Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ledsen =((  (läst 4500 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
SV: Ledsen =((
« Svar #20 skrivet: 18 sep-08 kl 11:40 »
"BIRGIT"  du är en klok människa, du får gärna flytta och bo granne med mig ;)

Hur som hälst, jag kommer kämpa vidare. Jag är långt ifrån någon expert på får ( mer erfaren med getter ) men får är lättsammare (rymmer inte lika mkt) och passar vårt hushåll. Jag försöker se på det såhär.... lärdom!! men jag har varit i kontakt med fårhälsovården så nu väntar jag bara på bekräftelse och inbetalningskort :D
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Fåraherden

• -
« Svar #21 skrivet: 21 sep-08 kl 09:01 »
Sorgeavdelningen. Hittade en av mina gamla trotjänare med benen i vädret i går. Brunt gegg ur munnen, mycket men fin avföring.
Även om vi slaktar lammen så svider det när en gammal tacka eller bagge går bort. Jag får ett personligt förhållande till dem.

Det här tackan var rätt fet så här i slutet av betessäsongen. Hamnar de på rygg som hon uppenbarligen gjort behövs ju inte mycket för att lungorna ska kollapsa.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #22 skrivet: 21 sep-08 kl 09:51 »
Brunt gegg ur munnen, mycket men fin avföring.

Är den bruna geggan maginnehåll som kommer upp via munnen när de har blivit liggande? Jag vet ju hur viktigt det är med kroppsposition och huvudläge vid bedövning av djur, speciellt idisslare. Alltså om en idisslare dör och det finns brun sörja i munnen så har detta antagligen inget med dödsorsaken att göra?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #23 skrivet: 22 sep-08 kl 03:11 »
Sorgeavdelningen. Hittade en av mina gamla trotjänare med benen i vädret i går. Brunt gegg ur munnen, mycket men fin avföring.
Även om vi slaktar lammen så svider det när en gammal tacka eller bagge går bort. Jag får ett personligt förhållande till dem.

Det här tackan var rätt fet så här i slutet av betessäsongen. Hamnar de på rygg som hon uppenbarligen gjort behövs ju inte mycket för att lungorna ska kollapsa.

JA.. det var ju exakt det som hände min. Jätte fin avföring och så. Men just det här geggan, rosslig i andningen, tungandad
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Birgit

« Svar #24 skrivet: 22 sep-08 kl 07:14 »
Men din moaoliver låg väl inte på rygg? Det är ju inte ovanligt för finull annars. Har oftast att göra med att de är för otympliga i förhållande till sin lantraskonstruktion. Finns de i föreningen som avlar på breda bogar (vilket leder till att frambenen får bredare avstånd) vilket leder till att de får svårare att ta sig fram i terräng, samtidigt som det avlats mycket på storlek.
Hade själv en del såna >:( Men lärde mig genom åren att avla på de smalare bogarna, vilket elliminerade ryggtippandet ;)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #25 skrivet: 22 sep-08 kl 12:25 »
Men din moaoliver låg väl inte på rygg?

Ja, nä det gjorde hon inte... missade det! :-[
  Nä hon låg på sidan. Och kunde inte resa på sig själv.  :-\

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #26 skrivet: 22 sep-08 kl 15:30 »

Ja, nä det gjorde hon inte... missade det! :-[
  Nä hon låg på sidan. Och kunde inte resa på sig själv.  :-\

Även visst sidoläge kan bidra till att maginnehåll kommer upp i munnen. Det kan vara bra att notera vilken sida djuret ligger på när det hittas.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser