Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skabb  (läst 16765 gånger)

fjäderfän

Skabb
« skrivet: 11 sep-08 kl 14:14 »
kan hästar värklingen få skabb??
kompisen va och titta på en häst som skulle haft skabb så fort man peta på hästen så skakade den och va jätte mager såg almet kass ut.

någon som vet?
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

guba

• Gäst
SV: Skabb
« Svar #1 skrivet: 11 sep-08 kl 14:23 »

klorofyll

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 sep-08 kl 19:15 »
Stackars häst, det låter ju inte som att den fått hjälp!!? Det behövs veterinärhjälp, ju.
Jag berättade i en fårtråd, ( där någon undrade om får kan få skabb )
att en pålle fått skabb efter att en döende skabbräv sökt skydd i
hästens halmbädd. Inget kul, som tur är så är det ovanligt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #3 skrivet: 11 sep-08 kl 21:16 »
Vad jag förstår är skabb rätt vanligt förekommande, speciellt på importerade hästar med mkt hovskägg som ex.vis tinker.

fjäderfän

« Svar #4 skrivet: 11 sep-08 kl 21:20 »
det va just en tinker som hade det och dom begärde 35000kr för honom han finns på

hallmyra.se under säljes han heter charlie

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 sep-08 kl 21:43 »
Vad jag förstår är skabb rätt vanligt förekommande, speciellt på importerade hästar med mkt hovskägg som ex.vis tinker.
Ja, det importeras  mycket skit.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 sep-08 kl 22:00 »
O jag har aldrig ens varit i närheten av en häst med skabb..  :o det har jag missat totalt, tack o lov säger jag väl då...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 11 sep-08 kl 22:01 »
Jag berättade i en fårtråd, ( där någon undrade om får kan få skabb )
att en pålle fått skabb efter att en döende skabbräv sökt skydd i
hästens halmbädd. Inget kul, som tur är så är det ovanligt.

Hästar får inte rävskabb. Skabb är artspecifikt, dvs det finns olika sorters skabb på olika sorters djur. Själv fick jag skabb i Indien och gud vad det kliade. En enkel men på vissa ställen  :-[ svidande behandling så var det över! Dock svårare att bli av med på djur!  :P
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Ardenner1

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 12 sep-08 kl 07:30 »
det är inte jätte svårt att bli av med.. sebacil eller frontline raka av hovskägg alternativt manen om det är där och blöt in på djupet. det bästa är om hästen står en stund med bena i en spann med cebacil

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #9 skrivet: 12 sep-08 kl 07:39 »

Skabb e inte helt ovanligt. Brukar vara så att msn kallsr det mugg innan man fått bevisat att det e ett skabbdjur. Men skabbdjuren e VÄLDIGT svåra att hitta. ...så då kallar man det för mugg. Mugg e ju allt möjligt skit som kliar som f-n för hästen. dvs. när man inte riktigt vet varför det kliar på hästens ben så e det mugg.... ???
Så jag tror att skabb inte e så ovanligt som man trodde innan.
Jag tror att mina hästar haft skabb.... vet dock inte, inte hittat djur.... Använt PROB. shampo å olja. Innan jag hittade det tog jag å hällde på T-sprit på benen i några dagar. Det är ett gammalt husknep. Funkade. Det sved nog på min stackars häst. Men han tyckte det var skönt, stod blixt stilla. Då kan man få en aning om hur mycket det kliade...   :'(
Har man hästar med hovskägg får man tydligen ta att man får fixa med dem....
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 12 sep-08 kl 08:42 »
Jag tror att mina hästar haft skabb.... vet dock inte, inte hittat djur....

Det gör man inte, skabbdjuren är alldeles för små! Det är inte alltid de hittar det ens på odling på första försöket utan det kan behöva upprepas.

Min Dimma har haft skabb som krävde många behandlingar med sebacil innan det blev bra...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #11 skrivet: 12 sep-08 kl 15:06 »
kompisen va och titta på en häst som skulle haft skabb så fort man peta på hästen så skakade den och va jätte mager såg almet kass ut.

någon som vet?

På bilden reagerade jag inte på att han var mager men den kanske var tagen för ett tag sedan?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 sep-08 kl 15:14 »
Vilken bild? ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 12 sep-08 kl 16:45 »
Att hästen kan ha fått skabb är "lätt hänt" och inget som någon kan belastas för. Ägarna/säljaren har tagit sitt ansvar då de har upptäckt att han har skabb och behandlat detta OCH dessutom berättat det för potentiella köpare. Att han är mager är en annan femma, men på bilden ser han inte mager ut (precis som Sar säger). Jag hade inte känt mig bekväm om någon hade ifrågasatt mig med hemsideadress och allt, utan att själv kunna svara på vad som hänt! Tänk att googla på sin egen hemsida och se att man blir "lite uthängd" på ett forum som alternativ?!  :-X

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 12 sep-08 kl 16:50 »
Vilken bild? ???

det va just en tinker som hade det och dom begärde 35000kr för honom han finns på

hallmyra.se under säljes han heter charlie
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 14 sep-08 kl 20:12 »

någon som vet?

Hmm Hallmyra har gott ´rykte .
Jag har själv sålt Tikki till dom då hon inte hade det typiska tinker lynnet jag ville ha ( skvättig).
Att inporterade hästar med hovskägg har skabb är jätte vanligt .
Alla tinkrar jag mött har haft det mer eller mindre men det går ju att behandla med sebacil.
På ardenner och nordsvenskar var det vanligt förr att dom hade skabb även hä'r i sverige.

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fjäderfän

« Svar #16 skrivet: 14 sep-08 kl 20:16 »
inget ont om hallmyra men han står ju där.

Gräbban

• -
« Svar #17 skrivet: 14 sep-08 kl 21:34 »
Apropå skabb, så heter det väl "fotskabb" det som hästar med mycket hovskägg får? Min ardenner har/har haft det och jag behandlade en hel jäkla vinter och vår. Rakade av henne allt hovskägg. Inte faan hjälpte det... :P ::)
Nu stampar hon i marken igen, under sommaren har det varit ganska lugnt men jag orkar bara inte hålla på med det där blasket igen, när det inte verkar hjälpa. Finns det någon annan här som inte heller fått bort det? Eller är det bara på min häst dom satarna prompt ska stanna??
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #18 skrivet: 15 sep-08 kl 00:22 »
Testa Eprinex...mot nöt..men  innan det var receptbelagt..köptes till våra tinkrar..finns ännu ett medel just mot nöt, men är testat av tinkerhästägare..kommer bara int på vad det heter.

Jag har använt eprinex samt avmaskat i samma veva med gott resultat.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #19 skrivet: 15 sep-08 kl 10:51 »
Testa Eprinex...mot nöt..men  innan det var receptbelagt..köptes till våra tinkrar..finns ännu ett medel just mot nöt, men är testat av tinkerhästägare..kommer bara int på vad det heter.

Jag har använt eprinex samt avmaskat i samma veva med gott resultat.

Jag var också på väg att skriva om Eprinex, men ångrade mig då det inte står ngt om häst i Fass. Vill ju inte gärna bidraga till något farligt, men nu verkar det som en hästmänniska har svarat, så då funkar det kanske! Eprinex är den substans som rekommenderas till kamelider när de har skabb. Däremot vet jag att man inte tycker att det är lämpligt att avmaska och eprinexa samtidigt då Eprinex ÄR ett avmaskningsmedel (samma substans som Ivomec, Dectomax och Noromectin). Fick tipset på en kamelidkurs att blanda 4% Eprinex och 96% olja (det talades om pig oil? men man kunde även använda matolja, olivolja eller annat) i en blomsterspruta och använda på utsatta ställen dagligen till problemet försvann. Olja var till för att mjuka upp "elefanthuden" skabben hade orsakat samt kväva ohyran. Riktig Eprinexbehandling går ju ut på att man häller en angiven mängd baserat på djurets vikt längs med ryggraden.

Vet att när vi fick ohyra på våra åsnor när jag var liten så använde vi Etotal. Ja, jag vet att det numera är ett medel med restriktioner över användningsområdena, men nu är vi ju faktiskt och skriver på Alternativ!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 1 användare
jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser