Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du ha stevia?  (läst 12111 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Vill du ha stevia?
« skrivet: 10 sep-08 kl 22:44 »
Snart kommer frosten, och då stryker stevian, som står ute, med. Är det någon som vill ha en stickling och försöka övervintra den?

Håller på att rota några som jag skall övervintra själv. Blir nog några över.

Jag är öppen för bytesaffärer.... Kanske om du har lite kul fröer. Eller någon annan stickling? Eller tror att du kommer att ha till våren? Eller något helt annat kul? Har tidigare fått allt ifrån en fin sten till sticklingar av doftpelargon och grytlappar.  :P

PM eller e-post.

Det kan ta någon vecka till innan sticklingarna är rotade. Rotar dem i små torv-klumpar. Det passar då bra att skicka dem. Precis innan de skall krukas upp. Med lite tur (om inte frosten slagit till) så kan jag skicka med någon "färsk" stickling också.

A.
« Senast ändrad: 12 sep-08 kl 10:44 av (Anders) »

Naturliv

• Södermanland
SV: Vill du ha stevia?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-08 kl 20:10 »
Bara nyfiken, använder du stevian i matlagningen? Jag har aldrig odlat den. Om jag vore säker på att klara min planta av okänt slag från Bolivia så skulle jag absolut vilja byta frö eller planta. Jag har i alla fall vågat smaka och bladen passar jättebra som kryddning i tomatsås. Men den har bara hunnit växa på höjden en meter eller så, och förgrenat sig. Jag anar en blomknopp eller liknande. Men tyvärr, säsongen lider mot sitt slut så jag vet inte ... det kanske blir plantans slut också. Hur ska du få dina plantor att överleva vintern?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #2 skrivet: 11 sep-08 kl 21:01 »
Mest har jag stevia som kuriosa. När det kommer barn på besök kan man visa dem hur man rullar ihop ett steviablad och ett myntablad. Vips har man en grön polkagris. Smakar i alla fall så.

Och vuxna brukar vara mycket misstänksamma när man ber dem att smaka. Men den misstänksamma blicken slätas ut när de känner den våldsamma sötman.

Jag torkar lite att ha i sötsur sås. Men det är nog egentligen godare med socker...  :-X

Fast sedan kan man ju ha stevia som bytesvara också...

Man övervintrar den svalt och ljust. Får inte torka ut helt. Funkar bra ihop med pelargonier.

Men har man konstljus är det bara att ösa på. Får den bara ljus, vatten, näring och värme, så växer den så det knakar året om...

Stevia blommar också!

A.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 11 sep-08 kl 22:38 »
Mest har jag stevia som kuriosa. När det kommer barn på besök kan man visa dem hur man rullar ihop ett steviablad och ett myntablad. Vips har man en grön polkagris. Smakar i alla fall så.

Låter jättekul ... grön polkagris. Å jag som har massor av mynta som jag inte använder. Man kan ju inte koka te på allt. Jag borde skaffa mig en stevia. Spännande och tankeväckande med udda plantor. När jag berättade för mina barn om min planta från Bolivia blev de misstänksamma ... de var (lite på skämt) säkra på att man bara odlar kokaplantor och sånt där. Synd bara att jag glömde skriva ned namnet när jag fick fröna.
Odlar du något annat kul också?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #4 skrivet: 12 sep-08 kl 06:44 »
Nej, i övrigt är det nog mest det gamla vanliga som jag odlar.

Gillar morötter.  ;D

A.

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 07:55 »
Jag har också stevia, men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till. Har torkat en del, men inte använt. Det är ju lite bittert att tugga på - som sånt där sötningsmedel som diabetiker får - för ett blad är nästan för stort och sött, så smaken slår liksom om. Har funderat på att blanda det med torkad mynta mm så det blir ett lite sötare te.
I alla fall växer det bra och trots att det inte är såå lätt ibland har jag också flera små krukor som jag inte vet vad jag ska göra med (tyvärr erbjuder jag dem inte på forumet p g a att jag inte bor i Sverige). Det är väldigt törstiga växter, men om man klipper ner bladen (skördar) så måste man inte vattna riktigt så ofta. Mina står nästan som i en vinterträdgård (utskjutande jättestort fönster, främst åt väst, men även åt syd och nord), fast temperaturen är rumsvarm året runt. Det har de inga problem med.

Vill gärna ha tips för användning, om det är någon som har några.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #6 skrivet: 18 sep-08 kl 21:32 »
Förbjuden i kommersiell användning i Sverige då risk för över doser är stora. Enligt www.ortasallskapet.se/ortasallskapet.se/Content.aspx?ContentID=227 - 44k -   och www.stevia.se/info_pages.php?pages_id=5 - 35k -

Stevia rebaudiana kallas på svenska även sockerplanta, honungsplanta och sötflockel. På engelska kallas den också sweet leaf of Paraguay, caa-he-éé, honey yerba, honeyleaf, candy leaf. På tyska kallas den Süsskraut och på franska plante sucrante.

Användning. Smaken måste dras ut ur bladen. Detta görs med hjälp av värme, t.ex. vatten, te eller kaffe, under ungefär 5 minuter. Den sötade vätskan kan sedan ”destilleras” och användas för att söta bakverk, godis, desserter.

Stevia är den sötast smakande växt vi hittills känner till och den är mycket betydelsefull, eftersom den saknar de negativa effekter som vanligt socker har. Dessutom är den nyttig, den söta smaken kommer av glykosiden steviosid, av vilken halten i bladen kan vara upp till 10 procent. Torkade steviablad är upp till 30 gånger sötare än vanligt socker, och ett koncentrat av steviosid kan vara upp till 300 gånger sötare. Stevian är alltså ett utmärkt alternativ till vanligt socker och olika konstgjorda sötningsmedel. Den kan användas i både kalla och varma rätter.

Bladen passar även utmärkt att använda i sallader och till matlagning och bakning.  En halv tesked pulvriserade steviablad motsvarar ungefär två decilliter socker. Stevian kan dock inte kristallisera eller ge konstistens som vanligt socker och inte ersätta socker i jäsdegar.

Stevian är mycket värdefull för människor som vill minska i vikt, eftersom den inte innehåller några kalorier och minskar suget efter söt och fet mat. Den anses också minska begäret efter tobak och alkohol och anses dessutom bra för tänderna och verksam mot karies och plackbildning. :o

Växten har också visat sig verksam vid behandlig av diabetes och problem med låg blodsockerhalt, högt blodtryck, hjärtbesvär samt hudproblem som acne. Dessutom motverkar den bakterier och svampinfektioner. Den sägs också hjälpa mot förkylning och influensa.

« Senast ändrad: 18 sep-08 kl 21:35 av ivigtut »

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #7 skrivet: 18 sep-08 kl 21:38 »
Jag byter gärna till mig en eller ett par plantor.  ;)

Tyvärr är jag inte så bra på grytlappar så frågan är vad kan jag byta med? Fast sten finns det got om. ;D
Hmmm
Vad sägs om ett udda recept på torsk och mynta? ;)

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #8 skrivet: 20 sep-08 kl 21:16 »
Jag har länge varit intresserad av Stevia men inte vetat var man skall finna den, skulle gärna vilja byta mot T.ex: angoragarn eller om du vill komma hit och rida en tur på mina trevliga hemodlade Islandshästar :). Mvh Inger i Järna 08-55174426!

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 sep-08 kl 18:04 »
Hej
Av mina steviafrön så blev det en liten planta (Men den ser ut att bli fin).Så ja, jag vill  väldigt gärna ha sticklingar!
Har börjat använda stevian i matlagningen och det blir fin sötma.
Vad har jag att erbjuda dig? Jag har fått fina chiliplantor som bär mycket frukt. Har odlat dem i mitt köksfönster (liksom stevian).
Chilin är gul chili, (har även frö) men har även skördat den grön och det var rejäl styrka i den.
För övrigt har jag mest sådant som är vacker tsom pelargonier och Hoyor (porslinsblommor).
Har frö till den ovanliga och ursprungliga vildpelargonen P.triste där blommorna doftar kanel.
Annars är det svårt för mig att erbjuda ngt, då får du nästan fråga eller önska

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #10 skrivet: 22 sep-08 kl 16:23 »
Jag gillar överraskningar. Och är inte så knusslig.

Kommer nog att skicka i veckan. Om du inte har lämnat adress, så gör det i ett PM eller via e-post. Så kommer ett kuvert med stickling(ar) i brevlådan på torsdag/fredag, om allt klaffar.

Jag skickar med en lapp med min adress.

Först till kvarn.

A.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 24 sep-08 kl 06:27 »
Rättning mittåt!

Har kollat. De har inte rotat sig så bra, så jag väntar med att skicka till nästa vecka....

A.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 sep-08 kl 14:49 »
"Den som väntar på något gott..." :D
Skicka mig din adress så ska jag skicka ngn stickling och/eller frö till dig.
Var det ngt speciellt du var nyfiken på?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #13 skrivet: 27 sep-08 kl 11:00 »
Sådär. Nu verkar de ha rotat sig. Kan tom. se lite rötter som kommer ut ur rotklumpen. Och de tål direkt solljus i fönstret utan att sloka tvärt.

Skickar på måndag eller tisdag! Räcker till alla som har hört av sig!

Kommer även att försöka skicka med någon orotad stickling. Jag sätter sticklingarna i våt torvklump i ett miniväxthus. De flesta verkar klara det. Ett par fick jag slänga.

A.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 sep-08 kl 11:48 »
Vilka fina plantor! Så här ser min ut som jag satte sent i våras.
Så dina praktfulla exemplar tar jag gärna del av :D

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #15 skrivet: 27 sep-08 kl 11:59 »
Det är toppskott från en planta som stått ute hela sommaren. Blir rätt bra då.

Inne är det nog för mörkt och för lite utrymme för rötterna för att det skall växa riktigt bra. Välgödslat och massor med ljus och vatten så händer det grejer!

A.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 sep-08 kl 12:02 »
Mörkt är det inte i mina köksfönster.
Jag tror faktiskt att det var dåliga frön jag fick, då bara ett tog sig.
Nu börjar snart vintervilan, men den ska få ny jord, större kruka och en sista rejäl gödsling.  :)
Jag ska ta väl hand om de sticklingar jag adopterar av dig!
Min förhoppning är att jag ska kunna plantera ut dem i en kolonilott till våren.
Står i kö till en lott ett stenkast från min bostad.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #17 skrivet: 02 okt-08 kl 17:31 »
Ett dussin stevia-sticklingar är nu på väg ut i vida världen. De bör vara framme imorgon!

Det märks tyvärr att det är höst. De är inte i allra bästa skick, men jag hoppas att iaf några av er kan få fart på tillväxten. De har bra med rötter i alla fall.

Plantera om snarast. Sätt en plastpåse runt som mini-drivhus. Ge extra ljus tills du ser att den börjat växa. Hoppas att det går bra. Annars får jag skicka på nytt i vår...

A.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 okt-08 kl 18:18 »
Ett dussin stevia-sticklingar är nu på väg ut i vida världen. De bör vara framme imorgon!

Det märks tyvärr att det är höst. De är inte i allra bästa skick, men jag hoppas att iaf några av er kan få fart på tillväxten. De har bra med rötter i alla fall.

Plantera om snarast. Sätt en plastpåse runt som mini-drivhus. Ge extra ljus tills du ser att den börjat växa. Hoppas att det går bra. Annars får jag skicka på nytt i vår...

A.
;D
Vi får se vad som skickas till dig.
Ska se över buskagen i fönsterna imorgon.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 okt-08 kl 15:26 »

A.

Den anlände idag! ;DVilka fina rötter den har!
Så nu ska den få en egen bostad och mycket kärlek.
Bladen på din Stevia ser annorlunda ut än de jag har på min.
Större och spetsigare blad. Så jag misstänker att det är två olika sorter.  :)
Tack för stickling och brev!
Ska som sagt kolla igenom mina olika förråd och se vad jag får ihop.
Det här tycker jag är så kul....att byta grejer.
 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser