Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skabb  (läst 16758 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skabb
« Svar #40 skrivet: 21 sep-08 kl 13:07 »
Nope, har aldrig haft skabb och kommer förmodligen aldrig att få det på någon häst i min ägo.

Att bara tvätta hovskägget är bortkastad tid och ett medvetet förfarande att låta hästen lida fortsättningsvis.

Att hänvisa till tinkerföreningens rekommendationer ter sig rent löjligt när det verkar som att alla tinkers har skabb från födseln, allvarligt.

Har inte paratat med en enda vet som anser att det räcker med att lokalbehandla en skabbig häst.
Dessutom gäller det att behandla alla hästar i närheten/stallet, täcken, borstar och dylikt.

Hör du inte ditt eget resonemang ???
Va inte så j-a spydig när du inte ens haft skabb att fightas med!
så klart har jag sanerat allt hästen kommit i kontakt med stall , hästar osv ....
Det heter hovskabb! Den skabben bor i hovskägget .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #41 skrivet: 21 sep-08 kl 13:36 »

Jagvågade inte behandla stoet som var dräktig i våras dock ...man vet ju inte om det kan påverka fölet .

Då var det nog bortkastad tid att behandla de andra och göra en sanering.

Klipper ur tinkerföreningens rekommendation;

"Behandlingsmetoder
Rekommenderad behandlingsmetod, Dan Christensson SVA
Klipp ner benbehåring helt (bar hud, ingen stubb, MYCKET viktigt) från
knäet och ner med en riktig hästklippare. (Finns folk som åker runt och
klipper för en liten penning, läs på ex: www.bukefalos.com under tjänster.)
• Gör därefter 2 Swich pour on behandlingar med intervall som står på
flaskan. Dränk in hela de renrakade benen och lägg en sträng från öron till
svans
.
Har hästen haft rasp- eller muggsår länge ska en antibiotikakur sättas in
samtidigt, då såren kan vara inflammerade och annars återkomma och då
vet man inte vad det egentliga problemet är, sår eller skabb.
• Alla hästar är smittbärare, därför ska alla hästar i stallet behandlas. Även
om den drabbade hästen tas bort från de andra över t ex sommaren lever
skabben kvar på de andra hästarna och hoppar tillbaka när de återträffas,
med samma visa som följd.
Tvätta med hundschampo (sådant som tar ohyra) kontinuerligt en gång i
veckan
. Under Swich-perioden ska man tvätta innan man sätter på
Swichen, annars förtas effekten.
• Det krävs mycket jobb med hovskäggshästar. Enligt Christensson är de
att jämställa med långhåriga utställningshundar. Borsta noga varje dag och
tvätta med hundschampo kontinuerligt.
• Behandling kan i stället för med Swich pour on göras med Frontline
(fästingmedel för katt och hund). Frontline är ett mildare och säkrare, men
dyrare medel."

"Behandlingsmetoder, privatpersoner
Många veterinärer och privatpersoner talar om att effekten förstärks om
man samtidigt som Sebacil- eller Switchbehandlingen ger Ivomec pasta
(vanlig dos) 2 dagar i följd och upprepar behandlingen med två dagar i
följd efter 7 dagar
. (Ivomec har andra verksamma beståndsdelar än Sebacil
och Switch och de är därför inte farliga att blanda.) Pasta fungerar lika bra
som injektion."
« Senast ändrad: 21 sep-08 kl 19:39 av Sar »

Gräbban

• -
« Svar #42 skrivet: 21 sep-08 kl 21:06 »
Nej, inte fan badade jag heller hela min häst i sebacil... Det hade varit extremt svårt och helt otrligt j-vla dyrt....  Däremot tvättade jag och frös alla borstar och grejor.  Jag tror inte jag kommer att kunna få bort det här, om det är den enda lösningen.. Kanske lägga in hela hästen i frysen några dagar???
Hur kommer det sig att det kliar mindre på dom under sommaren och mer nu? Allt annat brukar ju bli värre i värme och fuktighet? Min häst har inte varit i kontakt med andra hästar sen jag köpte henne, så hon hade det med sig därifrån.
Jag tror att det som alla "kallblodsfolk" har sagt är mugg eller rasp troligen ofta har varit fotskabb. De flesta jag pratar med har aldrig hört talas om fotskabb. Jag hade inte hört talas om det innan jag sökte på bukefalos efter hjälp mot det jag trodde var en seglivad mugg, och hittade inlägg om fotskabb.
Nu vill jag bara ha tips om sånt som lindrar klådan.  Jag fixar faktiskt inte att bada min häst i sebacil så ofta under en så lång tid som rekommenderas. Har inte råd heller. Sebacil är förbaskat dyrt. :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

guba

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 21 sep-08 kl 21:26 »
Va inte så j-a spydig när du inte ens haft skabb att fightas med!

Det heter hovskabb! Den skabben bor i hovskägget .

Se där, en förklaring till att du aldrig kommer att bli av med skabben. Om du lever i den villfarelsen att bara för att det heter hovskabb inte finns någon annanstans på din häst så tycker jag faktiskt riktigt synd om din häst.
Hovskabben lever och förökar sig i huden innanför hovskägget men det hindrar den inte från att finnas på övriga delar av hästen, en man eller svansrot kan också duga. Men den kan finnas på hela kroppen, har hästen rullat sig så finns det garanterat överallt då de ramlar ur hovskägget, har de kliat sig bakom örat till excempel så finns de därikring med.
Om du då enbart behandlar hovskägget så finns det mängder med skabb som snart flyttar in i hovskägget igen.
Först trodde jag att du bara drev med oss men nu vet jag bättre, dina hästar kommer alltid att leva med skabb, stackarna.

Jag är inte det minsta spydig, din tolkning av vad jag skriver avgör din inställning.

guba

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 21 sep-08 kl 21:29 »
Måste säga att jag håller med guba... Vi sanerade ALLT när ena hästen hade skabb. bägge hästar, alla borstar mm badades i sebacil, stallet tömdes och hettvättades med högtryck, all utrustning tvättades, täcken frystes. Pepper peppar så har skiten inte kommt tillbaka...
Javisst, gör man det ordentligt så blir man av med skabben, den tål inte bekämpningsmedlen, slarvar man så är det ogjort arbete.
Hästar skall inte lida på grund av okunnighet och lathet hos ägaren >:(

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #45 skrivet: 21 sep-08 kl 23:23 »
Nu vill jag bara ha tips om sånt som lindrar klådan.  Jag fixar faktiskt inte att bada min häst i sebacil så ofta under en så lång tid som rekommenderas. Har inte råd heller. Sebacil är förbaskat dyrt. :-\

Jag blir alldeles mållös och ytterst illa berörd över att ekonomin gör att man ger upp kampen med skabben för att låta sin häst leva ett liv med svår klåda. :'( Finns det verkligen inget sätt där du kan få det att gå ihop för nödvändig behandling? Ingen buffert för vetrinära problem (som ju kan drabba en som ett brev på posten)?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #46 skrivet: 22 sep-08 kl 15:24 »
Javisst, gör man det ordentligt så blir man av med skabben, den tål inte bekämpningsmedlen, slarvar man så är det ogjort arbete.
Hästar skall inte lida på grund av okunnighet och lathet hos ägaren >:(
Jag hoppas att du inte menade mej ,, jag har gjort allt det + mer men det hjälpte inte .
Jag har inte avskabbat denna vår nej men alla år innan ,,,,,och sanerat allt 100gånger om ..
Problemet som jag ser det är just preparatet sebacil .
Jag törs inte använda det nära ögon och näsa iaf .
Mitt "skabb" sto går för sej själv med sin fölunge o har gått själv ett bra tag nu så dom andra har jag fått bukt med .
Men tyvärr så är hennes skabb svårast .
"Den som kastar den första stenen osv ...........
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Charlotte

• -
« Svar #47 skrivet: 22 sep-08 kl 16:48 »
Men,varför använder ni inte Switch? Då ska ju benen gnidas in och sedan en sträng över ryggen? Det verkar ju inte behövas nån badning, det är förmodligen omöjligt att vara säker på att man kommit åt överallt. Switch sprider sig väl själv över kroppen som Flusa eller X-Spot? Också Ivomec. Jag skulle slänga allt som jag abolut inte behövde ha kvar, det är kanske svårt att få rent alla borstar? Såg att även Frontline funkade, det skulle tom vara säkrare än Switch, jag skulle lägga ner allt krut och betala ordentligt för att få bort skabben en gång för alla, det måste i alla fall bli billigare i längden än att dutta på flera ggr varje år i alla år och ÄNDÅ inte få bort eländet. För att inte tala om att det borde vara risk att göra ohyran resistent i längden?
 Skabben måste ju vara fruktansvärt plågsam, djur som gräver gångar i huden.
                                Mvh
                             Charlotte
« Senast ändrad: 22 sep-08 kl 16:55 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

guba

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 22 sep-08 kl 17:00 »

Sådana där frågor skulle alla ställa sig innan de skaffar djur, försöka sätta sig in i allt som kan hända vare sig det gäller ohyra, sjukdomar eller skador.
Allt tänkbart som djuret kommer att kosta under resans gång för det är inte lite de kostar.
Tycker man sig ha råd att skaffa djur så måste det självklart finnas med i planeringen att ta väl hand om dem oavsett vad det är och vad det kostar.

Som du säger skabb äter gångar i hästens hud att med den vetskapen låta ekonomin vara avgörande och låta hästen lida något så förbannat får nackhåren att resa sig på mig.
Hade jag möjligheten skulle jag placera en koloni med skabb i röven på sådana hästägare och personligen hålla handen över tills de hunnit käka sig in ordentligt >:(
« Senast ändrad: 22 sep-08 kl 17:01 av guba »

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #49 skrivet: 22 sep-08 kl 17:54 »
Som du säger skabb äter gångar i hästens hud att med den vetskapen låta ekonomin vara avgörande och låta hästen lida något så förbannat får nackhåren att resa sig på mig.
Hade jag möjligheten skulle jag placera en koloni med skabb i röven på sådana hästägare och personligen hålla handen över tills de hunnit käka sig in ordentligt >:(

Jag vet hur det känns att få skabb!  :P Har behandlat mig så tyvärr kan jag inte dela med mig så ni får känna på det! Fy faaan vad det kliar och fy faaan vad det svider på vissa ställen när man behandlar HELA kroppen!  :-[
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gräbban

• -
« Svar #50 skrivet: 22 sep-08 kl 20:08 »
Men,varför använder ni inte Switch? Då ska ju benen gnidas in och sedan en sträng över ryggen? Det verkar ju inte behövas nån badning, det är förmodligen omöjligt att vara säker på att man kommit åt överallt. Switch sprider sig väl själv över kroppen som Flusa eller X-Spot? Också Ivomec. Jag skulle slänga allt som jag abolut inte behövde ha kvar, det är kanske svårt att få rent alla borstar? Såg att även Frontline funkade, det skulle tom vara säkrare än Switch, jag skulle lägga ner allt krut och betala ordentligt för att få bort skabben en gång för alla, det måste i alla fall bli billigare i längden än att dutta på flera ggr varje år i alla år och ÄNDÅ inte få bort eländet. För att inte tala om att det borde vara risk att göra ohyran resistent i längden?
                                Mvh
                             Charlotte

Jag använde switch, sebacil och frontline på samma gång. Behandlade min häst en gång i veckan från vår till sen höst. Men jag gjorde som det stod på "tinkerhemsidan" och badade inte HELA hästen, som jag nu ser att man borde gjort. Det här är jävligt svårt att bli av med och jag blir J-VLIGT arg när ni kallar mig för djurplågare. Det gör er till imbicilla förbannade besserwissrar!
Jag skulle vilja veta hur bra det är för en häst att bli utsatt för alla de här gifterna på en gång under så lång tid, och framförallt om den ska totaldränkas i det?? Det finns nämligen ingen jäkel därute som har kollat upp det! DEt är inte bara ekonomin som är avgörande utan frågan om det alls är görligt att bada hela hästen i allt detta så många gånger under en så lång period som man ska. Läs hela inläggen innan ni är svarar.
 >:(
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #51 skrivet: 22 sep-08 kl 20:52 »
Jag skulle tro att det är bättre för hästen att bli behandlat färre gånger mycket noggrant än att bli utsatt för medcinen ofta och lite under flera år istället. Det är vad jag tror... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #52 skrivet: 22 sep-08 kl 21:01 »
och det är garanterat bättre för hästen att bli badad i gift ett par ggr än lide resterande del av livet!!  :-\

Sebacil är dyrt, men på mina två hästar (stora nsv) samt deras borstar och lite annat klarade jag hela behandlingen (alltså många upprepningar) på 2 flaskor = knappt 1000kr. Visst är det mkt pengar, men i sammanhanget, dvs hästar, så är det en skitsumma. Hästar kostar...

Om det nu skulle vara så att det inte gick att bli av med skabben trots alla tänkbara åtgärder, borde man kanske fundera på avlivning. Skabb är plågsamt!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #53 skrivet: 22 sep-08 kl 21:04 »
Jag har för övrigt doppat marsvin med marsvinsskabb i sebacil, 4 gånger med rek mellanrum, utan minsta bekymmer. Marsvinet blev friskt och fint, vilket det däremot inte blev av ivomec som är den normala behandlingen. Och trots att jag försökte låta bli, så fick hon det garanterat både här och där runt ögon,näsa, mun...

Jag har överhuvudtaget inte upplevt sabacilen som otrevlig för djuren, hästarna har snarare uppskattat behandlingen. fast luktar starkt, det gör det...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

guba

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 22 sep-08 kl 21:13 »
och det är garanterat bättre för hästen att bli badad i gift ett par ggr än lide resterande del av livet!!  :-\

Sebacil är dyrt, men på mina två hästar (stora nsv) samt deras borstar och lite annat klarade jag hela behandlingen (alltså många upprepningar) på 2 flaskor = knappt 1000kr. Visst är det mkt pengar, men i sammanhanget, dvs hästar, så är det en skitsumma. Hästar kostar...

Om det nu skulle vara så att det inte gick att bli av med skabben trots alla tänkbara åtgärder, borde man kanske fundera på avlivning. Skabb är plågsamt!
Amen. Kul att höra en verklig historia om hur det går när man gör som man skall.

Skall villigt erkänna att jag inte hade koll på kostnaden, efter att ha läst här så trodde jag att det skulle vara betydligt dyrare än 1000:- för två hästar.
Alltså 500:-/häst för att bli av med skabben, mindre än vad en verkning kostar :o

Frances

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 22 sep-08 kl 21:25 »
Mindre än en ledbehandling  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #56 skrivet: 22 sep-08 kl 21:26 »
Sedan kanske inte min häst hade så svår skabb som vissa ovanstående verkar lida av, men så gick det för oss iaf. Dimma har iaf varit skabbfri... 1½år tror jag?!

Jag var tvungen att smita ut i stallet och kika på flaskan med sebacil, det var TRE flaskor som gick åt för strax under 1000kr, de kostade 310kr/st. En flaska innehåller 250ml vilket ger 125 liter bruksfärdig lösning. Det räcker ganska långt även för att tvätta en hel häst. Sedan får man inte vara dum, man sköljer (rentvätade) borstar mm i det först, sedan använder man samma lösning till hästens bad. Man slösar inte heller, utan ser till att hästen är korthårig och att man använder lämpliga grejer för att så lite som möjligt ska gå till spillo. Häll inga hinkar med sebacillösning över hästen, alltså...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #57 skrivet: 22 sep-08 kl 21:27 »
Mindre än en ledbehandling  :)
Mindre än en vaccination också, för den delen!

Frances

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 22 sep-08 kl 21:31 »
Och vore medicinin så starkt giftigt att fölungen i magen kan bli skadad..då ställer jag mig tveksam till om vem som helst får handskas med det..faktist... ::)

Gräbban

• -
« Svar #59 skrivet: 22 sep-08 kl 22:15 »
Är det någon som vet varför det försvinner på sommarhalvåret? Eller iallafall varför det inte kliar då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 3 användare
torbjorn, Nataks, PippiLotta centralt mitt i skogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser