Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skabb  (läst 16751 gånger)

Gräbban

• -
SV: Skabb
« Svar #20 skrivet: 16 sep-08 kl 08:58 »
Ok, jag blaskade med Sebacil och använde Frontline, samt Switch som vanligt. Det kändes helt klart som om jag skulle förgifta henne.... :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 16 sep-08 kl 13:21 »
Apropå skabb, så heter det väl "fotskabb" det som hästar med mycket hovskägg får? Min ardenner har/har haft det och jag behandlade en hel jäkla vinter och vår. Rakade av henne allt hovskägg. Inte faan hjälpte det... :P ::)
Nu stampar hon i marken igen, under sommaren har det varit ganska lugnt men jag orkar bara inte hålla på med det där blasket igen, när det inte verkar hjälpa. Finns det någon annan här som inte heller fått bort det? Eller är det bara på min häst dom satarna prompt ska stanna??
Jag har behandlat i 4 år nu o får inte bort det ,, jag tror det är svårt att få bort det helt o hållet .
Jag kör 6 v vår o höst när jag byter beten med sebacil en gång i veckan ..
På det sättet hålls det i shack men inte mera ,,,,det hjälper inte att raka dom den saken är klar iaf .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #22 skrivet: 16 sep-08 kl 13:53 »
Jag kör 6 v vår o höst när jag byter beten med sebacil en gång i veckan ..

Kan du inte byta preparat? Vad säger veterinären om att det inte försvinner?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 18 sep-08 kl 12:02 »
Kan du inte byta preparat? Vad säger veterinären om att det inte försvinner?
Veterinärerna erkänner att dom vet väldigt lite om hovskabb tyvärr , jag har pratat med spec på ulltuna men han kunde inte ge mej mera råd än min vanliga vet tyvärr ...
Skabb är oftast kronisk, spec om dom är födda med det .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

guba

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 18 sep-08 kl 17:52 »
Skabb är oftast kronisk, spec om dom är födda med det .
Jag som trodde att jag hört det mesta men nu har alla gränser passerats avseende skabbens omöjlighet att komma till tals med.

Födda med det :o  ::)

Gräbban

• -
« Svar #25 skrivet: 18 sep-08 kl 21:12 »
Jag som trodde att jag hört det mesta men nu har alla gränser passerats avseende skabbens omöjlighet att komma till tals med.

Födda med det :o  ::)
Men är det inte så på sätt och vis?? Det är ju hemskt smittsamt, och om modern har det så får ju troligen fölet det oxå...? På så vis kan man ju säga att "dom föds med det". Eller till det.. :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 19 sep-08 kl 13:56 »
Men är det inte så på sätt och vis?? Det är ju hemskt smittsamt, och om modern har det så får ju troligen fölet det oxå...? På så vis kan man ju säga att "dom föds med det". Eller till det.. :-\
Ja det blir ju så .
Min fölis har det redan tyvärr fast jag har behandlat mitt sto i 4 år på raken nu ... :'(
Så min lilla kille blir ju faktiskt "född med skabb"  eller kanske mera korrekt smittad vid födseln antar jag :(

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #27 skrivet: 19 sep-08 kl 14:08 »
Ja det blir ju så .
Min fölis har det redan tyvärr fast jag har behandlat mitt sto i 4 år på raken nu ... :'(
Så min lilla kille blir ju faktiskt "född med skabb"  eller kanske mera korrekt smittad vid födseln antar jag :(

Resistens mot avmaskningsmedlet!  ???
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #28 skrivet: 19 sep-08 kl 14:24 »
Vad jag förstår så är det ytterst viktigt med att behandla alla hästar samt även närmiljön. Förutom hästarna och stallet så bör alla täcken, träns, sadlar, ryktsaker, d.v.s.  allt som används ska rengöras.
Skabben dör av kyla så frys ner allt eller koka det som går.

Tinkerföreningen hade en artikel om fotskabb (det kan givetvis vara idé att genom hudavskrap kolla att det verkligen är fotskabb och ingen annan skabbsort).

http://www.svenskatinker.se/folder_fotskabb.pdf

guba

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 19 sep-08 kl 14:42 »
behandlat mitt sto i 4 år på raken nu ... :'(
Skabb som utsätts för skabbmedel dör till 100%, ren fakta. Har läst att folk lokalbehandlar där de vet att skabb finns på sina hästar vilket är slöseri med tid och pengar och till noll nytta.
Hela hästen måste behandlas då skabb kan finnas vart som helst om än i liten mängd på övriga delar men som orsakar ett garanterat återfall.

Alla hästar i stallet eller måste behandlas. Ja alla hästar som kommit i kontakt med den behandlade hästen, svårare än så är det inte.

Har en häst behandlats i fyra år och fortfarande har skabb  så har inte behandlingen varit korrekt utförd.
Behandlad skabb dör, så enkelt är det.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #30 skrivet: 19 sep-08 kl 18:23 »
Citera
Ingenting är omöjligt, bara olika svårt
;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 sep-08 kl 21:56 »
Citera
Den som har flest djur när vi dör vinner!  ;)

Räknas skabb så lär inte jag ha en chans  :P

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #32 skrivet: 19 sep-08 kl 22:11 »
Räknas skabb så lär inte jag ha en chans  :P

Pst, man får räkna med dammråttorna! ;D

guba

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 sep-08 kl 08:13 »
Pst, man får räkna med dammråttorna! ;D
Tack för omtanken men det hjälper inte mig, har inte sådan ohyra heller 8)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #34 skrivet: 20 sep-08 kl 10:26 »
Tack för omtanken men det hjälper inte mig, har inte sådan ohyra heller 8)

Jag kan låna ut några! ;) Men du får skynda dig för centraldammsugaren blir installerad i helgen och då ryker ev. dammråttehusdjur.

456 Rosa

« Svar #35 skrivet: 20 sep-08 kl 21:25 »
Fick själv rådet att dosera med Switch, då jag hållt på med eländet Sebacil, och ja tål det helt enkelt inte, starka grejer...
Kontaktade alltså, SVA och de menade att switch skulle hjälpa.... Men nu har 2 år gått och så är inte fallet tyvärr....
Fick in både pälsätare och fotskabb men en inköpt nordis som stått med en bunt ardennrar och tinkrar (import)......
Snacka om att man ångrar sig......

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #36 skrivet: 20 sep-08 kl 22:21 »
Fick själv rådet att dosera med Switch, då jag hållt på med eländet Sebacil, och ja tål det helt enkelt inte, starka grejer...
Kontaktade alltså, SVA och de menade att switch skulle hjälpa.... Men nu har 2 år gått och så är inte fallet tyvärr....
Fick in både pälsätare och fotskabb men en inköpt nordis som stått med en bunt ardennrar och tinkrar (import)......
Snacka om att man ångrar sig......
Switch kan dämpa akut klåda lite men inte fan hjälper det ..
Om jag behandlar mina 6v vår o höst i sammband men betesbyte o avmaskning så hålls det i shack o då kliar dom inte men det måste vara Sebacil.

Jagvågade inte behandla stoet som var dräktig i våras dock ...man vet ju inte om det kan påverka fölet .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 20 sep-08 kl 22:27 »
Skabb som utsätts för skabbmedel dör till 100%, ren fakta. Har läst att folk lokalbehandlar där de vet att skabb finns på sina hästar vilket är slöseri med tid och pengar och till noll nytta.
Hela hästen måste behandlas då skabb kan finnas vart som helst om än i liten mängd på övriga delar men som orsakar ett garanterat återfall.

Alla hästar i stallet eller måste behandlas. Ja alla hästar som kommit i kontakt med den behandlade hästen, svårare än så är det inte.

Har en häst behandlats i fyra år och fortfarande har skabb  så har inte behandlingen varit korrekt utförd.
Behandlad skabb dör, så enkelt är det.
Så du menar på fullt allvar att du har tvättat en häst , HELA hästen med Sebacil?????
Allstå in mot ögon hela vägen , näsborrar mun in i öronen mm mm ?!
Jag har följt tinkerföreningens rek o även tre olika vets rek i detta ärende.

guba

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 20 sep-08 kl 22:35 »
Så du menar på fullt allvar att du har tvättat en häst , HELA hästen med Sebacil?????
Allstå in mot ögon hela vägen , näsborrar mun in i öronen mm mm ?!
Jag har följt tinkerföreningens rek o även tre olika vets rek i detta ärende.
Nope, har aldrig haft skabb och kommer förmodligen aldrig att få det på någon häst i min ägo.

Att bara tvätta hovskägget är bortkastad tid och ett medvetet förfarande att låta hästen lida fortsättningsvis.

Att hänvisa till tinkerföreningens rekommendationer ter sig rent löjligt när det verkar som att alla tinkers har skabb från födseln, allvarligt.

Har inte paratat med en enda vet som anser att det räcker med att lokalbehandla en skabbig häst.
Dessutom gäller det att behandla alla hästar i närheten/stallet, täcken, borstar och dylikt.

Hör du inte ditt eget resonemang ???

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #39 skrivet: 21 sep-08 kl 12:26 »
Måste säga att jag håller med guba... Vi sanerade ALLT när ena hästen hade skabb. bägge hästar, alla borstar mm badades i sebacil, stallet tömdes och hettvättades med högtryck, all utrustning tvättades, täcken frystes. Pepper peppar så har skiten inte kommt tillbaka...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 3 användare
iberisk, DrMerkwurdigliebe, Spikkari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser