4 stycken utspridda på en sträcka på c:a 8 meter.. Fast 1 meter ned har jag inte slagit i dem, snarare 20-30 cm kanske.

De ska ner så djupt det bara går ( gärna en meter om det går) och gärna på ett fuktigt ställe. Jag har mina spett nedslagna i en bäck för att få så bra effekt som möjligt. Jag har 14 Joule och har därmed 14 spett i bäcken.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

louise

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 14 sep-08 kl 20:16 »
jag har fått lära mig av klokale lantbruksaffären att många bönder inte lyckas med sin jordning för att spetten är rostiga. Men att man skulle ha många hade han aldrig hört. Men ett spett per joule är väl det som gäller, och så en meter ner i marken.

Jag har orostiga spett, 90 cm ner i marken (de man köper är inte mer än en meter, hur fan har de tänkt!?) och ett spett per joule. Å så nåt visst avstånd mellan alltihop som jag har glömt. Tror tio meter från aggregatet  å sen en eller två meter mellan spetten.

Men starkare aggregat! Som ajgsa, mitt är på 7,5 och det är svagare än de flesta andras här på forumet.

Robb

« Svar #53 skrivet: 14 sep-08 kl 20:37 »
Det kanske är jordningen då som är problemet. Jag jordar i ett blött dike. Det blir nog till att banka ner spetten, Mårten. :)

saittam

• Öland
« Svar #54 skrivet: 14 sep-08 kl 20:44 »
har själv aldrig haft några problem med tackorna. men med lammen hade jag problem tidigare..
nu har jag lammning inne på bädd och vid betessläpp stängslar jag upp en hage 30*30 meter med 6 eltrådar som dom får gå i några dagar och smaka på el stängslet.
efter det släpper jag ut dom i stora hagen med 3 trådar och det har fungerat hur bra som helst

har dom väl fått smaka på elstängslet så  är dom inte så rymlingsbenägna
funkar jätte bra för mig

bra sida

Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 14 sep-08 kl 20:50 »
Tackar för era svar!
Alternativ är en vansinnigt bra kunskapskälla! Ska försöka hitta några rostfria spätt att dra ned i backen, blött är det så förtvivlat så för den sakens skull är jag inte orolig. Där emot tror jag djupet blir ett problem, iaf där jag har aggregatet nu..

Nu är ledartackan klippt! Det är tur att man inte blev frisör iaf, fast förhoppningsvis hade man fått lite medgörligare kunder då.. Något annat som är tur är att jag redan har avlat min barn-kvot för efter detta känns det inte som om funktionaliteten i de nedre regionerna kommer att bli riktigt OK igen..

I morgon beställer jag ett riktit kraftigt aggregat och sedan ska de få gå i en liten "test-hage" så att de får känna på elen ordentligt.

Charlotte

• -
« Svar #56 skrivet: 14 sep-08 kl 20:53 »
 Fast jag tror inte jordningen är problemet, du fick väl bra med ström på tråden för att vara ett litet aggregat?
Jag använder ett futtigt, litet, gammalt och billigt aggregat till mina får när dom går på skogen och det har fungerat, peppar, peppar...
Hemma däremot har jag riktiga superstarka nätdrivna aggregat, kanske respekten sitter kvar ifrån dom även på skogsbetet?
                                      Mvh
                                  Charlotte
« Senast ändrad: 14 sep-08 kl 21:00 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #57 skrivet: 14 sep-08 kl 20:54 »
Jag har fått lära mej att man ska använda kopparrör till att slå ner i marken, men jag vet faktiskt inte varför? Någon som vet? De kanske leder bättre och ärgar ju istället för att rosta, kanske det är skillnaden ???
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 14 sep-08 kl 21:07 »
Fast jag tror inte jordningen är problemet, du fick väl bra med ström på tråden för att vara ett litet aggregat?
Jag använder ett futtigt, litet, gammalt och billigt aggregat till mina får när dom går på skogen och det har fungerat, peppar, peppar...
Hemma däremot har jag riktiga superstarka nätdrivna aggregat, kanske respekten sitter kvar ifrån dom även på skogsbetet?
                                      Mvh
                                  Charlotte

Nä jag tror nog helt enkelt att det är ett för klent aggregat, jag förlorar ju inte särskilt många volt (max 25%) längst bort på stängslet.. Men det är ju iof alltid bra att optimera så mkt man bara kan.

Om jag nu blir tvungen att köpa ytterligare ett aggregat (*suck*), tror ni att detta är tillräckligt då? Jag måste ha ett batteridrivet.
Det jag funderar på är detta:
http://www.nordpost.se/Shop/infovisa.asp?artnr=1204807&Ggart=1204807

Vilse

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 14 sep-08 kl 21:17 »
jag har inte laest alla svaren.
jag har faar i ett hagsystem som har 7 wire traad.
7 traadar, ingen tagtraad utan bara traadar.
det magiska aer att ha nedersta traaden paa ca 2-4 cm oever backen.
dom kan inte beta sej under traaden!
haart spaend traad.
har enstaka individer som tar sej ut ibland men inga massrymningar.
efetr at jag spent alla nedersta traadarna saa har ingen tagit sej ut.
dom betar sej ut och liksom kryper under.
har haft hagar med faar naet och om nedersta inte aer haart spaent saa tar dom sej under daer okcsaa.
jag har en manick, traadspaennare som liksom funkar som en domkraft och spenner saa haart jag kan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser