Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning/godkända element  (läst 14096 gånger)

prince

SV: Uppvärmning/godkända element
« Svar #20 skrivet: 15 sep-08 kl 00:39 »
 med regler, men ärligt så struntar jag helt i det.. ( nja, inte helt, mear inte så utan jag använder mitt sunda förnuft istället) Jag har haft vanligt elemen övriga vintrar och haft det varmt ch gott till hönsen, men med vad eleb kostar idag så måste jag dra in på allt jag kan..  Jag menar, element hos hönsen, element i mitt "vattenrum" som är i stallet där hydroforen står för att inte vattnet ska frysa, uppvärming i mitt hus ( gammal gård som har drag) ( och ändå eldar jag även med ved..)det kostar för mkt...  Hade nästan 5000 kr per månad förra vintern.. Det är för bra alltså, så nu drar jag in på det jag kan.. Så keramiklampor och värmeplatta under vattnet ska utprovas denna vintern så får vi se hur det går..  Har ju elementen kvar om det skulle krisa!!

Strajder

• Aspegården
« Svar #21 skrivet: 15 sep-08 kl 05:10 »
med regler, men ärligt så struntar jag helt i det.. ( nja, inte helt, mear inte så utan jag använder mitt sunda förnuft istället)
Försäkringsbolagen kastar sig med glädje över alla möjligheter att minska ersättningen vid en brand eller annan skada. Det finns nog en orsak att de är aktiva i LBK! På vår gård gjorde Länsförsäkringar en besiktning innan man beräknade premien. Vissa installationer fick inte användas alls. Stall och hönshus räknas som brandfarliga utrymmen på grund av dammet som samlar sig på element och i belysningsarmaturer.  Dammet gör att man får risk för brand efter en tid. De flesta elprylar för vanliga bostäder är istället konstruerade för att kunna användas i fuktiga miljöer där man inte behöver ta någon större hänsyn till brandrisken.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #22 skrivet: 15 sep-08 kl 07:07 »
De från Högberga som är 20cm i diameter, men energisparknapp, är jag ganska säker på är godkänd för 170. Har flera likadana...  :-\ De säljer väl 250wslampor eftersom sådana armaturer fortfarande finns (men inte nya??) men dåligt att de inte skriver ang det i katalog och på nätet... Ring och fråga för säkerhets skull!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Lycka

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 15 sep-08 kl 07:20 »
Kamflänselement är dyra nya, men en väl värd investering.
Köper man begagnat bör man se över elen av fackfolk.
Hedemorahöns

Strajder

• Aspegården
« Svar #24 skrivet: 15 sep-08 kl 07:30 »
De från Högberga som är 20cm i diameter, men energisparknapp, är jag ganska säker på är godkänd för 170. Har flera likadana...  :-\ De säljer väl 250wslampor eftersom sådana armaturer fortfarande finns (men inte nya??) men dåligt att de inte skriver ang det i katalog och på nätet... Ring och fråga för säkerhets skull!
Samma lampor säljs av Nordpost och i deras information står: "Passar infraglödlampor 100W till 175W."

Strajder

• Aspegården
« Svar #25 skrivet: 15 sep-08 kl 07:38 »
kamflänselement?

Vad är det för typ av element?

MVH I-K
Du ser en bild allra först i tråden (inlagd av Vimsan) som visar ett kamflänselement. Det ser ut som ett avlångt rör. Det är, vad jag vet, förutom en sorts speciella byggfläktar den enda typen av element som får användas i dammiga miljöer. Många sätter in så kallade frostvakter men de är avsedda för pumphus och andra fuktiga miljöer. En av de dyrare/bästa frostvakterna med en klassning (IP44) som innebär att den kan sättas utomhus har denna text: "Modellen FMLR 200W er i rostfritt utförande och lämplig før krävande miljöer som pumpgropar eller lokaler med hög luftfuktighet där kondens riskerar att rost får fäste i produkten. Godkända av SEMKO.
OBS! Ej för montering i stallar."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #26 skrivet: 15 sep-08 kl 07:56 »
Häromdagen hade ute en elektriker rekomenderad av Länsförsäkringar för att gå igenom elen till vårat nybygge.  Jag blev jätteförvånad när han ansåg att ett oljeelement var helt ok i hönshuset, då elementet kommer sitta 2m från utrymmet där hönsen går. Så länge jag inte hade elementet inne hos djuren så skulle det gå bra...  ???

Fick också veta, både av elektrikern och sedan av Länsförsäkringar själva som vi dubbelkollade med, att de godkänner INTE julas "elprylar" Trots att de är godkända och märkta med rätt IP enl EU, så anses de inte säkra nog. det har tydligen varit många incidenter med julas saker...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Bovanägare

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 sep-08 kl 08:28 »
Godkända kamflänselement finns att köpa hos Nordpost, dyra men säkra. Jag har såna inne bland hönsen, de sitter ca. 30 cm ovanför ströbädden och blir dammiga men de ska de tåla enligt instruktion.

De var fasen att Julas elsaker inte ska vara säkra, jag som har fläktar därifrån.......... :-\.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 sep-08 kl 09:00 »
Det mesta av Julas "elprylar" är standardgrejer som säljs på tusen andra ställen. De kan ju inte vara mer eller mindre farliga beroende på vem som säljer dem.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 15 sep-08 kl 11:11 »
Måste man uppge var man köper sina elprylar.
Hur är det med Rusta och Claes Olsson ?????
Hedemorahöns

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #30 skrivet: 15 sep-08 kl 13:11 »
Godkända kamflänselement finns att köpa hos Nordpost, dyra men säkra. Jag har såna inne bland hönsen, de sitter ca. 30 cm ovanför ströbädden och blir dammiga men de ska de tåla enligt instruktion.

De var fasen att Julas elsaker inte ska vara säkra, jag som har fläktar därifrån.......... :-\.
Kan du slå en blick på min bild (jag startade tråden den ligger först...) är detta ett kamflenselement ???
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #31 skrivet: 15 sep-08 kl 13:14 »
Tja... länsförsäkringar sa iaf till oss att inte köpa från jula (men rekomenderade nima) Den dag stället har brunnit ner kan du tydligen nekas ersättning om det framkommer att det är julas m.fl. elprodukter använts. Dessa godkänns inte av försäkringsbolaget ooavsett om de är installerade av elektriker...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 15 sep-08 kl 13:27 »
Ja första bilden är ett kamflänselement
Hedemorahöns

prince

« Svar #33 skrivet: 15 sep-08 kl 19:40 »
Jag menade inte så, bara det att jag använder mitt sunda förnuft.. :D
Det där med Jula..  Det får stå för din kontakt på ditt försäkringsbolag. ;) De har ingen rätt till att säga så. Det som är viktigt är att det är rätt ipklass, installerat korrekt och används inom korrekt område.. vem som sedan är återförsäljare hör inte till saken..  Det är oftast samma produkter med olika märke från olika återfärsäljare..  :D Jag fick ok till att ha element inne hos hönsen trots att jag har spån...  Dock så sitter elementen upp en bit på väggen och mot stenvägg, men ändå..

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #34 skrivet: 15 sep-08 kl 19:46 »
Fast försäkringsbolaget kräver inte bara rätt ipklass utan nu är det även brandskydd som gäller... Vilket inte jula m-fl. uppfyller tydligenJag har ingen aning om vad de får och inte får, bara vad försäkringsbolaget säger till mig. Och jag vågar inte chansa, med tanke på att det är dem de hängder på den dag gården brunnit ner...  :-\

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 sep-08 kl 20:52 »
Då får man hoppas att kvittona brinner upp också, för då lär det bli knepigt för försäkringsbolaget att påstå att grejerna är köpta på Jula.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #36 skrivet: 15 sep-08 kl 20:56 »
Jovisst.  ;) Oavsett så har de säkert svårt att bevisa ngt eller ens få rätt i saken, men jag vågar faktiskt inte chansa.  :-[

Strajder

• Aspegården
« Svar #37 skrivet: 15 sep-08 kl 21:29 »
Fast försäkringsbolaget kräver inte bara rätt ipklass utan nu är det även brandskydd som gäller... Vilket inte jula m-fl. uppfyller tydligenJag har ingen aning om vad de får och inte får, bara vad försäkringsbolaget säger till mig. Och jag vågar inte chansa, med tanke på att det är dem de hängder på den dag gården brunnit ner...  :-\
Det hela låter som en missuppfattning och har sin grund i JULA's lysrörsarmaturer. De är avsedda för garage och industrilokaler men är inte F- och D-märkta vilket krävs av lysrörsarmaturer i stall och hönshus. F-märkning innebär att de får monteras på brännbart underlag (trä!) och D-märket innebär att de inte blir så varma att de kan antända dammet som samlas (yttertemperatur maximalt 90°C vid normal drift). JULA har inga armaturer som uppfyller dessa krav, inte ens deras dyraste industrarmaturer klarar stallmiljö.

En del av JULA's övriga produkter är ju helt OK för ändamålet.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #38 skrivet: 15 sep-08 kl 21:34 »
Mycket möjligt att det är så, men vi "fick", eller rekomenderades inte kanske man ska säga, att köpa minsta kabel eller uttag därifrån...  :-\ Det var ord och inga visor från försäkringsbolaget (vilket visserligen inte betyder att de har rätt!  ;))

Ngt annat som de också tyckte var ok, vara att installera värmeväxlare med eget element i hönhuse, för övrigt.

Strajder

• Aspegården
« Svar #39 skrivet: 15 sep-08 kl 21:50 »
Mycket möjligt att det är så, men vi "fick", eller rekomenderades inte kanske man ska säga, att köpa minsta kabel eller uttag därifrån...  :-\ Det var ord och inga visor från försäkringsbolaget (vilket visserligen inte betyder att de har rätt!  ;))
Jag skulle nog i det läget ha kontaktat försäkringsbolagets kontor med ett mail och påpekat att deras lokala representant (brukar ofta vara extraknäckande "normala" personer utan expertkunskaper) betett sig underligt. Den centrala rekommendationen (som utarbetas av försäkringsbolagens experter, inte deras lokala ombud!) finns sammanställt i LBK's pärm. Det är de reglerna som ska följas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser