Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig ras bestämma.  (läst 3574 gånger)

Therese K

• Skåne
Hjälp mig ras bestämma.
« skrivet: 07 sep-08 kl 16:59 »
Hjälp mig bestämma vad för ras och kön mitt ungdjur är. Jag tror att det är en tupp, vad tror ni?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Therese K

• Skåne
SV: Hjälp mig ras bestämma.
« Svar #1 skrivet: 07 sep-08 kl 17:58 »
Ingen som vet?? Här kommer en till bild.
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 07 sep-08 kl 18:07 »
Hur gammal är h*n? Det ser lite ut som min sussexhöna som är tjugo veckor, förutom att min Susse inte har fjädrar på benen. Hon är dessutom lite... hönigare, liksom lite kortare mindre ben, bulligare kropp och ett väldigt försynt utseende...

Så det kan nog vara en tupp, speciellt om h*n är lite yngre än min höna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-08 kl 18:24 »
Men den har ju inget rött på kam och slören är ju minimala. Det brukar va det första jag ser vilka som är tuppar. Men hur gammal är hon?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Therese K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 sep-08 kl 18:37 »
Tja.. hon/han är ca 12 veckor, jag köpte hon/han tillsammans med 4st andra Brahma kycklingar, det är en av hans flickvänner som är med på bilden, Lisa :) nej det syns inte mycket till kam eller slö.. ska se om jag kan få in en bild i när bild på hon/han..

Therese K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 sep-08 kl 18:47 »
Närbild ;D Jag tror ju att det är en tupp... :-\ Så jag har döpt honom till Ove ;)

Therese K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 sep-08 kl 18:48 »
Så här ser hans fötter ut.. där är ju lite toffsar, dock inte som Brahma, men det kanske är en korsning ??? Med vad i så fall??

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 07 sep-08 kl 22:08 »
det där är någ en blandis med susex i och typ brahma eller någon annan benbefjädrad sort.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Therese K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 sep-08 kl 08:43 »
ja de kan det ju vara... :-\ lite synd då jag köpte alla i tron att dom var Brahma...men Ove kommer säkert att bli en stor och ståtlig herre ;D som tar hand om sina flickvänner.. 8)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 08 sep-08 kl 09:39 »
Med så lite slör och kam får du troligen döpa om Ove till åt mera damlikt namn  ;) Jag tror inte att det är en tupp.

Therese K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 sep-08 kl 11:49 »
jaså... ;) oj då.. :-\ ja tiden får väl utvisa vad det blir för något.. jag är ganska säker på att mina andra fyra Brahmor kommer att bli hönor.. kanske Ove blir en Ofelia ;D Men om det skulle bli så då är jag på jakt efter en Brahma tupp! Någon som har det iså fall? Jag bor i Skåne.

carmen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 sep-08 kl 00:01 »
Hej!

Jag har en Brahmatupp i hennes storlek.
Silver/Guld svartbandad, men egentligen ska du skaffa en ljus columbia (vit/svart) tupp.

Det är definitivt en höna.  ;D
Men jag tvekar på att hon är ren Brahma och då kan en sådan tupp bli för stor för henne, tung alltså.
Skicka gärna fler bilder senare då hon har växt till sig lite.

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 09 sep-08 kl 00:03 av carmen »

Therese K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 sep-08 kl 08:23 »
Tack för erbjudandet, ska fundera på det, jag har ju 4 st andra Brahma höns, så en tupp behövs. Tror du inte att jag kan ha en Brahma? Även om "ovelina" är en höna? Jag gillar ju Brahmorna för att dom just är så stora och ståtliga.. Skulle gärna vilja ha en sån tupp :D Ja, jag kommer att uppdatera henne när hon har blivit större :)

Therese K

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 11 nov-08 kl 18:53 »
Hej! Ja, då har "Ove" växt till sig, nu e h*n ca 18-19 veckor..jag tror ju forfarande på tupp men vad säger ni??

Therese K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 11 nov-08 kl 18:55 »
En till bild..

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #15 skrivet: 11 nov-08 kl 19:11 »
Hej,

Ove är en fin höna så det är nog dags för ett namnbyte :)

Hon är ingen renrasig brahma men har brahma i sig, hon saknar rätt kam, har inte gula ben, dålig benbefjädring och hon har inte heller typen som en brahma ska ha.

Mvh Linda

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 11 nov-08 kl 19:13 »
Jag skulle oxå säga att jag tror att det är en höna.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Therese K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 11 nov-08 kl 20:46 »
he he..ja, det är nog de va :-[ e ju ny på det här med höns.. ok, tack för alla era svar ;D

Intricate

« Svar #18 skrivet: 18 nov-08 kl 11:45 »
Hej! Ja, då har "Ove" växt till sig, nu e h*n ca 18-19 veckor..jag tror ju forfarande på tupp men vad säger ni??

Jag tror på en renrasig brahmatupp

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #19 skrivet: 18 nov-08 kl 12:09 »
Jag tror på en renrasig brahmatupp

Renrasig Brahma är det inte. De ska inte ha enkelkam och det ser hon ut att ha. Tror mer på en kornsing mellan tex Brahma och Sussex eller något annat liknande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser