Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrotade maskiner  (läst 5853 gånger)

Charlotte

• -
Skrotade maskiner
« skrivet: 11 sep-08 kl 18:26 »
 Finns det "Skrotar" eller "Demonteringar" för Jordbruksmaskiner? Om ni vet var vill jag gärna ha tips!
Jag har ett några maskiner först och främst Rundbalspress och Slåtterkross som behöver lite nya delar. Delar som är ganska dyra men borde finnas på maskiner som har andra fel än våra... Delar som på slåtterkrossen gör att den bara blivit stående utan reparation.
 I normala fall hade man väl som vanligt snabbt som ögat fått beställa nya dyra delar, men nu är skörden klar och kanske man för en gångs skull kunde använda vintern till att meka och fixa i ordning? :)
Så finns det "Skrotar" eller kanske man skulle kunna förmedla delar här på Alternativ?
                                  Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rak

SV: Skrotade maskiner
« Svar #1 skrivet: 11 sep-08 kl 19:00 »
Hej. Skriv gärna vad det är du söker, skrot har jag gott om...
Mvh Rak

trädman

« Svar #2 skrivet: 11 sep-08 kl 22:46 »
www.tktraktordelar.se är ett exempel. Det finns fler. Det kan nog tyvärr vara svårare att få tag på delar till pressar och slåtterkrossar än till traktorer och tröskor.

Beroende på del kan ett prisvärt alternativ vara att låta någon liten mekanisk verkstad reparera eller nytillverka. Det brukar vara få delar på äldre maskiner som inte går att laga eller nytillverka med relativt enkel utrustning alternativt finns som standardkomponenter. Undantagen är diverse gjutgods, växellådor, kugghjul etc.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 22 sep-08 kl 20:56 »
Hej. Skriv gärna vad det är du söker, skrot har jag gott om...
Mvh Rak

Hej
Du har möjligtvis inte 3st fjädrar till en smatterkoppling till en Tarupslaghack?.Det går med 2 st också för en hittade jag .Men de måste vara lika alla 3 annars blir det inte så bra.Jag har provat med div fjädrar .Fattar inte att det inte finns att köpa någonstans.
Sedan behöver jag 3 remmar till hacken också.
Sedan lär den gå bra för nya slagor har jag gjort och satt på .
Gamla maskiner skapar inga fritidsproblem,2 timmars körning 4 timmars meckande.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Rak

« Svar #4 skrivet: 25 sep-08 kl 19:01 »
Hej
Du har möjligtvis inte 3st fjädrar till en smatterkoppling till en Tarupslaghack?.Det går med 2 st också för en hittade jag .Men de måste vara lika alla 3 annars blir det inte så bra.Jag har provat med div fjädrar .Fattar inte att det inte finns att köpa någonstans.
Sedan behöver jag 3 remmar till hacken också.
Sedan lär den gå bra för nya slagor har jag gjort och satt på .
Gamla maskiner skapar inga fritidsproblem,2 timmars körning 4 timmars meckande.
Lars

He he, känns igen... Inga Tarupskrot tyvärr.

Imp

« Svar #5 skrivet: 12 okt-08 kl 23:57 »
Metallåtervinning heter skrotar numera. Stena är stora på marknaden, men de vet nog inte vad all skit de får in är för något.

Fluidistor

• MB
« Svar #6 skrivet: 16 okt-08 kl 22:06 »
Metallåtervinning heter skrotar numera. Stena är stora på marknaden, men de vet nog inte vad all skit de får in är för något.

Är det någon som lyckats handla något av Stena på senare år? 

Jag har iallafall inte lyckats. Vad jag vet så blev stopp pga att folk skadat sig när dom varit inne på området och "räddat" delar från att pressas...
Lever på räntan.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 okt-08 kl 22:28 »
Om någon av er bor i närheten eller har vägarna förbi Norrköping kan jag rekommendera ett besök hos Skrot-Emil.. Det är en riktig gammal hederlig skrot där allsköns bråte, maskiner, ibland även traktorer står lite huller om buller.. Jag kan gå omkring där och bara njuta..  ;D
Nu finns där ett större parti utav armésläp.. Har vart där och köpt två stycken..

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 okt-08 kl 22:34 »
Skrot-Emil... En lisa för själen. är det vanligt bildrag på släpen? Eller blir det en dryg färd med traktorn. Vad är det för släp?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 okt-08 kl 22:41 »
Skrot-Emil... En lisa för själen. är det vanligt bildrag på släpen? Eller blir det en dryg färd med traktorn. Vad är det för släp?
Det är traktordrag, dvs för hitchkrok.. Svågern jobbar på Norrköpings Handelsstål så vi körde hit dem med en utav deras lastbilar.
Här kommer en bild på släpmodellen...

Ska göra en till timmerkärra, kunde passa ganska bra då den redan har sådana där "glidskydd" (eller vad det nu heter) framför hjulen.

Fluidistor

• MB
« Svar #10 skrivet: 16 okt-08 kl 23:43 »
Om någon av er bor i närheten eller har vägarna förbi Norrköping kan jag rekommendera ett besök hos Skrot-Emil.. Det är en riktig gammal hederlig skrot där allsköns bråte, maskiner, ibland även traktorer står lite huller om buller.. Jag kan gå omkring där och bara njuta..  ;D
Nu finns där ett större parti utav armésläp.. Har vart där och köpt två stycken..

Vad fick du ge för kärrorna?

Skulle kunna ha användning av dragögla och balk från en sådan vagn.
Lever på räntan.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 okt-08 kl 06:56 »
1500 kr enligt hemsidan.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 okt-08 kl 07:52 »
Japp, det stämmer.. Men är man slängd i prutandets svåra konst och om man ev. köper mer saker så är det inte omöjligt att pruta lite.. Jag köpte mina genom en "bulvan" (en utav skrotens storkunder)  och då fick jag båda för 2000:-..  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser