Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakugn renovering  (läst 2280 gånger)

ensamvarg_17

• Dalarna
Bakugn renovering
« skrivet: 11 sep-08 kl 20:03 »
Hej alla glada!!!
Det är så här att jag och min sambo har köpt en fäbod där det finns en bakugn som ska renoveras och det finns mycket huvudbry vad gäller rökkanalen.
Var ska den vara placerad långt fram i mitten eller kanske långt bak och ska den sitta på sidan eller i mitten jag har nämligen fått ett antal tipps men alla säger olika så nu undrar jag om det finns någon som är hemma på bakugnsrenovering .

Ps svärfar är murare  så murningen bör inte vara något problem.

???
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

DeadMan

• punken lever
    • -
SV: Bakugn renovering
« Svar #1 skrivet: 13 sep-08 kl 14:30 »
Hej!
Jag hackade fram min bakugn i skorstenen hemma. Och den har jag fixat till med lera och "nya" bakugnsluckor. På denna ugn har jag tre rökkanaler. En fram vid luckorna en under plåten och en överst bak. Hoppas att det hjälpte något MVH DeadMan 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

ensamvarg_17

• Dalarna
SV: Bakugn renovering
« Svar #2 skrivet: 13 sep-08 kl 21:50 »
okej så då är det altså 3 kanaler på din ugn, det är lite lustigt på våran ugn för längst bak var det ett hål som vi gjöt igen med tegel och en massa kalkbruk
men då är det bara att hacka upp ett hål i gjutningen lite motigt men så är det. man vill ju ha nytta av ugnen och inte bara ha den som prydnad.
Det tar nog ett tag innan det blir dags antar jag för nu håller vi på att mura upp skorstenen igen den var fruktansvärt dålig det tog ca 30 minuter att riva 4-5 meter skorsten ;D

Finns det någon bra bok eller någon sida på internet där man kan se hur kanalerna är gjorda?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser