Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter som rymmer  (läst 9316 gånger)

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
Getter som rymmer
« skrivet: 10 sep-08 kl 18:29 »
Ja ha, då har man blivit med getter som rymmer...Så länge vi är i hagen, så stannar de, men går vi så är det klippt.
Vi har fem eltrådar och ett par rader med gamalt elband utan ström. Trådarna sitter på 20,35,55,80 och 100 cm samt elbanden mellan.
Vilket är bäst? Dessa antenner som det har pratats om här tidigare, eller elfårnät med ett par eltrådar högre upp?
Tacksam för svar.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Goatgirl 1

• -
SV: Getter som rymmer
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 19:02 »
kan du inte "träna" dom? Jag har en get som gärna rymmer, men det är för hon tror att jag är hennes mamma..Hon vill tvunget vara hos oss hela tiden, men nu har jag börjat träna dom alla så dom kan vara i hagen själv..Iofs så hoppar våra inte på strömtråden och vi har bara två trådar innanför viltstaket, vid grinden har vi ingen ström, så i början ställde jag mig utanför och gav dom massa gräs och annat gott. När dom hade fullt upp med att äta gick jag en liten bit längre bort och tog någon gren till dom. Tänk ju längre bort "mamma" går ju godare blir de ;) Det har funkat väldigt bra. Några dagar senare satte jag mig på en stol utanför hagen och min get visste då att jag aldrig var långt borta. Nu har jag t.o.m. kunnat gå in småstunder utan att hon har skrikit för mycket. Det kanske du tycker är jobbigt att hålla på så, men jag måste eftersom dom ska vara i hagen. Men dom är smarta och lär sig snabbt. Så det har gått väldigt bra med mina getter! :)

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #2 skrivet: 10 sep-08 kl 19:12 »
Vi försöker träna dem med detta, att sysselsätta dem innan vi går, men jag ser i dagsläget ingen ljusning i problemet. Kanske har jag för bråttom? Jag har dock inte provat med att ge godare "mutor" :) ju längre bort jag går, så det är ju värt att pröva.
Jag är mest rädd att nu när de fått smak på att rymma, så kan man ju inte lita på dem till 100%, vad gör jag när jag inte är hemma tex?
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 10 sep-08 kl 21:52 »
något nät skulle nog kunna hålla dom inne, vi har elnät, det funkar bra.
Getter som tror att du är deras mamma är besvärliga, vi hade en sån... hon hoppade jättehögt.

Goatgirl 1

• -
« Svar #4 skrivet: 10 sep-08 kl 22:13 »
det tar ju olika tid för getter att lära sig..min get har varit jätteduktig och bryr sig nästan inte alls nu när jag går ifrån dom. Det är egentligen mitt fel att hon blev så för jag höll mycket på med henne när vi fick henne. Men jag ångrar inget, vi har världens bästa getter fast dom kan vara jobbiga ibland!
Men går getterna genom strömtrådarna eller hur kommer dom ut? Vi har som sagt ingen strömtråd vid grinden, utan vi har satt vanligt trädgårdsnät fast på vår trädgrind tillräckligt högt för att dom inte ska hoppa över. Man måste ju spänna fast det riktigt så dom inte kan plocka ner det själv och så dom inte fastnar i det.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #5 skrivet: 11 sep-08 kl 08:17 »
Ja, det är ju vårt eget fel också, för vi har spenderat jättemycket tid med dem och det ångrar jag inte! Det är ju mysigt att de är så fästa vid oss, så det går att ha dem lösa på våra promenader.
Men de måste ju kunna vara i hagen, när vi jobbar och som det känns nu är väl elstängsel det bästa alternativet, eftersom alla tre kryper igenom eltrådarna.
Men Angelika, hur högt hoppade din get?

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 11 sep-08 kl 09:43 »
jaa... det var en hästbox så Pierina använde väggarna där som "studsbräda" för att komma upp ytterligare...
, så jag vet inte hur högt dom kan hoppa över ett staket bara där dom inte har nån hjälp.
Min väninna i Jämtland sa att dom låta bli att hoppa över staket när dom får ungar och får et juver för att dom vet att dom inte får skada sitt juver, då blir dom mer försiktiga -och det stämmer.
Våra getter kröp alltid snarare under staketet -det gör dom ochså nu när dom har ungar och juver...

Men hästboxens kant  är ca. 1,60 hög, och vi satte nät för den öppna delen så länge Pierina bodde där...  ;D

« Senast ändrad: 11 sep-08 kl 09:45 av Angelika »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 11 sep-08 kl 10:03 »
Och när Pierina flyttade till mig "genade" hon ofta över trädgårdsstaketen osv. Hon var rena ballerinan, smidig som en katt. Men hon stannade alltid inomgårds,även om jag lika ofta hittade henne med huvudet utanför nätet och kroppen innanför. Hornen tog emot så där fick hon stå tills jag upptäckte henne. Ändå gjorde hon om det, om och om igen  ::)
Pierina var en mycket speciel getdam  ;D saknar henne...  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #8 skrivet: 11 sep-08 kl 16:34 »
Ja, inomhus hoppade mina också över boxkanten, men där finns numer hönsnät :).
Jag kommer att sätta elfårnät i hagen och hoppas på att de stannar, samt fortsätta träna dem att stanna kvar, utan att få panik när familjen går ifrån dem.
Alla mina tre getter är speciella :), tycker om dem så!

Alore

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 sep-08 kl 16:42 »
Vad jobbigt att ni måste byta ut tråden mot nät!  :-\ Det kanske kan vara en idé att smaska på mer ström eller låna ett starkare aggregat av någon? Så att de verkligen får en stöt när de går nära nätet. Usch, jag fasar för när vi ska installera vårt nät här om ett par veckor...

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #10 skrivet: 11 sep-08 kl 17:26 »
Lycka till med det, Alore :). Berätta gärna hur det går...
Kram till er alla!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #11 skrivet: 11 sep-08 kl 20:36 »
det känns som om man blir ruinerad om man ska köpa elnät till flera kilometer. Har ni gjort det, ni som har elnät? Jag tyckte det var bökigt att dra men jag drog genom skog, inte platt mark någonstans. På åker är det nog lättare.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 11 sep-08 kl 20:48 »
Ja, varför ska man vara i en hage när människorna är utanför?  Otroligt dumt.  Visst hade vi en tråd i våras om huruvida getter rymmer till skogs eller till folk?  Någon brukade hitta dem i foderrummet, andra i köket.

Jag hade några dödsolyckor med huvuden som fastnat i Flexinät, särskilt den billigare sorten med vanliga trådar lodrätt.  De dyrare med plaststag var tredje decimeter fungerade bättre, men även de måste sträckas väl förutom att man måste passa de små liven medan de lär sig.  Kolla att varje individ får en stöt och fattar varifrån den kom.
 :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 11 sep-08 kl 23:13 »
  Kolla att varje individ får en stöt och fattar varifrån den kom.

Ja, det är viktig, vi är jättenoga med det när killingarna lär sig nätet för första gången.
Och så har vi bara det med plaststag.

det känns som om man blir ruinerad om man ska köpa elnät till flera kilometer. Har ni gjort det, ni som har elnät? Jag tyckte det var bökigt att dra men jag drog genom skog, inte platt mark någonstans. På åker är det nog lättare.

Nej så mycket har vi ju inte, bara några så att det räcker med mat en, två veckor, sen flyttar vi hela när damerna är inne en halv dag.
Att dra det genom  skog  måste ju vara ett helvete... jag tycker det är tillräckligt svårt när marken är ojämn...
När det är platt går det fint.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 12 sep-08 kl 03:06 »
Att dra det genom  skog  måste ju vara ett helvete... jag tycker det är tillräckligt svårt när marken är ojämn...
När det är platt går det fint.
Nåja, men ganska krävande! :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alore

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 sep-08 kl 14:27 »
Vi  ska bara ha femtio meter elnät (dyrt nog ändå...) på en bit äng framför ladugården, så att vi kan ha dem där när vi behöver göra något med stora hagen (typ fixa klart den och bli av med lamorna som går där nu), flera kilometer elnät skulle ju gå på tiotusentals kronor!

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 22 sep-08 kl 09:47 »
Såhär gjorde vi..... Låter dom vara lösa helt enkelt ;).
De håller sig nära huset så jag ser dom alltid innifrån när vi är inne. Nu bor ju vi väldigt bra där det inte är nån trafik, där vår gård ligger så tar vägen slut.
Men jag orkade inte bråka med dom när de var nya här utan jag plockade helt enkelt ner staketet jag gjort i ordning.
De är vana att vara lösa sen tidigare (instängda ibland)
Men när det inte är nån hemma här (vilket inte är så ofta) så får de helt enkelt va inne.
Det fungerar bra nu.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 22 sep-08 kl 15:03 »
Molly, ja du bor ju verkligen lämpligt för lösa getter. Håll koll på rosorna bara.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 23 sep-08 kl 08:26 »
Rosor....vad var det nu igen ::)
Javisst sådana där fina blommor ja, jo de har försvunnit av nån konstig anledning. ;)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 25 sep-08 kl 09:35 »
Elnäten är svindyra. Vi köpte 56 st och det gick på över 80000:- med momsen. Dom är grymt jobbiga att sätta upp om man ska ha dom inne i skogen eller att det är mkt ojämn mark. Men på åkern helt suvveräna. Vi betar mkt återväxt och då är dom kanon. Inte en enda smitande get sen vi skaffade dessa, sen behöver man inte vara rädd att något kommer in till getterna/fåren heller.

Tidigare hade jag 3 eltrådar och de majoriteten var på rätt sida, men så hade jag så klart killingar och 5 ettåringar som hade kommit på hur man tar sig ut. Då ettåringarna for ut så hängde ju naturligtvis killingarna med. Vi kunde inte ha på det viset eftersom man ibland inte kan vara hemma och passa dom hela tiden. Så det blev elnät.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
Be, gronesmyg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser