Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skabb  (läst 16770 gånger)

456 Rosa

SV: Skabb
« Svar #60 skrivet: 23 sep-08 kl 10:33 »
Möjligtvis att klimatet inte gynnar skabben lika bra, den finns, men kanske inte i lika stor utsträckning...
Kort päls, torrt klimat osv. När hösten och fukten kommer blir det najsigare för skabben, plus att hästens immunförsvar sänks iochmed pälsbyte osv.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #61 skrivet: 23 sep-08 kl 10:44 »
Är det någon som vet varför det försvinner på sommarhalvåret? Eller iallafall varför det inte kliar då?

Dels beror det på att djuren har längre päls, vilket gynnar skabben. Sen har det med vädret att göra, att det är kallare och fuktigare (detta har jag läst men inte fått någon närmare förklaring på) och sen tror jag att det mycket handlar om miljön. På sommaren går många hästar på bete och rör sig över stora ytor samt kan rulla sig (sand liksom dynga är ju ett beprövat sätt att bli av med ohyra, kolla bara hönsen, grisarna och lamadjuren). På vintern står de i sin box och är ute i vinterrasthagen, vilket nog ger ett större tryck av diverse mindre välkomna gäster.

Läste på en norsk websida om att det är viktigt att upprepa behandlingen 3 gånger med 1-2 veckors mellanrum och att ALLA hästar skulle behandlas. Att man bör upprepa proceduren med 1-2 veckors mellanrum är nog viktigt tror jag. Har läst en hel del om andra chorioptes och då är det så att medlen jag har läst om att de bara dödar de vuxna skabbdjuren, men inte äggen. Därför är det viktigt att upprepa precis när djuren kläckts så att de inte hinner lägga ägg innan man fått död på dem. Oavsett parasit så är det ganska viktigt (och intressant) att ta reda på avskummets livscykel.

Är sebacil receptbelagt?

Skulle det inte vara ganska intressant att drabbade hästägare tog kontakt med tex SLU eller annat relevant universitet för att se om det finns någon som gör eller är villig att göra en studie på chorioptes hos häst?  Ju fler som hör av sig desto mer förstår de att det finns ett problem (både kunskapsmässigt och preparat-betonat). Hästar ligger ju rätt i tiden och det finns många som vill tjäna pengar på dem så därför tror jag att det är ganska troligt att någon kan starta något angående chorioptes!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gräbban

• -
« Svar #62 skrivet: 24 sep-08 kl 09:20 »
Jag behandlade dubbelt så länge som det stod i rekommendationen... Men det hjälpte ju inte. Sedan är det så att det går åt en sabla massa sebacil, för det får inte sparas när det väl blandats ut. Min häst går alltid ute, och har en torr fin hage, dessutom har hon inte börjat få vinterpäls än. Antagligen är hon helt enkelt mer mottaglig av någon anledning.
Jag ska göra ett nytt försök att bli av med det.
Sebacil är receptbelagt.
Den som skrivit om detta på tinkerhemsidan (där jag hittade det första gången) har ju gjort en studie av fotskabb.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #63 skrivet: 24 sep-08 kl 18:09 »
Men,varför använder ni inte Switch? Då ska ju benen gnidas in och sedan en sträng över ryggen? Det verkar ju inte behövas nån badning, det är förmodligen omöjligt att vara säker på att man kommit åt överallt. Switch sprider sig väl själv över kroppen som Flusa eller X-Spot? Också Ivomec. Jag skulle slänga allt som jag abolut inte behövde ha kvar, det är kanske svårt att få rent alla borstar? Såg att även Frontline funkade, det skulle tom vara säkrare än Switch, jag skulle lägga ner allt krut och betala ordentligt för att få bort skabben en gång för alla, det måste i alla fall bli billigare i längden än att dutta på flera ggr varje år i alla år och ÄNDÅ inte få bort eländet. För att inte tala om att det borde vara risk att göra ohyran resistent i längden?
 Skabben måste ju vara fruktansvärt plågsam, djur som gräver gångar i huden.
                                Mvh
                             Charlotte

Om switch funkade så hade inte mina haft skabben kvar
Dom behandlas regelbundet med switch 6 m /år ju
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #64 skrivet: 24 sep-08 kl 18:16 »
Och vore medicinin så starkt giftigt att fölungen i magen kan bli skadad..då ställer jag mig tveksam till om vem som helst får handskas med det..faktist... ::)
Problemet är att sebacil inte är godkännt till häst :(
Så man vet faktiskt inte hurvida det är skadligt eller inte .
jag försöker få tag på SVA hurvida jag kan använda detta på fölisen ..fast på honom kanske det räcker med nåt mildare ..
Jag ställer mej skeptisk till att raka mitt sto dock ,, skabben sitter ju inte i håret så att säja så vad ska rakning göra för skillnad egentligen .
Och för den delen nu kommer hösten med blötan o risken för mugg o skit ,,nee jag vill nog inte raka bort hovskägget denna årstiden dock.

Jag har iaf bunkrat upp med dermokan så hon ska få ett mega bad nu innan det blir kallt ,,men kan jag bada fölet?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Charlotte

• -
« Svar #65 skrivet: 24 sep-08 kl 18:30 »
  Behandlar du lokalt i rakat hovskägg också?
Alla hästar? Sanerar omgivningen totalt?
Jag blir bara så fundersam att det skulle vara totalt omöjligt att bli av med skabben.
Vi hade ett fall hos en "boende"  (människa altså) på jobbet som blivit smittad på sjukhuset.
 Själv hade jag turen att vara tjänstledig just då, men det var total sanering av rummet, ALLA som varit i kontakt med den smittade+deras familjemedlemmar behandlades med Tenutex, det sparades inte på krutet! Men det blev ingen spridning till någon utom en i personalen (innan någon överhuvud taget fattat vad det var patienten hade) och där stannade det.
  Jag vet inte om jag skulle ha behållit en häst som antagligen måste ha det jättejobbigt... Och dessutom är en smittkälla för alla andra i sin omgivning.
 Jag skulle nog försökt EN gång till, med Frontline och sedan slängt ALLT som jag inte kunde sanera med 100%ig säkerhet.
  Har ni fått skabben konstaterad? Kan det inte vara någon sorts eksem?
 Gräbban skrev att hennes häst måste vara mer mottaglig, men skabben måste ju komma någonstans ifrån? Den kan ju helt enkelt inte ha varit borta helt och hållet? Det är ju inte en sjukdom som finns i kroppen utan en parasit. Angreppet måste ha lindrats av behandlingen men aldrig tagits bort helt eller så har något i omgivningen smittat ner hästen igen.
                                   Mvh
                                Charlotte

« Senast ändrad: 24 sep-08 kl 18:32 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #66 skrivet: 24 sep-08 kl 18:34 »
Citera
skabben sitter ju inte i håret så att säja så vad ska rakning göra för skillnad egentligen .
Och för den delen nu kommer hösten med blötan o risken för mugg o skit ,,nee jag vill nog inte raka bort hovskägget denna årstiden dock.

Jag har ju aldrig haft skabb..men vad jag tror vore det särskilld viktigt att raka bort hovskägget just nu ::) Jag skulle nog gjort vad som står i min makt, eftersom det tydligen ökar så här års också?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #67 skrivet: 24 sep-08 kl 20:38 »
skabben sitter ju inte i håret så att säja så vad ska rakning göra för skillnad egentligen .

Nej, men skabben trivs väl extra bra när det är varmt och fuktigt som i ett hosvskägg. Dessutom kommer man åt bättre att behandla. För att undvika "mugg och skit" får du istället se till att hästen går på bra underlag, inte gegga...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #68 skrivet: 24 sep-08 kl 20:46 »
Nej, men skabben trivs väl extra bra när det är varmt och fuktigt som i ett hosvskägg. Dessutom kommer man åt bättre att behandla. För att undvika "mugg och skit" får du istället se till att hästen går på bra underlag, inte gegga...
Med färskt minne av förra vintern då jag förstöre 7hkt sommarhagar så dom skulle slippa leran så kan jag inte ärligt säja att jag kan garantera att nån häst går helt torrt .

Det optimala vore ett bad i dermokan ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser