Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marmelad  (läst 3734 gånger)

Vildrosen.

Marmelad
« skrivet: 07 sep-08 kl 12:50 »
Jag har för första gången i mitt liv gjort marmelad!  ;D Jag har gjort lite olika typer - kommit på ett smart sätt alldeles själv ....
Jag gjorde först päronmarmelad som jag smaksatte med Konjak - gud så gott!
Sedan gjorde jag äpplemarmelad - skalade dem och tog bort blomfnaset men hade i kärnor och rubbet. Sedan "pressade" jag det hela genom ett durksal i en kastrul - i med socker, koka. Nu till det smarta ..... Jag tog en del av marmeladen och smaksatte med kanel, men del med vanlij och en del med Konjak. Ett kok = 3 smaker! Och inte tog det lång tid iheller.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

lurventuss

• Gäst
SV: Marmelad
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 10:00 »
Hur pressade du äpplen genom ett durkslag?  :o Och hade du alltså kvar hela kärnhuset i? Är riktigt sugen på att göra själv nu, men orkar inte rensa en miljard minismå vildäpplen  :)

Kabo

« Svar #2 skrivet: 10 sep-08 kl 11:51 »
Har en gång blivit bjuden på en "klar" äppelmarmelad. Jag har försökt men mina marmelader blir i bästa fall en fastare äppelmos med bitar i.
Hur gör man för att få hela bitar och mer glansig marmelad?

Vildrosen.

« Svar #3 skrivet: 13 sep-08 kl 18:13 »
Jag delade mina äpplen i fyra delar (hade skalat dem). La alltihopa i en gryta med lite lite vatten, lågvärme och lät de "smälta"/koka till en mos. Tog sedan några slevar i mtt dukslag och en sked och vispade runt. Smeten "rann" igenom och jag fylde på tills jag pressat allt.
Sedan i grytan igen (rengjord) och i med socker, kokade tills marmelad-testet blev godkänt, i med smak och på i små burkar.

Klar äpplemarmelad tror jag man får om man först kokar en äpplesaft (utan socker) och låter rinna av sig i ett saftnät. Sedan tar man den saften och blandar i socker och gör marmelad som vanligt.

Kan säga att päron marmelad med konjak är en höjdare!! Har även gjort äpplemarmelad med konjak men den har jag inte provat ännu....
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

solstrimma

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 okt-08 kl 13:08 »
vad har du för propositoner?
är det 1kg äpplen och 5kg socker eller? berätta!

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser