Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fiska med mjärdar  (läst 32380 gånger)

Slättahultarn

fiska med mjärdar
« skrivet: 12 sep-08 kl 07:25 »
har lagt ut en ryssja för första gången och tagit upp några dagar senare men ingen fångst. Har försökt ett par gånger nu men ingen fisk.
Sjön som jag försökt i har svärfar fått mycket fisk med mjärde på samma ställen som jag lagt mina mjärdar så det borde finnas fisk.
Han har heller inte använt något bete.
Så frågan är nu vilken teknik ska man använda vid mjärd fiske och vilket bete funkar? och är det något mer man bör tänka på?   

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: fiska med mjärdar
« Svar #1 skrivet: 12 sep-08 kl 10:50 »
Vad ska du fiska?, och vilken typ av mjärde har du?.
Finns ju lite olika varianter - ihopfällbara-små-stora-med eller utan stängarm-tillverkade av "garn"/hönsnät, osv.

Slättahultarn

« Svar #2 skrivet: 12 sep-08 kl 12:47 »
den ryssja jag har är rätt liten den kan väl kallas hopfällbar för den är som ett dragspel tillverkad i garn har tänkt att göra några i hönsnät också. Fast då blir dom nog fyrkantiga.
Helst vill man väl få abborre men gädda går ju också

Lainde

• -
« Svar #3 skrivet: 12 sep-08 kl 15:43 »
Glömde fråga om det är mörkt eller "klart" vatten som du fiskar i?.

Slättahultarn

« Svar #4 skrivet: 14 sep-08 kl 10:28 »
mörkt vatten tror jag hur ser man skillnad?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 sep-08 kl 10:30 »
Hur mkt siktdjup är det? Ser man knappt handen om man kör ned den i vattnet eller ser man många meter?

Slättahultarn

« Svar #6 skrivet: 14 sep-08 kl 11:54 »
40 cm ser man nog max så det är väl mörkt vatten

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 14 sep-08 kl 13:59 »
Ok!

Har fiskat insjöfisk med mjärden i lite mörkare vatten "sedan pojk", och för mig finns bara 1 modell.
Det är mjärden tilverkade av blankgalvat hönsnät i måtten 1x1x0.90 m (LxBxH).
Det ska dessutom vara försett med en ordentlig "stängarm" på minst 60-70 cm.
Är man ute efter gädda så agnas det med levande mört - har man ingen mört så knycklar man ihop lite stanniol och kastar in som nödlösning.
Till abborre så använder jag ingenting i agnväg.
Mera viktigt då att mjärdet är blankt och fint - får alltså inte vara rostigt, för då blir det genast mindre fångstrikt.

Slättahultarn

« Svar #8 skrivet: 14 sep-08 kl 18:51 »
ok får bygga en sån istället. Hur ser stängarmen ut är det själva konan där fisken simmar in

Lainde

• -
« Svar #9 skrivet: 14 sep-08 kl 21:43 »
Där är ingen kona, utan enkelt förklarat kan man säga att mjärdet är uppbygg som en 4 kantig bur där man "slitsat upp", en smal öppning i mitten på ena väggen.
Exakt mitt för denna öppning sätter man sedan en "dörr" rakt ut från mjärdet  om ca 70 cm längd x totalhöjden.
Grejen blir då att fisken styrs in från båda sidor om stängarmen (dörren), och mot den innåtböjda glipan på 2-3 cm bredd i mjärdets "vägg". (glipan utformad som ett stort "V")

Fö så är det ungefär samma siktdjup här i de flesta insjöarna,,, ca 30-40 cm.

hustran

« Svar #10 skrivet: 16 sep-08 kl 10:42 »
Vi fick en mjärde som var av hönsnät.....jag säger aldrig mer. Det satt fisk i nätet som var väldigt sargad pga. att det skar in i dem. Satsa hellre på "garn" eller plastnät. Ingen rolig syn, jag lovar. :'(

biodlarn

• Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
« Svar #11 skrivet: 16 sep-08 kl 12:07 »
Vi fick en mjärde som var av hönsnät.....jag säger aldrig mer. Det satt fisk i nätet som var väldigt sargad pga. att det skar in i dem. Satsa hellre på "garn" eller plastnät. Ingen rolig syn, jag lovar. :'(

Hur länge låg er mjärde i innan ni tog upp dem? Har aldrig varit med om det ni beskriver.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

Lainde

• -
« Svar #12 skrivet: 17 sep-08 kl 16:07 »
Sargad fisk? - det låter för mig lite märkligt.    :o
Kan ev bero på felaktig maskstrl och hurpass lång tid det är mellan tillf som mjärdet vittjas.

hustran

« Svar #13 skrivet: 20 sep-08 kl 11:42 »
Kollade varje dag naturligtvis, i bland 2ggr.

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
« Svar #14 skrivet: 21 sep-08 kl 01:24 »

Fiskar för mesta med mjärde av hönsnät och enda gången jag råkat ut för "sargad" fisk är när tex en gädda varit i samma bur.
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

Herrarna i hagen

• Naturnära upplevelser för hbt-personer.
    • Herrarna i Hagen
« Svar #15 skrivet: 13 okt-08 kl 22:55 »
Att ta två eller tre st lock från konservburkar å hänga upp i mitten av mjärden funkar galant på aborre.

Samt även att ta björkgrenar och sätta tätt runt mjärden i hönsnätet så får abboren en ren reflex att simma in i det för att gömma sig.

Nåt att testa kanske"?
Glada hbt:are på landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser