Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter som rymmer  (läst 9302 gånger)

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
SV: Getter som rymmer
« Svar #20 skrivet: 03 okt-08 kl 12:02 »
Hej

Vi gjorde så här.
Först fick de flytta ner på gårdsplan för det var dit de rymde. Sedan köpte vi, dock lite dyrt fårgrindar som vi stängde in gethuset med, sedan psyktråd med ström överst. ;D
Så nu sköter de sig och är på plats.
Vi öppnar visserligen en grind på morgonen och släpper ut getterna fritt. Sedan när situationen kräver så stänger vi in dom. De har blivit jätteduktiga på att gå in när vi säger till. ;D

mvh
« Senast ändrad: 03 okt-08 kl 12:06 av Buster »
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 03 okt-08 kl 14:20 »
Fårgrindar??? Är de i stål el, hur höga?
Skulle oxå vilja ha något bra bara just utanför gethuset.Då kan de va inne el ute när vi ej är hemma.De är lösa annars.Och brukar stänga in dom inne när vi åker iväg.
Mvh Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
« Svar #22 skrivet: 04 okt-08 kl 20:50 »
Fårgrindar??? Är de i stål el, hur höga?
Skulle oxå vilja ha något bra bara just utanför gethuset.Då kan de va inne el ute när vi ej är hemma.De är lösa annars.Och brukar stänga in dom inne när vi åker iväg.
Mvh Mollys

Hej

De är 110 cm höga och 200cm långa. De blir med tråden ca 120 höga.
De är av stål. De är också lätta att flytta men grindarna kräver någolunda plan mark dock.

mvh Buster
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

massey-35

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 07 okt-08 kl 14:00 »
En mätt get är en lat get, sägs det ju. vi kör med stängsel som är 1.8 m högt men å andra sidan har vi inget större hängn. ca 250 kvm.
vi började med renstängsel men det gick dom rakt igenom så då fick vi lägga ett varv med hönsnät på utsidan och nu funkar det.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Gunilla E

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 okt-08 kl 00:22 »
Hej

Många gånger så brister det i jordningen av eltrådarna och att man för svagt aggregat. Jordningen behöver i princip 1 m jordspett per joule. När jag har haft djur som gått ut så har jag satt på dem ett halsband bestående av kedja där änden hänger 2 dm nedanför halsen för många gånger så isolerar pälsen från att de får en stöt.

Gunilla

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 13 okt-08 kl 13:03 »
Kan ju bara tillägga då att våra getter struntade fullständigt i att det var ström i trådarna och att det mer el mindre "sprakade" ;D ;D om dom när de gick igenom.De vill va lösa som alla andra djur här, höns,ankor,hundar o katter. Dock inte hästarna de håller sig i hagarna ;)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #26 skrivet: 13 okt-08 kl 18:56 »
Det är ju inte alla som har förmånen att kunna ha sina getter lösa...Vi har t.ex. en väg ca 100 meter från getstallet. Hönsen håller sig på baksidan av huset och hundarna är där vi är. Katterna har lärt sig att hålla sig borta från bilar, än så länge. Men mina getter kan man ju inte lära att hålla sig innanför tomtgränsen.
Nä, det får bli nät utanför eltrådarna och tills det är åtgärdat, så promenarar vi mycket :). Getterna trivs mycket bra med det och numera kan man ställa klockan efter dem. För de har lärt sig att kl. 15.00 ska vi gå och möta barnen vid skolbussen. Långt innan de ser barnen börjar getterna mäa efter dem och när getterna sedan ser dem är det bara och springa och möta ungarna! Som taget ur en Lassie-film :)!
« Senast ändrad: 13 okt-08 kl 18:57 av Vercinos »
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Alore

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 13 okt-08 kl 19:32 »
Men åh vad gulligt, Vercinos!  ;D Vi måste hälsa på snart igen!

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #28 skrivet: 13 okt-08 kl 21:30 »
Ni är välkomna när ni vill!
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #29 skrivet: 06 nov-08 kl 22:46 »
(Vem behöver rosor om det finns vackra getter att titta på?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ulfg

« Svar #30 skrivet: 07 nov-08 kl 18:25 »
Ursäkta att jag lägger mig i, men elnät (flexinät) verkar farligt. Vet om flera dödsolyckor med elnät för gutefår. De kör in huvudet och fastnar med hornen, rena elektriska stolen.
Måste vara dödsfälla för vilt också med om man skulle dra det i skogsmark.
Undrar om inte 3-5 släta eltrådar, väl spända med sträckfjädrar i hörnen är bäst för får och getter med horn? Dessutom kanske det mest ekonomiska alternativet och det som är lättast att dra i skogsmark.

Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #31 skrivet: 07 nov-08 kl 19:25 »
Är det ingen som provat vanligt fårnät?
Jag har nu haft 4-5 eltrådar och det fungerar så länge gräset är rätt nytt ocg det finns lite sly i hagen, men sen är det två-tre stycken som går ut. Bilbo har lärt sig att det bara är att köra under hornen under den nedersta tråden och sen krypa under, de andra följer helt enkelt efter.
Har funderat på vanligt fårnät men det skulle vara roligt att höra om någon här har erfarenhet av det.
Solöga

annika

• Bohuslän
« Svar #32 skrivet: 07 nov-08 kl 20:21 »
Hej, jag har fånät med en eltråd 10cm ovanför och en ca 30cm ovanför marken, den nedre kan man antingen sätta med 1dm långa isolatorer på stolparna det är i alla fall bra om de kommer en bit från nätet eller på korta pinnar som man slår ner i marken lite innanför stängslet, med vanliga isolatorer och en eltråd har funkat kanonbra. hälsningar annika

Trollmor

• -
« Svar #33 skrivet: 07 nov-08 kl 22:45 »
Stämmer bra, det, Ulfg.  Jag var visst ouppmärksam när jag läste tråden.  Modellen med gula plaststag fungerar mycket bättre, men man måste ändå personligen kolla att samtliga individer lär sig hur det fungerar.  Varje killing måste ha sin stöt, OCH fatta varifrån den kommer.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #34 skrivet: 08 nov-08 kl 17:44 »
Hejsan alla getälskare!
Vi har bestämt att det blir trädgårdsnät (jag tror der är ca 90 cm) och eltrådar innanför. Då ska de väl stanna innanför :P?

Suzniz

« Svar #35 skrivet: 18 nov-08 kl 18:22 »
Jag har just nu fårnät och på vissa ställen en eller två tagtrådar ovanför. Det håller tanterna inne men inte Jämtlandbocken som hoppar så högt. Ibland bökar de sig under får nätet också. Jag kommer efter vår planerade flytt till mitt föräldrahem att köpa viltstängsel och sätta en bräda i nederkant. Ser säkert ut som en anstalt men det enda jag kan tänka mig håller dem inne... Inte en chans att hoppa eller böka sig under. /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 18 nov-08 kl 18:59 »
"Ett bra bete är bästa stängslet."

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #37 skrivet: 24 nov-08 kl 08:12 »
Det kan jag meddela är fel, åtminstone bland mina getter. Gräset var midjehögt, gott om buskar och ett äppelträd dignade av frukt. Ändå springer de efter familjen.

Goatgirl 1

• -
« Svar #38 skrivet: 25 nov-08 kl 02:03 »
jo dom kan ju rymma fast dom har mycket att äta. Det är ju ofta extremt tama getter som vill vara med oss människor :) Men det går ju att träna bort, min get vill inte rymma längre. Hon har lärt sig att jag kommer och hälsar på henne. Hon rymde inte bara ut till oss, när jag var i hagen ville hon hoppa ut för att äta dom goda björnbärsbuskarna som var på andra sidan staketet ;)

AKS

« Svar #39 skrivet: 26 nov-08 kl 09:14 »
Enligt min erfarenhet handlar det mest om trygghet och inte så mycket om mat. De ser oss människor som sin trygghet och därför smiter de ut för att vara med oss. Om vi tar ut dem ur hagen bara för att de skriker, eller låter dem vara ute för att de rymmer får de aldrig någon chans att bli trygga i sin hage.

Mina damer rymde hela tiden i början, men tricket är att de har ett litet hus att gå in i i sin hage och att hagen inte är allt för stor. Sen har de elnät med trådar överst. Elen är jätteviktig i början, för då måste de lära sig att vara kvar i hagen, trots att de inte känner sig säkra där, men efter ett tag blir de allt tryggare och nu spelar det egentligen inte någon roll om elen är på för hagen är "hemma" för dem.

När jag introducerar dem till en ny hage så är det samma sak. Ordentligt med ström och mycket koll i börjar, för att de inte ska få en chans att smita, men efter ett tag vet de att det är tryggt i den nya hagen och försöker inte ens rymma om det skulle vara fel på elen av någon anledning.

Sen ska man ha elen på i alla fall, för annars är det risk för att de börjar beta genom nätet och trasslar in sig och det kan vara farligt.

Det är kanske inte så lätt att ha ett hus i getternas hage, men i alla fall någon form av vindskydd kan fungera där alla lätt får plats. De har ett sådant enormt behov av att vara trygga och att kunna gömma sig.

Så kortfattat är mina råd. 1. Se till att hagen upplevs som trygg av getterna (d.v.s. de har koll, har någonstans att fly undan) 2. Ha ett rejält högt och tätt elstängsel som fungerar. 3. Om du har möjlighet: Börja med att ha dem i en ny hage ganska korta stunder och låt dem vara inne i boxen resten av tiden, eller i den "gamla" hagen 4. Var konsekvent och låt dem inte komma ut ur hagen bara för att de skriker, utan ta in dem när du själv bestämmer att det är dags. När de blir trygga kommer de att sluta med det

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser